Fremsat den 6. februar 2024 af Mai Mercado (KF),
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF),
Steffen Larsen (LA), Betina Kastbjerg (DD),
Rosa Lund (EL), Zenia Stampe (RV),
Peter Kofod (DF) og Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at ændre forældelsesreglerne i
ministeransvarlighedsloven, så det bl.a. sikres, at der ikke
indtræder forældelse for ministre i den såkaldte
FE-sag, før sagen er undersøgt til bunds
Folketinget pålægger regeringen
hurtigst muligt at fremsætte et lovforslag, som sikrer, at
forældelsesfristen for strafansvar i
ministeransvarlighedsloven ikke overskrides, mens en
kommissionsundersøgelse pågår - f.eks. ved at
sikre, at forældelsesfristen suspenderes eller
forlænges, når der er nedsat en undersøgelses-
eller granskningskommission, som det blev drøftet i
forbindelse med afgivelsen af beretning over beslutningsforslag nr.
B 33, folketingsåret 2021-22. En sådan ændring
skal sikre, at der ikke indtræder forældelse, mens
FE-kommissionen og andre igangværende kommissioner arbejder,
ligesom de samme regler naturligvis skal gælde for fremtidige
sager, der måtte blive undersøgt af en
undersøgelses- eller granskningskommission.
Bemærkninger til forslaget
Om
forældelsesfristen i ministeransvarlighedslovens betydning
for, hvorvidt der kan drages et strafferetligt ansvar i
FE-sagen
Det følger af
ministeransvarlighedslovens § 8, at ministres strafansvar
forældes efter straffelovens §§ 93-95; dog er
forældelsesfristen i intet tilfælde mindre end 5
år.
Forældelsesfristen i
ministeransvarlighedsloven betyder, at der ikke vil kunne drages et
strafferetligt ansvar for samtlige af de forhold, som
undersøges af den såkaldte FE-kommission II, selv om
der skulle være juridisk grundlag herfor. Det har flere
universitetsprofessorer i jura gjort opmærksom på, som
det fremgår af artiklen »Mette F. i smart finte:
Sådan kan hun slippe for straf i spionskandale« fra B.
T. den 12. januar 2024.
FE-kommissionen II vil med regeringens udkast
til lovforslag om udvidelse af den igangværende
FE-undersøgelseskommissions mandat få til opdrag
så vidt muligt at afgive beretning om resultatet af sin
undersøgelse senest den 1. april 2026. Selv om kommissionen
skulle afslutte sit arbejde tidligere, vil der fortsat være
store dele af de forhold, som undersøges af FE-kommissionen
II, der som følge af forældelsesfristen på 5
år ikke vil kunne danne grundlag for et strafferetligt
ansvar.
FE-kommissionen II vil med det kommende
lovforslag få til opgave at undersøge forløbet
vedrørende efterforskningen og retsforfølgningen i
straffesagerne mod tidligere chef for Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) Lars Findsen og tidligere medlem af
Folketinget og forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen.
Kommissionen skal i den forbindelse undersøge, om der i
forbindelse med efterretningstjenesternes og anklagemyndighedens
iværksættelse og tilrettelæggelse af
efterforskningen og retsforfølgningen blev varetaget
usaglige hensyn.
Efterforskningen af Lars Findsen og Claus
Hjort Frederiksen ligger tidligt i det samlede forløb, og
der er risiko for, at særlig denne del ikke vil kunne danne
grundlag for et strafansvar som følge af
forældelsesfristen i ministeransvarlighedsloven.
FE-sagen
Den specifikke dato for igangsættelsen
af efterforskningen af Lars Findsen og Claus Hjort Frederiksen er
ukendt, men for Lars Findsens vedkommende er det muligvis allerede
fra den 21. august 2020, hvor han blev fritaget for tjeneste som
chef for FE, i forbindelse med at Tilsynet med
Efterretningstjenesterne mente, at FE havde tilbageholdt
oplysninger for tilsynet. En undersøgelseskommission
konkluderede imidlertid efterfølgende, at der ikke var
grundlag for kritikken af FE.
Det vides med sikkerhed, at efterforskningen
af Lars Findsen startede på et tidspunkt før den 8.
december 2021, hvor han blev anholdt i Københavns Lufthavn
og sigtet for at have røbet eller videregivet højt
klassificerede oplysninger, der hører under kapitel 12 i
straffeloven om landsforræderi og andre forbrydelser mod
statens selvstændighed og sikkerhed. I samme forbindelse blev
Lars Findsen varetægtsfængslet. Som en del af
efterforskningen - der startede før den 8. december 2021 -
foretog PET aflytning af Lars Findsens telefon, private bolig og
sommerhus. Den 28. juni 2022 kom det frem, at der var viderebragt
intime oplysninger om Lars Findsens privatliv til Folketingets
partiledere, hvilket flere juraprofessorer har vurderet er
ulovligt, jf. artiklen »Lars Findsen: Myndigheder har delt
dybt krænkende oplysninger om mit privatliv« fra
Politiken samme dag. Tidspunktet og de nærmere
omstændigheder bag beslutningen om at viderebringe
oplysningerne er ukendt.
Efterforskningen af Claus Hjort Frederiksen
blev med sikkerhed indledt før den 20. december 2021, hvor
han blev sigtet for at have røbet eller videregivet
hemmeligheder af betydning for statens sikkerhed.
Den 27. oktober 2023 afgjorde
Højesteret, at sagen mod Claus Hjort Frederiksen skulle
køre for delvis åbne døre. Samme dag afgjorde
Højesteret ligeledes, at sagen mod Claus Hjort Frederiksen
skulle køre som en nævningesag, fordi sagen var
politisk. Herefter frafaldt Anklagemyndigheden den 1. november 2023
sagerne mod Claus Hjort Frederiksen og Lars Findsen.
Regeringen har undladt at fremsætte
lovforslag om ændring af forældelsesfristen i
ministeransvarlighedsloven
Et flertal (S, SF, RV og EL) i Folketinget har
i beretning af 11. maj 2022 over beslutningsforslag nr. B 33,
folketingsåret 2021-22, noteret sig, at regeringen ville
arbejde på et lovforslag, som på baggrund af
anbefalinger fra eksterne eksperter skulle ændre de
nuværende regler for forældelse af ministeransvar.
Lovforslaget skulle have været fremsat i folketingssamlingen
2022-23, men er endnu ikke fremsat. Folketinget er heller ikke
blevet præsenteret for de anbefalinger, som flertallet i
beretningen noterede sig at regeringen ville indhente fra eksterne
eksperter.
Som følge af at regeringen - trods et
flertal i Folketinget - har undladt at fremsætte et
lovforslag, der på grundlag af et grundigt ekspertarbejde kan
ændre forældelsesfristen i ministeransvarlighedsloven,
er Folketinget nødsaget til at pålægge
regeringen at fremlægge lovgivning, som sikrer, at ministre
kan pålægges et eventuelt strafferetligt ansvar
på grundlag af arbejdet i FE-kommissionen II.
Skriftlig fremsættelse
Mai Mercado
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
ændre forældelsesreglerne i ministeransvarlighedsloven,
så det bl.a. sikres, at der ikke indtræder
forældelse for ministre i den såkaldte FE-sag,
før sagen er undersøgt til bunds.
(Beslutningsforslag nr. B 108)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.