Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. maj 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, DD, M, LA, KF, SIU, IA og SP) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, DF, EL, RV og ALT) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse uændret.
Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget glæder sig over, at offentligt ansattes
ytringsfrihed endelig skal lovfæstes. Men partiet
ærgrer sig samtidig over, at S og DF har droppet den
politiske aftale, som blev indgået med bl.a. SF i 2022. Det
betyder, at der ikke bliver nedsat en arbejdsgruppe, som skal se
på ytringsfriheden for private, der har strammere
vilkår for ytringsfriheden end de offentligt ansatte. Dette
er især et problem, fordi private løser flere og flere
opgaver for det offentlige og f.eks. håndterer sårbare
borgere med handicap, psykisk sygdom eller børn og
ældre. SF mener, at vi også har ret til at kende
sandheden om privates opgavevaretagelse, når de
udfører opgaver for det offentlige, fordi der kan ske ting,
som offentligheden bør have kendskab til. Hvis man som
privat aktør går ind på et marked, hvor der er
en høj pris for en ydelse, er der en god mulighed for at
tjene penge, hvis man samtidig går på kompromis med
kvaliteten. Det kan være en risiko.
Desuden er det - når vi anbringer et
barn eller en ung på et privat opholdssted - sværere
for det omgivende samfund at holde opsyn med tilbuddet. For
ledelsen på stedet har eksempelvis ikke chefer i den
kommunale forvaltning, som de skal stå til regnskab for.
Gennemsigtigheden er større i det
offentlige, og alene af den grund er det vigtigt, at medarbejderne
har en god beskyttelse af deres ytringsfrihed.
SF gør opmærksom på, at
FOA har foretaget en undersøgelse blandt sine medlemmer
forud for behandlingen af dette forslag. Undersøgelsen
viser, at det står skidt til med ytringsfriheden her: En ud
af fem medlemmer har de seneste 2 år oplevet kritisable
forhold på deres arbejdsplads, som de mener, offentligheden
burde have kendskab til, og samtidig har en ud af fire holdt kritik
tilbage, fordi de frygter repressalier.
De oplevelser er de desværre ikke ene
om. De gælder også politibetjente,
socialrådgivere og mange andre faggrupper.
For FOA-medlemmernes vedkommende handlede
de kritisable forhold oftest om dårligt arbejdsmiljø
og dårlig ledelse. Men 50 pct. vedrørte, at der ikke
er nok tid til borgere, børn eller patienter, 47 pct.
vedrørte, at arbejdet ikke udføres fagligt
forsvarligt, 38 pct. vedrørte sjusk og fejl blandt
kollegerne, mens 24 pct. vedrørte omsorgssvigt. Det er
voldsomt og bekymrende, hvis de forhold ikke medfører en
offentlig debat. På den positive side havde 61 pct.
forsøgt at tage det op med deres kollegaer, mens kun 2 pct.
gik til offentligheden eller nævnte det på et socialt
medie som Facebook.
SF mener, vi har ret til at kende sandheden
om de politiske prioriteringer og konsekvenserne af dem, og at vi
går glip af vigtig viden, som kan bruges til at forbedre den
offentlige sektor med, hvis ansatte tier.
39 pct. i FOA's undersøgelse
oplever, at ledelsen direkte eller indirekte fortæller dem,
at de bør afholde sig fra at deltage i den offentlige debat.
Det går ikke, og det er hamrende ulovligt. Derfor mener SF,
at en lovfæstelse af ytringsfriheden ikke kan stå
alene. Der er også behov for at hæve
kompensationsniveauet for uretmæssige indgreb i
ytringsfriheden, så der kommer en præventiv effekt i
forhold til at knægte ansattes ytringsfrihed. Desuden
bør der som minimum gerne være delt eller omvendt
bevisbyrde, så medarbejderen ikke skal stå alene med at
bevise, at en sanktion sker, fordi han eller hun har brugt sin
lovformelige ret til ytringsfrihed. Dette findes i barselssager,
hvilket gør, at det ikke er et ukendt redskab at tage i
brug. SF bemærker, at det ofte er tidligere medarbejdere, der
står frem med kritisable forhold. Alene af den grund
bør det overvejes yderligere, hvordan medarbejderne
beskyttes bedre, så disse ikke skal stoppe, før de
kritisable forhold kan komme for en dag.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29.
februar 2024 og var til 1. behandling den 21. maj 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bjørn Brandenborg (S) Karin
Gaardsted (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn (S)
Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl (ALT)
Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 22 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |