Fremsat den 29. marts 2023 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om inflationshjælp til økonomisk
udsatte børnefamilier
Kapitel 1
Ret til
inflationshjælp
§ 1.
Der ydes inflationshjælp til personer, der opfylder
følgende betingelser, jf. dog stk. 2:
1) Personen for
januar 2023 modtog
a) hjælp
til forsørgelse i kontanthjælpssystemet efter
§§ 22-25 a eller 27 i lov om aktiv socialpolitik,
eller
b)
ressourceforløbsydelse efter §§ 68 eller 69 j i
lov om aktiv socialpolitik.
2) Personen
forsørgede eget barn, som ikke var fyldt 15 år den 31.
januar 2023, jf. dog § 6, stk. 2, 2. pkt.
3) Personen og
barnet den 31. januar 2023 var bopælsregisteret i CPR
på samme adresse, jf. dog § 6, stk. 2, 2. pkt.
Stk. 2.
Inflationshjælp efter stk. 1 ydes alene til den registrerede
moder, såfremt begge forældre opfylder betingelserne i
stk. 1.
§ 2.
Der ydes inflationshjælp efter § 1 med følgende
satser:
1) 7.500 kr. for
det første barn.
2) 3.750 kr. for
det andet barn.
3) 2.250 kr. for
det tredje barn.
Stk. 2. Der ydes
inflationshjælp én gang pr. barn og maksimalt for tre
børn.
Stk. 3. For
personer, der den 31. januar 2023 var bopælsregistreret i CPR
på samme adresse, og som både har et eller flere
fællesbørn og et eller flere særbørn
under 15 år registreret på samme bopæl, beregnes
inflationshjælp efter stk. 1 først for
særbørnene.
§ 3.
Inflationshjælp efter § 1 er skattefri.
Stk. 2. I 2023
indgår inflationshjælp efter § 1 ikke i
tildelingen eller beregningen af offentlige
forsørgelsesydelser, og medfører ikke fradrag i disse
ydelser for ydelsesmodtageren, dennes ægtefælle,
samlever eller andre husstandsmedlemmer.
Stk. 3. For at
opnå ret efter stk. 2, skal en person, der modtager en
offentlig forsørgelsesydelse, selv oplyse myndigheden, som
udbetaler den offentlige forsørgelsesydelse, om udbetalingen
af inflationshjælp efter § 1.
Stk. 4.
Myndigheden, som skal se bort fra inflationshjælpen i de i
stk. 2 nævnte situationer, kan kræve dokumentation for,
at personen har modtaget inflationshjælpen.
§ 4.
Inflationshjælp efter § 1 kan ikke overdrages eller
gøres til genstand for retsforfølgning før
udbetalingstidspunktet.
Stk. 2.
Inflationshjælp efter § 1 kan ikke anvendes til
modregning.
Kapitel 2
Udbetaling og
administration
§ 5.
Inflationshjælp efter § 1 udbetales uden
ansøgning af den kommune, som har udbetalt ydelserne som
nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2.
Inflationshjælp efter § 1 udbetales i to rater i 2023.
Inflationshjælpen udbetales med halvdelen af beløbet i
juni 2023 og halvdelen af beløbet i august 2023.
Stk. 3. En
person, der ikke den 1. juli 2023 har modtaget
inflationshjælp, og som mener at opfylde betingelserne
herfor, kan ansøge om at få udbetalt
inflationshjælp hos den kommune, som har udbetalt ydelserne,
jf. § 1, stk. 1, nr. 1. Ansøgningen om
inflationshjælp skal være modtaget hos kommunen senest
den 30. november 2023.
Stk. 4.
Kommunerne skal videregive oplysninger om udbetalingstidspunkt og
personnummer på personer, der har modtaget
inflationshjælp, til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering til brug for statistisk opfølgning og analyse
samt opbevaring i styrelsens statistiske datavarehus.
§ 6.
Inflationshjælp efter § 1 udbetales til boet efter en
person, der opfyldte betingelserne i § 1, men som på
tidspunktet for udbetaling af inflationshjælp er afgået
ved døden.
Stk. 2.
Inflationshjælp efter § 1 udbetales til en person, som
opfylder betingelserne i § 1, uanset om et omfattet barn
afgår ved døden efter 31. januar 2023. Hvis et barn
dør i januar 2023, udbetales inflationshjælp til en
person, som opfyldte betingelserne i § 1 på tidspunktet
for dødsfaldet.
§ 7.
Inflationshjælp efter § 1, som er udbetalt til en
person, der ikke er berettiget til hjælpen, eller dennes
dødbo, skal ikke tilbagebetales, hvis udbetalingen skyldes
en myndighedsfejl, og det samlede udbetalte beløb ikke
overstiger 13.500 kr., jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Inflationshjælp efter § 1 skal tilbagebetales, når
en person, som har modtaget inflationshjælp, skal
tilbagebetale hele forsørgelsesydelsen nævnt i §
1, stk. 1, nr. 1, for januar 2023, jf. § 91, stk. 1, nr. 2, i
lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 3.
Tilbagebetalingskravet opkræves af kommunen.
Stk. 4. Et
tilbagebetalingskrav bortfalder 3 år efter udbetalingen af
inflationshjælp. Overdrages tilbagebetalingskravet til
restanceinddrivelsesmyndigheden, finder 1. pkt. ikke anvendelse fra
restancemyndighedens modtagelse af kravet. Tilbagesendes
tilbagebetalingskravet til kommunen, finder 1. pkt. på ny
anvendelse.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
skatteministeren fastsætte regler om en afdragsordning,
herunder at en tilbagebetalingsaftale bortfalder, hvis skyldneren
trods påkrav udebliver med tilbagebetaling af
inflationshjælpen.
Kapitel 3
Finansiering
§ 8.
Staten afholder udgifter til inflationshjælp efter denne
lov.
Kapitel 4
Ikrafttræden
§ 9.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Kapitel 5
Territorialbestemmelse
§
10. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkter | 2.1. | Ret til
inflationshjælp | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.1.2.1. | Udsøgning af
målgruppen for januar 2023 | 2.1.2.2. | Børnefamilier
og udbetaling til den registrerede moder | 2.1.2.3. | Aftrapning af
hjælpen for andet og tredje barn og maksimal udbetaling af
inflationshjælp | 2.2. | Udbetaling og
administration | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.3. | Tilbagebetaling. | 2.3.1. | Gældende
ret | 2.3.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.4. | Afskæring af
adgang til retsforfølgning | 2.4.1. | Gældende
ret | 2.4.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.5. | Fritagelse fra
formueopgørelse i 2023 | 2.5.1. | Gældende
ret | 2.5.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 2.6. | Klageadgang | 2.6.1. | Gældende
ret | 2.6.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Behandling af
personoplysninger og forholdet til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven | 4. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Klimamæssige
konsekvenser | 8. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 9. | Forholdet til
EU-retten | 10. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 11. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialitisk Folkeparti, Radikale Venstre og Alternativet indgik den
23. februar 2023 "Aftale om inflationshjælp til
økonomisk udsatte børnefamilier".
I henhold til aftalen om inflationshjælp til
økonomisk udsatte børnefamilier ydes hjælpen
som et ekstraordinært skattefrit beløb til alle
børnefamilier, der modtager ydelser i
kontanthjælpssystemet, og børnefamilier blandt
modtagere af ressourceforløbsydelse under et
ressourceforløb eller et jobafklaringsforløb. Dem,
der har ret til hjælpen, vil være de
børnefamilier, hvor en eller begge forældre modtog en
af de omfattede ydelser for januar måned i 2023.
Hjælpen udbetales på bagggrund af hjemmeboende
børn i alderen 0 -14 år i januar 2023.
Aftalepartierne er enige om, at hjælpen udbetales i to
rater, hvoraf første halvdel af beløbet kommer til
udbetaling i juni 2023, og anden halvdel af beløbet kommer
til udbetaling i august 2023. Hjælpen skal efter forslaget
ikke påvirke ydelsesmodtagerens offentlige ydelser i
øvrigt. Hjælpen udbetales pr. barn, dog maksimalt for
tre børn. Beløbets størrelse aftrappes desuden
for hvert barn. For det første barn udbetales 7.500 kr. i
hjælp, for det andet barn udbetales 3.750 kr., og for det
tredje barn udbetales 2.250 kr. En børnefamilie
bestående af fælles børn vil dermed maksimalt
kunne modtage en samlet hjælp på 13.500 kr. i 2023.
Inflationshjælpen til økonomisk udsatte
børnefamilier skal ses i sammenhæng med de 100 mio.
kr., der blev afsat i "Aftale om inflationshjælp" til en
pulje til civilsamfundsorganisationer, der f.eks. kan anvendes til
øget kapacitet på ferielejre, indkøb af basale
varer samt oplevelser og aktiviteter, som kan være med til at
styrke børnenes trivsel mv.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende for at kunne sikre, at
udbetalingen af inflationshjælp kan ske i overensstemmelse
med aftalen.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Ret til
inflationshjælp
2.1.1.
Gældende ret
Reglerne om udbetaling af hjælp i
kontanthjælpssystemt og ressourceforløbsydelse under
et ressourceforløb eller jobafklaringsforløb er
reguleret i lov om aktiv socialpolitik, der fastsætter
betingelserne for retten til de enkelte ydelser.
Hjælp til forsørgelse i kontanthjælpssystemet
omfatter i denne sammenhæng selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp.
Efter § 11, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar 2021, yder kommunen
bl.a. hjælp i form af selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp og
kontanthjælp. Af den gældende regel i § 11, stk.
2, i lov om aktiv socialpolitik fremgår det, at det er en
betingelse for at få hjælpen, at ansøgeren har
været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form
af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør, at
ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed
for at skaffe det nødvendige til sin eller familiens
forsørgelse samt, at behovet ikke kan dækkes gennem
andre ydelser. De ændringer, der kan begrunde hjælp,
skal være udefrakommende ændringer, som både kan
være forudsete og uforudsete.
Efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik udbetaler kommunen
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
til personer, der ikke opfylder opholdskravet om lovligt ophold her
i riget i sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og
kravet om at have haft ordinær beskæftigelse her i
riget i en periode, som sammenlagt svarer til
fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6 måneder inden
for de seneste 10 år, men i øvrigt opfylder
betingelserne for at kunne modtage uddannelseshjælp eller
kontanthjælp. Af §§ 23-25 i lov om aktiv
socialpolitik fremgår det, at uddannelsesparate og
aktivitetsparate personer under 30 år uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse modtager
uddannelseshjælp, mens personer, som er fyldt 30 år, og
jobparate og aktivitetsparate personer under 30 år med en
erhvervskompetencegivende uddannelse modtager
kontanthjælp.
Efter § 25 a i lov om aktiv socialpolitik kan kommunen yde
op til 1 måneds engangshjælp til en person, indtil
personen har ret til en hel måneds selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp. Engangshjælpen ydes fra
ansøgningstidspunktet, og indtil ansøgeren får
udbetalt selvforsørgelses- og hjemrejseydelse,
overgangsydelse, uddannelseshjælp eller
kontanthjælp.
Det fremgår af § 27 i lov om aktiv socialpolitik, at
hjælpen udgør et månedligt beløb, der
svarer til, hvad der ydes en gift folkepensionist uden andre
indtægter end folkepensionen, til personer, der har
nået efterlønsalderen som fastsat i lov om
arbejdsløshedsforsikring mv., og som ikke kan få
social pension på grund af betingelserne om optjening.
Personen skal opfylde betingelserne om lovligt ophold her i riget i
sammenlagt 9 år inden for de seneste 10 år og
ordinær beskæftigelse her i riget i en periode, som
sammenlagt svarer til fuldtidsbeskæftigelse i 2 år og 6
måneder inden for de seneste 10 år.
Det fremgår af § 70, stk.1, i lov om aktiv
socialpolitik, at personer, der er visiteret til revalidering efter
kapitel 21 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager
hjælp i form af revalideringsydelse, mindste
overenskomstmæssige praktik-, elev- eller
lærlingeløn eller mindste overenskomstmæssige
løn eller den løn, som sædvanligvis
gælder for tilsvarende arbejde. Det følger endvidere
af § 71, stk 5, at for revalidender, der modtager
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse
efter § 22 i lov om aktiv socialpolitik, erstatter denne
ydelse revalideringsydelsen. Det følger desuden af §
71, stk. 6, at revalidenden bevarer sit hidtidige
forsørgelsesgrundlag under forrevalidering. Det
følger af § 144 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, at personer, som er i målgruppen
for revalidering, men som har behov for et afklarende forløb
til at fastlægge det beskæftigelsesmæssige sigte,
kan få tilbud efter kapitel 11, 12 og 14 med et
beskæftigelsesmodnende eller afklarende formål som
forrevalidering, inden den egentlige revalidering
iværksættes.
Efter § 68 i lov om aktiv socialpolitik udbetales der
ressourceforløbsydelse til personer, der er visiteret til et
ressourceforløb efter kapitel 19 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Et ressourceforløb med
tilhørende ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i
lov om aktiv socialpolitik er en ordning for personer, der har
komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet
løses gennem en indsats efter lov om en
aktivbeskæftigelsesindsats eller efter lov om aktiv
socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret
forløb med en kombination af indsats efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og sociale eller sundhedsmæssige
indsatser.
Efter § 69 j i lov om aktiv socialpolitik udbetales
ressourceforløbsydelse til personer, der har ret til et
jobafklaringsforløb efter kapitel 18 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Jobafklaringsforløb med
tilhørende ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 b i
lov om aktiv socialpolitik er en ordning for personer, som er
uarbejdsdygtige på grund af egen sygdom, jf. § 7 i lov
om sygedagpenge, og som ikke kan få forlænget
sygedagpengene efter § 27, jf. § 24, stk. 2, og §
27, stk. 3, i lov om sygedagpenge.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i overensstemmelse med den
indgåede aftale udbetales inflationshjælp.
Inflationshjælpen har til formål i 2023 at
hjælpe økonomisk udsatte børnefamilier, der har
været ramt af stigende priser som følge af den
høje inflation. Hjælpen skal målrettes alle
personer, der modtager ydelser i kontanthjælpssystemet, og
personer blandt modtagere af ressourceforløbsydelse under et
ressourceforløb eller et jobafklaringsforløb.
Det foreslås på den baggrund, at hjælpen
udbetales til personer, som modtager enten selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse under et
ressourceforløb eller et jobafklaringsforløb, som
forsørger egne børn og er bopælsregistreret i
CPR-registeret på samme adresse som egne børn under 15
år. Det foreslås, at personer, der modtager hjælp
med satsen efter § 27 i lov om aktiv socialpolitik ligeledes
er omfattet af målgruppen for hjælpen, da deres
forsørgelsesydelse er hjælp i
kontanthjælpssystemet.
Personer, der modtager hjælp efter §§ 27 a og 27
b i lov om aktiv socialpolitik, vil ikke være berettiget til
inflationshjælpen, da hjælp efter disse bestemmelser
alene udgør supplerende hjælp til borgerens
primære forsørgelsesydelse, som er
førtidspension, tidlig pension eller seniorpension.
2.1.2.1. Udsøgning af
målgruppen for januar 2023
Det foreslås, at den berettigede personkreds
afgrænses til at være personer, der har fået
udbetalt en af de ovenstående ydelser for januar 2023
uafhængigt af, om personen modtager den
pågældende ydelse på udbetalingstidspunktet for
inflationshjælpen. Ved at afgrænse målgruppen til
personer, der har fået udbetalt ydelser tilbage i tid for
januar 2023, sikres det, at udsøgningen af målgruppen
inkluderer eventuelle efterreguleringer i kommunernes
ydelsessystem, da efterreguleringerne sker i de
efterfølgende måneder. På den måde sikres
en så korrekt udsøgning af målgruppen som
muligt. Samtidig sikres det, at udsøgningstidspunktet ligger
i 2023, og at hjælpen vil kunne udbetales og komme
målgruppen til gavn indenfor kort tid og inden udgangen af
2023 i overensstemmmelse med den politiske aftale.
Det er efter forslaget kommunerne, der udbetaler hjælpen
til den berettigede personkreds, da de i forvejen udbetaler
forsørgelsesydelserne til denne personkreds. Det
foreslås, at udsøgningen for januar 2023 er
sammenfaldende med det tidspunkt i januar, hvor den berettigede
personkreds blev opgjort i kommunernes ydelsessystem (KY), og
derfor vil være ved udgangen af måneden den 31. januar
2023. Det betyder, at den berettigede personkreds, som vil få
udbetalt inflationshjælpen uden ansøgning på
baggrund af udsøgningen, vil være personer med
hjemmeboende børn under 15 år, der den 31. januar 2023
fik eller burde have haft udbetalt de omfattede ydelser helt eller
delvist for januar 2023. Opgørelsen af, hvorvidt der er
udbetalt hjælp i januar måned sker dels på
baggrund af udbetalingstidspunktet for hjælpen i januar, dvs.
den 31. januar 2023, dels på baggrund af bevillingsperioden,
hvis en modtager af hjælp får udbetalt hjælpen
for januar forsinket. Dette sikrer, at alle personer, der har
været berettiget til og har fået udbetalt hjælp
for januar måned, indgår i udsøgningen af
målgruppen. Efterfølgende ændringer i
modtagerens forsørgelsesgrundlag, herunder hvis borgeren er
kommet i arbejde, vil ikke have betydning for udbetalingen af
inflationshjælp.
2.1.2.2.
Børnefamilier og udbetaling til den
registrerede moder
Inflationshjælpen skal målrettes
børnefamilier, og det foreslås på den baggrund,
at hjælpen udbetales til personer, der har forsørget
eget barn eller egne børn under 15 år i hjemmet i
januar 2023. Det indebærer, at den berettigede
ydelsesmodtager skal være bopælsregistreret i Det
Centrale Personregister (CPR) på samme adresse som sit barn
eller sine børn for at få ret til hjælpen.
Det foreslås, at det er en betingelse for at få ret
til hjælpen, at ydelsesmodtageren er bopælsregistreret
på samme adresse som barnet eller børnene under 15
år den 31. januar 2023, dvs. på samme tidspunkt, som
udbetalingen af forsørgelsesydelsen efter aktivloven finder
sted.
Det foreslås endvidere, at inflationshjælpen
udbetales til den registrerede moder i de tilfælde, hvor
begge forældre opfylder betingelserne for at få
inflationshjælp.
Herved sikres det, at der kun udbetales inflationshjælp
én gang pr. barn, selv om begge forældre opfylder
betingelserne.
Der henvises til lovens § 1 og bemærkningerne hertil
for en nærmere beskrivelse af betingelserne for at modtage
hjælp.
2.1.2.3.
Aftrapning af hjælpen for andet og
tredje barn og maksimal udbetaling af
inflationshjælp
Det foreslås, at der maksimalt ydes inflationshjælp
til samme person for tre børn. Det foreslås videre, at
hjælpen aftrappes for det andet og det tredje barn.
Hjælpen udbetales dog som ét samlet beløb og
ikke særskilt pr. barn.
Aftrapningen af hjælpen indebærer, at hjælpen
pr. barn falder med antallet af børn således, at der
udbetales 7.500 kr. i hjælp for det første barn, for
det andet barn udbetales 3.750 kr., og for det tredje barn
udbetales 2.250 kr. En person vil således maksimalt kunne
modtage en samlet hjælp på 13.500 kr.
Baggrunden for, at hjælpen aftrappes pr. barn, er, at det
formodes, at udgifterne til en børnefamilie ikke
indebærer samme udgifter for hvert enkelt barn i en
børneflok. F.eks. vil udgifter til stigende varmepriser
være det samme, uanset om en børnefamilie har
ét eller flere børn.
Det foreslås også, at der maksimalt kan udbetales
ét beløb pr. barn. Dermed er det ikke er muligt at
modtage hjælp flere gange for det samme barn, heller ikke
selv om forældrene begge er ydelsesmodtagere men ikke lever
sammen.
Det foreslås endvidere, at inflationshjælpen
beregnes først til særbørnene og dernæst
til fællesbørn. Hvis forældre, der er registeret
i CPR med samme bopælsadresse, har både
særbørn og fælles børn, udbetales
indflationshjælpen først til forældrenes
særbørn, og derefter vil den registerede moder
få udbetalt inflationshjælp for forældrenes
fællesbørn, således at den registrerede moder i
alt kan få inflationshjælp for 3 særbørn
og fællesbørn tilsammen.
I børnefamilier, hvor der er særbørn, vil
der kunne være tilfælde, hvor der udbetales
inflationshjælp til mere end tre børn, hvis to
ydelsesmodtagere bor sammen, begge er berettiget til hjælpen,
og begge har særbørn.
Der henvises til lovens § 2 og bemærkningerne hertil
for en nærmere beskrivelse af den maksimale udbetaling og
fordeling mellem særbørn og
fællesbørn.
2.2. Udbetaling og
administration
2.2.1.
Gældende ret
Det er kommunerne, som udbetaler de forsørgelsesydelser,
der efter § 1, stk. 1, nr. 1, er en betingelse for at kunne
få udbetalt den foreslåede inflationshjælp.
Ydelser efter lov om aktiv socialpolitik udbetales som hovedregel
af personens opholdskommune efter reglerne i § 9 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
En person har opholdskommune, hvor personen har sin bopæl
eller sædvanligvis opholder sig, jf. § 9, stk. 2.
Hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv
socialpolitik udbetales som udgangspunkt bagud for 1 måned,
jf. § 89, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik. Det
følger heraf, at der som udgangspunkt ikke vil blive
udbetalt ydelser efter aktivloven for januar til en person, som
afgår ved døden i januar, da den afdøde ikke
har et behov for økonomisk hjælp til
forsørgelse fremadrettet.
2.2.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at inflationshjælpen udbetales uden
ansøgning af den kommune, som har udbetalt hjælp i
kontanthjælpssystemet eller ressourceforløbsydelse til
ydelsesmodtageren for januar 2023. En udbetaling af
inflationshjælp uden ansøgning vil sikre, at alle
berettigede personer så vidt muligt modtager den hjælp,
de er berettiget til, uden at skulle ansøge herom.
Det foreslås videre, at udbetalingen af
inflationshjælp sker i 2 rater til den
bopælsforælder, som modtager én af de relevante
ydelser som foreslået i § 1, stk. 1. Første
udbetaling vil ske i juni 2023, mens anden udbetaling vil ske i
august 2023.
Hvis begge barnets forældre er ydelsesmodtagere og bor
sammen, foreslås det, at inflationshjælpen udbetales
til den registrerede moder.
Hvis begge barnets forældre er ydelsesmodtagere, og
forældrene bor hver for sig, udbetales
inflationshjælpen efter forslaget til den af
forældrene, der er bopælsregistreret i CPR på
samme adresse som barnet den 31. januar 2023.
Hvis ydelsesmodtageren og barnet ikke bor sammen, udbetales
inflationshjælpen ikke, medmindre den anden forælder er
bopælsregistreret i CPR på samme adresse som barnet, og
opfylder betingelserne for ret til inflationshjælp. Det er
bopælsregistreringen i CPR den 31. janaur 2023, der er
bestemmende for, hvilken forælder, som er omfattet af
målgruppen.
Hvis den berettigede forælder eller barnet flytter i
perioden mellem den 31. januar 2023 og indtil 1. eller 2.
udbetaling, udbetales inflationshjælpen fortsat af den
kommune, som har udbetalt forsørgelsesydelserne for januar
2023 efter § 1, stk. 1, nr. 1, til den forælder, som
havde barnet boende den 31. januar 2023.
Videre foreslås det, at der gives mulighed for at
ansøge om udbetaling af inflationshjælp, hvis personen
mener at opfylde betingelserne, men ikke har modtaget
inflationshjælpen i forbindelse med de automatiske
udsøgninger og udbetalinger.
Forslaget giver mulighed for at søge om
inflationshjælp frem til og med den 30. november 2023 med
udbetaling hurtigst muligt og så vidt muligt i 2023. Herefter
vil der ikke blive udbetalt inflationshjælp hverken ved
automatisk udsøgning eller efter ansøgning.
Baggrunden for fristen for ansøgning den 30. november
2023 er hensynet til, at hjælpen kan blive udbetalt i 2023,
da hjælpen er tiltænkt den berettigede personkreds i
2023. Der er tale om en enkelt udbetaling af inflationshjælp
med henblik på at kompensere for de stigende priser, og
hjælp som derfor bør udbetales inden for den
nærmeste fremtid til anvendelse i 2023.
Der vil være information om ordningen f.eks. på
borger.dk og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
hjemmeside således, at personer inden for målgruppen
vil kunne henvende sig til kommunen, hvis de pågældende
ikke har fået inflationshjælpen udbetalt, selv om disse
personer mener at opfylde betingelserne efter § 1.
Det foreslås, at der udbetales inflationshjælp til
boet efter en person, der den 31. januar 2023 opfyldte
betingelserne i § 1, men som på udbetalingstidspunktet
er afgået ved døden. Inflationshjælpen tilfalder
således boet. Hvis personen afgår ved døden
før den 31. januar 2023, udbetales inflationshjælpen
ikke.
Desuden foreslås det, at der udbetales
inflationshjælp til en person, der ved udsøgningen af
målgruppen den 31. januar 2023 opfyldte betingelserne i
§ 1, uanset om et barn afgår ved døden efter 31.
januar 2023. Ligeledes foreslås det, at hvis et barn
dør i januar 2023, udbetales inflationshjælpen til den
forælder, som på tidspunktet for dødsfaldet
opfyldte betingelserne i § 1.
2. 3. Tilbagebetaling
2.3.1.
Gældende ret
Efter § 91, stk. 1, nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik
skal kommunen træffe afgørelse om tilbagebetaling,
når en person mod bedre vidende uberettiget har modtaget
ydelser efter lov om aktiv socialpolitik.
Tilbagebetalingskravet opkræves af kommunen efter regler
fastsat af beskæftigelsesministeren i samråd med
skatteministeren, jf. § 95, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik. Efter § 95, stk. 2, 1. pkt., bortfalder et
tilbagebetalingskrav, når der er gået 3 år efter
hjælpens ophør, uden at der har været
økonomisk mulighed for at gennemføre kravet.
Tilbagebetaling af kravet er nærmere reguleret ved
bekendtgørelse nr. 1617 af 27. december 2019 om kommunernes
opkrævning af tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv
socialpolitik, lov om kontantydelse, § 125 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om en midlertidig jobpræmie
til langtidsledige m.v., lov om en skattefri seniorpræmie og
lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere.
Af § 6 i bekendtgørelsen følger, at kommunen
yder henstand til skyldnere, der bl.a. modtager kontanthjælp
og ressourceforløbsydelse efter lov om aktiv socialpolitik.
Hvis skyldneren har meget beskedne udgifter, f.eks. til bolig, kan
der fastsættes en afdragsordning. Af § 7 i
bekendtgørelsen følger, at en eventuel afdragsordning
stilles i bero, hvis skyldneren senere mister betalingsevnen. Hvis
der i 3 år efter hjælpens ophør ikke har
været økonomisk mulighed for at gennemføre
kravet, bortfalder det, jf. bekendtgørelsens § 9. Hvis
der er fastsat en afdragsordning, som misligholdes, overdrages
kravet til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
Bekendtgørelsens § 10 bestemmer, at hvis en skyldner
trods påkrav ikke overholder en afdragsordning, anses
afdragsordningen for bortfaldet og hele gælden for forfalden,
hvorefter fordringshaveren træffer afgørelse om, at
kravet overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden med henblik
på inddrivelse. Det fremgår af § 95, stk. 2, 2. og
3. pkt., at et tilbagebetalingskrav efter, at det på grund af
misligholdelse af en tilbagebetalingsordning er overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden, alene omfattes af
forældelsesloven og ikke længere af bortfaldsreglen i
§ 95, stk. 2, 1. pkt., i lov om aktiv socialpolitik.
Den forældelse, der omfattes af forældelsesloven,
kan bl.a. afbrydes efter reglerne i forældelseslovens
§§ 15-18, mens den forældelse, som bortfaldsreglen
indeholder, ikke har tilsvarende afbrydelsesmuligheder.
Hvis der ikke fastsættes regler om tilbagebetaling, vil
fejludbetalinger skulle baseres på obligationsrettens
almindelige regler om tilbagesøgningskrav (condictio
indebiti). Efter grundsætningen om condictio indebiti kan
den, der ved en fejl har betalt et beløb, som den
pågældende ikke var forpligtet til at betale, efter
omstændighederne kræve beløbet tilbagebetalt.
Vurderingen af, om beløbet kan kræves tilbagebetalt,
afhænger bl.a. af, om modtageren uberettiget har modtaget
ydelsen i ond tro.
2.3.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at inflationshjælp, som er udbetalt
til en person, der ikke er berettiget til hjælpen, eller
dennes dødsbo, ikke skal tilbagebetales, hvis udbetalingen
skyldes en myndighedsfejl, og det udbetalte beløb ikke
overstiger 13.500 kr.
Forslaget vil betyde, at der ikke skal ske tilbagebetaling af
inflationshjælpen, selv om modtageren ikke var berettiget til
hjælpen, hvis den fejlagtige udbetaling skyldes en
myndighedsfejl, og det beløb, som er udbetalt uberettiget,
udgør op til 13.500 kr. Det kan f.eks. være fejl, som
er sket i forbindelse med udsøgningen af den berettigede
målgruppe eller fejl i forbindelse med udbetalingen.
Det kan også være tilfældet, hvis et
dødsfald sker kort tid før udbetalingstidspunktet og
endnu ikke er blevet registreret i CPR, og inflationshjælpen
derfor udbetales alligevel via NemKonto. Her vil hjælpen ikke
blive krævet tilbagebetalt fra boet.
Den foreslåede grænse på 13.500 kr. skal dog
samtidig sikre, at borgeren har pligt til at tilbagebetale hele det
overskydende beløb over 13.500 kr., der er uberettiget
udbetalt, uanset hvad årsagen til den fejlagtige udbetaling
er, f.eks. i tilfælde af større datafejl, efter de
almindelige regler om condictio indebiti.
Det foreslås videre, at inflationshjælpen skal
kræves tilbagebetalt, hvis kommunen træffer
afgørelse om, at personen, som har modtaget
inflationshjælp, skal tilbagebetale hele den
forsørgelsesydelse, som ligger til grund for udbetaling af
inflationshjælpen, efter reglerne i § 91, stk. 1, nr. 2,
i lov om aktiv socialpolitik.
Det vil være tilfældet, når en person mod
bedre vidende uberettiget har modtaget ydelser efter lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås, at et tilbagebetalingskrav opkræves af
kommunen.
Det foreslås, at et tilbagebetalingskrav bortfalder 3
år efter udbetaling af inflationshjælp.
Det foreslås ligeledes, at hvis et tilbagebetalingskrav
overdrages til restanceinddrivelsesmyndigheden med henblik på
inddrivelse, finder bortfaldsreglen ikke anvendelse fra
restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelse af kravet.
Forældelsesloven og de særlige forældelsesregler
i gældsinddrivelsesloven finder i stedet anvendelse fra
modtagelsen af kravet i restanceinddrivelsesmyndigheden.
De foreslåede regler skal ses i sammenhæng med
§ 18 a, stk. 7, 1. pkt., i lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige, hvorefter forældelsesfristen for
fordringer under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden er
3 år.
Tilbagesendes tilbagebetalingskravet til kommunen, f.eks. fordi
kommunen ikke søger skyldnerens indsigelser om kravets
eksistens eller størrelse afklaret inden rimelig tid, jf.
§ 2, stk. 2, 4. pkt., i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, foreslås det, at bortfaldsreglen atter skal
finde anvendelse. Det betyder, at hvis der er forløbet 3
år efter hjælpens ophør uden, at der har
været økonomisk mulighed for at gennemføre
kravet, bortfalder det.
Endelig foreslås det, at beskæftigelsesministeren
efter forhandling med skatteministeren kan fastsætte regler
om en afdragsordning, herunder at en tilbagebetalingsaftale
bortfalder, hvis skyldneren trods påkrav udebliver med
tilbagebetaling af inflationshjælpen.
Bemyndigelsen vil blive udnyttet til at udvide reglerne i
bekendtgørelse nr. 1617 af 27. december 2019 om kommunernes
opkrævning af tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv
socialpolitik, lov om kontantydelse, § 125 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om en midlertidig jobpræmie
til langtidsledige m.v., lov om en skattefri seniorpræmie og
lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere således, at bekendtgørelsen
også vil omfatte eventuelle tilbagebetalingskrav i
forbindelse med udbetaling af inflationshjælp.
De foreslåede regler svarer til reglerne om
tilbagebetaling i lov om aktiv socialpolitik.
I øvrige tilfælde kan fejludbetalinger kræves
tilbagebetalt efter obligationsrettens almindelige uskrevne
grundsætning om tilbagesøgning (condictio
indebiti).
2.4. Afskæring af
adgang til retsforfølgning
2.4.1.
Gældende ret
Ret til udbetaling af en offentlig ydelse eller et tilskud,
f.eks. inflationshjælp, vil for borgeren være en
fordring. Borgerne, herunder de ovenfor nævnte
ydelsesmodtagere, kan som udgangspunkt råde over sine
ejendele, herunder fordringer, ved at foretage formueretlige
dispositioner såsom at overdrage det pågældende
aktiv til en tredjemand. En overdragelse af fordringer kan dog
være udelukket, hvilket er tilfældet i mange love, der
regulerer udbetalinger af beløb, der udbetales til
særlige formål. Formålet vil forspildes, hvis
beløbet ikke effektivt udbetales til den
pågældende person.
En persons kreditorer kan som udgangspunkt søge sig
fyldestgjort i de aktiver, som personen frit kan råde over,
herunder fordringer. En række aktiver, herunder fordringer,
er dog ved lov friholdt for kreditorernes adgang til
retsforfølgning. Bl.a. fastsætter retsplejelovens
§ 512, stk. 3, at udlæg bl.a. ikke kan foretages i krav
på pension, understøttelse eller anden hjælp fra
det offentlige, medmindre der er forløbet 3 måneder
fra den dag, beløbet kunne fordres udbetalt.
2.4.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at krav på inflationshjælp ikke
skal kunne overdrages eller gøres til genstand for
retsforfølgning, hverken af offentlige eller private
kreditorer, før udbetalingstidspunktet.
Aftaler eller løfter i strid med det foreslåede
forbud vil være ugyldige.
Inflationshjælpen vil være beskyttet mod
retsforfølgning frem til det faktiske udbetalingstidspunkt,
hvor pengene indgår på ydelsesmodtagerens konto.
Herefter vil ydelsesmodtageren kunne disponere over beløbet,
ligesom ydelsesmodtagernes eventuelle kreditorer fra dette
tidspunkt vil kunne foretage retsforfølgning i
beløbet.
Det foreslås videre, at kravet på
inflationshjælp ikke skal kunne anvendes til modregning for
så vidt muligt at sikre opnåelsen af formålet med
udbetalingen af inflationshjælpen, dvs. at beløbet
udbetales, så det kan anvendes til at dække de fortsat
høje priser.
2.5. Fritagelse fra
formueopgørelse i 2023
2.5.1.
Gældende ret
Indeståender på en bankkonto i et pengeinstitut
eller lignende indgår i indberetningen til
skattemyndighederne efter skatteindberetningsloven. Oplysningerne
anvendes bl.a. ved den årlige formueopgørelse
vedrørende pension og boligstøtte.
2.5.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Hvis ydelsesmodtageren ikke anvender inflationshjælpen men
i stedet indsætter beløbet på en bankkonto i et
pengeinstitut eller lignende, vil hjælpen kunne forøge
formuen og dermed påvirke retten til visse ydelser.
Det foreslås, at inflationshjælp ikke skal
indgå i tildeling og beregning af eller medføre
fradrag i forsørgelsesydelser eller andre
indkomstafhængige offentlige ydelser til personen selv eller
til dennes eventuelle ægtefælle, samlever eller
hustandsmedlemmer i 2023.
Det betyder, at en myndighed, som udbetaler ydelser til
personen, skal se bort fra udbetalt inflationshjælp i 2023.
Den udbetalende myndighed kan dog ikke automatisk se, at personen
har fået udbetalt inflationshjælp i 2023.
Derfor foreslås det, at for at opnå ret til, at den
relevante myndighed ser bort fra inflationshjælpen i
forbindelse med tildeling og beregning af andre ydelser, skal
personen selv oplyse myndigheden om, at vedkommende har modtaget
inflationshjælp, der skal ses bort fra frem til udgangen af
2023.
Myndigheden, som skal se bort fra den udbetalte
inflationshjælp, kan kræve dokumentation for, at
personen har modtaget inflationshjælp. Det er ikke
afgørende, at borgeren dokumenterer, at
inflationshjælpen ikke er brugt i 2023.
Efter 31. december 2023 vil inflationshjælpen kunne
påvirke udbetalingen af visse ydelser, hvis hjælpen
ikke er forbrugt inden da, idet den efter udgangen af 2023 vil
indgå i formueopgørelsen.
2.6. Klageadgang
2.6.1.
Gældende ret
Der er i forhold til ydelser efter lov om aktiv socialpolitik
klageadgang i det omfang, at det følger af lovgivningen
herom. Afgørelser om hjælp til forsørgelse i
kontanthjælpssystemet efter §§ 22- 25 a og 27 samt
afgørelser om ressourceforløbsydelse efter
§§ 68 og 69 j i lov om aktiv socialpolitik, og eventuel
tilbagebetaling af disse ydelser kan påklages til
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg efter reglerne i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
jf. § 98, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
2.6.2.
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at der ikke
er behov for at etablere en klageadgang i forhold til
inflationshjælp. Baggrunden herfor er, at afgørelserne
herom er baseret på objektive kriterier, der let kan
konstateres af den udbetalende myndighed. Desuden har personen
mulighed for ved henvendelse til myndigheden at få rettet op
på eventuelle fejl i forbindelse med udsøgningen og
udbetalingen eller at ansøge om udbetaling af hjælp i
en periode efter, at den automatiske udsøgning og udbetaling
er afsluttet, hvis vedkommende mener at opfylde betingelserne
herfor men ikke har fået udbetalt hjælpen
automatisk.
Det er derfor ikke foreslået at fastsætte
klageadgang til anden administrativ myndighed for kommunernes
afgørelser efter denne lov.
Udbetalingen af inflationshjælp skal efter forslaget
varetages af kommunerne, og der vil ikke være administrativ
rekurs til staten som led i et almindeligt
over/underordnelsesforhold.
Der vil heller ikke kunne klages over et afslag på en
ansøgning om inflationshjælp efter forslaget til
§ 5, stk. 3.
Kommunens afgørelse om den ydelse, der giver ret til
inflationshjælpen, kan fortsat påklages efter de
gældende regler. Der vil også efter de gældende
regler i lov om aktiv socialpolitik kunne klages over en
afgørelse om tilbagebetaling af den
forsørgelsesydelse, som har ført til udbetaling af
inflationshjælpen.
Det skal i øvrigt bemærkes, at selve
udsøgningen af den berettigede personkreds, jf. forslaget
til § 1, ikke udgør en forvaltningsretlig
afgørelse, men et processkridt, som efter de
forvaltningsretlige regler ikke kan påklages.
3. Behandling af
personoplysninger og forholdet til databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven
Lovforslaget vil indebære, at kommunerne vil kunne
behandle eller udsøge oplysninger om personer, der modtager
visse ydelser efter lov om aktiv socialpolitik, jf. forslaget til
§ 1. Desuden vil det indebære, at der behandles
oplysninger fra CPR. Det vurderes, at der er tale om behandling af
almindelige og fortrolige, men ikke følsomme
personoplysninger.
Det vurderes, at behandlingen af personoplysninger kan ske inden
for rammerne af databeskyttelsesforordningen art. 6, stk. 1, litra
e. Efter databeskyttelseslovens § 11, stk. 1, kan personnumre
behandles med henblik på entydig dokumentation eller som
journalnummer.
Den foreslåede behandling af personoplysninger vurderes at
være nødvendig for at kunne fremsøge den
berettigede personkreds og sikre, at alle berettigede personer
så vidt muligt får udbetalt inflationshjælpen
uden, at personen selv skal ansøge herom.
Det vurderes efter databeskyttelsesforordningens art. 5, stk. 1,
litra b, ikke at være uforeneligt med det oprindelige
formål, at oplysninger om ydelsesmodtagere i
kontanthjælpssystemet genanvendes til at udsøge
målgruppen for inflationshjælp efter denne lov, da der
er tale om en ret til hjælp, der er betinget af, at personen
har ret til og har fået udbetalt den pågældende
forsørgelsesydelse.
Det er derudover vurderingen, at de foreslåede regler
sikrer klarhed om myndighedernes behandling, herunder indsamling,
samkøring og videregivelse af personoplysninger. Reglerne
medfører, at myndighedernes behandling af personoplysninger
vil kunne undtages fra oplysningspligten i
databeskyttelsesforordningens artikel 14, stk. 5, litra c, om
indsamling og videregivelse, der er udtrykkeligt fastsat i
medlemsstaternes nationale ret, og som fastsætter passende
foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes legitime
interesser.
Det bemærkes, at målgruppen for
inflationshjælp er klart defineret i lovforslagets § 1,
og at personer, som ikke er blevet udsøgt som værende
i målgruppen for hjælpen, og som derfor ikke har
fået udbetalt hjælpen, vil have mulighed for at
ansøge om udbetaling efter forslaget til § 5, stk.
3.
Behandlingen af ansøgningssagerne skal ske under
iagttagelse af reglerne i databeskyttelsesforordningens kapitel III
om den registreredes rettigheder. Reglerne i
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder de
grundlæggende principper i forordningens artikel 5,
forudsættes i øvrigt at ville blive iagttaget i
forbindelse med de nævnte behandlinger af personoplysninger,
herunder i forbindelse med behandling af oplysninger om
ydelsesmodtagere.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4.1.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Inflationshjælpen forventes at medføre statslige
merudgifter til udbetaling af hjælpen på ca. 376 mio.
kr. i 2023, svarende til ca. 290 mio. kr. efter tilbageløb i
faktisk niveau. I strukturelt niveau koster inflationhjælpen
ca. 300 mio. kr. efter tilbageløb i 2023. I skønnet
er der indeholdt merudgifter til inflationshjælp som
følge af lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Skønnet er behæftet med usikkerhed, da oplysninger om
målgruppen endnu ikke foreligger endeligt.
Skattefritagelsen har karakter af en skatteudgift, der
skønnes til 142 mio. kr.
Samlet set skønnes indførelsen af
inflationshjælp at medføre offentlige merudgifter i
2023 på ca. 376 mio. kr. før tilbageløb,
svarende til ca. 290 mio. kr. i 2023 efter tilbageløb i
faktisk niveau, jf. tabel 1.
| | | Tabel
1. Økonomiske konsekvenser af
lovforslaget (2023-pl) | | | | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | I alt statslige
udgifter | 376,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Heraf til inflationshjælp | 376,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt før tilbageløb | 376,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt efter tilbageløb | 289,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | | | | | |
|
Udbetaling af inflationshjælp skønnes i gennemsnit
ikke at ændre den enkelte modtagers tilskyndelse til at tage
beskæftigelse. Beskæftigelseseffekterne forventes
således at være uændrede i 2023.
Lovforslaget vurderes isoleret set at medføre
administrative udgifter for Skatteforvaltningen på 0,3 mio.
kr. i 2023 til implementering af en ny fordringstype.
Inflationshjælpen udbetales af kommunerne via Kommunernes
Ydelsessystem, og der kan være mindre IT-tilpasninger
forbundet hermed. De kommunaløkonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med de kommunale parter.
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser
for regionerne.
4.2.
Implementeringskonsekvenser
Inflationshjælp skal efter lovforslaget som udgangspunkt
udbetales uden ansøgning af den kommune, som i forvejen
udbetaler den forsørgelsesydelse, som giver ret til at
modtage inflationsshjælp, hvis ydelsesmodtageren har
hjemmeboende børn under 15 år, jf. forslaget til
§ 1, stk. 1.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at lovforslaget har
visse negative implementeringskonsekvenser i form af behov for
it-understøttelse, nye arbejdsgange og betydning for
borgerne, men at disse vurderes at være af begrænset
omfang.
Lovforslaget er udarbejdet efter principperne for
digitaliseringsklar lovgivning, idet udbetalingerne er baseret
på objektivt konstaterbare kriterier om ret til en konkret
forsørgelsesydelse og antallet af børn under 15
år for en nærmere bestemt målgruppe i en given
periode.
Udbetalingerne sker så vidt muligt på baggrund af
myndighedernes genbrug af data om målgruppen. Kommunerne
foretager udbetalingen af inflationshjælpen på grundlag
af de oplysninger, som kommunen i forvejen er i besiddelse af, om
udbetaling af den relevante ydelse, jf. forslaget til § 1,
stk. 1, nr. 1.
Udsøgningen af målgruppen er tilrettelagt med
henblik på at sikre en så præcis udsøgning
af målgruppen som muligt, der mindsker de administrative
konskvenser for borgerne. Tidspunktet for udsøgning af
målgruppen er f.eks. fastlagt tilbage i tid (31. januar 2023)
således, at der er taget højde for eventuelle
efterregistreringer, når hjælpen kommer til
udbetaling.
Implementeringskonsekvenserne er således i lovforslaget
søgt minimeret ved i videst muligt omfang at basere
ordningen på objektive kriterier, som muliggør
udbetaling uden ansøgning og ved genbrug af eksisterende
offentlig IT-infrastruktur. Det bemærkes i denne
sammenhæng, at udbetalingsreglen i lovforslagets § 1,
stk 2, hvorefter inflationshjælpen udbetales til den
registrerede moder, understøtter en enkel fordeling af
inflationshjælpen og desuden er en genanvendelse af
udbetalingsreglen fra lov om et midlertidigt børnetilskud
til visse forsørgere.
Lovforslaget lever således op til princip nr. 1 om enkle
og klare regler, princip nr. 3 om automatisk sagsbehandling og
princip nr. 4 om sammenhæng på tværs og genbrug
af data.
Desuden vurderes det, at forslaget lever op til princip nr. 5 om
tryg og sikker datahåndtering. Kommunerne foretager i
forvejen sikker databehandling om samme målgruppe i
forbindelse med administrationen af de relevante
forsørgelsesydelser efter lov om aktiv socialpolitik.
Kommunerne skal som myndighed overholde de
databeskyttelsesretlige regler, herunder krav til it-sikkerhed.
Udbetalingen af inflationshjælp vil ske via de kanaler, som
kommunen anvender til udbetaling af den relevante ydelse til samme
målgruppe.
For så vidt angår princip 2 om digital kommunikation
bemærkes det, at der ikke med lovforslaget vil være
krav om obligatorisk digital selvbetjening, f.eks. i forbindelse
med en ansøgning om udbetaling af inflationshjælp i de
tilfælde, hvor hjælpen ikke udbetales automatisk. Det
forventes, at kommunen vil benytte samme kommunikationskanaler, som
anvendes i forbindelse med ansøgning, afgørelse og
udbetaling af den relevante forsørgelsesydelse efter lov om
aktiv socialpolitik.
Endelig bemærkes det, at det forventes, at muligheden for
snyd og fejl i forbindelse med udbetalingen af
inflationshjælp vil være begrænset på grund
af udbetalingen på baggrund af genbrug af eksisterende data
og it-infrastruktur.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget skønnes at have begrænsede negative
administrative konsekvenser for borgerne, idet
inflationshjælpen i overvejende grad vil blive udbetalt uden
ansøgning. Forslaget vil således alene medføre
administrative konsekvenser for borgere, der er berettigede, men
ikke har modtaget inflationshjælp automatisk. Borgere, der
ikke har modtaget inflationshjælp, vil efter lovforslaget
kunne søge om hjælpen.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Forud for lovens fremsættelse har det ikke været
muligt at afslutte den eksterne høring på grund af
tidspunktet for aftalens indgåelse og
implementeringskonsekvenser med henblik på udbetaling af
inflationshjælpen med første rate i juni. Et udkast
til lovforslag har i perioden fra den 23. marts 2023 til den 30.
marts 2023, været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Ankestyrelsen, ATP, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige Erhvervsdrivende (ASE),
Beskæftigelsesrådet, Business Danmark,
Børnerådet, Børns Vilkår, DAK, Danmarks
Frie Fagforening, Danske Advokater, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Danske Revisorer,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det faglige hus,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kommunale
Velfærdschefer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Forhandlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Institut
for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL,
Landsforeningen Fleksjob, Landsforeningen af nuværende og
tidligere Psykiatribrugere (LAP), Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagbevægelse, Mødrehjælpen, Red
Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for Psykisk Sårbare
på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SAND -
De hjemløses landsorganisation, Udbetaling Danmark og
Ældresagen.
| 11. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 289.6 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Begrænsede | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Begrænsede | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Der findes ikke gældende regler om udbetaling af
inflationshjælp til personer med børn under 15
år, som modtager hjælp til forsørgelse i
kontanthjælpssystemet eller
ressourceforløbsydelse.
Det foreslås i § 1, stk.
1, at der ydes inflationshjælp til personer, der
opfylder følgende betingelser, jf. dog stk. 2:
1) Personen for januar 2023 modtog
a) hjælp til forsørgelse i
kontanthjælpssystemet efter §§ 22-25 a eller 27 i
lov om aktiv socialpolitik, eller
b) ressourceforløbsydelse efter §§ 68 eller 69
j i lov om aktiv socialpolitik.
2) Personen forsørgede eget barn, som ikke var fyldt 15
år den 31. januar 2023, jf. dog § 6, stk. 2, 2. pkt.
3) Personen og barnet den 31. januar 2023 var
bopælsregisteret i CPR på samme adresse, jf. dog §
6, stk. 2, 2. pkt.
Bestemmelsen indebærer, at det ikke er
udbetalingstidspunktet for inflationshjælpen, der er
afgørende for retten til inflationshjælp. Det
afgørende er, at forsørgelsesydelsesmodtageren fik
udbetalt en af de omfattede ydelser for januar i 2023 efter
forslaget til § 1, stk. 1, nr. 1.
Udsøgningstidspunktet for målgruppen i januar 2023
fastsættes til at være den 31. januar 2023, da
udsøgningen dermed korresponderer med udbetalingen af
ydelsen for januar måned 2023. En udbetaling den 31. januar
2023 for andre perioder end for januar 2023 vil således ikke
kunne give ret til inflationshjælpen. En person, som har
fået udbetalt eksempelvis kontanthjælp for december
2022 og for februar 2023 men ikke for januar 2023, vil dermed ikke
have ret til inflationshjælp.
Den foreslåede bestemmelse betyder endvidere, at
hjælpen udbetales til personer, som modtager enten
selvforsørgelses- og hjemrejse eller overgangsydelse,
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller
ressourceforløbsydelse under et ressourceforløb eller
under et jobafklaringsforløb.
Det betyder , at personer, der modtager hjælp efter §
27 i lov om aktiv socialpolitik, vil være omfattet af
målgruppen i lovens § 1, stk. 1, nr. 1, da § 27
udgør en kontanthjælpssats i
kontanthjælpssystemet.
Personer, der modtager hjælp efter §§ 27 a og 27
b i lov om aktiv socialpolitik, vil ikke være berettiget til
inflationshjælpen.
Personer, der modtager selvforsørgelses- og
hjemrejseydelse eller overgangsydelse som revalidender, vil
være berettiget til inflationshjælpen, da denne gruppe
modtager en af de omfattede ydelser som forsørgelsesydelse.
I det omfang en forrevalidends forsørgelsesgrundlag
udgøres af de i § 1, stk. 1, nr. 1, nævnte
ydelser, jf. § 71, stk. 6, i lov om aktiv social politik,
foreslås det, at disse ligeledes vil være berettiget
til inflationshjælpen.
Derudover vil personer, der modtager
ressourceforløbsydelse, og som får foretaget fradrag i
ressourceforløbsydelsen således, at der ikke udbetales
nogen ydelse i januar i 2023, ikke være omfattet af
målgruppen for inflationshjælpen i § 1, stk. 1,
nr. 1. Disse personer anses for at være ydelsesmodtagere, da
de ellers ikke vil være omfattet af indsatsen for
ressourceforløb eller jobafklaringsforløb efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, men denne personkreds vil
efter forslaget falde udenfor målgruppen for
inflationshjælp, da de ikke opfylder kriteriet om at få
udbetalt en af de omfattede ydelser for januar 2023.
Bestemmelsen indebærer også, at
forsørgelsesydelsesmodtageren skal have den privatretlige
forsørgelsespligt over for et eller flere børn den
31. januar 2023 for at kunne være berettiget til
inflationshjælpen. Det er således kun personer med
forsørgelsespligt overfor egne børn, der har ret til
inflationshjælpen. Egne børn omfatter
adoptivbørn og biologiske børn.
Det foreslåede betyder også, at hjælpen
udbetales til personer med børn under 15 år. Da
tidspunktet for udsøgningen af målgruppen er den 31.
januar 2023, vil det alene være personer med børn, der
endnu ikke var fyldt 15 år den 31. januar 2023, der har ret
til hjælpen.
Det betyder, at hvis en ydelsesmodtager har et barn, der fyldte
15 år før den 31. januar 2023, vil der ikke blive
udbetalt inflationshjælp til denne person. Hvis et eller
flere af børnene fylder 15 år efter januar 2023,
udbetales hjælpen, selv om barnet er fyldt 15 år,
før udbetalingen af første eller anden rate.
Det foreslåede betyder videre, at den berettigede
ydelsesmodtager skal være bopælsregistreret i CPR
på samme adresse som sit barn eller sine børn under 15
år den 31. januar 2023 for at få ret til
inflationshjælpen.
Kravet om, at den berettigede ydelsesmodtager skal være
bopælsregistreret i CPR på samme adresse som barnet,
betyder, at hvor to berettigede ydelsesmodtagere har to
fælles børn, men bor hver for sig, og hver især
er bopælsregistreret i CPR på samme adresse som
ét af børnene den 31. januar 2023, vil begge
forældre være berettiget til inflationshjælp
svarende til satsen for det første barn. Da det er
bopælsforælderen, der modtager tilskuddet, vil der i
denne sitation således være tale om udbetaling af
hjælp til to berettigede, da begge forældre er
bopælsregistreret i CPR på samme adresse som det ene af
deres børn den 31. januar 2023.
En kontanthjælpsmodtager, der modtog ydelse for januar
2023, og som har et barn under 15 år, men som ikke er
samlevende med barnets anden forælder, og hvor barnet er
bopælsregsitreret i CPR hos den anden forælder den 31.
janaur 2023, vil dermed ikke have ret til
inflationshjælp.
Forslaget vil således betyde, at det er den
forælder, som modtager en relevant ydelse, og som har barnet
registreret på sin adresse på
udsøgningstidspunktet den 31. januar 2023, som får
udbetalt inflationshjælpen. Det gælder også selv
om barnet flytter inden udbetalingerne i juni og august 2023. Det
gælder ligeledes, selvom barnet flytter til en anden
forælder, som også har modtaget én af de
relevante ydelser for januar 2023.
Hvis et barn ikke er bopælsregistreret i CPR-registeret
sammen med den ene eller begge sine forældre den 31. januar
2023, fordi barnet er anbragt udenfor hjemmet, udbetales der ikke
inflationshjælp for dette barn.
Det er således den forælder, som har barnet boende
på udsøgningstidspunktet den 31. januar 2023, som
får inflationshjælpen udbetalt, selv om barnet flytter
inden udbetalingerne i juni og august 2023.
Det foreslås i § 1, stk.
2, at inflationshjælp efter stk. 1 alene ydes til den
registrerede moder, såfremt begge forældre opfylder
betingelserne i stk. 1.
Forslaget vil betyde, at inflationshjælpen udbetales til
den registrerede moder i de tilfælde, hvor begge
forældre opfylder betingelserne for at få udbetalt
inflationshjælp efter stk. 1. Det betyder, at såfremt
begge forældre opfylder betingelserne efter stk. 1 og har
fire fællesbørn, vil der alene ske udbetaling til tre
af fællesbørnene og udbetalingen vil ske til moderen.
Der vil ikke ske udbetaling for det fjerde og sidste
fællesbarn til faderen, da beregningen af hjælpen sker
på baggrund af moderen i de tilfælde, hvor begge
personer er berettigede til hjælpen på baggrund af
fællesbørn og bor på samme adresse.
Det gælder således, hvor begge forældre har
modtaget en ydelse, som er nævnt i stk. 1, nr. 1, for 2023,
hvor der er tale om fælles børn, og hvor begge
forældre den 31. januar 2023 var bopælsregistreret
på samme adresse i CPR som barnet.
Forslaget vil indebære, at hvis det alene er faderen, som
opfylder betingelserne i stk. 1, vil udbetalingen ske til
faderen.
Det vil f.eks. være tilfældet, hvis det alene er
faderen, som har modtaget en ydelse, som er nævnt i stk. 1,
nr. 1, eller hvis det er faderens særbørn, der den 31.
januar 2023 er bopælsregistreret i CPR hos ham, og han har
modtaget en relevant ydelse for januar 2023 efter stk. 1, nr.
1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Der findes ikke gældende relger om udbetaling af
inflationshjælp til personer med børn under 15
år, som modtager hjælp til forsørgelse i
kontanthjælpssystemet eller
ressourceforløbsydelse.
Det foreslås i § 2, stk.
1, at der ydes inflationshjælp efter § 1 med
følgende satser:
1) 7.500 kr. for det første barn.
2) 3.750 kr. for det andet barn.
3) 2.250 kr. for det tredje barn.
Det betyder, at hjælpen pr. barn falder med antallet af
børn således, at der udbetales 7.500 kr. i hjælp
for det første barn, 3.750 kr. for det andet barn, og 2.250
kr. for det tredje barn. Det betyder, at en person med 1 barn
får 7.500 kr. i inflationshjælp, en person med 2
børn får 11.250 kr. i inflationshjælp, og en
person med 3 eller flere børn får 13.500 kr. i
inflationshjælp. En børnefamilie vil således
maksimalt kunne modtage en samlet hjælp på 13.500 kr. i
2023, dog med undtagelse af børnefamilier, hvor begge
forældre er berettigede, og der er særbørn.
Det foreslås i § 2, stk.
2, at der maksimalt kan ydes inflationshjælp én
gang pr. barn og maksimalt for tre børn.
Det betyder, at der ikke kan udbetales tilskud til flere
ydelsesmodtagere for det samme barn, og at hver berettiget
ydelsesmodtager maksimalt kan modtage hjælp for op til tre
børn.
Der kan efter forslaget således alene udbetales
inflationshjælp én gang pr. barn, selv om begge
forældre modtager en relevant forsørgelsesydelse efter
§ 1, stk. 1, nr. 1. Det gælder uanset om
forældrene bor sammen eller hver for sig.
Det foreslås endvidere i § 2,
stk. 3, at for personer, der den 31. januar 2023 var
bopælsregistreret i CPR på samme adresse, og som
både har et eller flere fælles børn og et eller
flere særbørn under 15 år registreret på
samme bopæl, beregnes inflationshjælp efter stk. 1,
først til særbørnene.
Det betyder, at når to forældre, der begge opfylder
betingelserne for at få inflationshjælpen, bor sammen
og har fælles børn under 15 år i hjemmet, hvor
den ene eller begge af forældrene også forsørger
særbørn under 15 år i hjemmet, beregnes
inflationshjælpen først til særbørnene og
dernæst til de fælles børn. Da udbetalingen sker
til den registrerede moder efter lovens § 1, stk. 2, beregnes
hjælpen først til moderens særbørn og
dernæst til eventuelle fælles børn.
Eksempelvis vil to berettigede
ydelsesmodtagere, der er bopælsregistreret i CPR på
samme adresse, og som har et fælles barn, hvor moderen, har
et særbarn, få udbetalt inflationshjælp på
følgende måde:
- Der udbetales
inflationshjælp til moderen for hendes særbarn svarende
til satsen for 1. barn.
- Det er udbetales
inflationshjælp til moderen for fællesbarnet svarende
til satsen for 2. barn.
Såfremt det er faderen, der har et
særbarn, vil inflationshjælpen blive udbetalt på
følgende måde:
- Der udbetales
inflationshjælp til faderen for hans særbarn svarende
til satsen for 1. barn.
- Der udbetales
inflationshjælp til moderen for fællesbarnet svarende
til satsen for 1. barn.
Hvis begge forældre har 1
særbarn hver udover deres ene fælles barn, vil
inflationshjælpen blive udbetalt på følgende
måde:
- Der udbetales
inflationshjælp til moderen for hendes særbarn svarende
til satsen for 1. barn.
- Der udbetales
inflationshjælp til faderen for hans særbarn svarende
til satsen for 1. barn.
- Det er udbetales
dernæst inflationshjælp til moderen for deres
fælles barn svarende til satsen for 2. barn.
Da hjælpen udbetales til den registrede moder, når
forældrene er bopælsregistreret i CPR på samme
adresse, jf. lovens § 1, stk. 2, følger det af
forslaget, at satsen for eventuelle fællesbørn vil
blive beregnet på baggrund af antallet af moderens
særbørn. Det betyder, at hvis moderen har tre
særbørn, vil der ikke blive udbetalt hjælp til
yderligere fælles børn, uanset om faderen også
er berettiget til inflationshjælp for disse
fællesbørn. Omvendt vil der ske udbetaling til alle
tre fælles børn, såfremt det er faderen, der har
tre særbørn, hvis moderen ingen særbørn
har, og de har tre fælles børn.
Det har således betydning for den samlede udbetaling af
hjælp, om det er moderen eller faderen, der har
særbørn, da beregningen af hjælpen for
fællesbørn afhænger af, om moderen har
særbørn.
Til §
3
Det skatteretlige udgangspunkt for indkomstbeskatningen efter
statsskattelovens § 4 er, at enhver form for indtægt er
skattepligtig for modtageren. Offentlig støtte er efter
gældende ret som udgangspunkt skattepligtig indkomst,
medmindre der er særskilt hjemmel til skattefritagelse,
f.eks. i ligningsloven. Der er ikke fastsat regler om
skattefritagelse af den foreslåede inflationshjælp til
børnefamilier.
Det foreslås i § 3, stk.
1, at inflationshjælp efter § 1 er skattefri.
Forslaget betyder, at inflationshjælp efter § 1 ikke
vil skulle indgå i opgørelsen af den skattepligtige
indkomst og vil dermed ikke få indflydelse i forbindelse med
tildeling og udbetaling af en række indkomstafhængige
ydelser.
Indeståender på personens bankkonti eller uforbrugte
midler vil f.eks. efter lov om individuel boligstøtte og
efter pensionslovgivningen indgå i opgørelsen af
formuen og vil i visse tilfælde kunne påvirke personens
ret til ydelser eller udmålingen heraf. Som udgangspunkt
anvender myndighederne i forhold til boligstøtte og pension
den seneste slutligning fra skattemyndighederne i forbindelse med
tilkendelse og beregning af ydelser, hvor formuen skal
opgøres. For de borgere, der løbende modtager
ydelser, anvendes den seneste slutligning typisk som udgangspunkt
for formueopgørelsen. Personen har dog oplysningspligt og
har derfor pligt til at give myndighederne besked, hvis formuen
aktuelt er højere. Desuden har personen ret til at få
lagt den aktuelle formue til grund, hvis den er mindre end
oplysningerne fra slutligningen. Slutligningen for 2023 vil f.eks.
først blive anvendt som grundlag for
formueopgørelser, når den foreligger i 2024, og vil
derfor som udgangspunkt blive lagt til grund for opgørelsen
af formuen pr. den 1. januar 2026 og dermed for ydelsesudbetalinger
i hele 2026.
Det foreslås i § 3, stk.
2, at i 2023 indgår inflationshjælp efter §
1 ikke i tildelingen eller beregningen af offentlige
forsørgelsesydelser og medfører ikke fradrag i disse
ydelser for ydelsesmodtageren, dennes ægtefælle,
samlever eller andre husstandsmedlemmer.
Forslaget vil betyde, at inflationshjælp hverken skal
indgå i en eventuel opgørelse af formue eller
indtægtsgrundlag m.v. i forbindelse med tildelingen og
beregningen m.v. af offentlige ydelser.
Hvis en ydelsesmodtager ikke inden udgangen af 2023 har brugt
inflationshjælpen, vil beløbet indgå i
skattemyndighedernes slutligning for skatteåret 2023.
Efter forslaget ses der bort fra inflationshjælpen indtil
udgangen af 2023.
Forslaget vil betyde, at inflationshjælpen vil kunne
indgå i en opgørelse af formue ved tildeling m.v. af
offentlige ydelser fra den 1. januar 2024, hvis hjælpen ikke
er forbrugt inden denne dato.
Det foreslås i § 3, stk.
3, for at opnå ret efter stk. 2, skal en person, der
modtager en offentlig forsørgelsesydelse, selv oplyse
myndigheden, som udbetaler den offentlige
forsørgelsesydelse, om udbetalingen af inflationshjælp
efter § 1.
Forslaget vil betyde, at modtagerne af inflationshjælp
frem til udgangen af 2023 selv skal gøre opmærksom
på, at hjælpen ikke skal indgå i tildelingen og
udmålingen af andre ydelser eller tillæg.
Myndigheden, som udbetaler de ydelser, hvori
inflationshjælpen ikke skal indgå, vil ikke automatisk
vide, at ydelsesmodtageren har fået udbetalt hjælp. Det
gælder f.eks. for Udbetaling Danmark, som udbetaler
boligstøtte, og som i forbindelse med udbetalingen heraf
ikke automatisk vil vide, at personen har været i
målgruppen for udbetaling af inflationshjælp fra
kommunen.
Hvis personen modtager en ydelse for 2023, som
inflationshjælpen ikke skal indgå i tildelingen eller
beregningen af, vil vedkommende kunne anmode den myndighed, som
udbetaler ydelsen, om at se bort fra inflationshjælpen i
forbindelse med ansøgning om en ydelse frem til udgangen af
2023.
Det foreslås i § 3, stk.
4, myndigheden, som skal se bort fra inflationshjælpen
i de stk. 2 nævnte situationer, kan kræve dokumentation
for, at personen har modtaget inflationshjælpen.
Dokumentationen vil kun være relevant i det omfang, at den
relevante myndighed ikke i forvejen har oplysninger om udbetaling
af inflationshjælp. Det vil således f.eks. ikke
være relevant for kommunen at anmode om dokumentation
udbetaling af inflationshjælp, idet kommunen efter anmodning
fra personen, som har modtaget inflationshjælp, kan fremfinde
oplysningerne om udbetaling af hjælpen. Det vil således
være tilstrækkeligt, at personen selv gør
opmærksom på, at vedkommende har modtaget
inflationshjælp, som kommunen skal se bort fra i forbindelse
med udbetaling af andre sociale ydelser.
Dokumentation for udbetaling af inflationshjælp kan ske i
form af afgørelsen om udbetalingen. Det vil ikke være
et krav, at personen godtgør, at inflationshjælpen
ikke er forbrugt, eller at den er adskilt fra anden formue, f.eks.
på en særskilt konto for at undgå, at den
indgår i en ydelse, der opgøres på baggrund af
formue.
Til §
4
Udgangspunktet er, at en person kan råde over sine
ejendele, herunder fordringer, ved at foretage formueretlige
dispositioner såsom at overdrage det pågældende
aktiv til en tredjemand. En overdragelse af fordringer kan dog
være udelukket, hvilket er tilfældet efter mange love,
der regulerer udbetalinger af beløb, der udbetales til
særlige formål. Formål, der vil forspildes, hvis
beløbet ikke effektivt udbetales til den
pågældende person.
En persons kreditorer kan som udgangspunkt søge sig
fyldestgjort i de aktiver, som personen frit kan råde over,
herunder fordringer. En række aktiver, herunder fordringer,
er dog ved lov friholdt for kreditorernes adgang til
retsforfølgning. Bl.a. fastsætter retsplejelovens
§ 512, stk. 3, at udlæg bl.a. ikke kan foretages i krav
på pension, understøttelse eller anden hjælp fra
det offentlige, medmindre der er forløbet 3 måneder
fra den dag, beløbet kunne fordres udbetalt.
Det foreslås i § 4, stk.
1, at inflationshjælp efter § 1 ikke kan
overdrages eller gøres til genstand for
retsforfølgning før udbetalingstidspunktet.
Forslaget om forbud mod overdragelse af kravet på
inflationshjælp skal sikre en effektiv udbetaling af
beløbet til ydelsesmodtageren. Forslaget vil således
betyde, at der ikke kan støttes ret på aftaler eller
ensidige tilkendegivelser, hvor en ydelsesmodtager overdrager
retten til inflationshjælp. Hvis der i strid med det
foreslåede forbud skulle blive indgået en aftale om
overdragelse af kravet, vil en sådan aftale være
ugyldig. Det samme gælder en ensidig tilkendegivelse
(løfte) om overdragelse.
Inflationshjælpen vil med forslaget være beskyttet
mod retsforfølgning frem til det faktiske
udbetalingstidspunkt, hvor pengene indgår på
ydelsesmodtagerens konto, hvorefter ydelsesmodtageren vil kunne
disponere over beløbet. Ligesom ydelsesmodtagernes
eventuelle kreditorer fra dette tidspunkt vil kunne foretage
retsforfølgning mod beløbet.
Det foreslås videre i § 4, stk.
2, at inflationshjælp efter § 1 kan ikke anvendes
til modregning.
Det vil betyde, at der ikke kan ske modregning, og det
gælder alle typer af modregning, herunder modregning i
inflationshjælp for uberettiget modtagne ydelser.
Der henvises til afsnit 2.4. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
5
Det er efter gældende regler kommunerne, der udbetaler de
forsørgelsesydelser, som efter lovforslagets § 1, stk.
1, nr. 1, er en betingelse for at kunne få udbetalt
inflationshjælp. Hjælpen udbetales som hovedregel af
personens opholdskommune efter reglerne i § 9 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Efter § 38 i lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v., samles data af betydning for
arbejdsmarkedsovervågningen m.v. i Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings statistiske datavarehus.
Det foreslås i § 5, stk.
1, at inflationshjælp efter § 1 udbetales uden
ansøgning af den kommune, som har udbetalt ydelserne som
nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1.
Forslaget vil betyde, at det vil være den kommune, som har
udbetalt den relevante ydelse, jf. § 1, stk. 1, nr. 1, til
forælderen, som skal udbetale inflationshjælp til
vedkommende. Det gælder også, selv om forældren
eller barnet eventuelt måtte flytte kommune efter januar 2023
og indtil udbetalingen af de to rater.
Inflationshjælpen udbetales uafhængigt af familiens
forsørgelsesmæssige status på
udbetalingstidspunkterne. Afgørende for de to udbetalinger
er således, at en eller begge forældre helt eller
delvist har modtaget en af de relevante ydelser for januar 2023,
jf. § 1, stk. 1, nr. 1, og antallet af registrerede
børn under 15 år på adressen den 31. januar
2023.
Det foreslås i § 5, stk.
2, at inflationshjælp efter § 1 udbetales i to
rater i 2023. Inflationsjælpen udbetales med halvdelen af
beløbet i juni 2023 og halvdelen af beløbet i august
måned 2023.
Første rate af inflationshjælpen vil således
blive udbetalt af kommunerne i juni 2023 og anden rate i august
2023.
Det foreslås i §
5, stk. 3, at en person,
der ikke den 1. juli 2023 har modtaget inflationshjælp, og
som mener at opfylde betingelserne herfor, kan ansøge om at
få udbetalt inflationshjælp hos den kommune, som har
udbetalt ydelserne, jf. § 1, stk. 1, nr. 1. Ansøgningen
om inflationshjælp skal være modtaget hos kommunen
senest den 30. november 2023.
Forslaget skal sikre, at der efter ansøgning kan
træffes afgørelse om inflationshjælp, hvis en
person ikke har modtaget hjælpen uden ansøgning fra
kommunen, selv om vedkommende mener at opfylde betingelserne
herfor.
Forslaget vil betyde, at der ikke udbetales
inflationshjælp til personer, som søger herom efter
fristens udløb.
Hvis kommunen efter den første udbetaling af
inflationshjælp skulle blive opmærksom på, at en
person, der har været berettiget til og fået udbetalt
en relevant forsørgelsesydelse for januar 2023 og har
børn i den relevante aldersgruppe, ved en fejl ikke har
modtaget hjælpen automatisk efter § 1, vil kommunen
skulle rette op på fejlen og udbetale hjælpen til den
berettigede person.
Det foreslås i § 5, stk.
4, at kommunerne skal videregive oplysninger om
udbetalingstidspunkt og personnummer på personer, der har
modtaget inflationshjælp, til Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering til brug for statistisk opfølgning og analyse
samt opbevaring i styrelsens statistiske datavarehus.
Forslaget vil indebære, at kommunerne får en pligt
til at indsende oplysninger om udbetaling af inflationshjælp
til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til brug for
statistik, overvågning, analyse og forskning. Oplysningerne
registreres og opbevares i Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekrutterings statistiske datavarehus, jf. § 38 i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
Oplysningerne om ordningen kan herefter køres sammen med
andre relevante registre i Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering og anvendes til, at styrelsen kan betjene ministeren
og Folketinget, overvåge arbejdsmarkedet, lave statistik,
analyser og forskning på ordningen på statistisk niveau
fordelt på f.eks. køn, alder, geografi eller
ydelsestype m.v.
Til §
6
Hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv
socialpolitik udbetales efter gældende regler som
udgangspunkt bagud for 1 måned, jf. § 89, stk. 1, i lov
om aktiv socialpolitik. Det følger heraf, at der som
udgangspunkt ikke vil blive udbetalt ydelser efter aktivloven for
januar til en person, som afgår ved døden i januar, da
den afdøde ikke har et behov for økonomisk
hjælp til forsørgelse fremadrettet.
Det foreslås i § 6, stk.
1, at inflationshjælp udbetales til boet efter en
person, der opfyldte betingelserne i § 1, men som på
tidspunktet for udbetaling af inflationshjælp er afgået
ved døden.
Forslaget vil betyde, at inflationshjælpen udbetales til
dødsboet efter en person, som var berettiget til
inflationshjælp efter § 1, men som afgår ved
døden inden udbetalingen af inflationshjælpen finder
sted i juni og august.
Inflationshjælp udbetales derimod ikke til dødsboet
efter en person, der er afgået ved døden i januar
2023, og som derfor ikke har fået udbetalt en relevant
forsørgelsesydelse for januar 2023.
Det følger af betingelsen om, at forælderen helt
eller delvist skal have modtaget en forsørgelsesydelse for
januar 2023, jf. § 1, stk. 1, nr. 1.
Det foreslås i § 6, stk. 2, 1.
pkt., at inflationshjælp efter § 1 udbetales til
en person, som opfylder betingelserne i § 1, uanset om et
omfattet barn er afgået ved døden efter 31. januar
2023.
Forslaget vil betyde, at hvis et barn, som var under 15 år
den 31. januar 2023, afgår ved døden herefter,
så udbetales inflationshjælpen til den forælder,
der i øvrigt opfyldte betingelserne for at modtaget
inflationshjælp i § 1 på tidspunktet for
udsøgningen af målgruppen den 31. januar 2023.
Det foreslås i § 6, stk. 2, 2.
pkt., at hvis et barn dør i januar 2023, udbetales
inflationshjælp til en person, som opfyldte betingelserne i
§ 1 på tidspunktet for dødsfaldet.
Forslaget vil betyde, at den forælder, som opfyldte
betingelserne i § 1 på det tidspunkt i januar 2023, hvor
barnet dør, vil få udbetalt inflationshjælp.
Det vil betyde, at det vil være tidspunktet for
dødsfaldet, som vil være afgørende for, om
betingelserne efter § 1 vil være opfyldt. Det vil
således være den forælder, som har modtaget en
ydelse som nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1, og som havde
barnet bopælsregistreret på samme adresse, da
dødsfaldet indtrådte, som vil få udbetalt
hjælpen.
Hvis barnet er afgået ved døden i 2022, udbetales
der ikke inflationshjælp efter § 1.
Til §
7
Efter den gældende § 91, stk. 1, nr. 2, i lov om
aktiv socialpolitik skal kommunen træffe afgørelse om
tilbagebetaling, når en person mod bedre vidende uberettiget
har modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik.
Efter § 95, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik
opkræves tilbagebetalingskravet af kommunen eller af
Udbetaling Danmark efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren i samråd med skatteministeren.
Tilbagebetalingspligten er nærmere reguleret ved
bekendtgørelse nr. 1617 af 27. december 2019 om kommunernes
opkrævning af tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv
socialpolitik, lov om kontantydelse, § 125 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om en midlertidig jobpræmie
til langtidsledige m.v., lov om en skattefri seniorpræmie og
lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere.
Efter § 95, stk. 2, 1. pkt., bortfalder
tilbagebetalingskravet, når der er gået 3 år
efter hjælpens ophør uden, at der har været
økonomisk mulighed for at gennemføre kravet.
Efter § 95, stk. 2, 2. og 3. pkt., finder reglen om
bortfald i § 95, stk. 2, 1. pkt., ikke anvendelse, hvis
tilbagebetalingskravet overdrages til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden. Det vil i så fald være
forældelseslovens regler, som gælder.
Der henvises til lovforslaget almindelige bemærkninger
pkt. 2.3.1. for en nærmere beskrivelse af
tilbagebetalingsreglerne.
Det foreslås i § 7, stk.
1, at inflationshjælp efter § 1, som er udbetalt
til en person, der ikke er berettiget til hjælpen, eller
dennes dødbo, ikke skal tilbagebetales, hvis udbetalingen
skyldes en myndighedsfejl, og det udbetalte beløb ikke
overstiger 13.500 kr., jf. dog stk. 2.
Forslaget vil betyde, at hvis den fejlagtige udbetaling af
inflationshjælp f.eks. skyldes en fejl i den udbetalende
myndigheds håndtering af sagen eller en fejl i registerdata,
skal inflationshjælpen ikke tilbagebetales.
I forhold til et eventuelt dødsbo kan det være
aktuelt, hvis dødsfaldet ikke er blevet registreret i CPR
på det tidspunkt, hvor målgruppen for
inflationshjælp på baggrund af ydelsesmodtagere for
januar 2023 er blevet udsøgt.
Forslaget betyder også, at hvis fejlen medfører, at
personen eller et dødsbo har fået udbetalt mere end
det maksimale beløb, der samlet kan udbetales for 3
børn under 15 år pr. ydelsesmodtager, kan
hjælpen kræves tilbagebetalt, hvis betingelserne herfor
i øvrigt er opfyldt.
Det foreslås i § 7, stk.
2, at inflationshjælp efter § 1 skal
tilbagebetales, når en person, som har modtaget
inflationshjælp, skal tilbagebetale hele
forsørgelsesydelsen nævnt i § 1, stk. 1, nr. 1,
for januar 2023, jf. § 91, stk. 1, nr. 2, i lov om aktiv
socialpolitik.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at
inflationshjælpen skal tilbagebetales, når en person
mod bedre vidende uberettiget har modtaget og skal tilbagebetale en
af de forsørgelsesydelser efter lov om aktiv socialpolitik,
som ligger til grund for udbetaling af inflationshjælpen.
Det foreslås, at det er hele den udbetalte
forsørgelsesydelse for januar 2023 efter § 1, stk. 1,
nr. 1, som skal tilbagebetales for, at kommunen kan kræve
inflationshjælpen tilbagebetalt. Hvis ydelsen kun delvist
skal tilbagebetales, skal inflationshjælpen således
ikke tilbagebetales, da personen i dette tilfælde fortsat har
modtaget en relevant forsørgelsesydelse for januar 2023
efter § 1, stk. 1, nr. 1.
Det bemærkes, at der i tilfælde af, at ydelsen, som
giver ret til udbetaling af inflationshjælp, skal
tilbagebetales efter § 91, stk. 1, nr. 2, i lov om aktiv
socialpolitik, ikke vil være tale om en myndighedsfejl efter
§ 7, stk. 1. Det vil således være hele den
modtagne inflationshjælp, som skal tilbagebetales.
Det foreslås i § 7, stk.
3, at tilbagebetalingskravet opkræves af kommunen.
Forslaget vil betyde, at det er den kommune, som har udbetalt
både den relevante forsørgelsesydelse og
inflationshjælpen, som foretager opkrævningen i
tilfælde af et tilbagebetalingskrav.
Det foreslås i § 7, stk. 4, 1.
pkt., at et tilbagebetalingskrav bortfalder 3 år efter
udbetalingen af inflationshjælp.
Forslaget vil betyde, at hvis det ikke har været muligt
for kommunen at søge kravet om tilbagebetaling af
inflationshjælpen gennemført indenfor 3 år efter
udbetalingen, bortfalder kommunens krav mod modtageren af
inflationshjælpen.
Det foreslås i § 7, stk. 4, 2.
pkt., at hvis et tilbagebetalingskrav overdrages til
restanceinddrivelsesmyndigheden med henblik på inddrivelse,
finder bortfaldsreglen i 1. pkt. ikke anvendelse fra
restanceinddrivelsesmyndighedens modtagelse af kravet.
Forslaget vil betyde, at i tilfælde af misligholdelse, som
indebærer, at tilbagebetalingskravet er blevet overdraget til
restanceinddrivelsesmyndigheden, så finder reglen om, at
kravet bortfalder efter 3 år, ikke anvendelse. I stedet vil
forældelseslovens regler og de særlige
forældelsesregler i gældsinddrivelsesloven gælde
fra det tidspunkt, hvor restanceinddrivelsesmyndigheden modtager
kravet til inddrivelse fra kommunen.
Der indtræder således med forslaget en ny frist til
at få inddrevet gælden fra ydelsesmodtageren af
restanceinddrivelsesmyndigheden.
Med § 7, stk. 4, 3. pkt., foreslås, at hvis
tilbagebetalingskravet tilbagesendes til kommunen, finder 1. pkt.
på ny anvendelse.
Forslaget vil betyde, at hvis tilbagebetalingskravet sendes
retur til kommunen, finder reglen om bortfald af kravet 3 år
efter udbetalingen af hjælpen anvendelse igen.
De foreslåede regler svarer til reglerne i § 95, stk.
2, i lov om aktiv socialpolitik.
Det foreslås i § 7, stk.
5, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med
skatteministeren kan fastsætte regler om en afdragsordning,
herunder at tilbagebetalingsaftale bortfalder, hvis skyldneren
trods påkrav udebliver med tilbagebetaling af
inflationshjælpen.
Reglerne, som fastsættes, vil svare til de gældende
regler, der er fastsat i medfør af § 95, stk. 1, i lov
om aktiv socialpolitik i bekendtgørelse nr. 1617 af 27.
december 2019 om kommunernes opkrævning af
tilbagebetalingskrav efter lov om aktiv socialpolitik, lov om
kontantydelse, § 125 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om en midlertidig jobpræmie
til langtidsledige m.v., lov om en skattefri seniorpræmie og
lov om et midlertidigt børnetilskud til visse
forsørgere.
Der forventes således fastsat regler om, at kommunen vil
fastsætte en ordning om afdragsvis betaling eller yde
henstand med betalingen. Kommunen vil yde henstand til skyldnere,
der ikke har en årlig nettoindkomst, der overstiger de
minimumsgrænser for fastsættelse af afdragsordninger
for henholdsvis personer med forsørgelsespligt over for
børn og personer uden forsørgelsespligt over for
børn, der er fastsat i Skatteministeriets
bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det
offentlige. Det vil dog ikke gælde, hvis skyldneren har meget
beskedne udgifter til f.eks. bolig eller særligt høje
skattefradrag. I den situation vil der kunne opkræves et
månedligt beløb, der fastsættes under hensyn til
disse særlige omstændigheder.
Der forventes videre fastsat regler om, at kommunen vil
indtræde for et beløb, der svarer til den
tilbagebetalingspligtige ydelse, i retten til udbetaling af
overskydende skat. Dette gælder, selvom der er fastsat en
tilbagebetalingsordning. Der forventes ligeledes fastsat regler om,
at hvis en skyldner trods påkrav ikke overholder en
afdragsordning, vil afdragsordningen blive anset for bortfaldet og
hele gælden for forfalden. Derefter vil kommunen overdrage
kravet til restanceinddrivelsesmyndigheden, jf. lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige, med henblik på inddrivelse.
Inden overdragelsen vil kommunen skulle underrette skyldneren
skriftligt om overdragelsen.
Fremkommer skyldneren efter fordringens overdragelse til
restanceinddrivelsesmyndigheden med indsigelser om fordringens
eksistens eller størrelse, vil
restanceinddrivelsesmyndigheden sende skyldnerens indsigelser til
kommunen, der træffer afgørelse om indsigelserne.
Restanceinddrivelsesmyndigheden vil skulle orientere skyldneren om
fremsendelsen til kommunen. Indsigelser fra skyldneren om
fordringens eksistens eller størrelse vil ikke få
opsættende virkning i forhold til
restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse af fordringen.
Efter overdragelse af fordringen til
restanceinddrivelsesmyndigheden vil kommunen skulle, såfremt
den bliver bekendt med væsentlige ændringer i skyldners
økonomiske forhold, underrette
restanceinddrivelsesmyndigheden herom. Hvis ændringerne i
skyldners forhold afstedkommer forbedrede økonomiske
forhold, vil kommunen samtidig med underretningen kunne anmode
restanceinddrivelsesmyndigheden om at intensivere inddrivelsen.
Hvis ændringerne i skyldners forhold afstedkommer
forværrede økonomiske forhold, vil kommunen kunne
tilbagekalde kravet fra inddrivelse med henblik på at give
skyldneren henstand eller indgå en ordning om afdragsvis
betaling.
Der henvises til afsnit 2.3. i de almindelige
bemærkninger.
Der er ikke fastsat regler om klage over en afgørelse om
tilbagebetaling efter denne lov.
Der henvises til afsnit 2.6. i de almindelige
bemærkninger.
Til §
8
Det foreslås i § 8, at
staten afholder udgifter til inflationshjælp efter denne
lov.
Forslaget omfatter udgifter til selve udbetalingen af
inflationshjælpen.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med de kommunale parter.
Der henvises til afsnit 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
9
Det foreslås i § 9, at
loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Da loven fremsættes og behandles i marts og april 2023
foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i lovtidende med henblik på, at
udbetaling af den første rate af inflationshjælp kan
ske senest i juni 2023.
Fra lovens ikrafttræden kan kommunerne foretage de
nødvendige sagsbehandlingsskridt for at kunne udbetale den
første rate af inflationshjælpen senest i juni
2023.
Til §
10
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, da
inflationshjælpen er afgrænset til personer, som
modtager forsørgelsesydelser efter lov om aktiv
socialpolitik, der ikke gælder for Færøerne og
Grønland.