Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 30. maj 2023
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
Forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, KF, EL og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, DF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling redegøre for
sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og
Alternativet
Liberal Alliances, Dansk Folkepartis og
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at landets
statsminister i sin første nytårstale som politisk
leder for Danmark den 1. januar 2020 varslede, at der er
forældre, der får for mange chancer, og at flere
børn derfor skal tvangsfjernes fra deres familie i
fremtiden. Dermed lagde statsministeren grundstenen til, at vi her
3 år senere står med lovforslaget til barnets lov, hvor
statsministerens ambition om flere tvangsfjernelser er en central
del. LA, DF og ALT var en del af aftalen »Børnene
Først«, som ligger til grund for lovforslaget, men LA,
DF og ALT kan oven på det sidste års afdækning af
kommuners lovbrud på området, kritiske
høringssvar og en lukket eksperthøring, som rejste
alvorlige spørgsmål og hård kritik, ikke
længere se sig selv i aftalen. Partierne har oplevet
processen og udvalgsbehandlingen af barnets lov som værende
utrolig lukket, hård i retorikken og en kende udemokratisk.
Partierne har desuden fundet det bekymrende, at social- og
boligministeren i Folketingssalen har anvendt tal som argumentation
for at fjerne flere børn, der senere viste sig at indeholde
en »formidlingsmæssig fejl«.
LA, DF og ALT mener, at barnets lov
forringer børnenes og forældrenes retssikkerhed, og
patierne bekymrer sig ligeledes for, om loven i sine mest
vidtgående passager risikerer at kompromittere
menneskerettighederne. LA, DF og ALT mener, at udsatte børn
og familier er bedre stillet med den nuværende lovgivning, og
at problemet i virkeligheden har været, at kommunerne ikke
overholder den nuværende lovgivning. I stedet for at skabe
incitamenter, der løser den problematik, fjerner man med
barnets lov i stedet dele af den lovgivning, som kommunerne i
forvejen ikke kan finde ud af at overholde. Med barnets lov giver
man ligeledes kommunerne friere rammer for at bruge anbringelse som
forebyggende indsats. Samtidig gør man i større grad
sagsbehandlere og socialrådgivere til gidsler, da de skal
håndtere sagerne hurtigere og bruge og vægte de
socialfaglige kompetencer mindre. Dette mener LA, DF og ALT ikke er
til børnenes bedste. Barnets lov giver børnene en
række nye rettigheder, som dog ikke kan påklages. Dette
kan kun skyldes manglende finansiering, og at man fokuserer mere
på populistiske budskaber end på egentlige rettigheder
med klageadgang, som jo sikrer børns og familiers
retssikkerhed.
LA, DF og ALT mener, at regeringen og de
øvrige aftalepartier er kørt ud på et
ideologisk sidespor, hvor man ikke levner plads til at stoppe op og
ændre sin holdning, end ikke i lyset af nye væsentlige
oplysninger, som har enorm betydning for den lov, man her er ved at
vedtage. For det må aldrig blive et krav i sig selv, at et
vist antal børn absolut skal tvangsfjernes. Det vigtige er,
at de rigtige børn tvangsfjernes. LA, DF og Alternativet
stemmer derfor ikke for barnets lov.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget konstaterer, at der med lovforslagene L 93 og L 94
udmøntes dele af den politiske aftale »Børnene
Først«, som blev indgået af en bred politisk
kreds i maj 2021. SF er en del af aftalen bag »Børnene
Først«, hvor partiet har haft fokus på
afsættelse af midler til forebyggelse, udbredelse af
familiehuse, etablering af børnebaser, styrkelse af
kvaliteten i sagsbehandlingen ved at sikre to socialrådgivere
i de svære sager, en ny børne- og
familierådgiveruddannelse til at styrke sagsbehandlernes
kompetencer, forbedring af kvaliteten i anbringelserne og et bedre
og mere rettighedsbaseret efterværn. Kommunerne og regionerne
er således nu i gang med at styrke den tidlige forebyggende
indsats med familiehuse for småbørnsfamilier, jf.
besvarelsen af spørgsmål 39. Der er endvidere nedsat
en arbejdsgruppe til at se på vilkårene i plejefamilier
og en arbejdsgruppe, der ser på en model for en ny
børne- og familierådgiveruddannelse, ligesom der er
lagt op til drøftelser om efterværn og kvaliteten i
anbringelserne på døgninstitutioner og opholdssteder.
Drøftelserne om efterværn og kvalitet i anbringelserne
er dog udestående, og SF opfordrer på det kraftigste
ministeren til hurtigst muligt at indkalde til disse
drøftelser og til at planlægge drøftelser
på baggrund af afrapporteringen i de nedsatte arbejdsgrupper.
SF henviser til, at forhandlingerne efter planen i aftalen burde
være påbegyndt på nuværende tidspunkt.
SF konstaterer samtidig, at behandlingen af
lovforslagene L 93 og L 94 har været kompleks. SF
understreger, at det er positivt, at børn og unge får
flere rettigheder, og at bestemmelsen om to socialrådgivere
på svære sager udmøntes. SF er endvidere
positive over for, at man i aftalekredsen er enig om at
fremsætte et ændringsforslag om at udvide bestemmelsen
om hjælp til børn i misbrugsramte familier, så
den også skal gælde børn i voldsramte familier.
SF er desuden positive over for, at man i aftalekredsen er enig om
et ændringsforslag vedrørende tvangsbortadoption
før fødslen, således at det indskærpes,
at en afgørelse om at frigive et barn til adoption uden
samtykke kun kan træffes, når der i helt
ekstraordinære tilfælde er grundlag herfor. SF
understreger, at det er helt afgørende at følge
udviklingen på området tæt, da flere
organisationer har udtrykt kritik af bestemmelsen i deres
høringssvar.
SF understreger i forlængelse heraf,
at det ligeledes er vigtigt at følge udviklingen i forhold
til de øvrige bestemmelser om tvangsbortadoption, herunder i
forhold til barnets eget samtykke, i forhold til VISO's kommende
rolle, i forhold til bortadopterede unges mulighed for at have
kontakt med deres øvrige biologiske familie såsom
søskende eller bedsteforældre, jf.
spørgsmål 7, og i forhold til L 93 § 69, stk. 1,
nr. 1, hvoraf det fremgår, at kommunerne også skal
overveje adoption ved anbringelser med samtykke efter den
foreslåede bestemmelse i lovens § 46. SF har spurgt til
sidstnævnte bestemmelse, idet det af aftaleteksten i
»Børnene Først« alene fremgår, at
kommunerne skal have pligt til løbende at overveje, om
adoption er den bedste løsning i sager om anbringelse uden
samtykke, i forbindelse med at anbringelsen skal genbehandles. SF
understreger, jf. besvarelsen af spørgsmål 32-34, at
der med § 69, stk. 1, nr. 1, er tale om videreførelse
af gældende ret og ikke en udvidelse af kommunernes pligt til
at overveje bortadoption ved frivillige anbringelser, hvilket
således heller ikke følger af aftalen
»Børnene Først«.
SF understreger endvidere, at det i det
hele taget er afgørende at følge implementeringen af
og den praktiske brug af lovgivningen uhyre tæt, herunder
konsekvenserne af de generelt færre tidsfrister og
indholdskrav. Det gælder særlig inddragelsen af barnet
eller den unge. Det er afgørende, at man i praksis sikrer,
at barnet eller den unge er bekendt med sine rettigheder, herunder
også retten til en bisidder, og at inddragelsen og
informationen om rettigheder reelt foregår i
øjenhøjde. Det gælder ligeledes børn og
unges mulighed for let at kunne komme i kontakt med kommunen,
herunder uden for almindelig arbejdstid, jf. besvarelsen af
spørgsmål 41. SF påpeger, at det desuden er
vigtigt, at anbragte børn og unge også inddrages og
lyttes til, såfremt de anmoder om, at en anbringelse afbrydes
eller skiftes, eller anmoder de om mere samvær med
forældrene på samme måde, som de kan anmode om at
blive anbragt eller at få begrænset eller suspenderet
samværet med forældrene.
