Fremsat den 29. februar 2024 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sikre offentligt ansattes ytringsfrihed
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende kalenderår at
fremsætte et lovforslag, der lovfæster offentligt
ansattes ytringsfrihed.
Samtidig opfordres regeringen til at tage
initiativer, der kan udbrede og understøtte kendskabet til
reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed, og til at
nedsætte en arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan
ytringsfriheden kan blive styrket for ansatte på det private
arbejdsmarked.
Derudover opfordres regeringen til at overveje
at indføre omvendt bevisbyrde i sager, hvor offentligt
ansatte afskediges, forflyttes eller udsættes for andre
lignende sanktioner fra arbejdsgivers side, efter at de har
benyttet deres grundlovssikrede ret til at ytre sig, og til at
overveje at indføre kompensation til offentligt ansatte i
tilfælde af uretmæssige sanktioner fra arbejdsgivers
side.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 285,
folketingsåret 2020-21. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, B 285 som fremsat, og tillæg F, møde 123, kl.
16:30.
Beslutningsforslaget er bl.a. opdateret med de
initiativer, der indgår i »Aftale om initiativer til
fremme af offentligt ansattes ytringsfrihed« af 28. august
2022 mellem den tidligere regering (Socialdemokratiet),
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Dansk
Folkeparti. Derudover er de oprindelige forslag om at
indføre omvendt bevisbyrde og kompensation for
uretmæssige sanktioner ændret til, at regeringen
opfordres til at overveje forslagene.
I Danmark er der en lang tradition for at
diskutere rammerne for ytringsfriheden, herunder om offentligt
ansattes ytringsfrihed er tilstrækkelig godt beskyttet.
Det er flere gange blevet fastslået,
bl.a. af Folketingets Ombudsmand, at offentligt ansatte har en
udstrakt ytringsfrihed (»Offentligt ansattes
ytringsfrihed«, Folketingets Ombudsmand, overblik nr. 17).
Men på trods af det viser gentagne undersøgelser, at
der i praksis er stor usikkerhed og utryghed blandt offentligt
ansatte, når det drejer sig om at ytre sig om kritisable
forhold på deres arbejdsplads, og at frygten for at ytre sig
som ansat er vokset gennem årene, ligesom tal viser, at en
betragtelig andel af de offentligt ansatte kendte til kritisable
forhold på deres arbejdsplads, men ikke havde ytret sig
offentligt om det (»Ansatte frygter at tage ordet«, FTF
dokumentation nr. 5, august 2018, og »Ytringsfrihedens rammer
og vilkår i Danmark«, betænkning nr. 1573,
Ytringsfrihedskommissionen, Justitsministeriet, 2020).
Set i sammenhæng med resultaterne fra en
af de undersøgelser, der indgår i Dybvad-udvalgets
rapport fra februar 2023, hvor det bl.a. kom frem, at de offentligt
ansatte i centraladministrationen er under stort pres, kan det
få og har tidligere fået ganske alvorlige konsekvenser.
I undersøgelsen giver flere embedsfolk udtryk for, at deres
faglighed udfordres, og at der kan være udfordringer med at
efterleve de centrale pligter i »Syv centrale pligter for
embedsmænd i centraladministrationen - Kodex VII« om
lovlighed, sandhed og faglighed m.v. på tidspunkter hvor man
er under pres fra politisk hold. Hertil kommer, at ca. 6 pct.
svarer, at de ofte eller meget ofte ikke siger fra over for en
overordnet, selv når de selv synes, de burde gøre det,
og at ca. 18 pct. svarer, at det sker en gang imellem (»Bedre
samspil mellem Folketing, regering, embedsværk og
medier«, Dybvad-udvalget, Djøf, februar 2023).
Hvis det gælder for offentligt ansatte
generelt, tegner det et ganske alvorligt billede, når
offentligt ansatte samtidig oplever, at de begrænses i deres
ytringsfrihed, og måske ender med at udøve selvcensur
i den offentlige debat.
Det er afgørende for et velfungerende
demokrati, at offentligt ansatte deler deres viden i den offentlige
debat. Derfor er det efter forslagsstillernes opfattelse bekymrende
med den nuværende tavshedskultur, hvor offentligt ansatte
afholder sig fra at blande sig i den offentlige debat, selv om de
ligger inde med relevant viden, der burde komme til offentlighedens
kendskab, fordi de frygter negative konsekvenser.
Der er gentagne gange set eksempler på,
at de ansatte har kendskab til kritisable forhold på deres
arbejdsplads, som bør komme til offentlighedens kendskab
(»SF vil styrke offentligt ansattes ytringsfrihed efter
Fredericia-sag«, TV SYD, den 11. marts 2021), ligesom der
også er set eksempler på repressalier over for ansatte,
hvilket understreger behovet for ved lov at sikre offentligt
ansattes ytringsfrihed (»SF vil have offentligt ansattes
ytringsfrihed understreget ved lov«, Avisen Danmark, den 21.
november 2020). Senest er der set eksempler på, at ansatte
har oplevet at få deres ytringsfrihed begrænset, ved at
ledelsen har indkaldt til samtaler på baggrund af
indlæg på Facebook, og samtidig føler de ansatte
sig overvåget, fordi indlæggene er skrevet i en lukket
facebookgruppe (»Pludselig fik David sms'er fra DSB-leder
efter kritisk opslag i lukket facebookgruppe: 'Det er
overvågning'«, www.dr.dk, den 2. februar 2024).
Med dette forslag ønsker
forslagsstillerne således at skabe bedre mulighed for, at
personer, der er ansat i myndigheder, institutioner m.v., der er
omfattet af den offentlige forvaltning, kan ytre sig på egne
vegne uden at skulle frygte for repressalier af mere eller mindre
direkte karakter.
Anbefalinger fra Ytringsfrihedskommissionen -
lovfæstelse af ytringsfriheden
Ytringsfrihedskommissionen blev nedsat den 13.
december 2017 på baggrund af en politisk aftale indgået
den 31. maj 2016 mellem den daværende regering (Venstre),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
om initiativer rettet mod religiøse forkyndere, som
søger at undergrave danske love og værdier og
understøtte parallelle retsopfattelser. Det fremgår af
aftalen, at de nævnte partier med tilslutning fra
Socialistisk Folkeparti bl.a. var enige om at nedsætte en
kommission, som skulle vurdere ytringsfrihedens rammer og generelle
vilkår i Danmark.
Ytringsfrihedskommissionen afgav i april 2020
sin betænkning nr. 1573/2020 om ytringsfrihedens rammer og
vilkår i Danmark. Ytringsfrihedskommissionen har
drøftet, hvordan offentligt ansattes ytringsfrihed kan
styrkes, og i forhold til offentligt ansattes ytringsfrihed
bemærker kommissionen bl.a.: »Det er adskillige gange
slået fast, at offentligt ansatte har en udstrakt
ytringsfrihed, som også gælder, når man som
offentligt ansat udtaler sig kritisk om ens eget
arbejdsområde, hvis blot man udtaler sig som privatperson. I
det lys er det efter kommissionens opfattelse bekymrende, at der
stadig er flere undersøgelser, herunder kommissionens egen,
som viser, at spørgsmålet i praksis giver anledning
til stor usikkerhed og utryghed blandt offentligt
ansatte.«
Ytringsfrihedskommissionen har fået
gennemført en befolkningsundersøgelse, som bl.a.
viser, at en betragtelig andel (29 pct.) af de offentligt ansatte
har oplevet kritisable forhold på arbejdspladsen, som de
mener at offentligheden burde have kendskab til. Af de 29 pct. er
det alene cirka en femtedel, der har valgt at påtale
forholdene i offentligheden, f.eks. i form af læserbreve
eller opslag på sociale medier. Kommissionens
befolkningsundersøgelse bekræfter således
billedet fra tidligere undersøgelser gennemført bl.a.
af FTF af, at offentligt ansatte i vidt omfang holder sig tilbage i
forhold til offentligt at påtale kritisable forhold på
arbejdspladsen, og at tilbageholdenheden især skyldes frygt
for fyring eller at blive opfattet som illoyal over for
arbejdspladsen.
Et flertal i kommissionen anbefaler en
lovfæstelse af offentligt ansattes ytringsfrihed, idet
flertallet anfører følgende: »Flertallet finder
i den forbindelse, at et lovgivningsinitiativ vil kunne sende et
vigtigt og værdifuldt signal til de offentligt ansatte og
deres ledere om, at de har politisk opbakning til at gøre
brug af deres ytringsfrihed, ligesom en lovfæstelse vil kunne
give en tiltrængt og mere overskuelig indgang til de
relevante regler, praksis og vejledning om det nærmere
indhold af ytringsfriheden.«
Forslagsstillerne er enige med flertallet i
Ytringsfrihedskommissionen i, at de nuværende initiativer,
informationskampagner og vejledninger ikke har haft den
tilstrækkelige og ønskede effekt, hverken i forhold
til ansatte eller arbejdsgivere, og derfor er det nødvendigt
at sætte ind med et lovgivningsinitiativ, som lovfæster
ytringsfriheden for offentligt ansatte.
Udbredelse af kendskabet til reglerne
Forslagsstillerne mener desuden, at der er
behov for at iværksætte yderligere tiltag for at sikre
udbredelse af kendskabet til reglerne om offentligt ansattes
ytringsfrihed, og vil derfor opfordre regeringen til at tage
initiativ til dette i overensstemmelse med den indgåede
aftale mellem den tidligere regering (Socialdemokratiet),
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Dansk
Folkeparti (»Aftale om initiativer til fremme af offentligt
ansattes ytringsfrihed«, den 28. august 2022).
Som beskrevet i aftalen kan dette ske, ved at
Justitsministeriet reviderer vejledningen om offentligt ansattes
ytringsfrihed med en oversigt over relevant praksis fra
ombudsmanden, indhenter erfaringer fra andre lande og går i
dialog med arbejdsmarkedets parter om, hvordan man fra centralt
statsligt hold kan understøtte, at kendskabet til reglerne
udbredes lokalt på de enkelte arbejdspladser.
Ytringsfrihed for privatansatte
Forslagsstillerne er opmærksomme
på, at der kan være tilsvarende udfordringer i de
tilfælde, hvor offentlige opgaver løses af private
virksomheder. Forslaget om lovfæstelse fokuserer
primært på offentligt ansattes ytringsfrihed, men
forslagsstillerne opfordrer regeringen til at overveje udfordringen
med privatansatte, der på tilsvarende vis kan ligge inde med
relevant viden, der burde komme til offentlighedens kendskab, uden
at de privatansatte skal frygte repressalier.
Forslagsstillerne opfordrer derfor regeringen
til at nedsætte en arbejdsgruppe, der skal se på,
hvordan ytringsfriheden kan blive styrket for ansatte på det
private arbejdsmarked i overensstemmelse med den indgåede
aftale mellem den tidligere regering (Socialdemokratiet),
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Dansk
Folkeparti (»Aftale om initiativer til fremme af offentligt
ansattes ytringsfrihed«, den 28. august 2022).
Omvendt bevisbyrde
Ud over at ytringsfriheden bliver
lovfæstet, finder forslagsstillerne også, at der er
behov for at indføre omvendt bevisbyrde i sager, hvor
offentligt ansatte, der har ytret sig, oplever repressalier, fordi
det er et af de områder med en særlig sårbarhed,
hvor omvendt bevisbyrde er nødvendig.
Formålet er, at det ved en fyring,
forflyttelse, lønnedgang eller andre repressalier er
arbejdsgiver, der skal bevise, at årsagen ikke er, at den
ansatte har ytret sig offentligt. Noget lignende gælder, hvor
der sker fyringer af gravide. Efter ligebehandlingsloven
påhviler det arbejdsgiver at godtgøre, at
afskedigelsen ikke er begrundet i graviditeten, og arbejdsgiveren
skal løfte bevisbyrden i form af klare, objektivt
konstaterbare forhold, der legitimerer afskedigelsen. Denne
omvendte bevisbyrde i sager om gravide har haft en præventiv
effekt, og forslagsstillerne forventer, at en tilsvarende regel om
omvendt bevisbyrde i sager, hvor offentligt ansatte benytter den
grundlovssikrede ret til at ytre sig på egne vegne, ligeledes
vil have en præventiv effekt.
Forslagsstillerne ønsker den
størst mulige beskyttelse af de ansatte og vil derfor
opfordre regeringen til at overveje at indføre omvendt
bevisbyrde i disse sager.
Kompensation ved uretmæssige sanktioner
på grund af den ansattes ytringer
Forslagsstillerne mener, at det skal have
mærkbare økonomiske konsekvenser, hvis arbejdsgiveren
uretmæssigt sanktionerer ansattes lovlige ytringer. Derfor
finder forslagsstillerne, at der skal sikres en fuld og hel
kompensation til den offentligt ansatte ved uretmæssige
sanktioner som f.eks. fyring, forflyttelse og lønnedgang,
som finder sted på grund af den offentligt ansattes lovlige
ytringer.
Forslagsstillerne vil derfor opfordre
regeringen til at overveje at indføre kompensation til
ansatte, der uretmæssigt sanktioneres af arbejdsgiveren
på grund af lovlige ytringer.
Aktualitet
Den 25. juni 2019 indgik Socialdemokratiet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten en aftale
om et politisk forståelsespapir: »Retfærdig
retning for Danmark«. Som det fremgår af
forståelsespapiret, skal regeringen arbejde for at fremme
ytringsfriheden for offentligt ansatte, så ytringsfriheden
kan bruges inden for gældende begrænsninger uden frygt
for direkte eller indirekte negative reaktioner fra ledelsen.
Realiseringen af denne del af aftalen udestår fortsat.
Efterfølgende indgik den
daværende regering (Socialdemokratiet), Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Dansk Folkeparti
»Aftale om initiativer til fremme af offentligt ansattes
ytringsfrihed« af 28. august 2022, som skulle udmønte
en del af forståelsespapiret »Retfærdig retning
for Danmark«. Aftalen indebar, at offentligt ansattes
ytringsfrihed skulle lovfæstes, at der skulle
iværksættes tiltag for at udbrede kendskabet til
reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed, og at der skulle
nedsættes en arbejdsgruppe om styrkelse af ansatte på
det private arbejdsmarked. Ingen af disse initiativer er endnu
igangsat.
Forslagsstillerne finder, at der er et ganske
presserende behov for at sikre en lovfæstet beskyttelse af
offentligt ansattes ytringsfrihed, som er forskellig fra og
uafhængig af implementeringen af whistleblowerdirektivet og
loven om beskyttelse af whistleblowere.
Forslagsstillerne er bekymrede for, at der er
sager om alvorlige og kritisable forhold på offentlige
arbejdspladser, der ikke ser dagens lys, alene fordi de ansatte er
nervøse for repressalier eller for at blive opfattet som
illoyale medarbejdere, og derfor pålægges regeringen i
indeværende kalenderår at fremsætte et
lovforslag, der lovfæster offentligt ansattes ytringsfrihed.
Samtidig opfordres regeringen til at tage initiativer, der kan
udbrede og understøtte kendskabet til reglerne, og til at
nedsætte en arbejdsgruppe, der skal se på, hvordan
ytringsfriheden kan blive styrket for ansatte på det private
arbejdsmarked. Endelig opfordres regeringen til at overveje at
indføre omvendt bevisbyrde i sager, hvor offentligt ansatte
udsættes for sanktioner fra arbejdsgivers side, efter at de
har benyttet deres grundlovssikrede ret til at ytre sig, og til at
overveje at indføre kompensation til den ansatte i
tilfælde af uretmæssige sanktioner fra arbejdsgivers
side.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sikre offentligt ansattes ytringsfrihed.
(Beslutningsforslag nr. B 142)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.