Fremsat den 16. januar 2024 af udenrigsministeren (Lars Løkke Rasmussen)
Forslag til folketingsbeslutning
om danske militære bidrag til styrkelse af
den maritime sikkerhed i og omkring Det Røde Hav
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
bidrag indsættes i den amerikansk-ledede Operation Prosperity Guardian (OPG) i rammen
af den internationale maritime koalition, Combined Maritime Forces (CMF), i og omkring
Det Røde Hav med mulighed for indsættelse i den muligt
kommende EU-ledede sømilitære mission i området
med samme mandat. De danske militære bidrag vil medvirke til
at styrke den maritime sikkerhed, herunder retten til fri
sejlads.
Bemærkninger til forslaget
I. Siden november 2023 er der sket en
tiltagende forværring af den maritime sikkerhedssituation i
Det Røde Hav, Bab al-Mandab-strædet og Adenbugten,
hvor Houthi-bevægelsen i Yemen har udført en
række angreb og angrebsforsøg mod den civile skibsfart
og internationale militære flådefartøjer.
Angrebene har haft forskellig karakter og har bl.a. bestået
af missil- og droneangreb samt kapringer. Danske myndigheder er
løbende i dialog med skibsfarten om sikkerhedssituationen i
området.
Houthi-bevægelsens angreb er efter eget
udsagn målrettet skibe med israelske interesser. I takt med
at flere skibe med direkte israelske interesser har søgt
alternative ruter, har de fleste af de angrebne skibe dog alene
haft perifer forbindelse til Israel. Siden december 2023 har flere
skibe med danske interesser været udsat for angreb og
angrebsforsøg, herunder danskejede og dansk-opererede skibe.
Flere rederier har valgt at indstille sejladsen gennem Det
Røde Hav. De alternative ruter syd om Kap Det Gode Håb
har bl.a. medført længere transporttider og
øgede omkostninger.
Det Røde Hav udgør et centralt
knudepunkt for international handel, herunder for verdens
energiforsyning. For Danmark, som en af verdens førende
søfartsnationer, er retten til fri sejlads af
afgørende betydning. Dansk-opererede skibe, som udgør
en vigtig kilde til beskæftigelse og velstand for Danmark,
sejler på daglig basis gennem Det Røde Hav. FN's
Sikkerhedsråd vedtog den 10. januar 2024 en resolution, som
fordømmer Houthi-bevægelsens angreb på skibe i
Det Røde Hav siden den 19. november 2023, som er en trussel
mod regional fred og sikkerhed, og kræver, at angrebene
standses øjeblikkeligt. Resolutionen anerkender endvidere
medlemsstaternes ret til at forsvare deres skibe mod angreb.
'Operation Prosperity Guardian'
I lyset af Houthi-bevægelsens
uprovokerede angreb mod skibe i og omkring Det Røde Hav, har
USA taget initiativ til at etablere en maritim operation, Operation Prosperity Guardian (OPG), under
den eksisterende internationale maritime koalition, Combined Maritime Forces (CMF). Operationen
har til formål at sikre retten til fri sejlads gennem Det
Røde Hav, Bab al-Mandab-strædet og Adenbugten. Gennem
øget international tilstedeværelse er det hensigten at
afskrække Houthi-bevægelsen fra yderligere angreb og
beskytte den civile skibstrafik. OPG blev annonceret den 18.
december 2023 og har fået tilslutning fra en bred kreds af
lande, herunder Storbritannien, Frankrig, Nederlandene og
Norge.
'Combined Maritime Forces'
CMF er en international maritim koalition, der
for nuværende består af 39 lande, herunder Danmark.
Flådesamarbejdet har til formål at fremme maritim
sikkerhed og stabilitet ved bl.a. at bekæmpe terrorisme og
voldelig ekstremisme, kriminalitet og smugling, styrke regionalt
maritimt samarbejde samt yde bistand i forbindelse med
naturkatastrofer, humanitære katastrofer og ulykker til
søs. Opgaverne omfatter bl.a. indsamling og deling af
informationer og efterretninger med henblik på at opretholde
sikkerhed til søs. Danmark bidrager aktuelt til CMF med
stabsofficerer til koalitionshovedkvarteret i Bahrain, jf. B 56 af
9. februar 2017. CMF er opdelt i en række task forces,
herunder CMF Task Force 153, der dækker Det Røde
Hav.
Europæisk-ledede maritime initiativer i
området
Danmark har siden 2020 deltaget i missionen
European Maritime Awareness in The Strait of
Hormuz (EMASoH) og dens militære operation, AGENOR,
hvortil Danmark aktuelt bidrager med stabsofficerer, jf. B 160 af
11. juni 2020. I alt deltager ni europæiske lande i EMASoH
(Belgien, Danmark, Frankrig, Grækenland, Italien,
Nederlandene, Norge, Portugal og Tyskland). Missionen har til
formål at beskytte den frie sejlads i Hormuz-strædet,
sikre koordination mellem partnere i området samt medvirke
til deeskalering. AGENOR's operationsområde består af
Den Persiske Golf, Hormuz-strædet og dele af Det Arabiske
Hav.
EU er på nuværende tidspunkt
militært til stede i området i regi af den
sømilitære operation, Operation ATALANTA, hvis
operationsområde også omfatter Det Røde Hav, Bab
al-Mandab-strædet, Adenbugten og dele af det nordvestlige
Indiske Ocean. Mandatet for Operation ATALANTA omfatter
primært bekæmpelse af pirateri og væbnet
røveri til søs. De aktuelle trusler forårsaget
af Houthi-bevægelsen i Yemen kan derfor ikke håndteres
inden for det nuværende mandat.
Der pågår aktuelt overvejelser om
etablering af en ny EU-ledet sømilitær mission i og
omkring Det Røde Hav til styrkelse af den maritime
sikkerhed, herunder retten til fri sejlads. Det er muligt, at
etableringen af en sådan mission vil ske på baggrund af
en udvidelse af operationsområdet og mandatet for Operation
AGENOR.
II. Der anmodes om Folketingets samtykke til
udsendelse af danske militære bidrag med henblik på
styrkelse af den maritime sikkerhed i og omkring Det Røde
Hav. Indsættelsen vil ske i rammen af OPG med mulighed for
indsættelse i rammen af den ovenfor beskrevne muligt kommende
EU-ledede sømilitære mission i området.
Indsættelse af det danske bidrag i en mulig ny EU-mission vil
være under forudsætning af, at opgaver og mandat ikke
adskiller sig fra OPG's og vil have samme varighed og
magtanvendelsesmandat som indsættelsen i rammen af OPG.
Konkret drejer det sig om udsendelse af en
fregat af Iver Huitfeldt-klassen og op til ca. 175 personer,
herunder forventede delbidrag i form af militærpoliti,
sanitetselement, tolkekapacitet, efterretningselement, en maritim
helikopter og et maritimt støtteelement. Fregatbidraget
forventes udsendt i ca. to måneder fra primo 2024. Dertil er
der mulighed for udsendelse af tre yderligere stabsofficerer til
CMF. Det maritime støtteelement og det ekstra stabsbidrag
forventes udsendt i ca. tre måneder i samme periode.
Fregatbidragets opgaver vil være at
overvåge området og beskytte den frie sejlads for civil
skibstrafik og internationale flådefartøjer i
operationsområdet. Overvågning af området
indebærer bl.a., at fregattens radarsystemer og sensorer
anvendes til at indsamle og udveksle radarbilleder og data med
øvrige enheder i operationen og relevante partnere.
Fregatten vil derudover kunne deltage i ledsagelses- og
eskortesejladser for civil skibstrafik i operationsområdet.
Opgaverne for OPG, herunder det danske fregatbidrag, er defensive
og vil således ikke omfatte gennemførelse af offensive
operationer. Det samme gælder en ny mulig EU-mission.
Bidraget vil have mandat til at anvende magt
til at imødegå trusler mod den frie sejlads. De danske
bidrag vil herunder have mandat til magtanvendelse i selvforsvar og
til at forsvare civile skibe og enheder i OPG samt øvrige
enheder, der er indsat i området, eksempelvis i rammen af
EMASoH og EU's Operation ATALANTA eller under nationalt mandat.
Operationsområdet for det danske bidrag
vil omfatte Det Røde Hav, Bab al-Mandab-strædet,
Adenbugten og tilstødende områder, herunder relevante
stabsfaciliteter i området. Som del af CMF kan det danske
bidrag også operere i Det Arabiske Hav og Den Persiske Golf,
hvor CMF har hovedkvarter.
Cyberkapaciteter vil kunne indgå i den
danske militære indsats inden for rammerne af dette
beslutningsforslag. Kapaciteten vil kunne indsættes
selvstændigt eller som en del af de øvrige danske
militære indsatser og kan indsættes fra vedtagelse af
beslutningsforslaget og indtil seks måneder efter hjemtagelse
af fregatbidraget.
III. De danske militære bidrag vil
være under taktisk kommando af Task Force 153 eller
alternativt den mulige EU-ledede
sømilitære mission. Den danske forsvarschef bevarer
fuld kommando i hele perioden.
Cyberkapaciteterne vil udelukkende være
underlagt dansk kommando- og instruktionsbeføjelse.
IV. Det kan ikke udelukkes, at der vil kunne
forekomme dansk frihedsberøvelse af personer. En
tværministeriel task force vil håndtere særlige
situationer med frihedsberøvede personer, hvis behovet
skulle opstå.
V. De danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder FN's havretskonvention, samt i relevant
omfang den humanitære folkeret. FN's havretskonvention
indeholder bl.a. regler om fri sejlads.
VI. Ifølge Forsvarets
Efterretningstjenestes (FE) vurdering har den
iransk-støttede Houthi-bevægelse i Yemen udviklet sig
fra en lokal oprørsbevægelse til en politisk og
militært stærk, semi-statslig aktør.
Bevægelsen råder over avancerede anti-skibsvåben,
herunder ballistiske missiler, krydsermissiler og angrebsdroner.
Derudover råder houthierne over hurtiggående
både, herunder fjernstyrede eksplosivfartøjer og
søminer. Houthierne vil sandsynligvis opretholde angrebene
mod skibsfarten omkring Yemen, så længe krigen i Gaza
fortsætter med den nuværende intensitet.
Trusselsniveauer
FE vurderer, at den militære trussel mod
en dansk fregat, herunder en skibsbaseret helikopter, er LAV i den
nordlige del af Det Røde Hav stigende til HØJ i den
sydlige af Det Røde Hav ud for Yemen og i Bab
al-Mandeb-strædet. FE vurderer endvidere, at den
militære trussel mod en dansk fregat i den vestlige del af
Adenbugten er MIDDEL, mens truslen fra spionage mod en dansk fregat
er HØJ.
VII. Da de danske militære bidrag vil
indgå i indsatser, hvor der kan blive tale om anvendelse af
militære magtmidler, forelægges sagen for Folketinget
under henvisning til grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning
om, at Folketinget giver sit samtykke til indsættelse af de
danske bidrag som beskrevet ovenfor.
VIII. Regeringen vil løbende vurdere
det danske bidrags sammensætning med henblik på at
sikre en effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle
vise sig hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt
justere eller væsentligt forlænge bidraget, eller
såfremt der skulle ske en væsentlig ændring i
opgavernes karakter, operationsområde eller operationsramme,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn eller på ny forelægge sagen for
Folketinget.
IX. Forsvaret estimerer, at de samlede
merudgifter til indsættelse af de militære bidrag,
inklusive et ekstra stabsbidrag, andrager ca. 50 mio. kr. De
samlede meromkostninger er dog forbundet med usikkerhed, og vil
blandt andet kunne ændres væsentligt ved en
ændring af operationsmønster. Meromkostningerne
forbundet med udsendelserne afholdes ved Forsvarsministeriets
reserve til internationale operationer.