Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 7. februar 2024
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, LA, DD, KF og Kim Edberg Andersen (UFG))
indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. (sidste) behandling.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, RV og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter alle initiativer, der kan styrke
dyrevelfærden. Dog skal initiativerne balanceres
således, at man ikke løser ét problem og i
stedet skaber et andet - bl.a. ved at skabe urimelige
konkurrencevilkår for landmanden, så man i stedet
får større import af tilsvarende dyr fra andre lande,
hvor dyrevelfærden ikke er bedre og priserne ikke er
konkurrencevenlige.
Socialisk Folkeparti, Enhedslisten,
Radikale Venstre og Alternativet
Socialisk Folkepartis, Enhedslistens,
Radikale Venstres og Alternativets medlemmer af udvalget finder, at
der er brug for øjeblikkelige forbedringer af søers
dyrevelfærd og nedbringelse af den rekordhøje
dødelighed blandt søer i danske stalde.
Intentionen med beslutningsforslaget var at
iværksætte en forpligtende indsats efter mange
års stigende dødelighed og manglende effekt af
frivillige aftaler og mål. Partierne tager til efterretning,
at regeringen stemmer imod forslaget.
Regeringen har imidlertid i forbindelse med
sit dyrevelfærdsudspil »Sammen om dyrene« af 10.
januar 2024 tilkendegivet at have til hensigt at forbedre
dyrevelfærden i Danmark, også for søerne.
Partierne opfordrer på den baggrund
regeringen til at øge ambitionen for søerne i
dyrevelfærdspakken og lade udvalgte forslag fra og
intentionen bag beslutningsforslaget indgå i det videre
arbejde.
Partierne finder det glædeligt, at
ministeren i forbindelse med behandlingen af beslutningsforslaget
på spørgsmålet, om dyrevelfærdsloven kan
sættes ud af kraft, når det gavner
erhvervsøkonomiske hensyn, klart svarer:
»Dyrevelfærdsloven skal selvsagt overholdes«. Der
henvises til svar på spørgsmål 14.
Det er ligeledes glædeligt, at
regeringen i lighed med forslagsstillerne vil stille krav om
uddannelse i dyrevelfærd for staldpersonale.
Det skal dog understreges, at der skal
meget mere til, hvis søers og pattegrises dødelighed
skal nedbringes effektivt.
Partierne opfordrer derfor til, at
regeringen straks tager initiativ til en teknisk høring med
forskere fra myndighedsberedskabet ved Aarhus Universitet om,
hvilke indsatser der fra eksperthold kan anbefales, hvis
søernes velfærd skal forbedres. Denne høring
vil kunne udgøre et fagligt funderet afsæt for en
indsats, der kan gøre en forskel for Danmarks 1 million
søer.
Partierne opfordrer desuden til, at
regeringen iværksætter to undersøgelser hos
myndighedsberedskabet ved Aarhus Universitet:
1) En udredning
af den høje dødelighed, der ses hos søer i
varme perioder og anbefaling af indsatser. På grund af
klimaforandringerne må der forventes mere ekstreme
vejrforhold fremover, og det haster derfor med viden om problemet.
De anbefalede indsatser skal gennemføres som krav i
lovgivningen i stedet for som uforpligtende aftaler og
mål.
2) En statistisk
sikker sammenligning af dyrevelfærd og
pattegrisedødelighed i den konventionelle svineproduktion
ved brug af genetik fra Topig Norsvin, hvor søer
føder færre og mere robuste grise, og den
fremherskende genetik fra DanBred.
Endelig opfordres regeringen til at
udføre en indsats til fremme af økologisk
svineproduktion, hvor søerne har bedre dyrevelfærd og
markant lavere sodødelighed end i den konventionelle
produktion. Indsatsen bør omfatte en omlægning til 100
pct. økologisk svinekød i statens
indkøbsaftaler, så statslige myndigheder fremover kun
har mulighed for at indkøbe svinekød fra
økologisk produktion.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 4.
oktober 2023 og var til 1. behandling den 9. november 2023.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Miljø- og Fødevareudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
35 spørgsmål til ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeeri til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Kim Aas (S) Bjarne
Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Tanja Larsson (S) Ida Auken (S)
Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Thomas Jensen (S) Erling
Bonnesen (V) nfmd. Mads Fuglede
(V) Anni Matthiesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge
Hansen (M) Karin Liltorp (M) Hans Kristian Skibby (DD) fmd. Kristian Bøgsted (DD)
Alexander Ryle (LA) Carsten Bach (LA) Mette Abildgaard (KF) Per
Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (UFG) Peter Kofod (DF) Carl
Valentin (SF) Marianne Bigum (SF) Søren Egge Rasmussen (EL)
Trine Pertou Mach (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |