Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 30. maj 2023
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
Forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3. behandling
kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. behandling.
2. Ændringsforslag
Der er stillet 49 ændringsforslag til
lovforslaget. Danmarksdemokraternes, Liberal Alliances, Dansk
Folkepartis og Alternativets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, 4, 9-12, 15, 16, 18, 23-26, 28-30 og
36-38, og social- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2, 3, 5-8, 13, 14, 17, 19-22, 27, 31-35
og 39-49.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, KF, EL, RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de under nr. 2, 3, 5-8,
13, 14, 17, 19-22, 27, 31-35 og 39-49 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 1,
4, 9-12, 15, 16, 18, 23-26, 28-30 og 36-38 stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA, DF, ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DD) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 5-7.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 1-4 og
8-49.
Et tredje mindretal i udvalget (NB) vil redegøre
for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og
Alternativet
Liberal Alliances, Dansk Folkepartis og
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at landets
statsminister i sin første nytårstale som politisk
leder for Danmark den 1. januar 2020 varslede, at der er
forældre, der får for mange chancer, og at flere
børn derfor skal tvangsfjernes fra deres familie i
fremtiden. Dermed lagde statsministeren grundstenen til, at vi her
3 år senere står med lovforslaget til barnets lov, hvor
statsministerens ambition om flere tvangsfjernelser er en central
del. LA, DF og ALT var del af aftalen »Børnene
Først«, som ligger til grund for lovforslaget, men LA,
DF og ALT kan oven på det sidste års afdækning af
kommuners lovbrud på området, kritiske
høringssvar og en lukket eksperthøring, som rejste
alvorlige spørgsmål og hård kritik, ikke
længere se os selv i aftalen. Vi har oplevet processen og
udvalgsbehandlingen af barnets lov som værende utrolig
lukket, hård i retorikken og en kende udemokratisk. Vi har
desuden fundet det bekymrende, at social- og boligministeren i
Folketingssalen har anvendt tal som argumentation for at fjerne
flere børn, der senere viste sig at indeholde en
»formidlingsmæssig fejl«.
LA, DF og ALT mener, at barnets lov
forringer børnenes og forældrenes retssikkerhed, og vi
bekymrer os ligeledes for, om loven i sine mest vidtgående
passager risikerer at kompromittere menneskerettighederne. LA, DF
og ALT mener, at udsatte børn og familier er bedre stillet
med den nuværende lovgivning, og at problemet i virkeligheden
har været, at kommunerne ikke overholder den nuværende
lovgivning. I stedet for at skabe incitamenter, der løser
den problematik, fjerner man med barnets lov i stedet dele af den
lovgivning, som kommunerne i forvejen ikke kan finde ud af at
overholde. Med barnets lov giver man ligeledes kommunerne friere
rammer for at bruge anbringelse som forebyggende indsats. Samtidig
gør man i større grad sagsbehandlere og
socialrådgivere til gidsler, da de skal håndtere
sagerne hurtigere og bruge og vægte de socialfaglige
kompetencer mindre. Dette mener vi i LA, DF og ALT ikke er til
børnenes bedste. Barnets lov giver børnene en
række nye rettigheder, som dog ikke kan påklages. Dette
kan kun skyldes manglende finansiering, og at man fokuserer mere
på populistiske budskaber end på egentlige rettigheder
med klageadgang, som jo sikrer børns og familiers
retssikkerhed.
LA, DF og ALT mener, at regeringen og de
øvrige aftalepartier er kørt ud på et
ideologisk sidespor, hvor man ikke levner plads til at stoppe op og
ændre sin holdning, end ikke i lyset af nye væsentlige
oplysninger, som har enorm betydning for den lov, man her er ved at
vedtage. For det må aldrig blive et krav i sig selv, at et
vist antal børn absolut skal tvangsfjernes. Det vigtige er,
at de rigtige børn
tvangsfjernes. LA, DF og ALT stemmer derfor ikke for barnets
lov.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget konstaterer, at med L 93 og L 94 udmøntes dele af
den politiske aftale »Børnene Først«, som
blev indgået af en bred politisk kreds i maj 2021. SF er en
del af aftalen bag »Børnene Først«, hvor
partiet har haft fokus på at afsætte midler til
forebyggelse og udbredelse af familiehuse og etablering af
børnebaser, på at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen
ved at sikre to socialrådgivere i de svære sager,
på en ny børne- og familierådgiveruddannelse til
at styrke sagsbehandlernes kompetencer, på at forbedre
kvaliteten i anbringelserne og på et bedre og mere
rettighedsbaseret efterværn. Kommunerne og regionerne er
således nu i gang med at styrke den tidlige forebyggende
indsats med familiehuse for småbørnsfamilier, jf.
besvarelsen af spørgsmål 39. Der er endvidere nedsat
en arbejdsgruppe til at se på vilkårene i plejefamilier
og en arbejdsgruppe, der ser på en model for en ny
børne- og familierådgiveruddannelse, ligesom der er
lagt op til drøftelser om efterværn og om kvaliteten i
anbringelserne på døgninstitutioner og opholdssteder.
Drøftelserne om efterværn og kvalitet i anbringelserne
er dog udestående, og SF opfordrer på det kraftigste
ministeren til hurtigst muligt at indkalde til disse
drøftelser og til at planlægge drøftelser
på baggrund af afrapporteringen i de nedsatte arbejdsgrupper.
SF henviser til, at forhandlingerne efter planen i aftalen burde
være påbegyndt.
SF konstaterer samtidig, at behandlingen af
L 93 og L 94 har været kompleks. SF understreger, at det er
positivt, at børn og unge får flere rettigheder, og at
bestemmelsen om to socialrådgivere på svære sager
udmøntes. SF er endvidere positive over for, at man i
aftalekredsen er enige om at fremsætte et
ændringsforslag om at udvide bestemmelsen om hjælp til
børn i misbrugsramte familier, så den også skal
gælde børn i voldsramte familier. SF er desuden
positive over for, at man i aftalekredsen er enige om et
ændringsforslag vedrørende tvangsbortadoption
før fødslen, således at det indskærpes,
at en afgørelse om at frigive et barn til adoption uden
samtykke kun kan træffes, når der i helt
ekstraordinære tilfælde er grundlag herfor. SF
understreger, at det er helt afgørende at følge
udviklingen på området tæt, da flere
organisationer har udtrykt kritik af bestemmelsen i deres
høringssvar.
SF understreger i forlængelse heraf,
at det ligeledes er vigtigt at følge udviklingen i forhold
til de øvrige bestemmelser om tvangsbortadoption, herunder i
forhold til barnets eget samtykke, i forhold til VISO's kommende
rolle, i forhold til bortadopterede unges mulighed for at have
kontakt med deres øvrige biologiske familie såsom
søskende eller bedsteforældre, jf.
spørgsmål 7, og i forhold til L 93 § 69, stk. 1,
nr. 1, hvor det fremgår, at kommunerne også skal
overveje adoption ved anbringelser med samtykke efter den
foreslåede bestemmelse i lovens § 46. SF har spurgt til
sidstnævnte bestemmelse, idet det af aftaleteksten i
»Børnene Først« alene fremgår, at
kommunerne skal have pligt til løbende at overveje, om
adoption er den bedste løsning i sager om anbringelse uden
samtykke, i forbindelse med at anbringelsen skal genbehandles. SF
understreger, jf. besvarelsen af spørgsmål 32-34, at
der med § 69, stk. 1, nr. 1, er tale om videreførelse
af gældende ret og ikke en udvidelse af kommunernes pligt til
at overveje bortadoption ved frivillige anbringelser, hvilket
således heller ikke følger af aftalen
»Børnene Først«.
SF understreger endvidere, at det i det
hele taget er afgørende at følge implementeringen af
og den praktiske brug af lovgivningen uhyre tæt, herunder
konsekvenserne af de generelt færre tidsfrister og
indholdskrav. Det gælder særlig inddragelsen af barnet
eller den unge. Det er afgørende, at man i praksis sikrer,
at denne er bekendt med sine rettigheder, herunder også
retten til en bisidder, og at inddragelsen og informationen om
rettigheder reelt foregår i øjenhøjde. Det
gælder ligeledes børn og unges mulighed for let at
kunne komme i kontakt med kommunen, herunder uden for almindelig
arbejdstid, jf. besvarelsen af spørgsmål 41. SF
påpeger, at det desuden er vigtigt, at anbragte børn
og unge også inddrages og lyttes til, såfremt de
anmoder om, at en anbringelse afbrydes eller skiftes, eller anmoder
om mere samvær med forældrene på samme
måde, som de kan anmode om at blive anbragt eller at få
begrænset eller suspenderet samværet med
forældrene.
SF påpeger, at det ligeledes er
afgørende at følge op på
forældresamarbejdet og brugen af forældrehandleplaner,
herunder, jf. besvarelsen af spørgsmål 36, at disse
altid bør vedlægges i sager om anbringelser uden
samtykke, og at det endvidere fremgår eksplicit af aftalen
»Børnene Først«, at
»Aftalepartierne bemærker, at
forældrehandleplanerne også er vigtige i
ikke-obligatoriske sager«, ligesom det fremgår af L 93
i § 103, stk. 4, om samvær og kontakt med forældre
og netværk under anbringelsen, at kommunen under hensyn til
barnets og den unges bedste skal understøtte, at
forældrene kan spille en positiv rolle i barnets eller den
unges liv, jf. besvarelsen af spørgsmål 14. SF
opfordrer endvidere kraftigt til, at der følges op på
og sikres, at forældre, som får anbragt eller
bortadopteret et barn uden samtykke, får den fornødne
støtte.
SF konstaterer, at der har været en
række bekymringer fra flere organisationer, i forhold til
hvorvidt der i kommunerne tages tilstrækkelig højde
for, at mistrivsel og skolevægring kan skyldes eksempelvis
adhd eller autisme. Det bør derfor følges, om
lovgivningen medfører, at de rigtige støttebehov
afdækkes, således at støtten ydes og at
lovgivningen ikke får utilsigtede konsekvenser.
SF noterer endvidere, at det fremgår,
at kommunerne kan kommunikere digitalt, herunder via sms, med
børnene og de unge, men at brugen af digitale platforme i
sagsbehandlingen og forhold vedrørende GDPR ikke er
særskilt reguleret i barnets lov, jf. besvarelsen af
spørgsmål 50 og 51. SF opfordrer derfor kraftigt
ministeren og KL til konkret at gå i dialog med Datatilsynet
om det digitale spor, så det sikres, at
databeskyttelsesreglerne overholdes.
SF understreger, at de i
betænkningsteksten nævnte områder både
bør følges løbende i aftalekredsen og
indgå i vejledningen til og evalueringen af barnets lov. SF
opfordrer i forlængelse heraf kraftigt til, at det i
forbindelse med evalueringen af barnets lov drøftes at
udarbejde en ændret formålsparagraf i barnets lov med
mere fokus på omsorg og forventninger til omgivelserne i
anbragtes børns børneliv, eksempelvis med inspiration
i Norges Barnevernslov, hvor der står følgende:
»Loven skal sikre at barn og unge som lever under forhold som
kan skade deres helse og utvikling, får nødvendig
hjelp, omsorg og beskyttelse til rett tid. Loven skal bidra til at
barn og unge møtes med trygghet, kjærlighet og
forståelse og at alle barn og unge får gode og trygge
oppvekstvilkår«.
Med disse bemærkninger kan SF
støtte lovforslagene L 93 og L 94.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
noterer sig, at lovforslaget, der skal udmønte aftalen
»Børnene Først«, bygger på gode
intentioner, som Danmarksdemokraterne bakker op om, men DD er i
tvivl om, hvordan intentionerne vil udmønte sig i praksis,
når loven implementeres, og om lovforslaget fremover vil
bidrage til et bedre børne- og ungeliv.
DD bemærker samtidig, at partiet ikke
deler regeringens intention om, at flere børn og unge skal
anbringes eller bortadopteres, for det må ikke handle om
antal. Vi henviser i den henseende til statsministerens
nytårstale i 2020.
DD ønsker bedre anbringelser, hvor
der er et større fokus på kvaliteten, end
tilfældet er i dag.
Når man fra systemets side tyer til
indgreb i en familie, som kan være helt nødvendige for
at beskytte børn og unge, skal der være styr på
retssikkerheden, og det skal sikres, at børnene og de unge
bliver anbragt til noget bedre end det, de kommer fra. I dag er det
desværre ofte sådan, at dette ikke sker i praksis.
Med dette lovforslag lægges der op
til, at børn og unge under 18 år skal ses som
selvstændige individer. Lovforslaget skal sikre, at
børns og unges retssikkerhed prioriteres, at børn og
unge får flere rettigheder og bliver hørt og inddraget
i de beslutninger, der vedrører deres eget liv.
I den forbindelse bemærker DD, at det
allerede i dag er sådan, at børn og unge skal
inddrages og høres. Der henvises til »Barnets
Reform«, som blev gennemført i 2011.
I den forbindelse noterer DD sig de mange
høringssvar, der er kommet forud for behandlingen af forslag
til barnets lov, bl.a. fra Justitia, der påpeger, at det er
positivt, at børn får flere rettigheder, at barnets og
den unges stemme tillægges mere vægt, men at barnets
ret til f.eks. at fremsætte ønsker og anmodninger
allerede indgår i myndighedernes sagsbehandling i dag.
Udfordringen er, at børnene ofte ikke inddrages i praksis,
jf. f.eks. »Svigt af børn i Danmark« fra
Børns Vilkår og Tryg Fonden 2022, hvor hvert andet
barn i alderen 11-17 år svarer, at de ikke tages med på
råd i forhold til valg af f.eks. anbringelsessted.
I den forbindelse finder DD, at der
bør være øget fokus på
familieanbringelser og netværksanbringelser. Inden man
foretager en anbringelse eller adoption, bør
netværkets og barnets relationer afdækkes med mulighed
for, at barnet kan anbringes hos nære relationer.
Det er bekymrende, at dette med
lovforslaget blot er en overvejelse, kommunen kan gøre sig.
Der henvises til lovforslagets § 8, stk. 3, hvoraf det
fremgår, at kommunen skal overveje, »hvordan der kan
ske en systematisk inddragelse af barnets familie og
netværk«. Det er
uforpligtende for kommunen, og der bør sikres en bedre
inddragelse af forældrene og netværket svarende til
ordlyden i lovforslagets § 8, stk. 1, om inddragelse af
børnene.
DD konstaterer også, at der er
ændret en række bestemmelser i lovgivningen fra
»skal« til »kan«, som vi i DD ikke oplever
som værende i overensstemmelse med intentionen bag den
politiske aftale »Børnene Først« jf. svar
på spørgsmål nr. 16.
DD noterer sig og deler desuden den
bekymring, der rejses af adskillige høringsparter, om
muligheden for at træffe beslutning om bortadoptioner og
tvangsanbringelser op til 3 måneder før termin. Det er
problematisk af flere årsager, dels fordi forældrene
ikke får en chance for at bevise deres forældreevne,
dels fordi det kan medføre, at moderen oplever øget
stress under graviditeten, hvilket i sig selv kan skade barnet.
Endelig kan kommunerne opleve det som et økonomisk
incitament at bortadoptere et barn fra fødslen, fordi det i
modsætning til forebyggende indsatser eller en anbringelse er
billigere for kommunen. Vi har desværre tidligere set
eksempler på, at økonomi risikerer at trumfe faglighed
og barnets behov, jf. f.eks. »Kommune sætter turbo
på tvangsadoptioner«, www.dr.dk, den 19. december
2018.
DD ser med bekymring på muligheden
for at træffe beslutning om bortadoptioner og
tvangsanbringelser før fødslen i lyset af de mange
eksempler på fejl og lovbrud i anbringelsessager, vi har
været vidne til de senere år, hvor børn er
blevet fjernet på et fejlagtigt grundlag, og hvor kommunerne
ikke har levet op til de lovfastsatte krav i forhold til faglig
udredning, inddragelse, valg af indsats og opfølgning, jf.
f.eks. »Børnesagsbarometret« 2022.
DD mener, at der fremfor et fokus på
at øge tvangsanbringelser og bortadoptioner først og
fremmest bør være fokus på at
iværksætte den rette hjælp og støtte til
familierne og sikre kvaliteten i de forebyggende indsatser.
Når en anbringelse er aktuel, skal vi som samfund
sørge for, at det er de rette børn, der bliver
anbragt, at det er på et dokumenteret og oplyst grundlag, og
at anbringelsen bidrager til et bedre børneliv. Det er vi
ikke gode nok til i dag, jf. f.eks. undersøgelser fra De
Anbragtes Vilkår, hvor omtrent halvdelen af de adspurgte
medlemmer svarer, at de ikke blev anbragt til noget bedre, jf.
»Vi skal være sikre på, at fjernede børn
bliver anbragt til noget bedre«, www.berlingske.dk, den 13.
februar 2023.
I den forbindelse bemærker DD, at
loven bør forpligte kommunen til rent faktisk at inddrage og
undersøge netværket og ikke blot at overveje
netværket, som det fremgår af lovforslagets
nuværende ordlyd og bestemmelser. Det bør f.eks. ske
forud for en beslutning om anbringelse uden for hjemmet. Ofte kan
det resultere i bedre løsninger for barnet. I dag er det
desværre sådan, at netværket ofte heller ikke
bliver inddraget. Der er altså behov for at kvalitetssikre de
tidlige, forebyggende indsatser.
Det er samtidig DD's holdning, at
børn fortsat skal have ret til at kende deres biologiske
ophav, og DD noterer i den forbindelse, at det er
uhensigtsmæssigt, at et barn på ned til 10 år kan
anmode om at blive anbragt uden for hjemmet, men at barnet skal
være 15 år, før kommunen er forpligtet til at
behandle en anmodning om hjemgivelse af barnet, hvis det er barnets
ønske.
DD bemærker desuden, at hele
efterværnsindsatsen sammen med plejefamilieområdet er
en mangel i lovforslaget og opfordrer regeringen til at indkalde
til drøftelser herom.
I DD anerkender vi, at der er børn,
som ikke kan eller skal bo hjemme. Men vi må ikke risikere,
at der bliver anbragt børn, som ikke skulle have været
det. Det skal sikres, at anbringelser uden for hjemmet fører
til et bedre børneliv. Det er vi i DD ikke overbeviste om
vil være resultatet af barnets lov. Derudover er det DD's
opfattelse, at regeringen ikke har været lydhør over
for de mange bekymringer, der er rejst i de indkomne
høringssvar til barnets lov.
DD er også bekymret for, om loven er
opmærksom nok på børn med specielle behov og
funktionsnedsættelser, og DD henviser til Danske
Handicaporganisationers høringssvar. DD har på den
baggrund stillet en række ændringsforslag til
lovforslaget.
DD noterer med beklagelse, at ministeren
har afvist at yde teknisk bistand til en række
ændringsforslag, jf. herunder bl.a. svaret på
spørgsmål nr. 109.
DD er ikke på noget tidspunkt blevet
inddraget eller hørt i forbindelse med loven eller i
processen trods ministerens besvarelse af spm. 19 og kan på
den baggrund hverken støtte lovforslaget om barnets lov
eller følgeloven.
Det Konservative Folkeparti
Konservatives medlemmer af udvalget
udtrykker bekymring for at slække på fagligheden af den
behandling, som børn i meget sårbare positioner
tilbydes. KF mener, at det er en falliterklæring at
slække på tilbuddene i aftalen om barnets lov -
især på et tidspunkt, hvor aftalen endnu ikke er
implementeret. Derfor vil KF's medlemmer løbende være
opmærksomme på, at børn tilbydes behandling af
rette fagkundskab.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
støtter forslag til barnets lov og følgelovforslag
til barnets lov, fordi de bygger på vores børnesyn om,
at det enkelte barn skal ses og høres, og at
sagsbehandlingen har udgangspunkt i barnets bedste.
RV lægger vægt på, at
forslagene samlet set styrker børns og unges rettigheder i
mødet med kommunen og systemet og indfører en
række tiltag, der skal sikre en god sagsbehandling, hvor
børn og unge føler sig inddraget.
Lovforslaget viderefører dog
samtidig en række tidligere bestemmelser, som RV er imod. Det
gælder lovens § 38 og § 39 om forældre- og
børne og ungepålæg og § 134 om standsning
af børne- og ungeydelsen som følge af ulovligt
skolefravær på 15 pct. eller derover. Radikale Venstre
vil fortsat arbejde for at afskaffe disse regler.
Derudover er det meget vigtigt for RV, at
alle børn får en støtteperson og en
venskabsfamilie, hvis de ønsker det. Vi mener, at kommunerne
skal finde en støtteperson og venskabsfamilie, men det giver
ikke mening at skulle betale kommunerne for principielt at kunne
afregne alle venskabsfamilier og støttepersoner, og vi vil
derfor finde en anden vej til at sikre, at der ikke er børn,
som bliver ladt i stikken.
RV mener også, der er brug for at
efteruddanne relevant personale sideløbende med lovens
implementering og undersøge forslaget fra Børns
Vilkår om, at børn kan få en
børnerettighedsrådgiver.
Med lovforslagene gør vi nogle af
reglerne mere meningsfulde, men det er stadig lang vej til reel
frisættelse på socialområdet. RV vil gerne
fremover helt grundlæggende lave politik på en ny
måde og gå fra velfærdsstat til
velfærdssamfund: Vi vil fremme fagfolks dømmekraft og
etiske forpligtelse og sætte fri fra proceskrav og regeltung
styring.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 6
Af et mindretal (DD,
LA, DF og ALT):
1) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»end barnets eller den unges« ordene: », dette
gælder særlig, hvor bisidderen er i et
ansættelsesforhold hos eller har driftsoverenskomst med
kommunen«.
[Tydeliggørelse af
bestemmelsen i forhold til bisiddere, som er i
ansættelsesforhold m.v. hos kommunen]
Til § 15
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
2) Stk. 2, 1.
pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsen skal udarbejde
et beredskab til forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod
børn og unge og til behandling af sager om sådanne
overgreb.«
[Sproglig tydeliggørelse af
bestemmelsen]
Til § 17
3) I
stk. 1, 2. pkt., ændres
»stk. 1« til: »1. pkt.«
[Rettelse af henvisning]
Til § 20
Af et mindretal (DD,
LA, DF og ALT):
4) I
stk. 2 indsættes som 2. pkt.:
»Hvis barnet, den unge eller
forældremyndighedsindehaveren anmoder om en
børnefaglig undersøgelse, skal kommunalbestyrelsen
vurdere, om der er behov herfor.«
[Tydeliggørelse af, at
børn, unge og forældremyndighedsindehaveren altid kan
anmode om en børnefaglig undersøgelse]
Til § 41
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DD og
NB):
5) I
overskriften før paragraffen ændres
»Psykologbehandling« til: »Behandling af psykolog
eller psykoterapeut«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
6) I
stk. 1 ændres
»psykologbehandling« til: »behandling af en
psykolog eller en psykoterapeut«, og efter
»misbrugsproblemer« indsættes: », psykiske
sygdom, konfliktfyldte samlivsophævelse eller overgreb mod
barnet eller den unge, eller som følge af at barnet eller
den unge har oplevet fysisk eller psykisk vold i nære
relationer,«.
[Udvidelse af personkredsen
sådan, at behandlingen kan varetages af andre end
autoriserede psykologer, og udvidelse af anvendelsesområdet
for forslaget om børns og unges ret til at modtage
behandling uden samtykke]
7) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Den enkelte civilsamfundsorganisation skal påse, sikre og
kunne dokumentere, at de psykologer og psykoterapeuter, der
udfører behandling efter stk. 1 af børn og unge, har
de fornødne faglige kompetencer og den fornødne
uddannelse og indsigt til at kunne varetage behandlingen af
civilsamfundsorganisationens målgruppe.«
[Fastsættelse af krav til
civilsamfundsorganisationer, der yder behandling til børn og
unge over 12 år uden forældremyndighedsindehaverens
samtykke]
Til § 45
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
8) I
stk. 1, nr. 4, udgår »i
denne lov«.
[Rettelse af fejl]
Til § 46
Af et mindretal (DD,
LA, DF og ALT):
9) I
stk. 3 indsættes som 3. pkt.:
»En begrundet stillingtagen, jf.
§ 22, stk. 5, om anbringelse af et barn eller en ung uden for
hjemmet skal indeholde en vurdering af forældrenes
kompetencer.«
[Skærpelse af
oplysningskravene i afgørelser om anbringelse med
samtykke]
Til § 50
10) Stk.
7 udgår.
[Kommunalbestyrelsens forpligtelse
til af egen drift at overveje permanent anbringelse
udgår]
Til § 51
11) I
stk. 1 indsættes som nr. 5:
»5) Forældrehandleplanen, jf.
§ 77, stk. 2, skal vedlægges en indstilling om
anbringelse efter §§ 47 og 49.«
[Krav om, at
forældrehandleplanen skal indgå i indstillingen om
anbringelse uden samtykke efter §§ 47 og 49]
12) Stk.
2 udgår.
»Stk. 3 og 4 bliver herefter til stk.
2 og 3.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 52
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
13) I
stk. 1 indsættes efter
»§ 91« og »§ 108«: »i denne
lov«.
[Tydeliggørelse af
henvisninger]
14) I
stk. 5 ændres
»informere« til: »orientere«.
[Rettelse af fejl]
Til § 53
Af et mindretal (DD,
LA, DF og ALT):
15) I
stk. 1 udgår »så vidt
muligt«.
[Tydeliggørelse af, at
kommunalbestyrelsen er forpligtet til at finde en
støtteperson til børn og unge inden anbringelse uden
for hjemmet]
16) I
stk. 2 ændres »kan
kommunalbestyrelsen« til: »skal
kommunalbestyrelsen«.
[Fastsættelse af regler om,
at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at samarbejde med en
civilsamfundsorganisation om at finde en støtteperson til
børn og unge inden anbringelse uden for hjemmet]
Til § 54
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
17) I
stk. 1 ændres
»børne- eller ungehjem« til:
»børne- og ungehjem m.v.«
[Rettelse af fejl]
Af et mindretal (DD,
LA, DF og ALT):
18) I
stk. 2 ændres »kan
kommunalbestyrelsen« til: »skal
kommunalbestyrelsen«.
[Udvidelse af kommunernes
forpligtelse til at finde en venskabsfamilie til et barn eller en
ung anbragt på et børne- og ungehjem]
Til § 66
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
19) I
stk. 1 indsættes efter
»§§ 46 eller 47«: »i denne
lov«.
[Tydeliggørelse af
henvisning]
Til § 67
20) I
stk. 1 indsættes efter »jf.
dog«: »§ 50, stk. 7, og«.
[Rettelse af fejl]
21) I
stk. 4, nr. 2, indsættes efter
»§ 91« og »§ 108«: »i denne
lov«.
[Tydeliggørelse af
henvisninger]
Til § 70
22) I
stk. 2, nr. 2, indsættes efter
»§ 91« og »§ 108«: »i denne
lov«.
[Tydeliggørelse af
henvisninger]
Til § 77
Af et mindretal (DD,
LA, DF og ALT):
23) I
stk. 1 indsættes efter
»forældrene«: »og i forbindelse med en
anbringelse efter § 46«.
[Krav om udarbejdelse af en
forældrehandleplan ved afgørelse om anbringelse af et
barn eller en ung med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år]
24) I
stk. 2 indsættes efter »
hos forældrene«: »og i forbindelse med en
anbringelse efter §§ 47 og 49«.
[Krav om udarbejdelse af en
forældrehandleplan ved afgørelse om anbringelse af et
barn eller en ung med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år]
25) I
stk. 3 indsættes som 3. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse for
en indstilling om anbringelse efter §§ 47 eller
49.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 11]
Til § 91
26) I
stk. 1 indsættes som 3. pkt.:
»Hvis barnet, den unge eller
forældremyndighedsindehaveren anmoder om en barnets plan,
når der er truffet afgørelse om en støttende
indsats efter § 32, skal kommunalbestyrelsen vurdere, om der
er behov herfor.«
[Tydeliggørelse af, at
børn, unge og forældremyndighedsindehaveren altid kan
anmode om en barnets plan, når der er iværksat en
støttende indsats efter lovforslagets § 32]
Til § 95
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
27) I
stk. 4 indsættes efter
»§ 91«, »§ 108« og »§
110«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af
henvisninger]
Til § 95
Af et mindretal (DD,
LA, DF og ALT):
28)
Som stk. 7 indsættes:
»Stk. 7.
Barnet, den unge eller forældremyndighedsindehaveren kan
anmode kommunalbestyrelsen om at ændre beslutningen om den
fremadrettede tilrettelæggelse af opfølgningen efter
stk. 3.«
[Tydeliggørelse af, at
børn, unge og forældremyndighedsindehaveren altid kan
anmode om at ændre den fremadrettede tilrettelæggelse
af opfølgningen]
Til § 101
29)
Paragraffen udgår.
[Fjernelse af forslaget om, at
barnets plejefamilie, støtteperson eller venskabsfamilie
skal kunne anmode Ankestyrelsen om en vurdering af
kommunalbestyrelsens afgørelse efter § 100, stk. 1, om
hjemgivelse af et barn under 10 år]
Til § 102
30) I
stk. 1, 2. pkt., ændres »15
år« til: »10 år«.
[Aldersgrænsen ændres
fra 15 år til 10 år]
Til § 118
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
31)
Efter »kapitel 5« og »§ 120«
indsættes: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af
henvisninger]
Til § 120
32) I
stk. 1 indsættes efter
»kapitel 5« og »§§ 46 og 47«:
»i denne lov«, og efter »§ 43, stk. 1, nr.
1-4,« indsættes: »i denne lov,«.
[Tydeliggørelse af
henvisninger]
Til § 135
33)
Ordet »dets« ændres til: »barnets eller den
unges«.
[Opdatering af sprogbrug]
Til § 143
34) I
stk. 5, 2. pkt., indsættes efter
»§ 23«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af
henvisning]
Til § 144
35)
Overskriften »Klage og
domstolsprøvelse« før paragraffen
udgår.
[Rettelse af fejl]
Til § 145
Af et mindretal (DD,
LA, DF og ALT):
36)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Afslag på en anmodning om en børnefaglig
undersøgelse efter § 20, stk. 2, 2. pkt., kan af barnet
eller den unge indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som
følge af ændringsforslag nr. 4]
37)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Afslag på en anmodning om en barnets plan efter § 91,
stk. 1, 3. pkt., kan af barnet eller den unge indbringes for
Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som
følge af ændringsforslag nr. 26]
38)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 03.
Afslag på en anmodning, jf. § 95, stk. 7, om
ændring af kommunalbestyrelsens beslutning om den
fremadrettede tilrettelæggelse af opfølgningen efter
§ 95, stk. 3, kan af barnet eller den unge indbringes for
Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.«
[Udvidelse af reglerne om klage som
følge af ændringsforslag nr. 28]
Til § 151
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
39) I
stk. 6, 1. pkt., ændres
»§ 46« til: »§§ 46 eller
47«.
[Rettelse af fejl]
Til § 153
40) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»§ 101«: »i denne lov«.
[Tydeliggørelse af
henvisning]
Til § 177
41)
Ordene »pensionsforpligtelsen om« ændres til:
»pensionsforpligtelsen vedrørende«.
[Sproglig
tydeliggørelse]
Til § 212
42) I
stk. 1 ændres »1. oktober
2023« til: »1. januar 2024«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt]
43) I
stk. 2 ændres »1. oktober
2023« til: »1. januar 2024«, og »1. januar
2024« ændres til: »1. april 2024«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 42]
44) I
stk. 3 ændres »1. september
2023« til: »1. december 2023«, »1. oktober
2023« ændres til: »1. januar 2024«, og
»28. september 2023« ændres til: »28.
december 2023«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 42]
45) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
§ 195, stk. 3 og stk. 4, nr. 4, og § 211 træder i
kraft den 1. juli 2023.«
[Fastsættelse af
særskilt ikrafttrædelsestidspunkt]
Til § 213
46) I
stk. 1 ændres »1. oktober
2023« til: »1. januar 2024«, og »30.
september 2023« ændres til: »31. december
2023«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 42]
47) I
stk. 6 ændres »1. april
2024« til: »1. juli 2024«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 42]
48) Stk.
7 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 42]
49) Stk.
8 udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 45]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den foreslåede § 6, stk.
1, i barnets lov har et barn eller en ung på ethvert
tidspunkt af behandlingen af en sag efter barnets lov ret til at
lade sig bistå af andre, og kommunalbestyrelsen har pligt til
at oplyse barnet eller den unge herom. Det fremgår af
lovforslagets § 6, stk. 2, 2. pkt., at myndigheden endvidere
kan træffe afgørelse om at tilsidesætte barnets
eller den unges valg af bisidder, hvis der er bestemte grunde til
at antage, at bisidderen vil varetage andre interesser end barnets
eller den unges.
Med ændringsforslaget foreslås
det at fastsætte, at dette særlig gælder, hvor
den bisidder, barnet eller den unge har peget på, samtidig er
i et ansættelsesforhold hos eller har driftsoverenskomst med
kommunen.
Bestemmelsen vil skulle sikre, at
myndigheden, der behandler eller træffer afgørelser i
en sag, er særlig opmærksom på, om barnets eller
den unges bisidder varetager andre interesser end barnets eller den
unges, når der er tale om en bisidder, der også er i et
ansættelsesforhold hos eller har driftsoverenskomst med samme
kommune.
Bestemmelsen vil f.eks. kunne omfatte
barnets eller den unges faste kontaktperson eller en ansat på
anbringelsesstedet, som barnet eller den unge har ønsket som
bisidder.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med kommunerne.
Det foreslås, at
ændringsforslaget finansieres af bevillingen afsat på
FL 2022 på § 15.11.79.10 Reserven til initiativer ifm.
aftale om Børnene Først, eller via kommende
reserveforhandlinger.
Til nr. 2
Efter den foreslåede § 15, stk.
2, i barnets lov skal kommunalbestyrelsen udarbejde et beredskab
til forebyggelse, tidlig opsporing og behandling af sager om
overgreb mod børn og unge.
Ændringsforslaget stilles for at
sikre sproglig tydeliggørelse af indholdet af bestemmelsen.
Med ændringsforslaget vil kommunalbestyrelsens forpligtelse
til at udarbejde et beredskab til forebyggelse og tidlig opsporing
af overgreb mod børn og unge og behandling af sager om
sådanne overgreb fortsat gælde uændret i
overensstemmelse med gældende ret.
Til nr. 3
Efter den foreslåede § 17, stk.
1, i barnets lov skal kommunalbestyrelsen samarbejde med frivillige
sociale organisationer og foreninger på børne- og
ungeområdet. Rammerne for samarbejdet fastlægges af den
enkelte kommunalbestyrelse.
Ved en fejl er der i lovforslagets §
17, stk. 1, indsat en henvisning til stk. 1.
Ændringsforslaget stilles for at rette henvisningen til 1.
pkt. i bestemmelsen.
Til nr. 4
Efter den
foreslåede bestemmelse i § 20, stk. 1, i barnets lov er
kommunalbestyrelsen i visse tilfælde forpligtet til at
træffe afgørelse om en børnefaglig
undersøgelse. Det gælder bl.a. i sager, hvor der er
grund til at antage, at der er tale om en alvorlig eller kompleks
sag, herunder i sager, hvor der er grund til at antage, at et barn
eller en ung skal anbringes uden for hjemmet med eller uden
samtykke, og i sager hvor et barn eller en ung har været
udsat for overgreb eller ved mistanke herom. Efter den
foreslåede bestemmelse i § 20, stk. 2, kan
kommunalbestyrelsen endvidere iværksætte en
børnefaglig undersøgelse, når
kommunalbestyrelsen vurderer, at det er nødvendigt af hensyn
til barnets eller den unges støttebehov. En
børnefaglig undersøgelse skal, jf. den
foreslåede § 22 i barnets lov, afdække
udfordringer og ressourcer hos barnet eller den unge, familien og
netværket. Efter bestemmelsen vil en kommunes beslutning om,
at der ikke er behov for en børnefaglig undersøgelse,
ikke kunne påklages, i det omfang kommunen vælger at
gennemføre en afdækning.
Med
ændringsforslaget foreslås en tydeliggørelse i
lovbestemmelsen af gældende ret, hvorefter et barn, en ung
eller forældremyndighedsindehaver altid vil kunne anmode
kommunalbestyrelsen om, at der gennemføres en
børnefaglig undersøgelse af barnets eller den unges
og familiens behov for hjælp og støtte.
Bestemmelsen vil
indebære en tydeliggørelse af gældende ret,
hvorefter kommunalbestyrelsen vil skulle foretage en vurdering af,
om der er behov for en børnefaglig undersøgelse, hvis
et barn, en ung eller forældremyndighedsindehaver anmoder om
en sådan. Vurderer kommunalbestyrelsen, at der ikke skal
gennemføres en børnefaglig undersøgelse, vil
kommunalbestyrelsen skulle træffe afgørelse herom, og
afgørelsen vil kunne påklages af barnet eller den
unge, jf. den foreslåede ændring af § 145.
Afgørelsen vil ligeledes kunne påklages af
forældremyndighedsindehaver efter de almindelige regler herom
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Adgangen med ændringsforslaget vil betyde, at
retten til at klage over et afslag på en børnefaglig
undersøgelse vil gælde, selv om kommunalbestyrelsen
vurderer, at en afdækning efter den foreslåede §
19 i barnets lov vil være tilstrækkelig til at oplyse
sagen. Dette vil indebære en udvidelse af gældende ret
og adgangen til at klage i forhold til den foreslåede
bestemmelse i § 20 i barnets lov. Efter den foreslåede
bestemmelse i § 20 i barnets lov vil kommunens beslutning om,
at der ikke er behov for en børnefaglig undersøgelse,
ikke kunne påklages, i det omfang kommunen vælger at
gennemføre en afdækning. Ankestyrelsen vil skulle
behandle klagen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
I forhold til
børn og unges adgang til at indbringe afgørelsen for
Ankestyrelsen henvises i øvrigt til bemærkningerne til
det foreslåede § 145, stk. 01.
De
økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle forhandles
med KL.
Til nr. 5-7
Efter det foreslåede § 41, stk.
1, i barnets lov vil børn og unge, der er fyldt 12 år,
have ret til at opsøge og modtage psykologbehandling som
følge af forældres misbrugsproblemer i regi af
civilsamfundsorganisationer uden
forældremyndighedsindehaverens samtykke. Det vil efter det
foreslåede stk. 2 være en betingelse for behandling
uden samtykke efter det foreslåede stk. 1, at behandlingen
ydes af en autoriseret psykolog.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 6, at kravet i det foreslåede
§ 41, stk. 1, om, at behandlingen skal varetages af en
autoriseret psykolog ændres, sådan at behandlingen vil
kunne varetages af psykologer, og psykoterapeuter. Det vil med
forslaget være op til den enkelte civilsamfundsorganisation
at vurdere, at den enkelte psykolog eller psykoterapeut har den
fornødne viden og indsigt til at kunne varetage behandlingen
for organisationens målgruppe. Forslaget vil herunder
indebære, at kravet om, at behandlingen skal foretages af en
autoriseret psykolog, fjernes, jf. ændringsforslag nr. 3.
Det foreslås videre med
ændringsforslag nr. 6, at adgangen til at tilbyde behandling
til børn og unge, der er fyldt 12 år, udvides til
også at omfatte børn og unge, der opsøger
sådan behandling hos civilsamfundsorganisationer som
følge af forældrenes psykiske sygdom, overgreb mod
barnet eller den unge eller konflikter mellem forældrene i
forbindelse med samlivsophævelse, eller fordi barnet eller
den unge har oplevet fysisk eller psykisk vold i nære
relationer.
Udvidelsen vil indebære, at
civilsamfundsorganisationer inden for de nævnte
områder, herunder også patient- eller
pårørendeforeninger, vil kunne tilbyde behandling til
børn og unge, der er fyldt 12 år, uden at der forud
for igangsættelsen af behandlingen vil skulle indhentes
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren.
Det foreslås videre med
ændringsforslag nr. 4, at overskriften til § 41
ændres som konsekvens af ændringsforslag nr. 5.
Endvidere foreslås det med
ændringsforslag nr. 7, at det foreslåede § 41,
stk. 2, affattes således, at det fastsættes, at den
enkelte civilsamfundsorganisation skal påse, sikre og
dokumentere, at de faggrupper, der udfører behandling efter
stk. 1 af børn og unge, har de fornødne faglige
kompetencer, uddannelse og indsigt til at kunne varetage
behandlingen af civilsamfundsorganisationens målgruppe.
Ændringen indebærer, at den
enkelte civilsamfundsorganisation vil have ansvaret for at
påse, sikre og dokumentere, at de relevante faggrupper, dvs.
psykologer og psykoterapeuter, har de fornødne faglige
kompetencer og den fornødne uddannelse samt den
fornødne indsigt til at varetage behandling af børn
og unge, der er fyldt 12 år, på en forsvarlig
måde, der ikke indebærer yderligere traumatisering. Der
fastsættes ikke nærmere krav til karakteren af
dokumentationen.
Forslaget skal ses i forlængelse af
den foreslåede ændring af § 41, stk. 1, og vil
indebære, at den behandling, civilsamfundsorganisationer vil
kunne tilbyde børn og unge, der er fyldt 12 år, ikke
alene vil kunne varetages af en autoriseret psykolog, men
også kan varetages af psykologer uden autorisation og af
psykoterapeuter. Dette vil medføre, at der ikke vil
være tilsyn med den pågældende behandler, da
alene autoriserede psykologer er underlagt et tilsyn af
Psykolognævnet.
Til nr. 8
Ved en fejl fremgår det af den
foreslåede bestemmelse i § 45, stk. 1, nr. 4, i barnets
lov, at bestemmelsen omfatter døgnophold efter § 13,
stk. 1, nr. 5 eller 6, i barnets lov. Det er ikke tilfældet,
idet begge henvisninger omhandler bestemmelser om anbringelse efter
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse efter reglerne i
lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Med
ændringsforslaget foreslås denne fejl rettet,
sådan at der korrekt henvises til § 13, stk. 1, nr. 5
eller 6, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Til nr. 9
Efter den
foreslåede bestemmelse i § 46 i lovforslaget kan
kommunalbestyrelsen med samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15
år, træffe afgørelse om, at barnet eller den
unge anbringes uden for hjemmet på et anbringelsessted,
når det må anses for at være af væsentlig
betydning af hensyn til barnets eller den unges særlige behov
for støtte. Afgørelsen skal angive formålet med
anbringelsen og den forventede varighed.
I bestemmelsens
stk. 3 er fastsat, at der kun kan træffes afgørelse om
anbringelse uden for hjemmet efter gennemførelse af en
børnefaglig undersøgelse, jf. § 20 i barnets
lov, medmindre særlige forhold taler for det. I sådanne
tilfælde kan der træffes afgørelse om
foreløbig eller akut anbringelse, sideløbende med at
der gennemføres en børnefaglig undersøgelse
efter § 20 i barnets lov eller en ungefaglig
undersøgelse efter § 31 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Efter den
foreslåede § 20 i barnets lov skal der
gennemføres en børnefaglig undersøgelse i
sager, hvor der er overvejelser om anbringelse af et barn eller en
ung uden for hjemmet. Efter den foreslåede § 22 i
barnets lov skal den børnefaglige undersøgelse
tilrettelægges ud fra en helhedsbetragtning og afdække
udfordringer og ressourcer hos barnet eller den unge, familien og
netværket. Iværksætter kommunalbestyrelsen en
psykologisk undersøgelse af
forældremyndighedsindehaveren, skal undersøgelsen
foretages af en autoriseret psykolog.
Med
ændringsforslaget foreslås det at fastsætte, at
kommunalbestyrelsen altid vil være forpligtet til at foretage
en vurdering af forældrenes kompetencer, der vil skulle
indgå i den begrundede stillingtagen til, om der er grundlag
for at iværksætte en anbringelse af et barn eller en
ung uden for hjemmet.
Ændringsforslaget indebærer dermed, at en sådan
vurdering altid vil skulle indgå som en del af
afgørelsesgrundlaget for en afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung uden for hjemmet efter den foreslåede
§ 46 i barnets lov om anbringelse med samtykke.
En vurdering af
forældrenes kompetencer vil kunne være en psykologisk
undersøgelse af forældremyndighedsindehaveren. En
sådan undersøgelse vil skulle foretages af en
autoriseret psykolog, jf. den foreslåede § 22, stk. 3, i
barnets lov.
De
økonomiske konsekvenser af forslaget skal forhandles med
KL.
Det
foreslås, at ændringsforslaget finansieres af
bevillingen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10
Reserven til initiativer ifm. aftale om Børnene
Først, eller via kommende reserveforhandlinger.
Til nr. 10
Efter lovforslagets § 50, stk. 7, skal
kommunalbestyrelsen forud for børne- og ungeudvalgets
genbehandling af en anbringelse uden for hjemmet efter stk. 1
overveje, om hensynet til barnets bedste taler for, at der
udarbejdes en indstilling om permanent anbringelse efter § 67,
stk. 4. Har barnet eller den unge på tidspunktet for
genbehandlingen efter stk. 1 været anbragt uden for hjemmet i
mindre end 3 år, er kommunalbestyrelsen ikke forpligtet til
at overveje en permanent anbringelse efter 1. pkt.
Det foreslås, at det foreslåede
§ 50, stk. 7, udgår, således at
kommunalbestyrelsen ikke bliver forpligtet til at skulle overveje
permanent anbringelse. Muligheden for, at kommunalbestyrelsen kan
overveje permanent anbringelse, vil dog fortsat være
gældende.
Ændringsforslaget vil betyde, at
kommunalbestyrelsen ikke bliver forpligtet til af egen drift at
overveje at udarbejde en indstilling om permanent anbringelse forud
for børne- og ungeudvalgets genbehandling af en anbringelse
uden for hjemmet på et givent tidspunkt i sagen.
Ændringsforslaget vil dermed
medføre, at en indstilling om en permanent anbringelse kun
vil blive overvejet i kommunalbestyrelsen, såfremt
kommunalbestyrelsen selv vælger at tage stilling til, om
hensynet til barnets bedste taler for, at der bør udarbejdes
en indstilling om permanent anbringelse. Det vil dermed være
op til kommunalbestyrelsen i den konkrete sag at afgøre,
hvorvidt der er grund til, at en indstilling om permanent
anbringelse bør overvejes.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med KL.
Til nr. 11, 12, 24 og
25
Efter den
foreslåede § 47 i lovforslaget kan børne- og
ungeudvalget uden samtykke fra forældremyndighedsindehaveren
og den unge, der er fyldt 15 år, træffe
afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung uden for
hjemmet, når der er åbenbar risiko for, at barnets
eller den unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade
på grund af f.eks. utilstrækkelig omsorg for eller
behandling af barnet eller den unge, overgreb, som barnet eller den
unge har været udsat for, misbrugsproblemer eller andre
svære sociale vanskeligheder hos barnet eller den unge. Det
er en forudsætning for en sådan afgørelse, at
der er begrundet formodning om, at problemerne ikke kan
løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i
hjemmet.
Efter den
foreslåede § 49 i lovforslaget kan børne- og
ungeudvalget i helt særlige tilfælde uden samtykke fra
de kommende forældre træffe afgørelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 47, stk. 1, i lovforslaget
om, at et ufødt barn umiddelbart efter fødslen
anbringes uden for hjemmet. En sådan afgørelse kan
træffes tidligst 3 måneder inden kvindens terminsdato,
når der er åbenbar risiko for, at det ufødte
barns sundhed eller udvikling vil lide alvorlig skade i tiden efter
fødslen på grund af de kommende forældres
manglende evner eller ressourcer til at tilbyde barnet
tilstrækkelig omsorg eller behandling. Det er en
forudsætning for en sådan afgørelse, at
problemerne ikke kan løses inden barnets fødsel eller
ved barnets kommende ophold i hjemmet.
Efter den
foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 1, i lovforslaget
vil kommunalbestyrelsens indstilling til børne- og
ungeudvalget om anbringelse uden for hjemmet efter §§ 47
og 49 skulle omfatte en række nærmere fastsatte
elementer, herunder den børnefaglige undersøgelse
efter § 20 eller undersøgelsen efter § 26 og en
beskrivelse af, at betingelserne i §§ 47 og 49 er
opfyldt, samt barnets plan eller ungeplanen. Efter den
foreslåede bestemmelse i § 51, stk. 2, i lovforslaget
skal forældrehandleplanen efter den foreslåede
bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovforslaget eller begrundelsen
efter den foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget
vedlægges indstillingen.
Efter den
foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 1, i lovforslaget
skal kommunalbestyrelsen udarbejde en særskilt plan for
støtten til forældrene, når der
iværksættes støtte i form af en
støtteperson efter den foreslåede § 75 i
lovforslaget eller anden støtte efter den foreslåede
§ 76 i lovforslaget til forældrene under barnets eller
den unges anbringelse uden for hjemmet. Efter den foreslåede
bestemmelse i § 77, stk. 2, i lovforslaget skal der udarbejdes
en forældrehandleplan i forbindelse med en indstilling om
anbringelse af et barn eller en ung uden samtykke, uanset om
forældrene har afvist støtte under anbringelsen,
når der er søskende under 18 år i husstanden og
anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre alvorlige
sociale forhold hos forældrene. Kommunalbestyrelsen kan efter
det foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget undlade at
udarbejde en handleplan efter den foreslåede bestemmelse i
§ 77, stk. 1, i tilfælde, hvor det er åbenlyst
unødvendigt, og skal i så fald begrunde, hvorfor der
ikke udarbejdes en plan for støtten til
forældrene.
Ændringsforslagene indebærer, at kommunalbestyrelsen
altid vil skulle udarbejde en forældrehandleplan, når
kommunalbestyrelsen indstiller til børne- og ungeudvalget,
at der træffes afgørelse om anbringelse af et barn
eller en ung uden for hjemmet efter de foreslåede
§§ 47 og 49 i lovforslaget om anbringelse uden samtykke
fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt
15 år, eller fra de kommende forældre.
Forældrehandleplanen vil dermed skulle udarbejdes, uanset om
forældrene eller de kommende forældre ønsker en
sådan plan, og uanset om forældremyndighedsindehaveren
eller de kommende forældre takker nej til en
støtteperson eller forældrene takker nej til anden
støtte under anbringelsen. Ændringsforslaget vil
dermed indebære, at der skal udarbejdes en
forældrehandleplan, uanset om der iværksættes
støtte efter §§ 75 og 76 i lovforslaget.
Ændringsforslaget indebærer videre, at
kommunalbestyrelsen altid vil skulle vedlægge
forældrehandleplanen til indstillingen til børne- og
ungeudvalget om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke
til at løse de problemer, som har været årsag
til anbringelsen, med henblik på at støtte
forældrene eller de kommende forældre i at varetage
omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel hjemgivelse
eller i at have samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen.
De
økonomiske konsekvenser af forslaget vil skulle forhandles
med KL.
Det
foreslås, at ændringsforslaget finansieres af
bevillingen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10
Reserven til initiativer ifm. aftale om Børnene
Først, eller via kommende reserveforhandlinger.
Til nr. 13, 19, 21-22, 27,
31, 32, 34 og 40
I en række bestemmelser i forslaget
til barnets lov er der både henvisninger til andre konkrete
bestemmelser i lovforslaget og til bestemmelser i andre love,
herunder særlig lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
Ændringsforslagene stilles for at
sikre tydelighed om, hvilken lov de konkrete paragrafhenvisninger
vedrører.
Til nr. 14
Efter den foreslåede § 52, stk.
5, i barnets lov skal kommunalbestyrelsen, når et
anbringelsessted er beliggende i en anden kommune end den kommune,
der har truffet afgørelse om anbringelsen, forud for
anbringelsen informere den kommune hvor anbringelsesstedet er
beliggende, om anbringelsen af barnet eller den unge.
Ændringsforslaget stilles for at
rette en fejl i sprogbrugen i bestemmelsen, idet ordet informere
foreslås erstattet med orientere i overensstemmelse med
sprogbrugen i barnets lov. Hvis et anbringelsessted er beliggende i
en anden kommune, vil kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune
således forud for en anbringelse være forpligtet til at
orientere den kommune, hvor anbringelsesstedet er beliggende.
Til nr. 15
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 53, stk. 1, i lovforslaget skal kommunalbestyrelsen så
vidt muligt inden en anbringelse hjælpe barnet eller den unge
med at finde en person i barnets eller den unges familie eller
netværk, som kan udpeges til at være dennes
støtteperson under anbringelsen. Hvis barnet eller den unge
er anbragt på et børne- og ungehjem m.v., jf.
lovforslagets § 43, stk. 1, nr. 5-7, kan støttepersonen
dog, jf. den foreslåede § 54, stk. 1, i lovforslaget,
erstattes af en venskabsfamilie.
Med ændringsforslaget foreslås
det at tydeliggøre, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til
at afsøge mulighederne for at hjælpe barnet eller den
unge med at finde en person i barnets eller den unges familie eller
netværk, der kan være støtteperson for barnet
eller den unge under anbringelsen. Bestemmelsen vil indebære,
at mulighederne for at finde en støtteperson må
afsøges meget bredt i barnets eller den unges familie eller
netværk.
Bestemmelsen vil ikke indebære, at
barnet eller den unge vil være forpligtet til at modtage en
støtteperson, men at kommunalbestyrelsen vil være
forpligtet til at kontakte den eller de personer, barnet eller den
unge har peget på som mulige støttepersoner, for at
afklare, om en af disse personer ønsker at være
støtteperson for barnet eller den unge.
At være støtteperson vil
være en frivillig opgave, og kommunalbestyrelsen vil derfor
ikke kunne pålægge den person, barnet eller den unge
har peget på, at påtage sig opgaven som
støtteperson.
Ændringsforslaget vil ikke
indebære, at kommunalbestyrelsen løbende vil skulle
tale med barnet eller den unge, om der er andre personer i familien
eller netværket, som barnet eller den unge kunne tænke
sig, skulle være deres støtteperson, indtil det lykkes
at finde en sådan.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med KL.
Til nr. 16
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 53, stk. 1, i lovforslaget skal kommunalbestyrelsen så
vidt muligt inden en anbringelse hjælpe barnet eller den unge
med at finde en person i barnets eller den unges familie eller
netværk, som kan udpeges til at være dennes
støtteperson under anbringelsen. Hvis barnet eller den unge
er anbragt på et børne- og ungehjem, jf. lovforslagets
§ 43, stk. 1, nr. 5-7, kan støttepersonen dog, jf. den
foreslåede § 54, stk. 1, i lovforslaget, erstattes af en
venskabsfamilie. Kommunalbestyrelsen kan efter den foreslåede
bestemmelse i § 53, stk. 2, i lovforslaget i samarbejde med en
civilsamfundsorganisation hjælpe barnet eller den unge med at
finde en støtteperson uden for barnets eller den unges
familie eller netværk.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at kommunalbestyrelsen forpligtes til at samarbejde med
civilsamfundsorganisationer om at finde en støtteperson,
når det ikke efter den foreslåede bestemmelse i §
53, stk. 1, er muligt at finde en støtteperson i barnets
eller den unges familie eller netværk.
Bestemmelsen vil indebære, at
kommunalbestyrelsen skal indgå i et samarbejde med en
civilsamfundsorganisation om at finde en egnet frivillig person,
som barnet eller den unge vil være indforstået med
udpeges til at være støtteperson under
anbringelsen.
Bestemmelsen vil ikke indebære, at
barnet eller den unge vil være forpligtet til at takke ja til
en støtteperson.
At være støtteperson vil
være en frivillig opgave, og kommunalbestyrelsen vil derfor
ikke kunne pålægge den person, som
civilsamfundsorganisationen har fundet, og som barnet eller den
unge har accepteret, at påtage sig opgaven som
støtteperson, ligesom den frivillige vil kunne træde
ud af opgaven, hvis vedkommende ikke længere kan eller vil
påtage sig opgaven.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med KL.
Det
foreslås, at ændringsforslaget finansieres af
bevillingen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10
Reserven til initiativer ifm. aftale om Børnene
Først, eller via kommende reserveforhandlinger.
Til nr. 17
Efter den foreslåede § 54 i
barnets lov skal kommunalbestyrelsen så vidt muligt inden en
anbringelse på et børne- og ungehjem, jf. § 43,
stk. 1, nr. 5-7, hjælpe barnet eller den unge med at finde en
støtteperson efter § 53 eller en familie i barnets
eller den unges familie eller netværk, som kan udpeges til at
være dennes venskabsfamilie under anbringelsen.
Ændringsforslaget stilles for at
rette en fejl, idet den rette betegnelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov er
»børne- og ungehjem«.
Med ændringsforslaget sikres
således overensstemmelse med sprogbrugen i den
foreslåede § 43. Tilføjelsen af
»m.v.« vil indebære, at der samtidig tages
højde for, at henvisningen omfatter de foreslåede
§ 43, stk. 1, nr. 5-7, og dermed ud over børne- og
ungehjem også omfatter anbringelsestyperne egne
værelser, kollegier og kollegielignende børne- og
ungehjem samt pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie
grundskoler med kostafdeling.
Til nr. 18
Efter lovforslagets § 54, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen så vidt muligt inden en anbringelse
på et børne- og ungehjem, jf. § 43, stk. 1, nr.
5-7, hjælpe barnet eller den unge med at finde en
støtteperson efter lovforslagets § 53 eller en familie
i barnets eller den unges familie eller netværk, som kan
udpeges til at være dennes venskabsfamilie under
anbringelsen.
Det fremgår af lovforslagets §
54, stk. 2, at er det ikke muligt forud for anbringelsen at finde
en familie efter det foreslåede stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen i samarbejde med en civilsamfundsorganisation
hjælpe barnet eller den unge med at finde en familie uden for
barnets eller den unges familie eller netværk, som kan
udpeges til at være dennes venskabsfamilie under
anbringelsen.
Det foreslås, at det foreslåede
§ 54, stk. 2, ændres sådan, at kommunalbestyrelsen
ikke kan, men derimod skal samarbejde med
civilsamfundsorganisationer for at finde en venskabsfamilie til et
barn og ung anbragt på et børne- og ungehjem jf.
lovforslagets § 43, stk. 5-7.
Ændringsforslaget vil betyde, at i de
tilfælde, hvor det ikke er muligt forud for anbringelsen af
et barn på et børne- og ungehjem, jf. lovforslagets
§ 43, stk. 5-7, at finde en støtteperson eller en
familie i barnets eller den unges netværk, som kan udpeges
til at være dennes venskabsfamilie, skal kommunalbestyrelsen
i samarbejde med en civilsamfundsorganisation hjælpe barnet
eller den unge med at finde en familie uden for barnets eller den
unges familie eller netværk, som kan udpeges til at
være dennes venskabsfamilie under anbringelsen.
Ændringsforslaget vil dermed
medføre, at kommunalbestyrelsen vil have pligt til at
samarbejde med en civilsamfundsorganisation med henblik på at
finde en venskabsfamilie, hvis det ikke er muligt, at finde en
støtteperson eller en venskabsfamilie i barnets familie
eller netværk. Det vil være op til kommunalbestyrelsen
i den konkrete sag at afgøre, hvilke
civilsamfundsorganisationer der vil være relevante at
samarbejde med i forbindelse med at finde en venskabsfamilie til et
konkret barn eller en ung.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med kommunerne.
Til nr. 20
Ændringsforslaget stilles, for at der
sikres sammenhæng mellem den foreslåede § 67 i
barnets lov om børne- og ungeudvalgets adgang til at
træffe afgørelse om permanente anbringelser i visse
tilfælde og den foreslåede § 50, stk. 7, i barnets
lov om, at kommunalbestyrelsen forud for børne- og
ungeudvalgets genbehandling af en anbringelse uden for hjemmet uden
samtykke skal overveje, om hensynet til barnets bedste taler for,
at der udarbejdes en indstilling om permanent anbringelse.
Efter den foreslåede § 50, stk.
7, i barnets lov vil kommunen ikke være forpligtet til at
overveje en permanent anbringelse, hvis barnet eller den unge
på tidspunktet for genbehandling af en anbringelse uden for
hjemmet uden samtykke har været anbragt i mindre end 3
år.
Med ændringsforslaget sikres i
overensstemmelse med aftalen om »Børnene
Først«, at der vil kunne udarbejdes en indstilling om
permanent anbringelse, når barnet eller den unge har
været anbragt i mindre end 3 år, hvis
kommunalbestyrelsen vurderer, at hensynet til barnets bedste taler
herfor.
Til nr. 23
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 77, stk. 1, i lovforslaget skal kommunalbestyrelsen
udarbejde en særskilt plan for støtten til
forældrene, når der iværksættes
støtte i form af en støtteperson eller anden
støtte til forældrene under barnets eller den unges
anbringelse uden for hjemmet. Efter den foreslåede
bestemmelse i § 77, stk. 2, i lovforslaget skal der udarbejdes
en forældrehandleplan i forbindelse med en indstilling om
anbringelse af et barn eller en ung uden samtykke, uanset om
forældrene har afvist støtte under anbringelsen,
når der er søskende under 18 år i husstanden, og
når anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre
alvorlige sociale forhold hos forældrene. Kommunalbestyrelsen
kan efter det foreslåede § 77, stk. 3, i lovforslaget
undlade at udarbejde en handleplan efter den foreslåede
bestemmelse i § 77, stk. 1, i tilfælde, hvor det er
åbenlyst unødvendigt, og skal i så fald
begrunde, hvorfor der ikke udarbejdes en plan for støtten
til forældrene.
Ændringsforslaget indebærer, at
kommunalbestyrelsen altid vil skulle udarbejde en
forældrehandleplan, når kommunalbestyrelsen på
baggrund af en begrundet stillingtagen, jf. det foreslåede
§ 22, stk. 5, i lovforslaget, træffer afgørelse
om anbringelse af et barn eller en ung uden for hjemmet efter den
foreslåede § 46 i lovforslaget om anbringelse med
samtykke fra forældremyndighedsindehaveren og den unge, der
er fyldt 15 år.
Ændringsforslaget indebærer
dermed, at der skal udarbejdes en forældrehandleplan, uanset
om der iværksættes støtte efter § 75 eller
§ 76 i lovforslaget.
Forældrehandleplanen vil så
vidt muligt skulle medvirke til at løse de problemer, som
har været årsag til anbringelsen, med henblik på
at støtte forældrene i at varetage omsorgen for barnet
eller den unge ved en eventuel hjemgivelse eller i at have
samvær med barnet eller den unge under anbringelsen.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget vil skulle forhandles med KL.
Det
foreslås, at ændringsforslaget finansieres af
bevillingen afsat på FL 2022 på § 15.11.79.10
Reserven til initiativer ifm. aftale om Børnene Først
eller via kommende reserveforhandlinger.
Til nr. 26
Efter den foreslåede bestemmelse i
§ 91 i lovforslaget skal kommunalbestyrelsen, når der
træffes afgørelse om indsatser efter § 32, stk.
1, i lovforslaget, tage stilling til, om der skal udarbejdes en
barnets plan, jf. dog lovforslagets § 108 om ungeplan. Planen
skal i givet fald foreligge, senest 3 måneder efter at der er
truffet afgørelse om en indsats.
Med ændringsforslaget foreslås,
at der fastsættes udtrykkelige regler om, at et barn, en ung
eller forældremyndighedsindehaver altid vil kunne anmode
kommunalbestyrelsen om, at der udarbejdes en barnets plan,
når der træffes afgørelse om en støttende
indsats efter lovforslagets § 32, stk. 1.
Bestemmelsen vil indebære, at hvis et
barn, en ung eller forældremyndighedsindehaver i forbindelse
med en afgørelse om en støttende indsats anmoder
kommunalbestyrelsen om, at der udarbejdes en barnets plan for et
barn eller en ung under 15 år, vil kommunalbestyrelsen skulle
foretage en vurdering af, om der er behov for en barnets plan.
Vurderer kommunalbestyrelsen, at der ikke
skal udarbejdes en barnets plan, vil kommunalbestyrelsen skulle
træffe afgørelse herom, og afgørelsen om afslag
på barnets plan vil kunne påklages af barnet eller den
unge, jf. den foreslåede ændring af § 145 i
lovforslaget. Afgørelsen vil ligeledes kunne påklages
af forældremyndighedsindehaver efter de almindelige regler
herom. Ankestyrelsen vil i sådanne tilfælde skulle
behandle klagen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
I forhold til børns og unges adgang
til at indbringe afgørelsen for Ankestyrelsen henvises i
øvrigt til bemærkningerne til det foreslåede
§ 145, stk. 02.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 28
Efter det foreslåede § 95, stk.
3, i forslaget til barnets lov skal kommunalbestyrelsen i
forbindelse med den første opfølgning træffe
beslutning om den fremadrettede tilrettelæggelse af
opfølgningen. Kommunalbestyrelsens beslutning skal afspejle
forholdene i den konkrete sag, og barnets eller den unges
ønsker og behov skal inddrages. Kommunalbestyrelsen skal
begrunde sin beslutning over for barnet eller den unge og
forældrene. Det følger af det foreslåede stk. 3,
at kommunalbestyrelsen i forbindelse med den første
opfølgning vil skulle træffe beslutning om den
fremadrettede tilrettelæggelse af opfølgningen
på barnets trivsel og udvikling, når der er
iværksat en indsats efter de foreslåede bestemmelser i
§§ 32, 46, 47, 114-116 og 120 eller §§ 13 og 14
i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
Med ændringsforslaget foreslås,
at der indføres en udtrykkelig ret for barnet, den unge og
forældremyndighedsindehaver til at anmode kommunalbestyrelsen
om at ændre den fremadrettede tilrettelæggelse af den
fremadrettede opfølgning, som kommunalbestyrelsen
træffer beslutning om efter det foreslåede stk. 3.
Bestemmelsen vil indebære, at hvis et
barn, en ung eller forældremyndighedsindehaver anmoder om at
ændre den beslutning, som kommunalbestyrelsen har truffet,
for så vidt angår tilrettelæggelsen af den
fremadrettede opfølgning, vil kommunalbestyrelsen skulle
foretage en vurdering af, om der er behov for at ændre denne
beslutning.
Vurderer kommunalbestyrelsen, at
anmodningen ikke giver anledning til at ændre i
tilrettelæggelsen af opfølgningen, vil
kommunalbestyrelsen skulle træffe afgørelse herom, og
afgørelsen vil kunne påklages af barnet, den unge
eller forældremyndighedsindehaver, jf. den foreslåede
ændring af § 145 i forslaget til barnets lov.
Ankestyrelsen vil skulle behandle klagen efter reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
I forhold til børns og unges adgang
til at indbringe afgørelsen for Ankestyrelsen henvises i
øvrigt til bemærkningerne til det foreslåede
§ 145, stk. 03.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 29
Det fremgår af lovforslagets §
100, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal træffe
afgørelse om hjemgivelse og om hjemgivelsesperiodens
længde, jf. lovforslagets § 100, stk. 3, forud for
hjemgivelse af et barn eller en ung, der er anbragt uden for
hjemmet efter lovforslagets §§ 46 eller 47. I
særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte, at
der ikke skal være en hjemgivelsesperiode. I vurderingen af,
om et barn eller en ung skal hjemgives, skal indgå, om
hjemgivelsen vil være til barnets eller den unges bedste.
Det følger af lovforslagets §
101, at barnets plejefamilie, støtteperson eller
venskabsfamilie kan anmode Ankestyrelsen om en vurdering af
kommunalbestyrelsens afgørelse efter § 100, stk. 1, om
hjemgivelse af et barn under 10 år.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 101 udgår.
Dette vil medføre, at barnets
plejefamilie, støtteperson eller venskabsfamilie ikke vil
kunne anmode Ankestyrelsen om en vurdering af kommunalbestyrelsens
afgørelse efter det foreslåede § 100, stk. 1, om
hjemgivelse af et barn under 10 år.
Med lovforslagets § 145 foreslås
aldersgrænsen for selvstændig partstatus for
børn at blive sat ned til 10 år mod 12 år i dag.
Det vil betyde, at børn fra 10 år og opefter
selvstændigt vil kunne udøve partsbeføjelser,
dvs. at de bl.a. vil få mulighed for selv at klage til
Ankestyrelsen over en afgørelse om eksempelvis hjemgivelse.
Børn under 10 år vil derimod ikke få
selvstændig mulighed for at udøve
partsbeføjelser.
Ændringsforslaget vil således
betyde, at den særlige ordning, der foreslås i §
101 i lovforslaget, ikke vil blive indført. Det vil sige, at
plejeforældre, en støtteperson eller venskabsfamilie
til børn under 10 år ikke vil få ret til
på barnets vegne at bede Ankestyrelsen om en uvildig
vurdering i form af en second opinion af en afgørelse om
hjemgivelse. Børn fra 10 år og opefter vil, jf.
ovenfor, fortsat efter den foreslåede § 145 kunne
indbringe en afgørelse om hjemgivelse efter det
foreslåede § 100, stk. 1, for Ankestyrelsen efter
reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Hvis ændringsforslaget vedtages, vil
der blive stillet de nødvendige
konsekvensændringsforslag til 3. behandling af
lovforslaget.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med KL.
Til nr. 30
Efter lovforslagets § 102, stk. 1,
skal kommunalbestyrelsen i tilfælde, hvor
forældremyndighedsindehaver anmoder om at få hjemgivet
et barn eller en ung, der er anbragt med samtykke efter § 46,
tage stilling til spørgsmålet om hjemgivelse, senest 7
dage efter at anmodningen fremsættes. Tilsvarende
gælder, såfremt en ung, som er fyldt 15 år og er
anbragt med samtykke efter § 46, anmoder om at blive
hjemgivet.
Det foreslås, at det foreslåede
§ 102, stk. 1, 2. pkt., ændres sådan, at
forpligtelsen gælder, fra et barn er fyldt 10 år.
Ændringsforslaget vil betyde, at
kommunalbestyrelsens forpligtelse til at tage stilling til et
spørgsmål om hjemgivelse, senest 7 dage efter at
anmodningen fremsættes, også vil gælde
anmodninger om hjemgivelse fra børn i aldersgruppen 10-14
år, frem for kun at gælde unge i aldersgruppen 15-17
år, som det fremgår af lovforslaget.
Ændringsforslaget vil dermed
medføre, at kommunerne forpligtes til at tage stilling til
et spørgsmål om hjemgivelse fra en større andel
af anbragte børn, end lovforslaget tilskriver.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med KL.
Til nr. 33
Der er tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 35
Ændringsforslaget stilles for at
rette en fejl, idet der fremgår to paragrafoverskrifter til
den foreslåede § 144 i barnets lov. Da § 144 kun
vedrører klage til Ankestyrelsen, foreslås
overskriften om klage og domstolsprøvelse at udgå.
Til nr. 36
Den foreslåede § 145 i barnets
lov omhandler særregler i forhold til klage over
afgørelser. Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at
børn og unge, der er fyldt 10 år, kan indbringe
afgørelser efter nærmere angivne bestemmelser for
Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Det gælder
bl.a. afgørelser om støttende indsatser efter den
foreslåede § 32, børne- og ungepålæg
efter den foreslåede § 39 og afgørelser om
samvær og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i
§ 104, stk. 2-4, i barnets lov. Det fremgår videre af
bestemmelsens stk. 2, at visse afgørelser, der angår
en forælder, der ikke har del i forældremyndigheden,
kan indbringes for Ankestyrelsen af denne forælder. Endelig
fremgår det af bestemmelsens stk. 3, at afgørelser i
sager om bisidder til børn og unge efter lovforslagets
§ 6 om barnets eller den unges ret til at lade sig bistå
af andre, kan indbringes af barnet eller den unge for Ankestyrelsen
uanset barnets eller den unges alder. Bestemmelsen i stk. 3,
adskiller sig derved fra den foreslåede § 3 i loven, der
fastsætter, i hvilke tilfælde barnet eller den unge,
der er fyldt 10 år, selv kan udøve
partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås
det at give børn og unge, uanset barnets eller den unges
alder, adgang til at indbringe en afgørelse om afslag
på en børnefaglig undersøgelse for
Ankestyrelsen, selv om kommunen vælger at
iværksætte en afdækning af barnets, den unges og
familiens behov for støtte.
Bestemmelsen indebærer en udvidelse
af, hvilke afgørelser et barn eller en ung vil kunne klage
over til Ankestyrelsen, og forslaget må derfor forventes at
indebære merudgifter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 37
Den foreslåede § 145 i barnets
lov omhandler særregler i forhold til klage over
afgørelser. Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at
børn og unge, der er fyldt 10 år, kan indbringe
afgørelser efter nærmere angivne bestemmelser for
Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Det gælder
bl.a. afgørelser om støttende indsatser efter den
foreslåede § 32, børne- og ungepålæg
efter den foreslåede § 39 og afgørelser om
samvær og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i
§ 104, stk. 2-4, i barnets lov. Det fremgår videre af
bestemmelsens stk. 2, at visse afgørelser, der angår
en forælder, der ikke har del i forældremyndigheden,
kan indbringes for Ankestyrelsen af denne forælder. Endelig
fremgår det af bestemmelsens stk. 3, at afgørelser i
sager om bisidder til børn og unge efter lovforslagets
§ 6 om barnets eller den unges ret til at lade sig bistå
af andre, kan indbringes af barnet eller den unge for Ankestyrelsen
uanset barnets eller den unges alder. Bestemmelsen i stk. 3
adskiller sig derved fra den foreslåede § 3 i loven, der
fastsætter, i hvilket tilfælde barnet eller den unge,
der er fyldt 10 år, selv kan udøve
partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås
det at give børn og unge uanset barnets eller den unges
alder adgang til at indbringe en afgørelse om afslag
på en børnefaglig undersøgelse for
Ankestyrelsen.
Bestemmelsen vil indebære en
udvidelse af, hvilke afgørelser et barn eller en ung vil
kunne klage over til Ankestyrelsen, og forslaget må derfor
forventes at indebære merudgifter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 38
Den foreslåede § 145 i forslaget
til barnets lov omhandler særregler i forhold til klage over
afgørelser. Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at
børn og unge, der er fyldt 10 år, kan indbringe
afgørelser efter nærmere angivne bestemmelser for
Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Det gælder
bl.a. afgørelser om støttende indsatser efter den
foreslåede § 32, børne- og ungepålæg
efter den foreslåede § 39 og afgørelser om
samvær og kontakt efter de foreslåede bestemmelser i
§ 104, stk. 2-4, i forslaget til barnets lov. Det
fremgår videre af bestemmelsens stk. 2, at visse
afgørelser, der angår en forælder, der ikke har
del i forældremyndigheden, kan indbringes for Ankestyrelsen
af denne forælder. Endelig fremgår det af bestemmelsens
stk. 3, at afgørelser i sager om bisidder til børn og
unge efter lovforslagets § 6 om barnets eller den unges ret
til at lade sig bistå af andre kan indbringes af barnet eller
den unge for Ankestyrelsen uanset barnets eller den unges alder.
Bestemmelsen i stk. 3 adskiller sig derved fra den foreslåede
§ 3 i loven, der fastsætter, i hvilket tilfælde
barnet eller den unge, der er fyldt 10 år, selv kan
udøve partsbeføjelser.
Med ændringsforslaget foreslås
det at give børn og unge, uanset barnets eller den unges
alder, adgang til at indbringe en afgørelse om afslag
på en anmodning om at ændre kommunalbestyrelsens
beslutning om den fremadrettede tilrettelæggelse af
opfølgningen efter § 95, stk. 3, for Ankestyrelsen.
Bestemmelsen vil indebære en
udvidelse af, hvilke afgørelser et barn eller en ung vil
kunne klage over til Ankestyrelsen, og forslaget må derfor
forventes at indebære merudgifter for det offentlige.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget vil skulle forhandles med KL.
Til nr. 39
Ved en fejl fremgår det ikke af den
foreslåede bestemmelse i § 151, stk. 6, i barnets lov,
at Ankestyrelsens kompetence til at træffe foreløbig
afgørelse af egen drift er begrænset både i
forhold til anbringelse med (lovforslagets § 46) og
anbringelse uden (lovforslagets § 47) samtykke, når
afgørelsen vedrører et barn eller en ung i et
forbedringsforløb efter §§ 13 og 14 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet. Med
ændringsforslaget foreslås denne fejl rettet,
sådan at der i det foreslåede § 151, stk. 6,
henvises både til § 46 og § 47.
Til nr. 41
Efter den foreslåede § 177 i
barnets lov fastsætter social- og boligministeren
nærmere regler om overtagelse af aktiver og passiver,
rettigheder og pligter og ansatte i tilbud, som efter reglerne i
den foreslåede § 176 om kommunalbestyrelsens overtagelse
af regionale tilbud, herunder regler om fordelingen mellem regionen
og beliggenhedskommunen af pensionsforpligtelsen om
tjenestemænd og andre ansatte.
Ændringsforslaget stilles for at
rette en fejl og for at sikre overensstemmelse med gældende
ret i § 186, stk. 9, i lov om social service.
Med ændringsforslaget vil det
således blive tydeliggjort, at der vil være tale om
regler om fordelingen af pensionsforpligtelsen vedrørende
tjenestemænd og andre ansatte.
Til nr. 42
Ændringsforslaget stilles for at
sikre bedre tid for kommunerne til implementering af barnets lov.
Samtidig vil ændringsforslaget sikre, at barnets lov ikke
træder i kraft i løbet af et kalenderår med de
særlige udfordringer, det vil kunne give i forhold til
kommunernes budgetter og regnskabsaflæggelse og i forhold til
indberetning af oplysninger til Danmarks Statistik.
Ændringsforslaget indebærer
følgende økonomiske konsekvenser for det offentlige:
-135,4 mio. kr. i 2023, 41,4 mio. kr. i 2024, -30,4 mio. kr. i
2025, -8,8 mio. kr. i 2026 og 3,9 mio. kr. i 2027. De
økonomiske konsekvenser af ændringsforslaget skal
forhandles med kommunerne.
Til nr. 43
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring i nr. 42 af lovforslagets § 212, stk. 1, om
ikrafttrædelsestidspunktet for barnets lov. For at sikre
kommunerne tid til at kunne udarbejde en synlig og
lettilgængelig indgang til kommunen for børn og unge
og beredskaber til forebyggelse, opsporing og håndtering af
negativ social kontrol, æresrelaterede konflikter og
ekstremisme blandt børn, unge og deres familier
foreslås, at bestemmelserne herom træder i kraft den 1.
januar 2024, men har virkning fra den 1. april 2024.
Til nr. 44
Ændringsforslaget er en teknisk
konsekvensændring, der vedrører statens ydelse af
forskudsrefusion efter visse bestemmelser. Ændringsforslaget
er en følge af den foreslåede ændring i nr. 42
af lovforslagets § 212, stk. 1, hvorefter barnets lov
foreslås at træde i kraft den 1. januar 2024.
Til nr. 45
Ændringsforslaget stilles for
hurtigst muligt at sikre en udtrykkelig hjemmel til udveksling af
oplysninger mellem Kriminalforsorgen og Social-, Bolig- og
Ældreministeriet om unge under 18 år, der har ophold i
institutioner under Kriminalforsorgen. Herved sikres, at der
også kan ske udveksling af oplysninger i 2023. Der vil
være tale om oplysninger om institution, den unges
opholdskommune, dato og tidspunkt for opholdets start og afslutning
m.v.
Oplysningerne vil kunne udveksles med
henblik på Social-, Bolig- og Ældreministeriets
beregning og opkrævning af den kommunale betaling, den
såkaldte kriminalpræventive takst, for den unges
ophold. Udvekslingen og behandlingen af oplysningerne vil ske som
led i Kriminalforsorgens og ministeriets
myndighedsudøvelse.
Til nr. 46
Ændringsforslaget er en teknisk
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring i nr. 42 af lovforslagets § 212, stk. 1,
hvorefter barnets lov foreslås at træde i kraft den 1.
januar 2024.
Til nr. 47
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af den foreslåede
ændring i nr. 42 af lovforslagets § 212, stk. 1, om
ikrafttrædelsestidspunktet for barnets lov.
Med ændringsforslaget vil kommunens
forpligtelse efter den foreslåede § 54 i barnets lov om
venskabsfamilier til børn og unge, der er anbragt på
et børne- og ungehjem inden lovens ikrafttræden, have
virkning fra den 1. april 2024.
Til nr. 48
Det foreslås, at det foreslåede
§ 213, stk. 7, i barnets lov udgår, da bestemmelsen er
overflødig som følge af den foreslåede
ændring i nr. 42, idet refusion opgøres for
kalenderåret.
Til nr. 49
Det foreslås, at det foreslåede
§ 213, stk. 8, udgår som følge af den
foreslåede ændring i nr. 34 af lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelse. Hvis ændringsforslag nr. 45
vedtages, vil det foreslåede § 213, stk. 8, være
overflødigt.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 14. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et tidligere udkast til lovforslaget har
inden fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren sendte den 27. maj 2022 dette udkast til udvalget, jf.
SOU alm. del - bilag 225, folketingsåret 2021-22. Den 29.
marts 2023 sendte social- og boligministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 15
bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til social- og boligministeren til mundtlig
besvarelse, som ministeren har besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 30. maj 2023.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
5 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
102 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Kasper Sand Kjær (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S)
Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Hans Andersen (V) Rosa Eriksen (M) fmd. Nanna W. Gotfredsen (M) Karin
Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Anne Valentina Berthelsen
(DD) Katrine Daugaard (LA) nfmd.
Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg
Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV)
Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |