Fremsat den 7. februar 2024 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)
Forslag til folketingsbeslutning
om dansk udtrædelse af
Energichartertraktaten (ECT)
Folketinget meddeler sit samtykke til, at Danmark udtræder
af Energichartertraktaten (ECT). Regeringen vurderer, at ECT er
utidssvarende, samt at der ikke er udsigt til en
tilstrækkelig ambitiøs modernisering vil blive
vedtaget og træde i kraft blandt ECT's parter.
Bemærkninger til forslaget
I: Baggrund
Energichartertraktaten (ECT) er en multilateral handels- og
investeringsaftale, der blev underskrevet i 1994 og trådte i
kraft i 1998. Folketinget gav den 17. december 1996 samtykke til,
at Danmark kunne ratificere ECT.
ECT har til formål at sikre rammevilkår, der
gør det attraktivt for private investorer at investere i
landene på energiområdet. Formålet er overordnet
at tildele udenlandske investorer rettigheder, der skal sikre
forudsigelighed og ligebehandling, således at en investor
ikke risikerer fx diskriminerende indgreb eller
nationalisering.
Som noget særligt giver ECT udenlandske investorer direkte
adgang til at anlægge voldgiftssager mod værtsstaten,
hvis den pågældende investor mener, at vedkommendes
rettigheder er blevet krænket. ECT har været anvendt i
forhold til investeringer indenfor både vedvarende og fossil
energi. Ifølge ECT-sekretariatet har der været anlagt
157 sager under ECT, hvoraf 55 fortsat er uafsluttede. Ca. 50
procent af de afsluttede sager er faldet ud til investorernes
fordel. Af de anlagte sager har 91 vedrørt bæredygtige
energiinvesteringer, der har medført et samlet idømt
beløb på ca. 9,7 mia. DKK, og 50 sager indenfor
fossile energiinvesteringer, der har medført et samlet
idømt beløb på i alt ca. 305 mia. DKK (hvoraf
ca. 298,3 mia. DKK relaterer sig til ét enkelt sagskompleks
mod Rusland).
EU er selvstændigt kontraherende part i ECT sammen med
Euratom, 23 EU-medlemsstater (pr. 1. januar 2024) samt Afghanistan,
Armenien, Aserbajdsjan, Bosnien-Hercegovina, Georgien, Japan,
Jordan, Kasakhstan, Kirgisistan, Liechtenstein, Moldova, Mongoliet,
Montenegro, Nordmakedonien, Schweiz, Storbritannien, Tadsjikistan,
Turkmenistan, Tyrkiet, Ukraine, Usbekistan og Yemen. Italien forlod
traktaten i 2016. Tyskland, Frankrig og Polen trådte ud i
ultimo 2023 og Luxemburg udtræder formelt af ECT i medio
2024. Herudover har Nederlandene, Spanien og Slovenien
tilkendegivet deres ønske om at udtræde.
II: Moderniseringsproces
I 2019 tog EU initiativ til at iværksætte
forhandlinger om en modernisering af ECT, da det var EU's
opfattelse, at ECT ikke fungerede hensigtsmæssigt. I juni
2022 blev de tekniske forhandlinger herom afsluttet. ECT's
medlemskreds tog formelt stilling til moderniseringsforslaget den
22. november 2022. Blandt EU's medlemslande kunne man imidlertid
ikke opnå kvalificeret flertal til støtte for
moderniseringen. På EU's foranledning blev vedtagelsen af
moderniseringen derfor udskudt på ubestemt tid.
På baggrund af den interne uenighed i EU fremlagde
Europa-Kommissionen den 7. juli 2023 forslag til
rådsafgørelser om godkendelse af hhv. EU's og
Euratom's udtræden af ECT. Forslagene begrundes med, at
Europa-Kommissionen vurderer, at der hverken er juridisk og/eller
institutionel mulighed for, at EU kan godkende en modernisering af
ECT. Ifølge Europa-Kommissionen bør EU/Euratom eller
medlemsstaterne derfor ikke forblive parter til den
ikke-moderniserede ECT, idet den ikke er i overensstemmelse med
EU's investeringspolitik og -lovgivning eller EU's energi- og
klimapolitik.
Danmark har igennem forhandlingsforløbet om
moderniseringen af ECT støttet Europa-Kommissionens tilgang
om at arbejde for en modernisering af ECT. Den fungerende regering
fik i november 2022 mandat fra Folketingets Europaudvalg til, at
Danmark støttede vedtagelsen af det endelige
moderniseringsforslag, da det var regeringens og
Europa-Kommissionens vurdering, at det ikke ville være muligt
at opnå et bedre forhandlingsresultat. Beslutningen om dansk
godkendelse af den moderniserede traktat var uden præjudice
for, hvorvidt Danmark ville forblive part i ECT, hvilket skulle
være genstand for en efterfølgende, separat
beslutning. Da det var vurderingen, at den moderniserede traktat
ville udgøre en forbedret traktat, ville det under alle
omstændigheder have være mere fordelagtigt at
være omfattet af forpligtelserne heri, også i
tilfælde af dansk udtræden, idet Danmark vil være
omfattet af forpligtelserne i 20 år efter udtræden.
III: Regerings holdning
Regeringen ønsker, at Danmark udtræder af ECT, i
tillæg til at EU udtræder. Regeringens ønske
skal blandt andet ses i lyset af, at eksempler fra andre lande har
vist, at den ikke-moderniserede ECT kan stå i vejen for
tiltag, der fremmer den grønne omstilling.
Regeringen anerkender endvidere, at der er behov for
investeringsbeskyttelse, men vurderer, at der er andre redskaber,
som kan bidrage til dette, bl.a. bilaterale
investeringsbeskyttelsesaftaler og nationale regler om
ekspropriation. ECT vurderes derfor at spille en mindre rolle for
udenlandske investorers beslutning om at investere i Danmark.
Samtidig har ECT kun været bragt i anvendelse af danske
investorer i udlandet i fire tilfælde og vurderes derfor ikke
at være væsentlig for danske investorer. Der har hidtil
kun været én sag mod Danmark, som fortsat er
verserende, og som bunder i gennemførsel af en
EU-forordning.
Ud fra en samlet vurdering, mener regeringen derfor, at de bedst
mulige rammer for den grønne omstilling i Danmark
opnås ved at udtræde af traktaten. Samtidig arbejder
regeringen for en kollektiv EU-udtræden, som også
anbefalet af Kommissionen.
Regeringen ønsker at udtræde på
nuværende tidspunkt, selvom den moderniserede traktat ikke er
trådt i kraft, da det kan tage lang tid før den
moderniserede traktat træder i kraft, og da der sågar
er stor usikkerhed om, hvorvidt den nogensinde vil træde i
kraft.
V: Proces for udtræden, herunder
finansielle implikationer
Danmarks udtræden vil træde i kraft 12 måneder
efter, at Danmark officielt har meddelt sin udtræden fra ECT
til den portugisiske regering, som er traktatens depositar.
Samtidig bortfalder Danmarks økonomiske forpligtigelser
under traktaten, som består i et årligt bidrag på
ca. 419.000 DKK.
ECT indeholder dog en såkaldt solnedgangsklausul. Den
medfører, at Danmark vil være bundet af ECT i 20
år efter udtræden fsva. investeringer, der er foretaget
inden udmeldelsen er trådt i kraft. Investeringer, der er
foretaget efter udmeldelsen er trådt i kraft, vil ikke
været beskyttet af reglerne i ECT.