B 138 Forslag til folketingsbeslutning om liberalisering af taxilovgivningen i landdistrikter.

Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 29-02-2024

Fremsat: 29-02-2024

Fremsat den 29. februar 2024 af Jens Meilvang (LA), Ole Birk Olesen (LA), Sandra Elisabeth Skalvig (LA) og Alex Vanopslagh (LA)

20231_b138_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 29. februar 2024 af Jens Meilvang (LA), Ole Birk Olesen (LA), Sandra Elisabeth Skalvig (LA) og Alex Vanopslagh (LA)

Forslag til folketingsbeslutning

om liberalisering af taxilovgivningen i landdistrikter

Folketinget pålægger regeringen at fremsætte lovforslag om at ændre taxiloven inden udgangen af 2024 således, at kravet om sædeføler og fysisk taxameter fjernes i landdistrikter, at det obligatoriske 2-ugerschaufførkursus afskaffes, og at der indføres en fast definition af et landdistrikt i taxilovgivningen.

Bemærkninger til forslaget

Forslagsstillerne ønsker med forslaget at modgå problemerne med taximangel i landdistriktsområder ved at liberalisere kravene til taxikørsel i landdistriktsområder, så privatpersoner via tilslutning til et digitalt kørselskontor kan køre taxi.

Bestanden af taxier på landsplan er generelt faldet i perioden 2009-2023, men det er særlig et problem i landdistrikterne. I Region Sjælland er bestanden af taxier faldet med 66 pct., og der er et fald i alle regioner på nær Region Hovedstaden, hvilket understreger, at der er store problemer med taxibet‍jeningen i landområderne (»Taxaer er forsvundet i stort antal - både regioner og landdistrikter advarer om konsekvenserne«, Jyllands-Posten, den 3. april 2023).

Afskaffelse af sædeføler og fysisk taxameter

Når det foreslås at afskaffe sædeføleren og det fysiske taxameter, skyldes det, at kontrollen i dag sagtens kan foregå digitalt. Det er forslagsstillerne forståelse, at kravene om fysiske kontrolforanstaltninger i den gældende taxilov grundlæggende ikke handler om nødvendigheden af disse for at gennemføre en effektiv kontrol. Derimod er det forslagsstillernes opfattelse, at det i forbindelse med forhandlingerne om en ny taxilov i 2017 var et eksplicit formål at forhindre Uber og tilsvarende digitale kørselskontorer i at konkurrere på det danske marked. For forslagsstillerne vejer det tungere at forsøge at løse de trafikale problemer i landdistrikterne, som manglen på taxier forårsager, end at forsøge at holde bestemte aktører ude af taximarkedet.

Da Uber opererede i Danmark, var det imidlertid ikke problemfrit. En gennemgang fra SKAT i 2018 viste, at kun 3 ud af 1.195 kontrollerede chauffører havde indberettet deres skat korrekt (»Skatteminister: Kun rimeligt, at Uber-chauffører nu får en ekstraregning«, Skatteministeriet, den 3. april 2018). Det viser med stor tydelighed, at fraværet af kontrol ikke er et godt alternativ til den fysiske kontrol. Heldigvis er digital kontrol muligt, og forslagsstillerne foreslår derfor, at retten til at drive et digitalt kørselskontor, som f.eks. Uber betinges af, at alle oplysninger om ture og betalinger indberettes til skattemyndighederne, så man sikrer en korrekt skattebetaling.

Afskaffelse af krav om chaufførkursus i hele landet

Forslagsstillere mener, at lovkravet om chaufførkursus generelt bør afskaffes. Forslagsstillerne er således af den opfattelse, at det ikke tjener et fornuftigt formål. 10 kursusdage med lidt blandet kørsel og konflikthåndtering anses af forslagsstillerne for at være grænsende til det meningsløse. De øvrige krav, der i dag stilles til chaufførerne i forhold til alder, erfaring og ren straffeattest, bør man holde fast i.

Definition af et landdistrikt i taxiloven

I forbindelse med taxiloven af 2017 blev det besluttet, at et kørselskontor beliggende i et landdistrikt kan få et reduceret krav til egenkapital. I loven er der imidlertid ingen fast definition af et landdistrikt. Efter forslagsstillernes opfattelse bør der etableres en fast definition af et landdistrikt i taxiloven, så spørgsmålet om, hvorvidt en given aktivitet er i et landdistrikt ikke afgøres på baggrund af en individuel vurdering. Forslagsstillerne foreslår, at man f.eks. kunne tage udgangspunkt i den definition, der er

benævnt i regeringens Regional- og Landdistriktspolitiske Redegørelse 2013 som »landdistrikter længere væk fra de største byer: områder hvor mere end halvdelen af indbyggerne bor (a) udenfor byer med over 3.000 indbyggere og (b) mere end en halv times kørsel fra et af de største byområder i landet« (»Regional- og Landdistriktspolitisk redegørelse 2013 - Regeringens redegørelse til Folketinget«, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, 2013).

Skriftlig fremsættelse

Jens Meilvang (LA):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om liberalisering af taxilovgivningen i landdistrikter.

(Beslutningsforslag nr. B 138)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.