Fremsat den 27. februar 2024 af Morten Messerschmidt (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Mette Thiesen (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at fremme solceller på offentlige og
industrielle tage og at undgå solceller i naturen
Folketinget pålægger regeringen i
løbet af folketingsåret 2024-25 at prioritere
udbygningen af solceller på offentlige og industrielle
bygninger ved bl.a. at fjerne administrative byrder inden for
opsætning og drift af solcelleanlæg. Derudover
pålægges det regeringen at standse udbygningen af
markanlæg.
Bemærkninger til forslaget
Solcelleenergi spiller en rolle i
realiseringen af den danske ambition om, at elforbruget skal
være dækket med 100 pct. vedvarende energi i 2030.
Denne ambition støtter forslagsstillerne, men mener, at den
nuværende strategi vil få store konsekvenser for dansk
natur.
Danmark står over for en konkret
udfordring i forhold til at opnå det nationale mål om
20 GW fra solceller senest 2030 (»Klimaaftale om grøn
strøm og varme 2022, Et grønnere og sikrere Danmark -
Danmark kan mere II«, Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet, 2022, side 6), hvilket svarer til over en
femdobling af den energi, som produceres fra solceller i dag
(»Solcelleudbygningen i Danmark pr. 4. kvartal 2023«,
Energistyrelsen, den 9. januar 2024, ens.dk, Fakta om solenergi).
Forslagsstillerne ønsker derfor i forlængelse af det
nationale mål at prioritere solceller på offentlige
bygninger fremadrettet og ligeledes undgå markanlæg i
den danske natur.
Fremskrivninger af solcelleanlæg
Energistyrelsens seneste fremskrivning af
solceller viser, at antallet af markanlæg frem mod 2035 kan
blive tidoblet. Det fremgår af Energistyrelsens
»Analyseforudsætninger til Energinet 2023«, figur
10 i sammenfatningsnotatet og dataarket, ens.dk, den 13. oktober
2023. Når jordareal forvandles til solcelleanlæg,
forvandler det store landområder til øde arealer, der
ellers kunne udnyttes til andre foretagender. Naturen vil derfor
lide overlast.
Energistyrelsens fremskrivning viser samtidig
kun en mindre stigning i opsætningen af solcelleanlæg
på tage, jf. »Analyseforudsætninger til Energinet
2023« som omtalt ovenfor. Dermed er der lagt op til store
forandringer for dansk natur, mens der samtidig ikke udnyttes et
potentiale for taganlæg.
Potentialet for opsætning af
solcelleanlæg på tage er blevet beskrevet som
»absurd stort« blandt eksperter (»Solceller
på offentlige tage er gået i stå: Regioner og
minister splittede om regler«, børsen.dk, den 9.
januar 2023), og af artiklen »Potentialet for solceller
på tage er enormt - men rigide regler spænder ben for
udviklingen« fremgår det, at Brian Vad Mathiesen og
Aalborg Universitet allerede i 2017 stod bag en rapport, der viste,
at de største tage på bygninger større end 500
m² teknisk set kan levere, hvad der svarer til næsten to
tredjedele af Danmarks elforbrug (www.energiforumdanmark.dk, den 8.
juni 2023). Solceller på tage kan dermed leve op til
målsætningen om 20 GW fra solcelleenergi senest i 2030
i Danmark.
I dette lys finder forslagsstillerne det
naturligt, at der indføres en skånsom strategi for
naturen i udbygningen af solcelleanlæg.
Taganlæggene har derudover den fordel,
at de er nemme at opsætte og samtidig har lave
driftsomkostninger. Derfor kan opsætningen af taganlæg
påbegyndes og færdiggøres inden for kort tid.
Ligeledes er der et sikkerhedspolitisk hensyn, i forhold til at
danske offentlige institutioner i fremtiden kan producere
strøm lokalt og ikke være afhængige af det
kollektive elnet.
Administrative udfordringer lokalt
Regionale og kommunale interessenter har
gentagne gange påpeget, at administrative byrder står i
vejen for udviklingen af taganlæg på offentlige
bygninger. Der kan f.eks. henvises til anbefaling nr. 4 i
KL´s 48 anbefalinger til at styrke den lokale klimaindsats
(»KL´s udspil: Kommunernes CO2-reduktion«, kl.dk,
sidst opdateret den 30. oktober 2023). På nuværende
tidspunkt skal kommunerne og regionerne f.eks. oprette et
særskilt selskab med tilhørende bestyrelse, hvis de
ønsker at sætte solceller på tagene af
offentlige bygninger. Forslagsstillerne mener på den
baggrund, at reglerne for opsætning og drift skal
simplificeres.
Derudover skal der yderligere fokus på
administrative barrierer hos lokale borgere og virksomheder. En
øget lokal produktion af strøm vil medføre, at
strømmen i højere grad kan benyttes lokalt og dermed
ikke vil belaste det kollektive elnet. Herved mindskes nettabet, og
man holder omkostninger nede, der ellers ville pålægges
kundernes i forvejen høje elregninger. Det er samtidig en
fordel, at potentialet for solcelleanlæg spredes ud til hele
landet.
Konkret foreslås
følgende:
-
Solcelleanlæg på offentlige tage prioriteres
fremadrettet i udbygningen af vedvarende energi.
- Administrative
byrder for kommuner, regioner og private fjernes i forbindelse med
opsætning af solcelleanlæg på tage.
- Der introduceres
ny lovgivning, som skal sikre, at kommunernes og regionernes
økonomi ikke belastes ved opsætning og drift af
solcelleanlæg på tage.
Finansiering
Eventuel finansiering findes i det
finanspolitiske råderum.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
fremme solceller på offentlige og industrielle tage og at
undgå solceller i naturen.
(Beslutningsforslag nr. B 125)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.