L 89 Forslag til lov om ændring af lov om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere og lov om markedsføring.

(Skærpelse af regler om markedsføring af lattergas til beruselse og indførelse af mulighed for fængselsstraf).

Af: Erhvervsminister Morten Bødskov (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som optrykt efter 2. behandling

Optrykt: 23-05-2023

Optrykt: 23-05-2023

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 23. maj 2023

20222_l89_efter_2behandling.pdf
Html-version

Efter afstemningen i Folketinget ved 2. behandling den 23. maj 2023

Forslag

til

Lov om ændring af lov om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere og lov om markedsføring1)

(Skærpelse af regler om markedsføring af lattergas til beruselse og indførelse af mulighed for fængselsstraf)

§ 1

I lov nr. 800 af 9. juni 2020 om salg og markedsføring af lattergas til forbrugere foretages følgende ændringer:

1. Lovens titel affattes således:

»Lov om markedsføring og besiddelse af lattergas (lattergasloven)«.

2. § 1 affattes således:

»§ 1. Loven finder anvendelse på markedsføring og besiddelse af lattergas.«

3. I § 2 indsættes som nr. 3-6:

»3) Markedsføring: At gøre lattergas tilgængeligt mod eller uden betaling, herunder via internettet.

4) Cracker: Aggregat, som anvendes til at åbne latterga‍s­patroner, så gassen kan udtømmes.

5) Onlinegrænseflade: Enhver form for software, herunder et websted, dele af et websted eller en applikation, hvor der markedsføres, sælges eller formidles salg af lattergas.

6) Kommunikationsplatform: Online platform, som med henblik på opnåelse af fortjeneste tilbyder den besøgende at oprette en profil og udforske andre profiler, og hvis primære funktion består i at give brugerne af platformen mulighed for at tilslutte sig og dele meddelelser eller præsentationer med indhold i tegn, i ord, på skrift, i lyd, i billeder eller i video.«

4. Overskriften til kapitel 2 affattes således:

»Kapitel 2

Markedsføring af lattergas til forbrugere og forbud mod besiddelse«.

5. § 3 affattes således:

»§ 3. Det er forbudt at markedsføre mere end 17 g lattergas pr. dag til en forbruger eller en person, der fremstår som en forbruger, jf. dog stk. 2 og 3.

Stk. 2. Lattergas må ikke markedsføres i Danmark til forbrugere eller personer, der fremstår som forbrugere, under 18 år.

Stk. 3. Lattergas må ikke markedsføres til beruselsesformål uanset mængde.«

6. Efter § 4 indsættes:

»§ 4 a. Lattergas må ikke besiddes på offentligt tilgængelige steder, på uddannelsessteder, i ungdomsklubber, i fritidsordninger og lign., medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse eller har et andet anerkendelsesværdigt formål.«

7. § 5 affattes således:

»§ 5. Det er forbudt at markedsføre lattergas til forbrugere fra udsalgssteder, hvor der markedsføres alkohol, crackere, tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede rygeprodukter, elektroniske cigaretter eller genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin.«

8. Efter § 5 indsættes:

»§ 5 a. Ved handel med lattergas, der overstiger mængdebegrænsningen i § 3, stk. 1, skal forhandleren forud for betalingstransaktionen kontrollere, at køberen er en erhvervsdrivende med gyldigt cvr-nummer.

Stk. 2. Forhandleren skal have en procedure for at føre effektiv kontrol efter stk. 1. Kontrollen skal dokumenteres, og dokumentation for den udførte kontrol skal opbevares i 2 år.«

9. § 6 affattes således:

»§ 6. Forhandlere af lattergas skal kontrollere, at forbrugeren er fyldt 18 år, inden salget gennemføres.

Stk. 2. Ved forbrugerrettet internethandel skal forhandlere af lattergas drive et alderskontrolsystem, som effektivt sikrer, at forbrugeren er fyldt 18 år.

Stk. 3. Erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler om alderskontrollen nævnt i stk. 1 og 2, herunder om de nærmere krav til selve kontrollen, om et alderskontrolsystem og om forhandleres pligt til at give kontrolmyndigheden oplysninger om systemets indhold og anvendelse.«

10. I § 7 udgår »salg og«.

11. I § 8 indsættes som stk. 3:

»Stk. 3. Har kontrollen nødvendiggjort en betaling, kan kontrolmyndigheden kræve udgiften refunderet fra forhandleren. Refusionen omfatter enhver omkostning forbundet med køb af lattergassen.«

12. Efter § 10 indsættes:

»§ 10 a. Kontrolmyndigheden kan påbyde en kommunikationsplatform eller onlinegrænseflade at ændre eller fjerne indhold eller blokere brugerprofiler, der anvendes til at markedsføre lattergas til forbrugere.«

13. Efter kapitel 3 indsættes:

»Kapitel 3 a

Digital kommunikation

§ 11 a. Skriftlig kommunikation til og fra kontrolmyndigheden om forhold vedrørende denne lov og regler fastsat i medfør af denne lov skal foregå digitalt, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Kontrolmyndigheden kan undtage en borger eller erhvervsdrivende fra digital kommunikation, når særlige omstændigheder taler for det.

Stk. 3. En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.

Stk. 4. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om digital kommunikation og om anvendelse af bestemte it-systemer og særlige digitale formater.

Kapitel 3 b

Klage

§ 11 b. Kontrolmyndighedens afgørelser truffet efter denne lov eller regler fastsat i medfør heraf kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om klageadgang vedrørende afgørelser, der er truffet på baggrund af regler udstedt i medfør af § 11, stk. 1 og 2.«

14. § 12, stk. 1, affattes således:

»Medmindre strengere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der

1) markedsfører eller indfører lattergas i strid med §§ 3, 4 eller 5,

2) besidder lattergas i strid med § 4 a,

3) ikke udfører kontrollen efter § 5 a, stk. 1, eller § 6, stk. 1,

4) ikke har procedure for at udføre kontrollen, ikke dokumenterer kontrollen eller ikke opbevarer dokumentationen i 2 år, jf. § 5 a, stk. 2,

5) ikke har et effektivt alderskontrolsystem, jf. § 6, stk. 2,

6) undlader at give kontrolmyndigheden oplysninger, jf. § 9, eller afgiver urigtige oplysninger i forbindelse med sagsbehandlingen,

7) undlader at give kontrolmyndigheden adgang til erhvervsmæssige lokaliteter eller transportmidler i strid med § 10, stk. 1, eller

8) undlader at efterkomme et påbud fra kontrolmyndigheden meddelt i henhold til § 10 a.«

15. I § 12, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1«: », nr. 1-3,«.

16. I § 12, stk. 2, nr. 5, ændres »den erhvervsdrivende« til: »den, der markedsfører,«.

17. I § 13, stk. 1, udgår », jf. dog stk. 2«.

18. § 13, stk. 2, ophæves.

§ 2

I lov om markedsføring, jf. lovbekendtgørelse nr. 866 af 15. juni 2022, foretages følgende ændringer:

1. I § 37 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:

»Stk. 4. Ved overtrædelse af § 7 og bilag 1, nr. 24-31, jf. § 9, og under skærpende omstændigheder ved overtrædelse af § 5, stk. 1, og § 6, stk. 1, kan straffen stige til fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 279 eller anden lovgivning. Det anses som skærpende omstændigheder, når overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af reglerne med økonomisk vinding for øje.«

Stk. 4-10 bliver herefter stk. 5-11.

2. I § 37, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.

3. I § 38, stk. 1, ændres »stk. 6« til: »stk. 7«.

§ 3

Loven træder i kraft den 1. juli 2023.

Officielle noter

1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).