Betænkning afgivet af
Forsvarsudvalget den 1. februar 2024
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlem af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, LA, DD, KF, RV og Kim Edberg Andersen (UFG))
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret. Flertallet stemmer imod det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse. Mindretallet stemmer imod det
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Såfremt det stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod
beslutningsforslaget.
Et tredje
mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget og hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det danske bidrag til
den amerikanskledede »Operation Prosperity Guardian«
(OPG) demonstrerer, at vi i Danmark er klar til at påtage os
internationalt ansvar for at beskytte skibsfarten i og omkring Det
Røde Hav mod angreb fra houthibevægelsen i Yemen. Det
er i den forbindelse vigtigt, at regeringen er helt bevidst om
udfordringen med pirater, når vi sender en fregat og mandskab
af sted til sømilitære operationer i og omkring Det
Røde Hav. Derfor er det afgørende, at regeringen
sikrer, at et tilfælde som det, vi ser med piraten Lucky, der
var med til at angribe en dansk fregat i 2021, og som
efterfølgende har fået opholdstilladelse i Danmark,
ikke gentager sig. Det er dybt kritisabelt, at en pirat, der har
kæmpet mod Danmark, nu har fået opholdsgrundlag i
Danmark. Desuden har sådanne hændelser potentiale til
at inspirere andre pirater til at begå strafbare handlinger
mod danske og udenlandske fregatter og andre krigsskibe. Det er
hverken Danmark eller andre internationalt engagerede nationer
tjent med. Danmarksdemokraterne og Det Konservative Folkeparti
støtter beslutningsforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er
betænkelig ved at sende et militært bidrag til Det
Røde Hav, uden at de nødvendige aftaler om bl.a.
overdragelse af tilfangetagne er på plads.
Dansk Folkeparti ærgrer sig over, at
regeringen ikke har lært noget af den situation, som opstod i
Guineabugten i slutningen af 2021, hvor Danmark sendte et
fregatbidrag til Guineabugten ud for Nigeria med henblik på
bekæmpelse af pirateri og lign. for at sikre verdenshandel.
Her kom danske soldater i skudveksling med nogle pirater, hvorefter
man valgte at tage en pirat ved navn Lucky med hjem til
Danmark.
I dag bor piraten Lucky i Danmark og har
fået opholdstilladelse med mulighed for sociale ydelser,
familiesammenføring m.v.
Det faktum, at piraten Lucky i dag befinder
sig i Danmark og nyder livet med fulde borgerrettigheder, finder
Dansk Folkeparti fuldstændig utilstedeligt og forrykt.
I Dansk Folkeparti mener vi, at regeringen
bør indgå en aftale om overdragelse af tilfangetagne -
uanset deres konventionsstatus som krigsfanger eller civile - med
de ledende koalitionspartnere i denne mission. I dette
tilfælde er der tale om Storbritannien og USA. Danmark indgik
lignende aftaler om overdragelse af tilfangetagne, uanset deres
konventionsstatus, med USA i forbindelse med bidraget til krigen i
Afghanistan og med Storbritannien i forbindelse med bidraget til
krigen i Irak.
Når Dansk Folkeparti mener, at det er
et rimeligt krav, at der skal være aftaler om overdragelse af
tilfangetagne på plads, skyldes det de standarder, der ligger
til grund for måden, hvorpå NATO-landene arbejder
sammen. Dette gælder som udgangspunkt også i missioner,
der ikke vedrører NATO-samarbejde, jf. artikel 5 el.lign.,
da der er tale om standarder, som udvikles efter principperne om
bedste praksis.
I dette tilfælde er der tale om
NATO-standarden AJP-3 om fælles operationer, hvoraf det
tydeligt fremgår, at ansvaret for krigsfanger m.fl.
bør varetages af J-niveauet. Danmark er, som det
fremgår af det oversendte materiale fra Udenrigsministeriet,
under taktisk kommando af den amerikanskledede koalition. Det
betyder, at den amerikanskledede koalition - i praksis USA - kan
anvise opgaver til os, og at koalitionen varetager de opgaver, som
varetages af J-niveauet.
I den forbindelse ville det være
naturligt at overdrage tilfangetagne til USA som ledende
koalitionspartner.
Regeringen udtrykker, at der ikke er tale
om en NATO-aftale. Det er korrekt. Der er tale om en standard, som
bør lægges til grund.
Dansk Folkeparti konstaterer, at regeringen
har valgt at afvige fra NATO-standarden, idet regeringen ikke har
indgået en aftale om overdragelse af tilfangetagne, som man
gjorde med henholdsvis den amerikanskledede koalition i forbindelse
med bidraget til krigen i Afghanistan og Storbritannien i
forbindelse med bidraget til krigen i Irak.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte
beslutningsforslaget, når regeringen ikke kan give garanti
for, at vi ikke tager flere pirater med hjem, og desuden ikke vil
indgå aftale med den ledende koalitionspartner om
overdragelse af krigsfanger m.fl.
4. Udtalelse fra udenrigsministeren
og forsvarsministeren
Udenrigsministeren og forsvarsministeren
har over for udvalget oplyst følgende:
»Siden udarbejdelsen af
beslutningsforslag B 103 har Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
hævet trusselsniveauet for den vestlige del af Aden-bugten,
så den militære trussel mod en dansk fregat inkl.
helikopter nu følger vurderingen for den sydlige del af Det
Røde Hav og Bab-el-Mandab strædet og vurderes at
være HØJ.
Endvidere vil vi gøre
opmærksom på, at Combined Maritime Forces (CMF) efter
fremsættelsen af beslutningsforslaget har oplyst, at
enhederne under Operations Prosperity Guardian, herunder den danske
fregat, vil være indsat under national kommando. Det vil
derfor ikke være nødvendigt at lade den taktiske
kommando overgå til Task Force 153, hvorunder OPG opererer,
når den er indsat i operationen. Når fregatten er
indsat i rammen af CMF, vil den fortsat indgå i et samarbejde
med partnere og allierede, hvor man udveksler informationer og
samarbejder om tilstedeværelse, selvom fregatten altså
ikke vil overgive den taktiske kommando til Task Force 153. Dette
ændrer ikke på, at det fortsat vil være muligt at
indsætte det danske bidrag i en evt. kommende EU-ledet
sømilitær mission i området, såfremt de i
bemærkningerne nævnte forudsætninger herfor er
til stede. I dette tilfælde vil der fortsat kunne være
behov for en overdragelse af den taktiske kommando.«
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af et mindretal
(DF):
1) Som
2. afsnit indsættes:
»Det danske militære bidrag vil
være under taktisk kommando af den amerikanskledede
koalition. Den danske forsvarschef bevarer fuld kommando i hele
perioden. Det følger doktrinært, at Danmark ikke har
administrativt ansvar under taktisk kommando (TACOM). USA vil
derfor være ansvarlig for krigsfanger, personer i
havsnød, nødstedte m.fl., jf. NATO-standarden AJP-3
om fælles operationer, hvoraf det tydeligt fremgår, at
jointniveauet har ansvaret for krigsfanger. Enhver
frihedsberøvelse sker således under amerikansk mandat,
og enhver frihedsberøvet overdrages således hurtigst
muligt til amerikanske styrker, idet USA leder indsatsen og er
ansvarlig for jointniveauet, jf. gældende NATO-doktrin, og
derfor for administration, herunder af krigsfanger m.fl.«
[Håndtering af
krigsfanger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget sikres der
klare retningslinjer for, hvordan mandskabet på den danske
fregat skal forholde sig, i tilfælde af at den er
nødsaget til at tage krigsfanger, civile m.fl. ombord. Sker
det, skal disse overdrages til amerikanske styrker, der leder
koalitionens indsats. Herved sikres det, at Danmark ikke igen
står i en situation, hvor en frihedsberøvet person
bringes til Danmark og efterfølgende nyder underhold og
får adgang til sundhedsydelser, opholdstilladelse,
familiesammenføring m.v., som tilfældet var med den
etbenede pirat Lucky, der for nylig fik tildelt opholdstilladelse i
Danmark til gene for danskerne og det danske samfund.
Forslagsstillerne bemærker, at statsministeren udtaler, at
hun ved Gud ikke kan forsvare, at piraten har fået
opholdstilladelse, hvorfor forslagsstillerne med Folketingets og
eventuelt regeringens tiltræden af ændringsforslaget
vil ændre dette fremadrettet.
6. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 16.
januar 2024 og var til 1. behandling den 24. januar 2024.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Forsvarsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
25 spørgsmål til udenrigsministeren og
forsvarsministeren til skriftlig besvarelse, som ministrene har
besvaret.
Benny Engelbrecht (S) Bjarne
Laustsen (S) Theis Kylling Hommeltoft (S) Jesper Petersen (S)
Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S) Rasmus Stoklund (S) Simon
Kollerup (S) Mads Fuglede (V) Hans Andersen (V) Peter Juel-Jensen
(V) nfmd. Hans Christian Schmidt
(V) Peter Have (M) Jan Carlsen (M) Aaja Chemnitz (IA) Lise Bech
(DD) Søren Espersen (DD) Carsten Bach (LA) Alexander Ryle
(LA) Merete Scheelsbeck (KF) Niels Flemming Hansen (KF) fmd. Kim Edberg Andersen (UFG) Alex
Ahrendtsen (DF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge
(SF) Trine Pertou Mach (EL) Søren Søndergaard (EL)
Christian Friis Bach (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |