Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 24. januar 2024
1. Dispensation fra Folketingets
Forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af RV og ALT) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2 dage fra
offentliggørelsen af betænkningen, til
beslutningsforslaget kommer til 2. behandling, og fra bestemmelsen
i § 13, stk. 1, således at 2. behandling kan finde sted
tidligere end 2 dage efter 1. behandling.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, LA, DD, KF og Kim Edberg Andersen (UFG))
indstiller beslutningforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV, DF og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et andet
mindretal i udvalget (IA) stemmer hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre og Alternativet
Radikale Venstres og Alternativets
medlemmer af udvalget fordømmer på det kraftigste
angrebene på civile skibe fra Houthibevægelsen i Yemen
og bakker fuldt op om en indsats for at beskytte skibstrafikken i
Det Røde Hav. Radikale Venstre og Alternativet
støtter derfor udsendelsen af en fregat og
bestræbelserne på, at etablere en stærk og
defensiv EU-operation i Det Røde Hav. Men Radikale Venstre
og Alternativet kan ikke støtte et dansk militært
bidrag til støtte for den amerikanskledede offensive
koalition, der udfører angreb i Yemen, og vil også
udtrykke vores bekymring over, at forslaget hastebehandles.
Radikale Venstre og Alternativet vil gerne
anføre følgende grunde til at være imod
beslutningsforslaget:
1. De offensive
operationer indebærer en betydelig risiko for en yderligere
eskalering, og angrebene i Yemen har ikke formået at mindske
angrebene på skibe. De ser tværtimod ud til at tage til
efter de militære angreb af USA og Storbritannien. Der er
derfor tydelige advarsler om, at den offensive operation kan og vil
føre til en eskalering af konflikten.
2. Radikale
Venstre og Alternativet ønsker, at vi står sammen i
Europa, og ønsker derfor, at Danmark bidrager meget aktivt
til at etablere en stærk og defensiv EU-ledet operation i Det
Røde Hav. Den koalition under ledelse af USA, som vi
tilslutter os, er meget snæver med få lande: USA,
Storbritannien, Australien, Bahrain og Canada og Holland som eneste
EU-land. Omvendt er der en bred kreds af EU-lande bag
ønskerne om at etablere en EU-ledet mission til at beskytte
skibsfarten i Det Røde Hav ved at udvide det eksisterende
europæiske maritime sikkerhedsinitiativ i Hormuzstrædet
(EMASoH), hvor Danmark allerede deltager sammen med otte andre
Europæiske lande: Belgien, Frankrig, Grækenland,
Italien, Holland, Norge, Portugal og Tyskland. Der lægges
også op til at kombinere det med en diplomatisk indsats.
3. Der er
sået begrundet tvivl, herunder fra tre permanente medlemmer
af FN's Sikkerhedsråd og i udtalelser fra FN's
generalsekretær, om resolution nr. 2722 (2024) fra FN's
Sikkerhedsråd fra den 10. januar 2024 kan anvendes som et
folkeretligt grundlag for offensive militære angreb ind i
Yemen, og der foreligger ikke en samlet og gennemarbejdet juridisk
begrundelse herfor. Resolutionen indeholder ikke en
selvstændig bemyndigelse til magtanvendelse mod
Houthibevægelsen og opfordrer derudover indtrængende
til, at der udvises forsigtighed og tilbageholdenhed for at
undgå yderligere eskalering.
4. Med den
offensive militære operation inde i Yemen risikerer vi at
skubbe landene i regionen, herunder Saudi-Arabien og Oman, som
begge har advaret mod eskaleringen, i armene på Rusland og
Kina. Især Rusland forsøger aktivt at udnytte
situationen til egen fordel.
5. En fortsat
eskalering risikerer at ofre fredsaftalen i Yemen, som var klar til
at blive underskrevet i de her uger, og som ville være et
historisk fremskridt for freden i Yemen. Det kan føre til en
genopblussen af kampene mellem Houthibevægelsen og grupperne
i det sydlige Yemen og kan få alvorlige konsekvenser for den
yemenitiske civilbefolkning, som i forvejen er fanget i det, som FN
har kaldt verdens største humanitære katastrofe med
over 20 millioner mennesker på nødhjælp.
6. Vi risikerer
at styrke Houthibevægelsen internt og i regionen, da de
påkalder sig, at angrebene mod skibe er rettet mod skibe, der
kan kobles til Israel/konflikten i Gaza, og har udtalt, at de vil
stoppe, hvis der kommer tilstrækkelig humanitær
hjælp ind i Gaza, og helt ophøre med angrebene, hvis
krigen i Gaza, stopper med en varig våbenhvile.
Houthibevægelsen har derfor fået heltestatus i store
dele af den arabiske verden, og samtidig er den spirende
demokratiske opposition mod Houthibevægelsen i primært
Sana blevet stækket efter de amerikansk-britiske angreb. Vi
risikerer derfor at styrke Houthibevægelsen frem for at
svække den, helt som 20 års bombardementer i
Afghanistan styrkede Taleban.
7. 8 års
bombardementer mod Houthibevægelsen fra Saudi-Arabien og De
Forenede Arabiske Emirater har ikke formået at svække
Houthibevægelsens militære kapacitet, men har
tværtimod styrket dens kampkraft og vilje og herunder
opbakningen blandt befolkningen. Radikale Venstre og Alternativet
frygter tilsvarende, at de nuværende militære angreb
ikke vil stoppe angrebene mod skibene, og at Danmark derfor kan
blive hvirvlet ind i en yderligere eskalering og en potentiel
militær indsats også til lands.
8. Der
foreligger ikke en klar og samlet fremtidig strategi for, hvad der
skal komme efter de offensive militære angreb, og hvordan
angrebene skal føre til sikkerhed for skibe i Det
Røde Hav og skabe fred i Mellemøsten og i Yemen.
Radikale Venstres og Alternativets samlede
vurdering er derfor, at angrebene fra USA og Storbritannien er
blevet en eskalerende faktor i regionen og indtil nu kun har gjort
skibsfarten endnu mere usikker. Danmark vil komme til at stå
relativt isoleret i EU, hvis Danmark går med. Vi mister den
position, Danmark ellers har haft i Yemen - særlig efter
indsatsen under Det Arabiske Initiativ - og mulighederne for at
presse på for en fredsaftale. Vi risikerer at styrke
Houthibevægelsen og svække vores position i forhold til
de øvrige arabiske lande. Endelig ønsker Radikale
Venstre og Alternativet ikke at deltage i en offensiv militær
operation uden en langt mere entydig afklaring af det folkeretlige
grundlag.
Hvis Danmark vil beskytte skibstrafikken og
skabe fred i Yemen og Mellemøsten, er B 104 ikke den rigtige
vej at gå.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker endvidere, at det er stærkt kritisabelt, at
der både er tale om en hastebehandling og en
hastefremsættelse. Alternativets utvetydige holdning er, at
så vigtige beslutninger som deltagelse i offensive
militære operationer kræver længere tid til
overvejelse, end regeringen har givet i dette tilfælde.
Alternativet bemærker derudover, at ikke alle partier er
repræsenteret i Det Udenrigspolitiske Nævn, hvorfor
eventuelle udvidelser af forslagets mandat ikke vil kunne
påvirkes af alle Folketingets partier. Derudover vil
Nævnets fortrolige karakter forhindre, at offentligheden vil
få indblik i disse drøftelser. Dette finder
Alternativet finder kritisabelt.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 23.
januar 2024 og var til 1. behandling den 24. januar 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Forsvarsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
24 spørgsmål til forsvarsministeren og
udenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som ministrene har
besvaret.
Benny Engelbrecht (S) Bjarne
Laustsen (S) Theis Kylling Hommeltoft (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Simon
Kollerup (S) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Peter
Juel-Jensen (V) nfmd. Hans
Christian Schmidt (V) Peter Have (M) Jan Carlsen (M) Aaja Chemnitz
(IA) Lise Bech (DD) Søren Espersen (DD) Carsten Bach (LA)
Alexander Ryle (LA) Merete Scheelsbeck (KF) Niels Flemming Hansen
(KF) fmd. Kim Edberg Andersen
(UFG) Alex Ahrendtsen (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten
Hønge (SF) Trine Pertou Mach (EL) Søren
Søndergaard (EL) Christian Friis Bach (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |