Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 11. maj 2023
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og RV) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til de stillede ændringsforslag og til
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag og til lovforslaget.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag og til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og
RV):
1) I
den under nr. 12 foreslåede
affattelse af § 8, stk. 4,
ændres »§ 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, og stk. 2, er
opfyldt« til: »§ 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er
opfyldt og godkendelsen ikke kan nægtes efter § 6, stk.
2«.
[Sproglig ændring]
2) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 11, stk. 2,
ændres »§ 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, og stk. 2, er
opfyldt« til: »§ 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er
opfyldt og godkendelsen ikke kan nægtes efter § 6, stk.
2«.
[Sproglig ændring]
3)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
27, stk. 1, indsættes som 3.
pkt.:
»Foretages værdiansættelsen uden
fysisk besigtigelse af ejendommen, skal ejendomsmægleren
oplyse sælgeren skriftligt herom.««
[Oplysningspligt over for
sælgeren ved værdiansættelse uden fysisk
besigtigelse]
4) I
den under nr. 23 foreslåede
affattelse af § 49 indsættes
i stk. 1 som 2.
pkt.:
»Foretages værdiansættelsen uden
fysisk besigtigelse af ejendommen, skal den erhvervsdrivende oplyse
køberen skriftligt herom.«
[Oplysningspligt over for
køberen ved værdiansættelse uden fysisk
besigtigelse]
5) I
det under nr. 29 foreslåede § 52, stk. 6, udgår
»given«.
[Sproglig ændring]
6) Nr.
44 affattes således:
»44. I §
65, stk. 2, ændres »§ 29, stk. 4«
til: »§ 29, stk. 5«, og »§ 48, stk.
3« ændres til: »§ 48, stk.
5«.«
[Ændring af henvisninger]
7) Nr.
45 affattes således:
»45. I §
65 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Overtrædelse af § 53 a straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder.«
Stk. 3 bliver herefter stk.
4.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
I
lovforslagets § 1, nr. 12, om affattelse af § 8, stk. 4,
foretages en sproglig ændring, der betyder, at en person, der
har deponeret sin godkendelse som ejendomsmægler, efter
anmodning kan få registreret sin godkendelse som aktiv i det
offentlige register over godkendte ejendomsmæglere, hvis
betingelserne i § 6, stk. 1, nr. 1-4 og 7, er opfyldt og
godkendelsen ikke kan nægtes efter § 6, stk. 2. Med
ændringen præciseres det sprogligt, at registrering af
godkendelsen som aktiv i det offentlige register over godkendte
ejendomsmæglere bl.a. forudsætter, at den
pågældende person ikke er dømt for strafbart
forhold, der begrunder en nærliggende fare for misbrug af
hvervet, og ikke har misligholdt gæld til det offentlige
på 50.000 kr. eller derover, som er under inddrivelse.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 2
I
lovforslagets § 1, nr. 15, om affattelse af § 11, stk. 2,
foretages en sproglig ændring, der betyder, at hvis
årsagen til en godkendelses bortfald eller frafaldelse
ophører eller frakendelsen af en godkendelse udløber
eller ophæves, skal godkendelsen efter anmodning på ny
sættes i kraft og personen registreres som aktiv i det
offentlige register, hvis betingelserne i § 6, stk. 1, nr. 1-4
og 7, er opfyldt og godkendelsen ikke kan nægtes efter §
6, stk. 2. Med ændringen præciseres det sprogligt, at
godkendelsens ikraftsættelse og personens registrering som
aktiv i det offentlige register bl.a. forudsætter, at
vedkommende ikke er dømt for strafbart forhold, der
begrunder en nærliggende fare for misbrug af hvervet, og ikke
har misligholdt gæld til det offentlige på 50.000 kr.
eller derover, som er under inddrivelse.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 3
Det
følger af den gældende § 27, stk. 1, at
ejendomsmægleren ved værdiansættelse af en
ejendom med henblik på salg skal angive, hvilken kontantpris
ejendommen skønnes at kunne sælges til inden for en
bestemt periode. Ejendomsmægleren skal herved tage hensyn til
markedsforholdene, ejendommens beliggenhed og indretning og
bygningens alder og tilstand.
Det
foreslås at indsætte et nyt 3. pkt., der angiver, at
hvis værdiansættelsen foretages uden fysisk
besigtigelse af ejendommen, skal ejendomsmægleren oplyse
sælgeren skriftligt herom. Det vil være naturligt at
oplyse herom i formidlingsaftalen, men oplysningspligten kan
også opfyldes på anden vis. Der gælder den samme
undersøgelsespligt, jf. § 46, og oplysningspligt, jf.
§ 25, for ejendomsmægleren, uanset om
værdiansættelsen foretages ved fysisk besigtigelse
eller uden fysisk besigtigelse.
Forslaget skal
ses i sammenhæng med ændringsforslaget under § 1,
nr. 4, hvor der foreslås en lignende oplysningspligt for
erhvervsdrivende, som foretager værdiansættelser for
købere uden fysisk besigtigelse af ejendommen
Til nr. 4
I
lovforslagets § 1, nr. 23, om affattelse af § 49, stk. 1,
indsættes et nyt 2. pkt., der angiver, at hvis
værdiansættelsen foretages uden fysisk besigtigelse af
ejendommen, skal den erhvervsdrivende oplyse køberen
skriftligt herom. Det vil være naturligt at oplyse herom i
aftalen om rådgivning eller bistand, men oplysningspligten
kan også opfyldes på anden vis.
Forslaget skal
ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af
§ 27, stk. 1, jf. ændringsforslaget under § 1, nr.
3, hvor der foreslås en lignende oplysningspligt for
ejendomsmæglere, som foretager værdiansættelser
på vegne af sælgere uden fysisk besigtigelse af
ejendommen.
Til nr. 5
I
lovforslagets § 1, nr. 29, om § 52, stk. 6, udgår
ordet given i »i en given sag« som en sproglig
ændring.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 6
I
lovforslagets § 1, nr. 19, indsættes et nyt stykke i
§ 29 med den konsekvens, at stk. 2-4 bliver stk. 3-5. I det
gældende § 65, stk. 2,
henvises til § 29, stk. 4. Henvisningen til § 29, stk. 4,
skal som følge af den foreslåede ændring i
lovforslagets § 1, nr. 19, ændres til § 29, stk.
5.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 7
I
lovforslagets § 1, nr. 45, om § 65, stk. 4, om
strafhjemmel for overtrædelse af den foreslåede §
53 a foretages en lovteknisk ændring, så det
foreslåede § 65, stk. 4, i stedet indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke 3. Det gældende stk. 3 om strafansvar
for juridiske personer efter straffelovens 5. kapitel bliver
herefter stk. 4. Med ændringen præciseres, at juridiske
personer også kan ifalde bødestraf ved
overtrædelse af den foreslåede § 53 a.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 18. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 22. februar 2023 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 59. Den 28. marts 2023 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S)
Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie
Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans
Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg
(DD) Susie Jessen (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB)
Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV)
Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |