Fremsat den 29. februar 2024 af Lise Bertelsen (KF),
Helle Bonnesen (KF),
Brigitte Klintskov Jerkel (KF),
Mai Mercado (KF) og Søren Pape Poulsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskaffe muligheden for at blive fritaget
for kristendomskundskab i folkeskolen
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, som med virkning for skoleåret
2025/26 ophæver § 6, stk. 2, i folkeskoleloven om
muligheden for at blive fritaget for undervisning i
kristendomskundskab i folkeskolen.
Bemærkninger til forslaget
Kristendomskundskab er et obligatorisk fag i
folkeskolen fra 1.-9. klasse bortset fra det klassetrin, hvor
konfirmationsforberedelsen finder sted, jf. folkeskolelovens §
5, stk. 2. Dog er det muligt for forældre at få
fritaget deres barn for det ellers obligatoriske fag ved blot at
anmode skolens leder herom, jf. folkeskolelovens § 6, stk. 2,
(lovbekendtgørelse nr. 90 af 29. januar 2024).
Dette kan ske, på trods af at
kristendomskundskab ikke er et forkyndende fag, jf.
bekendtgørelse nr. 691 af 20. juni 2014 om procedureregler
ved en elevs fritagelse for kristendomskundskab i folkeskolen. I
bekendtgørelsen har faget kristendomskundskab status som
ikkeforkyndende kundskabsmeddelende fag, der er på linje med
folkeskolens øvrige fag. Faget har dermed ikke til hensigt
at pålægge eller fremme kristendommen. Ifølge
§ 4 i bekendtgørelse nr. 699 af 7. juni 2023 om
formål, kompetencemål, færdigheds- og
vidensområder og opmærksomhedspunkter for folkeskolens
fag og emner (Fælles Mål) er formålet med faget
derimod, at eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder,
der gør dem i stand til at forstå og forholde sig til
den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos
det enkelte menneske og dets forhold til andre. Eleverne
lærer om kristendommens historiske og nutidige betydning, og
de udvikler faglige kompetencer til personlig stillingtagen og
ansvarlig handling i et demokratisk samfund
(»Kristendomskundskab - faghæfte 2019«,
Børne- og Undervisningsministeriet, 2019).
Forslagsstillerne finder det problematisk, at
nogle børn undtages fra denne læring og viden. Det
udfordrer Danmarks sammenhængskraft, at nogle børn
fritages for at tilegne sig en fælles forståelse af det
danske samfunds grundlag og de værdier, vores
fællesskab hviler på. I en verden, der er i konstant
forandring, finder forslagsstillerne det afgørende, at alle
børn får kendskab til Danmarks historiske og
kulturelle fundament.
Andelen af børn i folkeskolen med
ikkevestlig baggrund er fortsat stigende (»Stadigt flere nye
folkeskoleelever har ikkevestlig baggrund«, www.altinget.dk,
den 16. april 2020). Det er derfor essentielt, at vi sikrer, at
alle børn - uanset baggrund - lærer, hvilke
værdier Danmark er bygget på. Valgdeltagelsen for
indvandrere og efterkommere er markant lavere, end hvad den er for
borgere med dansk oprindelse. Til folketingsvalget i 2019 var der
21,2 procentpoint færre efterkommere, der stemte,
sammenlignet med borgere med dansk oprindelse
(»Valgdeltagelsen ved folketingsvalget 2019«, Kasper
Møller Hansen, Københavns Universitet, 2020). Det
bekymrer forslagsstillerne, at borgere, som er født og
opvokset i Danmark, negligerer vigtigheden af at bruge sin
demokratiske ret. Forslagsstillerne finder, at det understreger
vigtigheden af, at alle børn bliver undervist i
kristendomskundskab, da faget bidrager til elevernes almene, etiske
og demokratiske dannelse (»Kristendomskundskab -
undervisningsvejledning«, Børne- og
Undervisningsministeriet, 2019).
Derfor finder forslagsstillerne, at muligheden
for at blive fritaget for kristendomskundskab skal afskaffes,
så alle børn i folkeskolen deltager i undervisningen
fra 1.-9. klasse med undtagelse af det klassetrin, hvor eventuel
konfirmationsforberedelse finder sted. Det skal hjælpe til,
at alle børn i folkeskolen får en fælles
forståelse for Danmarks historie og kulturarv.
I 2007 afgjorde Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol, at Norge ikke måtte fjerne
forældrenes mulighed for at fritage deres børn for
kristendomsundervisningen (Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom af 29. juni 2007 i sag 15472/02).
Dette er forslagsstillerne opmærksomme på, men finder
ikke, at situationen i Norge kan sammenlignes med den danske. I den
norske formålsbestemmelse var der indskrevet, at eleverne
skulle have en kristen moralsk opdragelse. Domstolen vurderede, at
det var dette element, som var i strid med menneskerettighederne,
da det var forkyndende (»Fjern bare fritagelsesparagraffen -
skræmmebillederne holder ikke«, Kristeligt Dagblad, den
30. november 2009). Da der ikke står lignende beskrevet i den
danske formålsparagraf, vurderer forslagsstillerne ikke, at
situationerne kan sidestilles.
I forhold til spørgsmålet om,
hvorvidt en afskaffelse af muligheden for at blive fritaget for
kristendomskundskab kan være i strid med grundlovens §
67 om religionsfrihed, henviser forslagsstillerne til svar på
spørgsmål nr. S 1708, folketingsåret 2004-05, 2.
samling, hvor den daværende undervisningsminister vurderede,
at det ikke ville være i strid med grundlovens § 67.
Skriftlig fremsættelse
Lise Bertelsen
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afskaffe muligheden for at blive fritaget for kristendomskundskab i
folkeskolen
(Beslutningsforslag nr. B 135 )
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.