B 106 Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af en forsøgsordning med en Danmarksbillet til kollektiv transport.

Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2023-24
Status: 2. beh./Forkastet

Betænkning

Afgivet: 14-05-2024

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 14. maj 2024

20231_b106_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transportudvalget den 14. maj 2024

1. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V, DD, LA, M, KF, RV og DF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.

Et mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.

Et andet mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

2. Politiske bemærkninger

Socialistisk Folkeparti

Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter intentionen om at gøre kollektiv transport mere tilgængeligt. En Danmarksbillet til 399 kr. om måneden kan være en effektiv løsning for at øge brugen af offentlig transport, mindske trængsel på vejene og skabe mere lige adgang til mobilitet. Desværre kan SF ikke stemme for beslutningsforslaget, da der ikke er afsat finansiering til at dække omkostningerne på 2,9 mia. kr.

Enhedslisten

Enhedslisten har fremsat dette forslag om en Danmarksbillet, fordi EL mener, at der skal gøres noget lidt dramatisk for at bryde den onde cirkel, som den kollektive transport er blevet en del af. I takt med at den bliver dyrere, er der flere, der falder fra, og jo færre passagerer der er, jo dyrere bliver det for samfundet at drive den kollektive transport.

En tredjedel af Danmarks befolkning har ikke selv noget valg, når det kommer til transport, men er henvist til den kollektive transport, hvis de skal bevæge sig fra A til B. Det gælder f.eks. alle dem under 18 år, der ikke bare kan vælge at tage en bil og køre derhen, hvor de skal. De er fuldstændig afhængige af, at der findes kollektiv transport. Det samme gælder mange ældre, som måske ikke føler sig helt trygge ved at køre på ukendte veje i de transportmidler, de engang kunne betjene. Så gælder det alle dem, der ikke har råd til en bil - det er også mange. Og så gælder det dem, der af klimamæssige grunde faktisk ikke ønsker at betjene sig af individuel transport.

Der er almindelig enighed om, at den individuelle transport selvfølgelig er mere skadelig for omgivelserne, end den kollektive er, både ved et større ressourceforbrug, ved mere udledning af CO2 og i forhold til arealkrav, støj og trængsel. Derfor er det en samfundsmæssig opgave at tilskynde flere til at bruge den kollektive transport som førstevalg for dermed at skabe et bæredygtigt kollektivt transportnet.

En simpel løsning er på forsøgsbasis at indføre en billig standardbillet, der kan bruges af alle, og som kan give os en indsigt i, hvordan en simpel prisnedsættelse kan påvirke brugernes valg af transportmiddel.

Radikale Venstre

Radikale Venstres medlem af udvalget deler ambitionen om at styrke den kollektive transport, men kan ikke støtte et forslag, der koster 2,9 mia. kr. uden at anvise reel finansiering. En så anseelig investering kræver en grundigere analyse for at sikre, at pengene bruges bedst muligt på at forbedre den kollektive transport, ligesom der skal tages højde for kapaciteten, inden man indfører en sådan ordning. RV ønsker at udarbejde en samlet plan for kollektiv transport i stedet for løsrevne initiativer.

3. Udvalgsarbejdet

Beslutningsforslaget blev fremsat den 30. januar 2024 og var til 1. behandling den 12. marts 2024. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.

Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og dokumenter

Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på beslutningsforslaget.

Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V) Louise Elholm (V) Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Stinus Lindgreen (RV) Torsten Gejl (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)22
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Liberal Alliance (LA)15
Moderaterne (M)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5