L 86 Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder.

(Styrket indsats mod hooliganisme).

Af: Justitsminister Peter Hummelgaard (S)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-03-2023

Fremsættelse: 29-03-2023

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

20222_l86_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

Justitsministeren (Peter Hummelgaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder (Styrket indsats mod hooligans)

(Lovforslag nr. L 86)

Den danske fodboldkultur er en vigtig del af foreningsfællesskabet og sammenholdet i vores samfund. Der skal være plads til højlydt engagement og en levende fankultur.

Episoder med uro og vold både på og uden for stadion har dog gjort det klart, at der er behov for at sætte målrettet og koordineret ind mod de få hooligans, der ødelægger fodboldoplevelsen for de mange. Det skal være trygt for alle, ung som gammel, at tage del i fodboldfællesskabet.

Derfor nedsatte den daværende justitsminister i august 2022 en ekspertgruppe med deltagere fra politiet, Divisionsforeningen, Dansk Boldspil-Union, Danske Fodboldfans, superligaklubberne AGF, Brøndby IF og F. C. København samt deres officielle fanklubber, som skulle drøfte nye tiltag, der kan dæmme op for uroligheder og kriminalitet i forbindelse med visse fodboldkampe.

Ekspertgruppen fremkom den 30. september 2022 med en række anbefalinger til den daværende justitsminister. På baggrund af anbefalinger fra ekspertgruppen indgik den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Moderaterne, Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige den 2. oktober 2022 aftalen Fælles om fodbold: Aftale om en styrket indsats mod hooligans. Med aftalen forpligtede partierne sig til så vidt muligt at gennemføre de forslag, der på tidspunktet for aftaleindgåelsen var enighed om i ekspertgruppen.

Dette lovforslag har til formål at implementere de initiativer i aftalen, der kræver lovændring.

Med lovforslaget foreslås det at udvide listen over strafbare handlinger, der kan føre til meddelelse af generel karantæne. Det foreslås desuden, at det skal være nemmere at meddele generel karantæne ved visse grovere strafbare handlinger. Det foreslås i tillæg til ekspertgruppens anbefalinger, at straffelovens §§ 119 b, stk. 1, (angreb med genstande mod personer i offentlig tjeneste) 260, stk. 1, (ulovlig tvang) og 288 (røveri) samt lov om knive og blankvåben m.v. tilføjes listen over strafbare handlinger, der kan give generel karantæne.

Det foreslås endvidere at give politiet hjemmel til at videregive oplysninger om personer med henblik på identifikation til idrætsklubberne til brug for tildeling eller håndhævelse af private karantæner (klubkarantæner).

Derudover foreslås det, at politiet får hjemmel til at bortvise personer, der udviser utryghedsskabende adfærd i forbindelse med bestemte idrætsbegivenheder, fra det sted, hvor idrætsbegivenheden afholdes. Det foreslås, at muligheden for at bortvise personer alene kan bruges ved højrisikokampe.

Endelig foreslås det, at politiet forud for afviklingen af en bestemt idrætsbegivenhed skal kunne give påbud om, at tilskuere på bestemte tilskuersektioner skal tilbageholdes på det sted, hvor idrætsbegivenheden afholdes, efter idrætsbegivenhedens afvikling. Det foreslås, at der alene kan gives påbud ved højrisikokampe.

Da lovforslaget indeholder erhvervsrettet lovgivning, ønskes lovforslaget vedtaget senest 4 uger før den 1. juli 2022.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.