Betænkning afgivet af Udvalget for
Digitalisering og It den 10. maj 2023
1. Ændringforslag
Der er stillet 2 ændringforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis, Danmarksdemokraternes,
Liberal Alliances, Enhedslistens, Radikale Ventres, Dansk
Folkepartis, Alternativets og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1. Digitaliseringsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, LA, EL, RV, DF, ALT og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti,
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Enhedslisten, Radikale
Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige
Socialistisk Folkepartis,
Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Enhedslistens, Radikale
Venstres, Dansk Folkepartis, Alternativets og Nye Borgerliges
medlemmer af udvalget mener, at systemet og teknologien bør
være til for borgerne og ikke omvendt. Partierne noterer sig,
at mange organisationer i deres høringssvar til lovforslaget
har givet meget klart udtryk for, at der dels er behov for en
løsning, som omfatter en større målgruppe, idet
17-22 pct. af borgerne vurderes at være digitalt udsatte,
mens lovforslaget alene vedrører de 7 pct. af borgerne, der
er fritaget fra Digital Post, og dels er behov for en mere enkel
løsning, idet den med lovforslaget omfattede målgruppe
på 7 pct. af borgerne må antages i vid
udstrækning også at finde det svært at navigere i
den offentlige sektor i almindelighed, og at den i lovforslaget
foreslåede løsning stadig vil være bureaukratisk
for borgerne, idet der skal ansøges om fritagelse for hvert
enkelt system hos de ansvarlige myndigheder, som ovenikøbet
kan have forskellige procedurer.
Partierne noterer sig, at SF har anmodet
digitaliseringsministeren om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der medfører, at borgerne på en
gang vil kunne ansøge om fritagelse for digital post og for
alle nuværende og fremtidige digitale
selvbetjeningsløsninger, og som dermed vil tilstræbe
et digitalt fripas for målgruppen, som foreslået i
Justitias høringssvar. Partierne noterer endvidere, at
ministeren har afvist anmodningen om teknisk bistand. Partierne har
derfor selv udarbejdet og stillet et ændringsforslag, der
medfører en lettere og forenklet proces for digital
fritagelse. Partierne finder, det er ærgerligt, at ministeren
ikke umiddelbart er åben for dialog om en bedre
løsning på sigt, og understreger, at partierne er
meget åbne for at drøfte andre modeller, jf.
ministerens svar på spørgsmål 2 og 3. Partierne
opfordrer kraftigt ministeren til at indkalde til drøftelser
med henblik på at finde en mere ambitiøs model.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal (SF,
DD, LA, EL, RV, DF, ALT og NB):
1) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Anmodning efter stk. 1 anses for indgivet, hvis den fysiske person
ved fritagelse fra obligatorisk tilknytning til Digital Post har
meddelt, at vedkommende ønsker at være fritaget fra
alle offentlige myndigheders obligatoriske digitale
selvbetjeningsløsninger.«
[Mulighed for én samlet
fritagelse fra digital selvbetjening, digitalt fripas]
Af digitaliseringsministeren, tiltrådt af
et flertal (S, V, M, KF):
2) I
stk. 2 udgår »om
fravigelse«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget
er at lette og forenkle processen for anmodning om fritagelse fra
digital selvbetjening for personer, der er fritaget fra Digital
Post. Med ændringsforslaget vil borgerne på en gang
kunne ansøge om fritagelse fra Digital Post og for alle
nuværende og fremtidige digitale
selvbetjeningsløsninger, og der tilstræbes dermed et
digitalt fripas for målgruppen. De borgere, der er fritaget
fra Digital Post, må antages i vid udstrækning
også at finde det vanskeligt at navigere i den offentlige
sektor i almindelighed, hvorfor det ligeledes må antages, at
det virker utilgængeligt at anmode om fritagelse flere
steder.
Forslagsstillerne mener, at offentlige
myndigheder bør være til for borgeren og ikke omvendt.
Forslagsstillerne har noteret, at en række organisationer i
høringssvarene har givet klart udtryk for et behov for en
løsning, som i højere grad imødekommer
borgerne, således at borgerne ikke vil være
nødsaget til at søge om digital fritagelse hos hver
enkelt myndighed, herunder har Justitia foreslået at
indføre et digitalt fripas. Med ændringsforslaget
bliver det den offentlige myndigheds ansvar at undersøge, om
en borger ønsker fritagelse fra andre digitale
selvbetjeningsordninger, når der ansøges om fritagelse
fra Digital Post. Samtidig forpligtes offentlige myndigheder til at
kontrollere, om en borger skal kontaktes digitalt eller via det
hjemlede alternativ, uden at borgeren skal anmode herom.
I en overgangsperiode skal den relevante
offentlige myndighed rette henvendelse til de borgere, der er
fritaget fra Digital Post, med tilbuddet om at blive fritaget fra
andre offentlige digitale selvbetjeningsløsninger, så
personer, der allerede er fritaget fra Digital Post, ligestilles
med personer, der søger efter det nye regelsæt.
Til nr. 2
Det foreslås, at ordene »om
fravigelse« udgår, så der udelukkende står
»Anmodning efter stk. 1« frem for »Anmodning om
fravigelse efter stk. 1«.
Ændringen foretages alene for at
præcisere og forenkle lovforslagets ordlyd.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 18. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Digitalisering og It.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
digitaliseringsministeren sendte den 5. januar 2023 dette udkast
til udvalget, jf. DIU alm. del - bilag 2. Den 29. marts 2023 sendte
digitaliseringsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
8 spørgsmål til digitaliseringsministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Malte Larsen (S)
Ida Auken (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) Per Husted
(S) Sara Emil Baaring (S) Simon Kollerup (S) Thomas Skriver Jensen
(S) Linea Søgaard-Lidell (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans
Andersen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Jeppe Søe (M)
nfmd. Mohammad Rona (M) Betina
Kastbjerg (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Alexander Ryle (LA)
Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Mona Juul (KF) Lise Bertelsen (KF)
Kim Edberg Andersen (NB) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
fmd. Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Pelle Dragsted (EL) Stinus
Lindgreen (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |