Fremsat den 29. marts 2023 af ældreministeren (Mette Kierkgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Genindførelse af ordning med
obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
efter påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og
§ 2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 150 d indsættes:
Ȥ 150 e. Modtager en
registreringspligtig enhed, jf. § 150 c, et påbud
om krav til den social- og plejefaglige indsats eller om
midlertidigt at indstille driften af den social- og plejefaglige
indsats hos den pågældende enhed helt eller delvist,
jf. § 150 d, stk. 1, skal vedkommende registreringspligtige
enhed tage imod et opfølgnings- og
læringsforløb ved et udgående rejsehold under
Videnscenter for værdig ældrepleje i
Sundhedsstyrelsen.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. § 150 e i
lov om social service, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. januar 2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget genindføres den midlertidige
forsøgsordning med obligatorisk opfølgnings- og
læringsforløb til plejeenheder, der modtager et
påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn
som følge af problemer med den social- og plejefaglige
kvalitet.
Forsøgsordning med obligatoriske opfølgnings- og
læringsforløb blev indført med § 1, nr. 1,
i lov nr. 823 af 7. maj 2021 om ændring af lov om social
service (Videreførelse af Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn og indførelse af obligatorisk
opfølgnings- og læringsforløb efter påbud
fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn), der
indsatte en ny § 150 e i lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022 (herefter
serviceloven). Servicelovens § 150 e vedrørende
obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb blev
ophævet den 1. januar 2023 i overensstemmelse med
solnedgangsklausulen i § 3, stk. 2, i lov nr. 823 af 7. maj
2021.
Formålet med at genindføre forsøgsordningen
er at understøtte forandring og læring hos de
plejeenheder, der får påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn, og at kvaliteten af den
social- og plejefaglige indsats bliver løftet det
pågældende sted gennem obligatoriske
opfølgnings- og læringsforløb.
Det foreslås, at forsøgsordningen med obligatorisk
opfølgnings- og læringsforløb efter påbud
fra Ældretilsynet vil være gældende for samme
periode, som er gældende for forsøgsordning med
Ældretilsynet under Styrelsen for Patientsikkerhed.
Forsøgsordningen med det statslige Ældretilsyn blev
ved lov nr. 823 af 7. maj 2021 forlænget til at gælde
frem til og med den 31. december 2024. Med nærværende
lovforslag vil genindførelse af forsøgsordning med
obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
ligeledes gælde frem til og med den 31. december 2024.
Lovforslaget udmønter Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2023-2026, som regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Det
Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Alternativet indgik den 3. marts 2023.
Med lovforslaget udmøntes den del af aftalen, der
vedrører genindførelse af den forsøgsordning
med obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
til plejeenheder, der har fået påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn, og som blev aftalt i
forbindelse med Aftale om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 og efterfølgende
indført ved lov nr. 823 af 7. maj 2021.
2. Genindførelse af forsøgsordning med
obligatoriske opfølgnings- og
læringsforløb
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 150, stk. 1, i serviceloven, at
Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre et tilsyn med den
personlige hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens
§§ 83-87, som ydes på de registreringspligtige
kommunale og private enheder efter servicelovens § 150 c,
stk. 1 og 2. Styrelsen for Patientsikkerhed gennemfører i
medfør af servicelovens § 150, stk. 2, tilsynet ud
fra en løbende vurdering af, hvor der kan være
størst risiko for, at den personlige hjælp, omsorg og
pleje ikke har den fornødne kvalitet. Styrelsen for
Patientsikkerhed skal ligeledes på baggrund af en begrundet
mistanke gennemføre tilsyn, hvis det vurderes
nødvendigt af hensyn til den fornødne kvalitet af den
personlige hjælp, omsorg og pleje i en enhed.
Det følger af § 2, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 652 af 25. maj 2018 om Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn
på ældreområdet, at Styrelsen for
Patientsikkerheds samlede vurdering af om den personlige
hjælp, omsorg og pleje, som ydes i en enhed, har den
fornødne kvalitet efter servicelovens § 150, stk.
2, vurderes inden for følgende temaer: 1) Selvbestemmelse og
livskvalitet, herunder en værdig død, 2) trivsel og
relationer, 3) målgrupper og metoder, 4) organisation,
ledelse og kompetencer, 5) procedurer og dokumentation samt 6)
aktiviteter og rehabilitering.
Det følger af § 150 d i serviceloven, at hvis
forholdene i den registreringspligtige enhed tilsiger det, kan
Styrelsen for Patientsikkerhed give påbud om krav til den
social- og plejefaglige indsats eller om midlertidigt at indstille
driften af den social- og plejefaglige indsats hos den
pågældende enhed helt eller delvis.
Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn udfører
efter et påbud, jf. servicelovens § 150 d, i praksis et
opfølgende tilsyn for at kontrollere, om plejeenheden lever
op til den fornødne kvalitet. Denne opfølgning sker
senest efter typisk 3 måneder efter påbuddet til
plejeenheden. I enkelte tilfælde foretages
opfølgningen administrativt, hvor det konkret vurderes, at
der herigennem sikres fornøden information til vurdering af
opfyldelsen af påbuddet. Såfremt målepunkterne
ved det opfølgende tilsyn ikke er opfyldt, følger
Styrelsen for Patientsikkerhed op, indtil det konkret vurderes, at
målepunkterne er opfyldt, eller at plejeenheden er i stand
til selv at udbedre de enkeltstående og konkrete fund.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, som
dannede baggrund for lov nr. 560 af 29. maj 2018, at Styrelsen for
Patientsikkerhed foretager en konkret vurdering af forholdene i den
registreringspligtige enhed, jf. Folketingstidende 2017-18,
tillæg A, L 210 som fremsat, side 19.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at
vurderingen af grundlaget for at anvende påbud vil bero
på en samlet vurdering af, i hvilket omfang der konstateres
svigt i kvaliteten af de leverede ydelser, herunder om svigt
vedrører ydelser på flere områder, samt
karakteren eller alvorligheden af de svigt, som styrelsen
konstaterer.
Det forudsættes ved Styrelsen for Patientsikkerheds
påbud om indstilling af driften, at Styrelsen for
Patientsikkerhed har foretaget en vurdering af, at den manglende
kvalitet i indsatsen i den pågældende enhed generelt
indebærer en risiko for forværring af borgernes
almentilstand.
Det forudsættes derudover, at der forud for en
afgørelse om påbud har været en dialog mellem
Styrelsen for Patientsikkerhed og den enkelte enhed om de forhold,
der ligger til grund for afgørelsen om påbud.
Det følger endvidere af servicelovens § 150 d, stk.
2, at afgørelser efter stk. 1 ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Det betyder, at der ikke kan klages over en afgørelse om
påbud, som træffes som led i tilsynet. Det er forudsat,
at Styrelsen for Patientsikkerhed er i dialog med de enheder, hvor
der føres tilsyn, og at dialogen med den enkelte enhed
både omfatter tilsynets fund og vurderinger, før der
træffes afgørelse om påbud, jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 210 som fremsat, side
19.
Endelig fremgår det af servicelovens § 150 d, stk. 3,
at Styrelsen for Patientsikkerhed fastsætter regler om
offentliggørelse af afgørelser truffet efter stk.
1.
2.1.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne,
Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk
Folkeparti og Alternativet er i forbindelse med Aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2023-2026, som
blev indgået den 3. marts 2023, enige om at genindføre
ordningen med obligatoriske opfølgning- og
læringsforløb til plejeenheder, der modtager
påbud fra Ældretilsynet. Det følger af den
politiske aftale, at ordningen genindføres frem til og med
udgangen af 2024, således at ordningen udløber
samtidig med forsøgsordningen med Ældretilsynet.
Forsøgsordningen med det statslige Ældretilsyn blev
ved lov nr. 823 af 7. maj 2021 forlænget til at gælde
frem til og med den 31. december 2024.
Genindførelse af forsøgsordningen med
opfølgnings- og læringsforløb i
forlængelse af påbud fra Ældretilsynet under
Styrelsen for Patientsikkerhed forudsætter, at der
tilvejebringes ny lovhjemmel, som svarer til den tidligere
gældende § 150 e i serviceloven.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at registreringspligtige plejeenheder, der
har fået påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn, igen forpligtes til at tage imod et obligatorisk
opfølgnings- og læringsforløb fra et
udgående rejsehold ved Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen. Indhold og formål med
de obligatoriske opfølgnings- og læringsforløb,
som foreslås indført med dette lovforslag, svarer til
den forsøgsordning, som blev indført ved lov nr. 823
af 7. maj 2021, og som ophørte med virkning fra den 1.
januar 2023.
Det foreslås, at forsøgsordningen med obligatorisk
opfølgnings- og læringsforløb skal have
virkning for samme periode, som gælder for
forsøgsordningen med Ældretilsynet under Styrelsen for
Patientsikkerhed, som ved lov nr. 823 af 7. maj 2021 blev
forlænget til at gælde frem til og med den 31. december
2024.
Formålet med forløbene er at understøtte, at
plejeenhederne løfter kvaliteten af den social- og
plejefaglige kvalitet. Forløbet skal sikre, at plejeenheden,
udover at opfylde Styrelsen for Patientsikkerheds målepunkter
gennem Ældretilsynets opfølgningsaktiviteter,
fremadrettet også arbejder med kulturen på både
medarbejder- og ledelsesniveau. Forløbene har således
til formål at understøtte faglig læring og
udvikling bredt set.
Formålet med de obligatoriske opfølgnings- og
læringsforløb er at sikre, at plejeenheden, der har
modtaget et påbud, samtidig får målrettet
støtte til faglig læring og udvikling i plejeenheden.
Forløbene skal derfor tilpasses den enkelte enhed og vil
bl.a. omfatte socialfaglig støtte til, at den
pågældende plejeenhed kan arbejde målrettet med
afhjælpning af de fejl og mangler, som er årsagen til
påbuddet fra Ældretilsynet.
Det er forudsat, at Styrelsen for Patientsikkerhed orienterer og
koordinerer med Sundhedsstyrelsen, når Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn har givet et påbud til en
plejeenhed, herunder om de forhold som har ført til et
påbud. Dette indebærer bl.a., at Sundhedsstyrelsen
informeres om tidspunktet for Styrelsen for Patientsikkerheds
opfølgningsaktiviteter i forhold til påbuddet. Det
forudsættes endvidere, at Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen sikrer, at der er en dialog og gensidig
orientering styrelserne imellem i forbindelse med
tilrettelæggelsen af opfølgnings- og
læringsforløbene efter påbuddet. Det er
derudover forudsat, at Sundhedsstyrelsen tilrettelægger en
proces for den videre dialog med og kontakt til plejeenheden.
Endelig er det forudsat, at Styrelsen for Patientsikkerhed og
Videnscenter for værdig ældrepleje koordinerer,
således at de konkrete opfølgnings- og
læringsforløb tager højde for tilsynets
tilbagemeldinger til og opfølgningsaktiviteter hos
plejeenheden.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil medføre negative økonomiske
konsekvenser for staten på i alt 12,5 mio. kr. i perioden
2023-2024 til drift af et udgående rejsehold med
opfølgnings- og læringsforløb under
Videnscenter for værdig ældrepleje i
Sundhedsstyrelsen.
Ordningen med opfølgnings- og læringsforløb
vurderes ikke at medføre økonomiske eller
implementeringskonsekvenser af betydning for kommunerne, idet de
understøttes i at løse en eksisterende opgave.
Plejeenhederne har en forpligtigelse til at sikre den pleje- og
omsorgsmæssige kvalitet, der leveres, og får med
forløbene hjælp til at sikre, at plejen og omsorgen
har den fornødne kvalitet, og at der arbejdes med faglig
læring og udvikling generelt i enheden. Dertil kommer, at
plejeenhederne ikke skal bruge tid på at ansøge om
forløbene, idet et påbud udløser et
forløb, og Styrelsen for Patientsikkerhed giver Videnscenter
for værdig ældrepleje besked om, at enheden har
fået et påbud. Videnscenter for værdig
ældrepleje afholder udgifterne til afholdelsen af
forløbet. Plejeenhederne vil således alene skulle
afsætte personalemæssige ressourcer i et omfang, som
aftales nærmere mellem den enkelte plejeenhed og Videnscenter
for værdig ældreplejes udgående rejsehold i
forbindelse med tilrettelæggelsen af det konkrete
forløb.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige
omstillingskonsekvenser for det offentlige.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har herudover
overvejet, hvorvidt lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning. Det vurderes, at princip nr. 1
om enkle og klare regler er iagttaget, da lovforslaget indeholder
forslag til klart og enkelt at beskrive, hvornår der er en
forpligtelse til at tage imod et obligatorisk opfølgnings-
og læringsforløb. Lovforslaget vurderes at være
i overensstemmelse med princip nr. 2 om digital kommunikation, da
lovforslaget ikke ændrer på, hvorvidt der kan
kommunikeres digitalt med kommunerne, ligesom lovforslaget vurderes
at efterleve princip nr. 3 om at muliggøre automatisk
sagsbehandling, idet lovforslaget ikke er til hinder for automatisk
sagsbehandling i og med, at et påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn med lovforslaget automatisk
udløser en forpligtelse for den plejeenhed, der har
fået påbuddet, om at tage imod et opfølgnings-
og læringsforløb. Formålet med lovforslaget og
genindførelse af forpligtelsen til at tage imod et
opfølgnings- og læringsforløb er at sikre, at
plejeenheden, der har modtaget et påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn, samtidig får
målrettet støtte til faglig læring og udvikling
i plejeenheden, således at kvaliteten af den social- og
plejefaglige kvalitet løftes. Lovforslaget vurderes at
være i overensstemmelse med princip nr. 4 om sammenhæng
på tværs, da lovforslaget ikke ændrer på
sammenhæng på tværs. For så vidt
angår princip nr. 5 om tryg og sikker databehandling
ændrer lovforslaget ikke på mulighederne for tryg og
sikker datahåndtering og anvendelse af offentlig
infrastruktur. Endelig vurderes lovforslaget at efterleve princip
nr. 7 om forebyggelse af snyd og fejl, idet lovforslaget
understøtter forebyggelse af fejl.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget betyder, at private plejeenheder (fx
friplejeboliger), der modtager et påbud fra Styrelsen for
Patientsikkerheds Ældretilsyn, skal gennemgå et
obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb ved
et udgående rejsehold ved Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen. Ordningen med
opfølgnings- og læringsforløb vurderes ikke at
medføre økonomiske eller administrative konsekvenser
af betydning for erhvervslivet, idet de private plejeenheder
understøttes i at løse en eksisterende opgave.
Plejeenhederne har en forpligtigelse til at sikre den pleje- og
omsorgsmæssige kvalitet, der leveres, og får med
forløbene hjælp til at sikre, at plejen og omsorgen
har den fornødne kvalitet, og at der arbejdes med faglig
læring og udvikling generelt i enheden. Dertil kommer, at
plejeenhederne ikke skal bruge tid på at ansøge om
forløbene, idet et påbud udløser et
forløb, og Styrelsen for Patientsikkerhed giver Videnscenter
for værdig ældrepleje besked om, at enheden har
fået et påbud. Videnscenter for værdig
ældrepleje afholder udgifterne til afholdelsen af
forløbet. Plejeenhederne vil således alene skulle
afsætte personalemæssige ressourcer i et omfang, som
aftales nærmere mellem den enkelte plejeenhed og Videnscenter
for værdig ældreplejes udgående rejsehold.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Af hensyn til at få genindførelsen af ordningen i
kraft hurtigst muligt - og for at kunne overholde fristen for
ekstern høring på 4 uger - sendes lovforslaget i
høring parallelt med fremsættelsen. Dette skyldes, at
der er tale om genindførelse af en ordning, som skal
være i kraft frem til og med den 31. december 2024.
Et udkast til lovforslaget er sendt i høring den 20.
marts 2023 med frist for svar den 18. april 2023 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, BL -
Danmarks Almene Boliger, Center for Sund Aldring - KU, Dansk
Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, DemensKoordinatorer i
Danmark, Den Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, De sammenvirkende Menighedsplejere,
Domstolsstyrelsen, Det Centrale Handicapråd, EGV,
Ergoterapeutforeningen, FOA, Kommunale Velfærdschefer,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), Kost & Ernæringsforbundet,
Faglige Seniorer, Lægeforeningen, National Videnscenter for
Demens, OK-Fonden, PLO, Pårørende i Danmark, Selveje
Danmark, Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO
(Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende
hjemmebesøg), VIVE og Ældre Sagen.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 12,5 mio. kr. for staten. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Eventuelle implementeringskonsekvenser for
Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen i forbindelse
med orientering om og koordination mellem styrelserne om de
plejeenheder, der har modtaget påbud fra Ældretilsynet,
vurderes af mindre omfang. Ordningen med opfølgnings- og
læringsforløb vurderes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser af betydning for kommunerne. Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for regionerne. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ordningen med opfølgnings- og
læringsforløb vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser af betydning for
erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ordningen med opfølgnings- og
læringsforløb vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af servicelovens § 150, at Styrelsen for
Patientsikkerhed har pligt til at føre tilsyn med den
personlige hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens
§§ 83-87, som ydes på de registreringspligtige
kommunale og private enheder efter servicelovens § 150 c, stk.
1 og 2. Styrelsen for Patientsikkerhed skal efter servicelovens
§ 150, stk. 2, gennemføre ældretilsynet ud fra en
løbende vurdering af, hvor der kan være størst
risiko for, at den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har
den fornødne kvalitet. Styrelsen for Patientsikkerhed skal
ligeledes på baggrund af en begrundet mistanke
gennemføre tilsyn efter servicelovens § 150, stk. 1,
hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til den
fornødne kvalitet af den personlige hjælp, omsorg og
pleje i en enhed. Hertil kan Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis
plejeenhedens forhold tilsiger det, give påbud om krav til
den social- og plejefaglige indsats eller om midlertidigt at
indstille driften af den social- og plejefaglige indsats hos den
pågældende enhed helt eller delvis. Styrelsen for
Patientsikkerheds forpligtigelser til at føre tilsyn
på ældreområdet er nærmere reguleret i
servicelovens §§ 150-150 d.
Forsøgsordning med obligatoriske opfølgnings- og
læringsforløb blev indført med § 1, nr. 1,
i lov nr. 823 af 7. maj 2021 om ændring af lov om social
service (Videreførelse af Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn og indførelse af obligatorisk
opfølgnings- og læringsforløb efter påbud
fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn), der
indsatte en ny § 150 e i serviceloven. Servicelovens §
150 e vedrørende obligatorisk opfølgnings- og
læringsforløb blev ophævet den 1. januar 2023 i
overensstemmelse med solnedgangsklausulen i § 3, stk. 2, i lov
nr. 823 af 7. maj 2021.
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås det at
indsætte en ny § 150 e i
serviceloven, hvorefter en registreringspligtig enhed, jf. §
150 c, som modtager et påbud om krav til den social- og
plejefaglige indsats eller om midlertidigt at indstille driften af
den social- og plejefaglige indsats hos den pågældende
enhed helt eller delvist, jf. § 150 d, stk. 1, skal tage imod
et obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
ved et udgående rejsehold under Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der vil
blive genindført et krav om, at når en plejeenhed, i
forbindelse med et tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerheds
Ældretilsyn, modtager et påbud, skal enheden tage imod
et opfølgnings- og læringsforløb ved et
udgående rejsehold under Videnscenter for værdig
ældrepleje i regi af Sundhedsstyrelsen. Dette vil betyde, at
der samtidig med et påbud vil blive iværksat
støtte til faglig læring og udvikling i den
pågældende plejeenhed. Iværksættelse af den
konkrete støtte i de enkelte tilfælde vil skulle ske
ved aftale mellem Videnscenter for værdig ældrepleje og
den pågældende plejeenhed.
Det er forudsat, at gennemførelse af forløbene via
Videnscenter for værdig ældrepleje vil ske i regi af
det rejsehold og de koncepter, som blev udviklet i forbindelse med
indførelse af forsøgsordningen ved lov nr. 823 af 7.
maj 2021.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 150 e i serviceloven som affattet ved dette lovforslags
§ 1, nr. 1, skal ophæves den 1. januar 2025.
Forslaget vil indebære, at forsøgsordningen med
obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb i
forlængelse af et påbud fra Ældretilsynet under
Styrelsen for Patientsikkerhed vil være gældende for
samme periode som den nuværende forsøgsordning
vedrørende ældretilsynet under Styrelsen for
Patientsikkerhed, jf. lov nr. 823 af 7. maj 2021.
Den foreslåede ophævelse af forsøgsordningen
med obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb
vil indebære, at forløb, der ved
forsøgsordningens ophør den 1. januar 2025 er
påbegyndt, men endnu ikke afsluttet, vil ophøre som
obligatoriske forløb. I forbindelse med opstart af
forløb i andet halvår i 2024 kan det derfor være
hensigtsmæssigt at tilrettelægge nye
opfølgnings- og læringsforløb i forhold til
forsøgsordningens udløb.
Serviceloven gælder ikke for Færøerne og
Grønland og kan ikke sættes i kraft for disse dele af
riget. De ændringer, der følger af dette forslag, vil
derfor heller ikke gælde for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og
§ 2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer: | | | | § 150 e.
(Ophævet) | | 1. Efter
§ 150 d indsættes: | | | | | | »§
150 e. Modtager en registreringspligtig
enhed, jf. § 150 c, et påbud om krav til den social- og
plejefaglige indsats eller om midlertidigt at indstille driften af
den social- og plejefaglige indsats hos den pågældende
enhed helt eller delvist, jf. § 150 d, stk. 1, skal
vedkommende registreringspligtige enhed tage imod et
opfølgnings- og læringsforløb ved et
udgående rejsehold under Videnscenter for værdig
ældrepleje i Sundhedsstyrelsen.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|