Fremsat den 29. februar 2024 af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) og Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udvide kredsen af frivilliges fagligheder i
retshjælpskontorer
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. april 2025 at fremsætte et lovforslag, der
indebærer, at andre fagligheder end jurister og
jurastuderende, f.eks. socialrådgivere, økonomer og
revisorer m.fl., kan være frivillige i
retshjælpsordninger finansieret via tilskud fra
Civilstyrelsen. Formålet er at udvide adgangen til
retshjælp, især uden for studiebyerne, og at udnytte
forskellige faggruppers kompetencer til gavn for borgerne.
Bemærkninger til forslaget
Retshjælp skal sikre lige adgang for alle
borgere til retssystemet
Retshjælp sikrer, at borgerne har adgang
til juridisk rådgivning og dermed retfærdighed uanset
sociale, økonomiske eller personlige ressourcer.
Især for de mest udsatte borgere er
retshjælpskontorerne afgørende, fordi de udgør
det juridiske sikkerhedsnet for dem, som ikke har midler til
advokater eller selv kan gøre deres ret gældende.
Skiftende regeringer har efterhånden
nedsat en del udvalg for at forbedre retshjælpen. Disse
udvalg er ofte strandet eller har ikke kunnet levere
løsninger, måske fordi løsningerne ofte skal
findes inden for den nuværende ramme for retshjælp.
Forslagsstillerne mener, at mens vi venter
på, at regeringen igen sætter strøm til Udvalget
om revision af reglerne om retshjælp og fri proces, der blev
nedsat i 2020, men hvor det har vist sig vanskeligt for
Justitsministeriet at sikre den fornødne fremdrift i
udvalgsarbejdet, jf. Retsudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål nr. 625, folketingsåret 2021-22 og
Retsudvalget, alm. del - bilag 128, folketingsåret 2022-23,
2. samling, bør vi allerede nu foretage de beskedne
ændringer, som forbedrer retshjælpen uden samtidig at
være udgiftsdrivende. Et af de steder, hvor det vil
være oplagt at sætte ind, er ved at tillade andre
fagligheder som f.eks. socialrådgivere, økonomer,
revisorer m.v. i retshjælpen, hvilket Civilstyrelsen ikke
tillader i dag.
Forvaltningsretlige sager »fylder meget«
hos retshjælpen
Der findes ikke landsdækkende
undersøgelser, der viser, hvor stor en andel af
retshjælpenes sager der drejer sig om forvaltningsretlige
sager, f.eks. inden for socialret og
beskæftigelsesområdet. Men ifølge Justitias
analyse »Den danske retshjælpsmodel - er der lige
adgang til hjælp? «, juli 2017, foretager nogle
retshjælpskontorer optællinger, der fremgår af
deres årsberetninger (»Den danske
retshjælpsmodel. Retshjælp, retshjælpsforsikring
og fri proces«, Justitia, 2019, jf. Retsudvalget, alm. del -
bilag 369, folketingsåret 2019-20).
Her drejer det sig om en ikke ubetydelig
andel, helt op til mere end halvdelen af sagerne, ligesom flere
retshjælpe angiver, at de forvaltningsretlige sager
»fylder meget«. Når det handler om søgning
til hjælp inden for det økonomiske område, ses
det også at fylde en del. Disse henvendelser fylder f.eks.
32,2 procent hos den Sociale Retshjælp og 20 procent for
Gadejuristen.
Tallene varierer inden for geografi og
speciale, men tallene indikerer, at det giver god mening at lukke
op for anvendelsen af flere fagligheder end blot de juridiske, og
en af Justitias anbefalinger er således også at udvide
kredsen af fagligheder, som kan yde retshjælp.
Ifølge KFUM's retshjælp
står mange borgere over for komplekse sociale udfordringer,
der kræver indgående forståelse af socialretlige
spørgsmål. Ved at inkludere fagfolk som f.eks.
socialrådgivere i retshjælpsordninger kan borgernes
behov bedre imødekommes, så man kan sikre, at de
får den nødvendige vejledning og støtte. Dette
skridt er afgørende for at sikre, at retshjælp er
relevant og tilgængelig for alle borgere uanset den
kompleksitet, deres juridiske situation måtte have. Desuden
er socialret ikke et obligatorisk fag på jurastudiet, mens
socialret indgår som en del af uddannelsen til
socialrådgiver.
Løsningsforslaget
På den baggrund foreslås det at
ændre lovgivningen, så andre fagligheder end jurister
og jurastuderende kan være frivillige i
retshjælpsordninger finansieret via Civilstyrelsen.
Der bør derfor gives mulighed for at
inddrage f.eks. socialrådgivere og studerende på
socialrådgiveruddannelsen i retshjælpsarbejdet, ligesom
det bør overvejes at inddrage økonomer, revisorer og
økonomistuderende i de retshjælpskontorer, som
udøver gældsrådgivning eller rådgivning i
skatteret.
Tanken med dette forslag er at udvide adgangen
til retshjælp, især uden for studiebyerne, hvor det kan
være sværere at rekruttere frivillige med juridiske
kompetencer, og hvor forskellige andre faggruppers kompetencer kan
udnyttes til gavn for borgerne.
Det er vigtigt, at lovforslaget indeholder
klare retningslinjer for, hvilke opgaver de frivillige fra andre
faggrupper kan varetage, så de kun påtager sig sager,
hvor de besidder tilstrækkelig ekspertise. Det kan ligeledes
overvejes, om og hvordan de frivillige fra andre faggrupper skal
sikres relevant uddannelse og træning inden for juridiske
procedurer og lovgivning for at opretholde høje standarder
for retshjælp.
Forslaget er udgiftsneutralt, idet det blot
udvider gruppen af kompetencer, der kan udføre
retshjælp under Civilstyrelsens nuværende pulje til
retshjælp.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
udvide kredsen af frivilliges fagligheder i
retshjælpskontorer.
(Beslutningsforslag nr. B 137)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.