SF påpeger, at det ligeledes er
afgørende at følge op på
forældresamarbejdet og brugen af forældrehandleplaner,
jf. besvarelsen af spørgsmål 36, at disse altid
bør vedlægges i sager om anbringelser uden samtykke,
og at det endvidere fremgår eksplicit af aftalen
»Børnene Først«, at
»Aftalepartierne bemærker, at
forældrehandleplanerne også er vigtige i
ikke-obligatoriske sager«, ligesom det fremgår af L 93
i § 103, stk. 4, om samvær og kontakt med forældre
og netværk under anbringelsen, at kommunen under hensyn til
barnets og den unges bedste skal understøtte, at
forældrene kan spille en positiv rolle i barnets eller den
unges liv, jf. besvarelsen af spørgsmål 14. SF
opfordrer endvidere kraftigt til, at der følges op på,
og at det sikres, at forældre, som får anbragt eller
bortadopteret et barn uden samtykke, får den fornødne
støtte.
SF konstaterer, at der har været en
række bekymringer fra flere organisationer, i forhold til
hvorvidt der i kommunerne tages tilstrækkelig højde
for, at mistrivsel og skolevægring kan skyldes eksempelvis
adhd eller autisme. Det bør derfor følges, om
lovgivningen medfører, at de rigtige støttebehov
afdækkes, således at støtten ydes og at
lovgivningen ikke får utilsigtede konsekvenser.
SF noterer endvidere, at det fremgår,
at kommunerne kan kommunikere digitalt, herunder via sms, med
børnene og de unge, men at brugen af digitale platforme i
sagsbehandlingen og forhold vedrørende GDPR ikke er
særskilt reguleret i barnets lov, jf. besvarelsen af
spørgsmål 50 og 51. SF opfordrer derfor kraftigt
ministeren og KL til konkret at gå i dialog med Datatilsynet
om det digitale spor, og at det sikres, at databeskyttelsesreglerne
overholdes.
SF understreger, at de i
betænkningsteksten nævnte områder både
bør følges løbende i aftalekredsen og
indgå i vejledningen til og evalueringen af barnets lov. SF
opfordrer i forlængelse heraf kraftigt til, at det i
forbindelse med evalueringen af barnets lov drøftes at
udarbejde en ændret formålsparagraf i barnets lov med
mere fokus på omsorg og forventninger til omgivelserne i
anbragtes børns børneliv, eksempelvis med inspiration
i Norges Barnevernslov, hvor der står følgende:
»Loven skal sikre at barn og unge som lever under forhold som
kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig
hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Loven skal bidra til at
barn og unge møtes med trygghet, kjærlighet og
forståelse og at alle barn og unge får gode og trygge
oppvekstvilkår«.
Med disse bemærkninger kan SF
støtte lovforslagene L 93 og L 94.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
noterer sig, at lovforslaget, der skal udmønte aftalen
»Børnene Først«, bygger på gode
intentioner, som DD bakker op om, men partierne er i tvivl om,
hvordan intentionerne vil udmønte sig i praksis, når
loven implementeres, og om lovforslaget fremover vil bidrage til et
bedre børne- og ungeliv.
DD bemærker samtidig, at partiet ikke
deler regeringens intention om, at flere børn og unge skal
anbringes eller bortadopteres, for det må ikke handle om
antal. DD henviser i den henseende til statsministerens
nytårstale i 2020.
DD ønsker bedre anbringelser, hvor
der er et større fokus på kvaliteten, end
tilfældet er i dag.
Når man fra systemets side tyer til
indgreb i en familie, som kan være helt nødvendige for
at beskytte børn og unge, skal der være styr på
retssikkerheden, og det skal sikres, at børnene og de unge
bliver anbragt til noget bedre end det, de kommer fra. I dag er det
desværre ofte sådan, at dette ikke sker i praksis.
Med dette lovforslag lægges der op
til, at børn og unge under 18 år skal ses som
selvstændige individer. Lovforslaget skal sikre, at
børns og unges retssikkerhed prioriteres, at børn og
unge får flere rettigheder og bliver hørt og inddraget
i de beslutninger, der vedrører deres eget liv. I den
forbindelse bemærker DD, at det allerede i dag er
sådan, at børn og unge skal inddrages og høres.
Der henvises til »Barnets Reform«, som blev
gennemført i 2011.
I den forbindelse noterer DD sig også
de mange høringssvar, der er kommet forud for behandlingen
af forslag til barnets lov, bl.a. fra Justitia, der påpeger,
at det er positivt, at børn får flere rettigheder, at
barnets og den unges stemme tillægges mere vægt, men at
barnets ret til f.eks. at fremsætte ønsker og
anmodninger allerede indgår i myndighedernes sagsbehandling i
dag. Udfordringen er, at børnene ofte ikke inddrages i
praksis, jf. f.eks. undersøgelsen »Svigt af
børn i Danmark« fra Børns Vilkår og Tryg
Fonden 2022, hvor hvert andet barn i alderen 11-17 år svarer,
at de ikke tages med på råd i forhold til valg af
f.eks. anbringelsessted.
I den forbindelse finder DD, at der
bør være øget fokus på
familieanbringelser og netværksanbringelser. Inden man
foretager en anbringelse eller adoption, bør
netværkets og barnets relationer afdækkes med mulighed
for, at barnet kan anbringes hos nære relationer.
Det er bekymrende, at dette med
lovforslaget blot er en overvejelse, kommunen kan gøre sig.
Der henvises til lovforslagets § 8, stk. 3, hvoraf det
fremgår at kommunen skal overveje, »hvordan der kan ske
en systematisk inddragelse af barnets familie og
netværk«. Det er
uforpligtende for kommunen, og der bør sikres en bedre
inddragelse af forældrene og netværket svarende til
ordlyden i lovforslagets § 8, stk. 1, om inddragelse af
børnene.
DD konstaterer også, at der er
ændret en række bestemmelser i lovgivningen fra
»skal« til »kan«, som DD ikke oplever som
værende i overensstemmelse med intentionen bag den politiske
aftale »Børnene Først«, jf. svar på
spørgsmål nr. 16.
DD noterer sig og deler desuden den
bekymring, der rejses af adskillige høringsparter, om
muligheden for at træffe beslutning om bortadoptioner og
tvangsanbringelser op til 3 måneder før termin. Det er
problematisk af flere årsager, dels fordi forældrene
ikke får en chance for at bevise deres forældreevne,
dels fordi det kan medføre, at moderen oplever øget
stress under graviditeten, hvilket i sig selv kan skade barnet.
Endelig kan kommunerne opleve det som et økonomisk
incitament at bortadoptere et barn fra fødslen, fordi det i
modsætning til forebyggende indsatser eller en anbringelse er
billigere for kommunen. Vi har desværre tidligere set
eksempler på, at økonomi risikerer at trumfe faglighed
og barnets behov, jf. f.eks. artiklen »Kommune sætter
turbo på tvangsadoptioner«, www.dr.dk, den 19. december
2018.
DD ser med bekymring på muligheden
for at træffe beslutning om bortadoptioner og
tvangsanbringelser før fødslen i lyset af de mange
eksempler på fejl og lovbrud i anbringelsessager, vi har
været vidne til de senere år, hvor børn er
blevet fjernet på et fejlagtigt grundlag, og hvor kommunerne
ikke har levet op til de lovfastsatte krav i forhold til faglig
udredning, inddragelse, valg af indsats og opfølgning, jf.
f.eks. »Børnesagsbarometret 2022«.
DD mener, at der fremfor et fokus på
at øge tvangsanbringelser og bortadoptioner først og
fremmest bør være fokus på at
iværksætte den rette hjælp og støtte til
familierne og sikre kvaliteten i de forebyggende indsatser.
Når en anbringelse er aktuel, skal vi som samfund
sørge for, at det er de rette børn, der bliver
anbragt, at det er på et dokumenteret og oplyst grundlag, og
at anbringelsen bidrager til et bedre børneliv. Det er vi
ikke gode nok til i dag, jf. f.eks. undersøgelser fra De
Anbragtes Vilkår, hvor omtrent halvdelen af de adspurgte
medlemmer svarer, at de ikke blev anbragt til noget bedre, jf.
artiklen »Vi skal være sikre på, at fjernede
børn bliver anbragt til noget bedre«,
www.berlingske.dk, den 13. februar 2023.
I den forbindelse bemærker DD, at
loven bør forpligte kommunen til rent faktisk at inddrage og
undersøge netværket og ikke blot at overveje
netværket, som det fremgår af lovforslagets
nuværende ordlyd og bestemmelser. Det bør f.eks. ske
forud for en beslutning om anbringelse uden for hjemmet. Ofte kan
det resultere i bedre løsninger for barnet. I dag er det
desværre sådan, at netværket ofte heller ikke
bliver inddraget. Der er altså behov for at kvalitetssikre de
tidlige, forebyggende indsatser.
Det er samtidig DD's holdning, at
børn fortsat skal have ret til at kende deres biologiske
ophav, og DD mener i den forbindelse, at det er
uhensigtsmæssigt, at et barn på ned til 10 år kan
anmode om at blive anbragt uden for hjemmet, men at barnet skal
være 15 år, før kommunen er forpligtet til at
behandle en anmodning om hjemgivelse af barnet, hvis det er barnets
ønske.
DD bemærker desuden, at hele
efterværnsindsatsen sammen med plejefamilieområdet er
en mangel i lovforslaget og opfordrer regeringen til at indkalde
til drøftelser herom.
I DD anerkender vi, at der er børn,
som ikke kan eller skal bo hjemme. Men vi må ikke risikere,
at der bliver anbragt børn, som ikke skulle have været
det. Det skal sikres, at anbringelser uden for hjemmet fører
til et bedre børneliv. Det er DD ikke overbeviste om vil
være resultatet af barnets lov. Derudover er det DD's
opfattelse, at regeringen ikke har været lydhør over
for de mange bekymringer, der er rejst i de indkomne
høringssvar til barnets lov.
DD er også bekymret for, om loven er
opmærksom nok på børn med specielle behov og
funktionsnedsættelser, og DD henviser i den forbindelse til
Danske Handicaporganisationers høringssvar.
DD er ikke på noget tidspunkt blevet
inddraget eller hørt i forbindelse med loven eller i
processen trods ministerens besvarelse af spørgsmål 19
og kan på den baggrund hverken støtte lovforslaget om
barnets lov og følgelovforslaget.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 37 foreslåede
affattelse af § 176, stk. 2,
ændres »§ 198, stk. 2,« til: »§
198, stk. 1 og 2,«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
2) I
den under nr. 9 foreslåede § 5 b ændres i stk. 1, nr. 1, »§§ 5 og 5
a« til: »§ 5, stk. 1, og § 5 a«.
[Præcisering]
Til § 4
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 9, stk. 3, 2. pkt., ændres
»særlige« til:
»ekstraordinære«.
[Præcisering af
anvendelsesområdet]
Til § 52
4) I
stk. 1 ændres »1. oktober
2023« til: »1. januar 2024«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttrædelsestidspunkt med 3 måneder]
5) I
stk. 9 ændres
»arbejdsevne« til: »funktionsevne«.
[Rettelse af fejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
§ 176 i lov om social service
(serviceloven) vedrører statsrefusion i særlig dyre
enkeltsager. Med lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås
§ 176, stk. 2, affattet således, at det fremgår af
bestemmelsen, at i udgifterne, der kan søges statsrefusion
for efter § 176, stk. 1, indgår kommunens udgifter til
efterværn efter §§ 114 og 120 i det samtidig
fremsatte forslag til barnets lov, medmindre kommunen har anmodet
om refusion for udgifterne efter § 198, stk. 2, i det samtidig
fremsatte forslag til barnets lov. Henvisningen til § 198,
stk. 2, i det samtidig fremsatte forslag til barnets lov har til
formål at sikre, at kommunen ikke kan opnå
statsrefusion for de samme udgifter efter både serviceloven
og det samtidig fremsatte forslag til barnets lov. Der bør
dog rettelig henvises til både § 198, stk. 1, og 2, i
det samtidig fremsatte forslag til barnets lov. Den manglende
henvisning til § 198, stk. 1, i det samtidig fremsatte forslag
til barnets lov foreslås rettet med ændringsforslaget.
Den foreslåede ændring er således af teknisk
karakter.
Til nr. 2
Med § 3, nr. 9, foreslås i lov
om socialtilsyn indsat en ny bestemmelse vedrørende en
fasttrackordning for godkendelse af plejefamilier. Med den
foreslåede bestemmelse i § 5 b, stk. 1, nr. 1-4,
foreslås en række betingelser for, at ordningen kan
finde anvendelse. I § 5 b, stk. 1, nr. 1, er det således
en af betingelserne, at barnet eller den unge er anbragt uden for
hjemmet ved en afgørelse truffet efter § 143, stk. 1, i
barnets lov i en plejefamilie, jf. § 12, stk. 3, i barnets
lov, der ikke er godkendt af socialtilsynet efter §§ 5 og
5 a. Henvisningen til, at plejefamilien ikke er godkendt af
socialtilsynet, burde rettelig være til § 5, stk. 1, og
§ 5 a. Denne fejl foreslås rettet med
ændringslaget. Den foreslåede ændring har
således karakter af en præcisering.
Til nr. 3
Det foreslås, at den foreslåede
bestemmelse i § 9, stk. 3, 2. pkt., i adoptionsloven om
muligheden for at frigive et barn til adoption uden samtykke inden
fødslen ændres, således at det er en betingelse
for at anvende bestemmelsen, at der i den konkrete sag er tale om
et helt ekstraordinært tilfælde.
Med den foreslåede ændring
understreges det, at en afgørelse om adoption uden samtykke
inden fødslen er en yderst indgribende afgørelse, der
kun kan træffes i situationer, hvor der er tale om forhold,
der er yderligere skærpede i forhold til de gældende
betingelser for adoption uden samtykke i lovens § 9, stk. 3.
Samtidig afspejler ændringen sprogbrugen i Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols retspraksis i sager om
adoption uden samtykke.
Den foreslåede ændring
præciserer, at det i de omhandlede situationer ikke er
tilstrækkeligt, at de gældende betingelser i § 9,
stk. 3, er opfyldt, men at der vil skulle være tale om helt
ekstraordinære tilfælde.
Sådanne helt ekstraordinære
tilfælde vil eksempelvis kunne foreligge i situationer, hvor
forældrene inden for de seneste få år tidligere
har fået bortadopteret et barn uden samtykke efter § 9,
stk. 3, i adoptionsloven under henvisning til, at de varigt vil
være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet.
Når der skal tages stilling til bortadoption uden samtykke af
det barn, som forældrene nu venter, vil der således
allerede være foretaget en omhyggelig
forældrekompetenceundersøgelse, der har
sandsynliggjort, at de varigt er uden forældreevne. Den
undersøgelse vil skulle suppleres af en aktuel
forældrekompetenceundersøgelse. Dermed vil
afgørelsen om adoption inden fødslen blive truffet
på grundlag af flere undersøgelser, der samlet set
dækker et længere tidsinterval og således
både konsoliderer og aktualiserer en vurdering af, at
forældrene varigt er uden forældreevne.
Der vil også kunne være tale om
helt ekstraordinære tilfælde i situationer, hvor
forældrene har et barn, der er blevet anbragt uden for
hjemmet, og hvor forældrene vedvarende ikke har vist
interesse i at have kontakt med barnet, heller ikke selv om
kommunen har arbejdet for at etablere kontakten. I denne situation
har forældrene over en længere periode udvist mangel
på forældreevne i et omfang, der betyder, at der er
formodning og nærliggende risiko for, at dette også vil
gøre sig gældende i forhold til det barn, som
forældrene nu har på vej. Understøttes dette af
en ny undersøgelse, der viser, at forældrene varigt
vil være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet, er
der tale om et helt ekstraordinært tilfælde, hvorfor
betingelserne for inden fødslen at træffe
afgørelse om at frigive barnet til adoption uden samtykke er
opfyldt.
Det skal understreges, at den
omstændighed, at forældrene tidligere har fået
bortadopteret et barn, eller at de har et anbragt barn, som de ikke
har kontakt med, ikke på nogen måde kan danne
selvstændigt grundlag for, at der træffes
afgørelse om frigivelse til adoption af det barn, som de nu
venter.
Er der tale om forældrenes
første barn, vil kravet om, at der skal være tale om
et helt ekstraordinært tilfælde, eksempelvis være
opfyldt, når det på grund af en ekspertvurdering
allerede inden fødslen er helt klart, at forældrene
varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for
barnet, og at der derfor ikke er behov for at vurdere relationen
mellem barnet og forældrene.
I de nævnte situationer vil
afgørelsen om frigivelse af barnet til adoption
forudsætte, at adoptionen vil være den bedste
løsning for barnet, og der vil blive stillet meget store
krav til grundlaget for afgørelsen. Samtidig vil det skulle
sikres, at Danmarks forpligtelser i forhold til barnets bedste og
retten til familieliv efter FN's konvention om barnets rettigheder
og Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er
overholdt.
Til nr. 4
Med lovforslagets § 52, stk. 1,
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. oktober
2023, jf. dog § 52, stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ikrafttrædelsestidspunktet udskydes med 3
måneder, således at ikrafttrædelsesdatoen vil
være den 1. januar 2024, jf. dog lovforslagets § 52,
stk. 2. Den foreslåede ændring er begrundet i, at
ikrafttrædelsestidspunktet for forslaget til barnets lov (L
93) med et ændringsforslag hertil foreslås udskudt til
den 1. januar 2024.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 52, stk. 9,
foreslås det, at ved administrationen af § 13 f, stk.
12, nr. 3, § 32, § 68 a, stk. 4, 1. pkt., § 69 j,
stk. 11, 1. pkt., og § 75, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik efter lovens ikrafttræden indgår
udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet
forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk arbejdsevne eller indgribende kronisk
eller langvarig lidelse efter den hidtil gældende § 42 i
lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 24.
januar 2022.
Ved en fejl fremgår det af
bestemmelsen, at der er tale om et barn med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk arbejdsevne. Der skulle rettelig
stå betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Med ændringsforslaget foreslås denne
fejl rettet.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 14. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Ministeren
har ikke oversendt udkast til lovforslag til udvalget i forbindelse
med høringen. Den 29. marts 2023 sendte social- og
boligministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
4 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S)
Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) fmd. Nanna W. Gotfredsen (M) Karin
Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD)
Katrine Daugaard (LA) nfmd.
Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg
Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV)
Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |