Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 25. maj 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti
og Enhedslisten har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2, og
justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3 og 4 til
lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, IA og SP) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
SF, KF og EL under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, LA, KF, DF, EL, RV og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SIU) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil ved 2.
behandling stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bakker op om lovforslaget, da SF anerkender, at der er
brug for at opgradere rammerne for indsamlinger, så de i
højere grad er tilpasset den digitale virkelighed, og at
indsamlinger til stadighed bør være underlagt et
regelsæt, der er både gennemskueligt og robust,
så vi undgår misbrug.
SF noterer sig, at indsamlinger på
nettet via platforme og sociale medier er blevet en hverdagsting og
en naturlig måde at rejse penge til velgørenhed og
gode formål på. Det er samtidig en effektiv måde
at indsamle betydelige midler på, og det er således
blevet ekstremt populært og udbredt. Beklageligvis har vi
tidligere set grove svindelsager i forbindelse med indsamlinger,
hvor der er svindlet for millioner af kroner.
Det skal ikke være muligt at samle
penge ind, uden at Indsamlingsnævnet kan kontrollere, at
pengene reelt går til det formål, som indsamleren
oplyser. Der er brug for øgede muligheder for at sanktionere
indsamlere, der f.eks. undlader at indsende et regnskab og
fortsætter med at samle ind, uden at der er orden i tingene.
Det er afgørende, at befolkningen til enhver tid kan have
tillid til, at en indsamling rent faktisk har det formål, som
indsamleren angiver. Derfor bakker SF op om, at nævnet skal
kunne give afslag og tilbagekalde en tilladelse midlertidig, indtil
indsamleren har bragt orden i sagerne.
SF mener dog, at en ny ordning for
Indsamlingsnævnet ikke bør medføre, at
indsamlingsorganisationerne fremover får færre pladser
i selve nævnet. På den baggrund er SF uenige i
regeringens forslag om at fratage indsamlingsorganisationerne en
plads. SF finder, at nævnet i stedet bør udvides,
så indsamlingsorganisationerne fortsat har 2 pladser, hvorfor
SF sammen med KF og EL har stillet et ændringsforslag herom.
Med den løsning vil nævnet fortsat kunne føre
et solidt tilsyn og sikre, at indsamlinger foregår i
overensstemmelse med god indsamlingsskik, uden at hensynet til en
smidig sagsbehandling kompromitteres. SF har spurgt om baggrunden
for reduktionen af pladserne til indsamlingsorganisationerne, men
regeringen har ikke leveret et overbevisende svar på
nødvendigheden heraf. Regeringen refererer til »en
balance«, men SF køber ikke det argument. SF
bemærker nemlig, at det fremgår af bemærkningerne
til det oprindelige lovforslag, hvorefter Indsamlingsnævnet
blev oprettet, at udvalget lægger afgørende vægt
på, at indsamlingsorganisationerne selv bliver
repræsenteret i nævnet, og at det er af tilsvarende
væsentlig betydning, at offentligheden og erhvervslivet
bliver repræsenteret på lige fod med
indsamlingsorganisationerne, idet lovens ordning i høj grad
er udtryk for en afvejning af hensynene til
indsamlingsorganisationerne, befolkningen og erhvervslivet. SF er
af den opfattelse, at en reduktion af indsamlingsorganisationerne
til 1 plads i nævnet harmonerer dårligt med den
oprindelige forudsætning om, at offentligheden og
erhvervslivet bliver repræsenteret på lige fod med
indsamlingsorganisationerne i nævnet, og SF savner fortsat en
fornuftig begrundelse herfor.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (SF,
KF og EL), tiltrådt af et mindretal (DD, LA, DF, RV og ALT):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9, stk. 1, 1. pkt., ændres »5« til:
»6«.«
[Udvidelse af
Indsamlingsnævnet med yderligere et medlem]
Af et mindretal (SF,
KF og EL), tiltrådt af et mindretal (DD, LA, DF, RV, ALT):
2) Nr. 2
affattes således:
»2. § 9, stk. 1, 3. pkt., affattes
således:
»2 af de yderligere medlemmer
beskikkes efter indstilling fra ISOBRO
(Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation), 1 medlem
beskikkes efter indstilling fra Dansk Erhverv, 1 medlem beskikkes
efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk, 1 medlem
beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet, og 1 medlem beskikkes
efter indstilling fra Erhvervsministeriet.««
[Ændring af kredsen af
nævnsmedlemmer]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af SIU):
3)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
10, stk. 5, ændres »om« til:
»om,«.«
[Sproglig konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 1, nr. 4]
Til § 2
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 1, udgår », jf. dog stk.
2«.«
[Konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 2, nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af indsamlingslovens
§ 9, stk. 1, at Indsamlingsnævnet består af 1
formand, der skal være jurist, og yderligere 5 medlemmer.
Det foreslås, at
Indsamlingsnævnet udvides, så nævnet fremover
består af 1 formand og yderligere 6 medlemmer.
Til nr. 2
Det følger af indsamlingslovens
§ 9, stk. 1, 3. pkt., at 2 af Indsamlingsnævnets
medlemmer beskikkes efter indstilling fra
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), 1 medlem
beskikkes efter indstilling fra Dansk Erhverv, 1 medlem beskikkes
efter indstilling fra Forbrugerrådet Tænk og 1 medlem
beskikkes efter indstilling fra Rigspolitiet.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den eksisterende nævnssammensætning fastholdes,
men at nævnet fremover udvides med 1 medlem med særlig
viden om it og digital udvikling beskikket efter indstilling fra
Erhvervsministeriet.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foretages der
en sproglig konsekvensrettelse som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 4.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foretages der
en konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 2,
nr. 2, hvorefter § 3, stk. 2, i lov nr. 81 af 30. januar 2019
om ændring af lov om indsamling m.v. og lov om fonde og visse
foreninger ophæves.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 11. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 7. juli 2022 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 316 (folketingsåret
2021-22). Den 5. april 2023 sendte justitsministeren
høringssvarene og en kommenteret høringsoversigt til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål, hvoraf 2 er tilbagetaget, til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie
Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Sand Kjær (S)
Rasmus Prehn (S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang
Henriksen (V) Morten Dahlin (V) Jan E. Jørgensen (V) Henrik
Rejnholt Andersen (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Niels
Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid
Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Torsten Gejl
(ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |