Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 11. maj 2023
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og RV) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil ved 2. behandling redegøre for sin
stilling til de stillede ændringsforslag og til
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag og til lovforslaget.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag og til lovforslaget.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, M, SF, DD, LA, KF, EL og
RV):
1) I
den under nr. 8 foreslåede § 5 a affattes stk.
2, 1. pkt.,
således:
»Forhandleren skal have en procedure for at
føre effektiv kontrol efter stk. 1.«
[Præcisering]
2) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 12, stk. 1,
udgår nr. 1-4, og i stedet indsættes:
»1)
markedsfører eller indfører lattergas i strid med
§§ 3, 4 eller 5,
2) besidder
lattergas i strid med § 4 a,
3) ikke
udfører kontrollen efter § 5 a, stk. 1, eller § 6,
stk. 1,
4) ikke har
procedure for at udføre kontrollen, ikke dokumenterer
kontrollen eller ikke opbevarer dokumentationen i 2 år, jf.
§ 5 a, stk. 2,
5) ikke har et
effektivt alderskontrolsystem, jf. § 6, stk. 2,«.
Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.
[Præcisering af numrene,
så § 4 a ikke er omfattet af to numre, og
gerningsindholdet i §§ 5 a og 6 beskrives
nærmere]
3) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 12, stk. 1,
udgår i nr. 7, der bliver nr. 8:
»overtræder eller«.
[Ændring af
dobbeltkonfekt]
Til § 2
4)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
37, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk.
6« til: »stk. 7«.
02. I
§ 38, stk. 1, ændres
»stk. 6« til: »stk. 7«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås at lade »relevant« udgå af det
foreslåede § 5 a, stk. 2, 1. pkt., og i stedet knytte
»effektiv« sammen med kontrollen, så der ikke
rent sprogligt er tvivl om, at proceduren skal bevirke, at
forhandleren fører en effektiv kontrol af, om der
sælges til en virksomhed, når der sælges mere end
17 g lattergas. Samtidig ændres »kontrol i«,
så der kommer til at stå »kontrol efter stk.
1«. Der er tale om rent sproglige ændringer.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring med forslaget.
Til nr. 2
Med
lovforslagets foreslåede nye bestemmelser §§ 4 a og
5 a er der behov for at præcisere strafbestemmelsen i §
12 yderligere, så der ikke opstår tvivl om, hvilket
nummer overtrædelse af den foreslåede § 4 a skal
høre under. Samtidig deles de efterfølgende numre
på en anden måde, så de er mere beskrivende for
det faktiske gerningsindhold i bestemmelserne, der henvises
til.
Der er tale om
en lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Af det
foreslåede § 12, stk. 1, nr. 7, fremgår det, at
den, der overtræder eller undlader at efterkomme et
påbud fra kontrolmyndigheden meddelt i henhold til § 10
a, kan straffes. Det betragtes som dobbeltkonfekt, og derfor
foreslås det, at første del af nummeret udgår,
så det alene anføres, at den, der undlader at
efterkomme et påbud, kan straffes.
Der foretages
ikke nogen materiel ændring med forslaget.
Til nr. 4
Med
lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås der indsat et nyt
stk. 4 i § 37 i markedsføringsloven, hvorefter stk.
4-10 bliver stk. 5-11 som følge af en rykningsklausul. Det
medfører, at henvisninger til § 37, stk. 4-10, skal
konsekvensrettes. På denne baggrund foreslås det at
ændre henvisningen i § 37, stk. 5, der bliver stk. 6,
så der i stedet henvises til stk. 7, og henvisningen i §
38, stk. 1, så der tilsvarende henvises til § 37, stk.
7. Der foretages ikke nogen materiel ændring med
forslaget.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 18. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget er en delvis
genfemsættelse af lovforslag nr. L 14, folketingsåret
2022-23, 1. samling. Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 5. oktober 2022 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 2, folketingsåret 2022-23,
1. samling. Den 28. marts 2023 sendte erhvervsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Frederik Vad (S)
Ida Auken (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Fie
Hækkerup (S) Kim Aas (S) Lea Wermelin (S) Per Husted (S) Hans
Andersen (V) fmd. Anni Matthiesen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Henrik Frandsen (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg
(DD) Susie Jessen (DD) Lars-Christian Brask (LA) nfmd. Steffen W. Frølund (LA)
Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Pernille Vermund (NB)
Nick Zimmermann (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Pelle Dragsted (EL) Katrine Robsøe (RV)
Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |