Fremsat den 21. februar 2024 af Kristian Bøgsted (DD),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD),
Dennis Flydtkjær (DD), Susie Jessen (DD),
Peter Skaarup (DD) og Inger Støjberg (DD)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udarbejde en national handlingsplan med
henblik på at regulere den danske bestand af mellemskarv
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2024 at udarbejde en national handlingsplan, der
sikrer yderligere regulering af bestanden af mellemskarv i de
danske farvande med henblik på at forbedre det danske
vandmiljø.
Bemærkninger til forslaget
Bestanden af skarv påvirker
fiskebestanden negativt
De seneste opgørelser viser, at der er
mellem 30.500 og 32.000 skarvpar i Danmark (»Vildtbestande og
jagttider i Danmark - Det biologiske grundlag for
jagttidsrevisionen 2022«, DCE, Aarhus Universitet, 2021).
Dertil skal lægges de skarver, der trækker (kommer
sydfra), som vi ikke kender omfanget af.
I 2023 udgav DTU Aqua, Danmarks Tekniske
Universitet, et studie, der anslår, at skarven hvert år
spiser 25 millioner små torsk alene i den vestlige
Østersø. Det er DTU Aqua's vurdering, at bestanden af
skarv er stærkt bestandsbegrænsende for flere
fiskebestande (»Afslutningsrapport på FAF-projektet
omhandlende skarvers prædation på torsk, skrubbe og
ål«, Niels Jepsen, DTU Aqua, 2023). Tidligere
undersøgelser fra DTU Aqua har også dokumenteret, at
skarven har stor negativ indflydelse i ferskvandsområder og
især i vandløb, som ellers har gode fysiske
habitatforhold for fiskebestande. Bl.a. viser en
undersøgelse, at skarvbestanden er begrænsende for
bestanden af torsk og skrubber i de kystnære områder,
herunder fordi de forårsager stor overdødelighed hos
små fisk og derved forhindrer et stort antal af fiskene i at
blive kønsmodne (jf. rapporten fra DTU Aqua fra 2023 som
omtalt ovenfor). Adskillige danske og udenlandske videnskabelige
undersøgelser har dokumenteret meget store og negative
påvirkninger af fiskebestande i åer, søer og
på kysten. Påvirkningen er af så voldsom
karakter, at DTU Aqua allerede i 2014 konkluderede, at skarven er
den vigtigste begrænsende faktor for bestandene af
ferskvandsfisk (»Betydningen af prædation på
danske ferskvandsfiskebestande - en oversigt med fokus på
skarv«, DTU Aqua, 2014).
Skarvens negative påvirkning på
fiskebestandene har en sideledt effekt, som også
påvirker vandløbenes tilstand i henhold til EU's
vandrammedirektiv og som dermed direkte truer visse bestande af
sårbare fiskearter såsom stalling (jf. rapporten fra
DTU Aqua fra 2014 som nævnt ovenfor).
EU's fuglebeskyttelsesdirektiv
Skarven er omfattet af EU's
fuglebeskyttelsesdirektiv (Rådets direktiv nr. 79/409 af 2.
april 1979 med senere ændringer). Skarver reguleres
nationalt, og dette kræver altid en tilladelse fra
Miljøstyrelsen (jf. Miljøstyrelsens side
»Regulering af skarv«). Mange EU-lande har givet udtryk
for, at de ønsker at nedbringe skarvantallet. Til det har
Europa-Kommissionen udgivet en guide til brug af § 9-reglen i
fugledirektivet, hvor der bl.a. står, at skarver kan
reguleres, hvis der er begrundet mistanke om betydelig skade
på fiskeri (både erhvervs- og rekreativt), akvakultur,
flora og fauna eller sårbare fiskebestande (»Great
cormorant - Applying derogations under article 9 of the birds
directive 2009/147/EC«, EU, 2013).
Der mangler fortsat regulering af skarv i
Danmark
Skarven har ret til at eksistere i sin
naturlige udbredelse og i sit relevante økosystem. Problemet
opstår, når skarvens store overbestand gør det
umuligt at opretholde sunde fiskebestande. Dermed ender den
manglende regulering af bestanden af skarv med at påvirke
deres eget økosystem negativt.
Det er i dag muligt for enkeltpersoner med
jagttegn at ansøge Miljøstyrelsen om at regulere
skarv i et givent område. Dog opleves det, at denne
»enkeltmandsregulering« slet ikke er effektiv og ikke
har reel effekt på skarvantallet (»Forvaltningsplan for
skarv - til sikring af en sund skarvbestand og beskyttelse af
sårbare fiskebestande« Danmarks Sportsfiskerforbund,
2022).
Den gældende Danske
skarvforvaltningsplan har langtfra været tilstrækkelig
til at mindske konflikter og beskytte fiskene. Derfor mener
forslagsstillerne, at der er behov for en national handlingsplan,
der skal regulere bestanden af skarv i et større omfang,
så skarven reguleres til en bæredygtig bestand, som
ikke går ud over artens økosystem og det danske
vandmiljø.
Skriftlig fremsættelse
Kristian
Bøgsted (DD):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
udarbejde en national handlingsplan med henblik på at
regulere den danske bestand af mellemskarv.
(Beslutningsforslag nr. B 116)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.