Også goddag til spørgeren fra min side af. Folkeskolens seksualundervisning har jo været til debat i de senere år. Det synes jeg egentlig grundlæggende set er positivt.
I folkeskolen har vi ikke et centralt fastsat pensum. Undervisningen bliver tilrettelagt med udgangspunkt i det, vi kalder fælles mål. Det er et fagligt og pædagogisk valg fra skolens side, hvilket materiale der så bedst understøtter elevernes læring i et konkret undervisningsforløb.
Der er jo også – heldigvis – ret stor enighed herinde på Christiansborg om, at skolen skal sættes mere fri, end den er i dag, og her mener jeg, at et afgørende element i den frisættelse er, at vi har tillid til, at skoleledelserne er i stand til at løfte deres opgave med at leve op til folkeskolens formål og mål for fagene. Jeg synes ikke, vi her fra Christiansborg skal detailregulere klasselokalerne, og dermed heller ikke, at vi skal blande os i udvælgelsen af undervisningsmateriale. Heri ligger også friheden til at trække på eksterne ressourcer. Det kan være folk, man hiver ind udefra, hvis det altså vurderes at være gavnligt.
Men når det så er sagt, følger der selvfølgelig også et ansvar med den her frihed til at have hånd i hanke med, hvad eleverne lærer, og at eleverne selvfølgelig præsenteres for de nødvendige nuancer i deres undervisningsforløb. Jeg har ikke noget ønske om at skulle detailregulere. Jeg synes egentlig, når man kigger ind i fagets formål for sundhed, seksualundervisning og familiekundskab, at det ser fornuftigt ud.