Skatteministeriet, og mange andre aktører, har igennem årene beskrevet tonnageskatten som en form for vægtafgift på skibe, dvs. en fast afgift beregnet på baggrund af skibets vægt. Vil ministeren redegøre for - herunder be- eller afkræfte, hvorvidt rederierne kan reducere tonnageskatten ved følgende modregninger:
1) der kan modregnes fragtskatter og andre betalte udenlandske skatter (som udenlandsk tonnageskat), som rederiet er blevet pålagt af andre nationer?
2) hvis et rederi både har en sødel (hvor der kun betales tonnageskat) og en landdel (hvor der betales alm. selskabsskat), kan underskud i landdelen modregnes i tonnageskatten i skatteregnskabet?
3) hvis et rederi sambeskattes i et holdingselskab, kan underskud i holdingselskabet (f.eks. fra sambeskattede søsterselskaber) modregnes i tonnageskatten? Vil ministeren desuden oplyse om andre tilfælde, hvor der direkte eller indirekte kan modregnes i tonnageskatten? Såfremt de ovennævnte fratrækningsmuligheder er korrekte, vil ministeren da bekræfte, at tonnageskatten ikke kan sidestilles og sammenlignes med en minimums/maksimums skat på linje med en vægtafgift, men at tonnageskatten reelt er en maksimumsskat (eller snarere en beregning af skattegrundlag)?
Dato: 23-02-2024
Status: Endeligt besvaret
Emne:
selskabsskatter