Fremsat den 29. februar 2024 af Jens Meilvang (LA),
Ole Birk Olesen (LA),
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) og Alex Vanopslagh (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om liberalisering af taxilovgivningen i
landdistrikter
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om at ændre taxiloven inden
udgangen af 2024 således, at kravet om sædeføler
og fysisk taxameter fjernes i landdistrikter, at det obligatoriske
2-ugerschaufførkursus afskaffes, og at der indføres
en fast definition af et landdistrikt i taxilovgivningen.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker med forslaget
at modgå problemerne med taximangel i
landdistriktsområder ved at liberalisere kravene til
taxikørsel i landdistriktsområder, så
privatpersoner via tilslutning til et digitalt kørselskontor
kan køre taxi.
Bestanden af taxier på landsplan er
generelt faldet i perioden 2009-2023, men det er særlig et
problem i landdistrikterne. I Region Sjælland er bestanden af
taxier faldet med 66 pct., og der er et fald i alle regioner
på nær Region Hovedstaden, hvilket understreger, at der
er store problemer med taxibetjeningen i landområderne
(»Taxaer er forsvundet i stort antal - både regioner og
landdistrikter advarer om konsekvenserne«, Jyllands-Posten,
den 3. april 2023).
Afskaffelse af sædeføler og fysisk
taxameter
Når det foreslås at afskaffe
sædeføleren og det fysiske taxameter, skyldes det, at
kontrollen i dag sagtens kan foregå digitalt. Det er
forslagsstillerne forståelse, at kravene om fysiske
kontrolforanstaltninger i den gældende taxilov
grundlæggende ikke handler om nødvendigheden af disse
for at gennemføre en effektiv kontrol. Derimod er det
forslagsstillernes opfattelse, at det i forbindelse med
forhandlingerne om en ny taxilov i 2017 var et eksplicit
formål at forhindre Uber og tilsvarende digitale
kørselskontorer i at konkurrere på det danske marked.
For forslagsstillerne vejer det tungere at forsøge at
løse de trafikale problemer i landdistrikterne, som manglen
på taxier forårsager, end at forsøge at holde
bestemte aktører ude af taximarkedet.
Da Uber opererede i Danmark, var det
imidlertid ikke problemfrit. En gennemgang fra SKAT i 2018 viste,
at kun 3 ud af 1.195 kontrollerede chauffører havde
indberettet deres skat korrekt (»Skatteminister: Kun
rimeligt, at Uber-chauffører nu får en
ekstraregning«, Skatteministeriet, den 3. april 2018). Det
viser med stor tydelighed, at fraværet af kontrol ikke er et
godt alternativ til den fysiske kontrol. Heldigvis er digital
kontrol muligt, og forslagsstillerne foreslår derfor, at
retten til at drive et digitalt kørselskontor, som f.eks.
Uber betinges af, at alle oplysninger om ture og betalinger
indberettes til skattemyndighederne, så man sikrer en korrekt
skattebetaling.
Afskaffelse af krav om chaufførkursus i hele
landet
Forslagsstillere mener, at lovkravet om
chaufførkursus generelt bør afskaffes.
Forslagsstillerne er således af den opfattelse, at det ikke
tjener et fornuftigt formål. 10 kursusdage med lidt blandet
kørsel og konflikthåndtering anses af
forslagsstillerne for at være grænsende til det
meningsløse. De øvrige krav, der i dag stilles til
chaufførerne i forhold til alder, erfaring og ren
straffeattest, bør man holde fast i.
Definition af et landdistrikt i taxiloven
I forbindelse med taxiloven af 2017 blev det
besluttet, at et kørselskontor beliggende i et landdistrikt
kan få et reduceret krav til egenkapital. I loven er der
imidlertid ingen fast definition af et landdistrikt. Efter
forslagsstillernes opfattelse bør der etableres en fast
definition af et landdistrikt i taxiloven, så
spørgsmålet om, hvorvidt en given aktivitet er i et
landdistrikt ikke afgøres på baggrund af en individuel
vurdering. Forslagsstillerne foreslår, at man f.eks. kunne
tage udgangspunkt i den definition, der er
benævnt i regeringens Regional- og
Landdistriktspolitiske Redegørelse 2013 som
»landdistrikter længere væk fra de største
byer: områder hvor mere end halvdelen af indbyggerne bor (a)
udenfor byer med over 3.000 indbyggere og (b) mere end en halv
times kørsel fra et af de største byområder i
landet« (»Regional- og Landdistriktspolitisk
redegørelse 2013 - Regeringens redegørelse til
Folketinget«, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter,
2013).
Skriftlig fremsættelse
Jens Meilvang
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
liberalisering af taxilovgivningen i landdistrikter.
(Beslutningsforslag nr. B 138)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.