Skriftlig fremsættelse (29. marts
2023)
Digitaliseringsministeren (Marie Bjerre):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om fravigelse fra
obligatorisk digital selvbetjening
(Lovforslag nr. L 98)
Lovforslaget har til formål at
gøre det nemmere for de borgere, der har sværest ved
at betjene sig selv digitalt, at blive tilbudt et alternativ til
digital selvbetjening.
På en lang række områder
er det obligatorisk for borgerne at anvende digitale
selvbetjeningsløsninger i deres kontakt med offentlige
myndigheder. Borgere kan dog anmode om at fravige kravet om digital
selvbetjening og blive tilbudt et alternativ.
Organisationer, der repræsenterer
borgere med digitale udfordringer, har efterspurgt enklere og mere
sammenhængende regler for borgeres digitale kommunikation med
det offentlige. Blandt andet skaber det forvirring, at der i dag
ikke er sammenhæng mellem fritagelsesreglerne for Digital
Post og reglerne for at fravige krav om obligatorisk digital
selvbetjening. Regeringen ønsker at imødekomme
behovet for enklere, mere sammenhængende regler for digital
kommunikation.
Forslag til lov om fravigelse fra
obligatorisk digital selvbetjening giver borgere, der er fritaget
for Digital Post, ret til at fravige fra kravet om at bruge en
obligatorisk digital selvbetjeningsløsning alene på
baggrund af deres fritagelse for Digital Post. For de omfattede
borgere vil digital selvbetjening med andre ord ikke længere
være obligatorisk.
Borgere, der er tilmeldt Digital Post, påvirkes ikke af
forslaget og stilles som i dag med mulighed for fx undtagelse fra
at bruge en obligatorisk digital løsning på baggrund
af reglerne på det givne område. Der er med
lovforslaget lagt vægt på, at borgere, der kan betjene
sig selv digitalt, fortsat skal benytte de digitale
løsninger, men at mulighederne for efter konkret behov at
få stillet et alternativ til rådighed skal bevares som
i dag.
Der er samtidig lagt vægt på at
gennemføre en ændring, der forbedrer borgernes
stilling, uden at ændringen medfører store
økonomiske og administrative konsekvenser hos
myndighederne.
Loven finder ikke anvendelse på
domstolenes systemer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.