Fremsat den 29. marts 2023 af Søren Gade (V),
Leif Lahn Jensen (S),
Jeppe Søe (M),
Karsten Hønge (SF) og Karina Adsbøl (DD)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget
(Ændring af reglerne om
efteruddannelse m.v. for folketingsmedlemmer)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022, foretages
følgende ændringer:
1. § 109,
stk. 7 og 8, ophæves.
Stk. 9-15 bliver herefter stk. 7-13.
2. I
§ 109, stk. 9, der bliver stk. 7,
ændres », regler om modregning efter stk. 3 og regler
om dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. efter stk. 7
og 8« til: »og regler om modregning efter stk.
3«.
3. I
§ 109, stk. 13, 1. pkt., der
bliver stk. 11, 1. pkt., ændres »stk. 10-12« til:
»stk. 8-10«, og i 2. og
3. pkt. udgår i alt tre steder
»og dækning af udgifter til efteruddannelse
m.v.«
4. I
§ 109, stk. 15, 2. pkt., der
bliver stk. 13, 2. pkt., ændres »stk. 10-12« til:
»stk. 8-10«.
5.
Efter § 109 b indsættes:
Ȥ 109
c. Et folketingsmedlem optjener 27.105 kr. pr. hele
års medlemstid, dog højst i 6 år for hver
medlemsperiode, til dækning af udgifter til efteruddannelse
m.v. For et medlem, der af andre grunde end de i § 109, stk.
8-10, nævnte får bevilget orlov, suspenderes
optjeningen, når orloven har varet 60 dage, og genoptages,
når orloven ophører.
Stk. 2.
Beløb optjent efter stk. 1 kan anvendes til dækning af
udgifter til efteruddannelse m.v. i den medlemsperiode, hvor de er
optjent, og i en eventuel eftervederlagsperiode på grundlag
af samme medlemsperiode, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3. Et
medlem, der får bevilget orlov, kan ikke få
dækket udgifter til efteruddannelse m.v. i
orlovsperioden.
Stk. 4. Et
tidligere medlem, der i sin eftervederlagsperiode på ny
indtræder i Folketinget som midlertidigt medlem, kan fortsat
under det midlertidige medlemskab anvende beløb, som er
optjent efter stk. 1 i den medlemsperiode, der ligger til grund for
eftervederlagsperioden. Efter det midlertidige medlemskabs
ophør kan medlemmet anvende såvel beløb optjent
under det midlertidige medlemskab som uforbrugte beløb
optjent i den medlemsperiode, der ligger til grund for
eftervederlagsperioden, jf. 1. pkt., indtil udløbet af sine
eftervederlagsperioder.
Stk. 5.
Dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. skal godkendes
af Folketingets formand.
Stk. 6.
Beløb optjent og anvendt til efteruddannelse m.v. medregnes
ikke i den skattepligtige indkomst.
Stk. 7.
Beløbet i stk. 1 er angivet i oktober 2015-niveau og
reguleres efter reglerne i § 109 a, stk. 12, 3.-5. pkt.
Stk. 8. Udvalget
for Forretningsordenen fastsætter de nærmere regler om
dækning af udgifter til efteruddannelse m.v.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra folketingsvalget den 1. november 2022. For
folketingsmedlemmer, hvis medlemskab er ophørt ved
folketingsvalget den 1. november 2022 eller tidligere, finder de
hidtil gældende regler i § 109, stk. 7 og 8, i lov om
valg til Folketinget anvendelse.
Stk. 3. For et
folketingsmedlem, som er genvalgt til Folketinget ved
folketingsvalget den 1. november 2022, indgår også
medlemstid, som udgør en sammenhængende periode
umiddelbart før valget, ved beregningen af medlemstid, hvor
der optjenes beløb til dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. efter reglerne i § 109 c, stk. 1, i lov
om valg til Folketinget som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5. Medlemmet kan få dækket udgifter til efteruddannelse
m.v. inden for det beløb, der er optjent efter de hidtil
gældende regler i § 109, stk. 8, 1. pkt., i lov om valg
til Folketinget, fra lovens ikrafttræden. Har medlemmet
været medlem i en sammenhængende periode på 6
år eller derover, kan medlemmet anvende det fulde
beløb til efteruddannelse m.v. svarende til 6 års
optjening, jf. § 109 c, stk. 1, i lov om valg til Folketinget
som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, fra lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er, at
folketingsmedlemmer får bedre muligheder for løbende
opkvalificering i forhold til det politiske arbejde og
kompetenceudvikling til brug for en karriere efter udtræden
af Folketinget.
Det foreslås bl.a. at udvide den
nuværende efteruddannelsesordning, således at
Folketingets medlemmer får adgang til efteruddannelsesmidler
efter 12 måneders sammenhængende medlemskab i
medlemsperioden i stedet for kun at kunne anvende midlerne i en
eventuel eftervederlagsperiode. Det foreslås endvidere at
forlænge optjeningsperioden fra 5 til 6 år, hvilket
medfører, at det maksimale efteruddannelsesbeløb
forhøjes fra 135.524 kr. til 162.630 kr. (oktober
2015-niveau).
2. Ændring af efteruddannelsesordningen
2.1. Gældende ret
Folketingsvalglovens § 109 indeholder
bl.a. bestemmelser om dækning af udgifter til efteruddannelse
m.v. til tidligere medlemmer af Folketinget.
Efter § 109, stk. 7, 1. pkt., kan et
ordinært medlem, hvis medlemskab ophører ved et
folketingsvalg, eller som på grund af sygdom udtræder
af Folketinget, få dækket udgifter til efteruddannelse
m.v. Det følger af bestemmelsens 2. pkt., at der kun kan
ydes dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. i
medlemmets eftervederlagsperiode og kun inden for det beløb,
der er optjent.
Midlertidige medlemmer af Folketinget kan
derimod ikke få dækket udgifter til efteruddannelse
m.v.
Det følger af § 109, stk. 8, 1.
pkt., at der optjenes 27.105 kr. pr. hele medlemsår til
dækning af udgifter til efteruddannelse m.v., dog
højst 135.524 kr. Optjeningsperioden er således
maksimalt 5 år. Beløbene i 1. pkt. er angivet i
oktober 2015-niveau og reguleres efter reglerne i § 109 a,
stk. 12, 3.-5. pkt., jf. § 109, stk. 8, 4. pkt.
Dækning af udgifter til efteruddannelse
m.v. skal godkendes af Folketingets formand, jf. § 109, stk.
8, 3. pkt.
Efter § 109, stk. 13, 2. pkt., mister et
ordinært medlem, der af andre grunde end de i
folketingsvalglovens § 109, stk. 10-12, nævnte får
bevilget orlov, retten til dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v., hvis orlovsperioden overstiger halvdelen af
den seneste valgperiode og udgør mindst 12 måneder.
Det gælder bl.a. medlemmer på såkaldt privat
orlov. I særlige tilfælde kan Folketingets formand
efter forhandling med næstformændene træffe
beslutning om at bevilge et medlem, hvis ret til dækning af
udgifter til efteruddannelse m.v. bortfalder efter 2. pkt.,
dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. i indtil 24
måneder, jf. § 109, stk. 13, 3. pkt.
Udvalget for Forretningsordenen
fastsætter de nærmere regler om dækning af
udgifter til efteruddannelse m.v., jf. § 109, stk. 9. Disse
regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 1081 af 6. oktober
2014 om eftervederlag og dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. til tidligere medlemmer af Folketinget.
2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås at ophæve de
gældende bestemmelser om dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. til tidligere medlemmer af Folketinget i
folketingsvalglovens § 109 og indsætte en ny bestemmelse
som § 109 c, hvorefter folketingsmedlemmer kan få
dækket udgifter til efteruddannelse m.v. i medlemsperioden og
i eftervederlagsperioden.
Den foreslåede ordning indebærer,
at det ikke længere kun er tidligere folketingsmedlemmer, der
kan få dækket udgifter til efteruddannelse m.v., men
også nuværende medlemmer.
Den foreslåede ordning indebærer
endvidere, at midlertidige medlemmer, der er indtrådt som
følge af et medlems orlov, vil kunne få dækket
udgifter til efteruddannelse m.v., hvis vedkommende har været
midlertidigt medlem af Folketinget i en sammenhængende
periode på 12 måneder. Herved ligestilles midlertidige
medlemmer med ordinære medlemmer.
Forslaget indebærer herudover, at
optjeningsperioden vil blive forlænget fra 5 til 6 år,
og det fulde efteruddannelsesbeløb vil herved stige fra
135.524 kr. til 162.630 kr. (oktober 2015-niveau). Der optjenes som
hidtil et beløb pr. hele medlemsår.
Medlemmer på orlov vil ikke kunne
få dækket udgifter til efteruddannelse m.v. i
orlovsperioden, og i tilfælde af privat orlov og visse andre
typer orlov suspenderes optjeningen, når orloven har varet 60
dage, og genoptages, når orloven ophører.
Et medlem, som nedlægger sit mandat,
uden at det skyldes sygdom, vil som hidtil ikke være
berettiget til eftervederlag og vil derfor ikke have mulighed for
at få dækket udgifter til efteruddannelse m.v. efter
mandatnedlæggelsen.
Det bemærkes, at der ikke med
lovforslaget tilsigtes nogen ændring af mulighederne for
anvendelsen af efteruddannelsesmidlerne, ligesom det enkelte medlem
fortsat vil have mulighed for at medfinansiere en given
efteruddannelsesaktivitet.
Som led i revisionen af
efteruddannelsesordningen vil bekendtgørelse nr. 1081 af 6.
oktober 2014 om eftervederlag og dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. til tidligere medlemmer af Folketinget skulle
ændres. Det ventes, at Udvalget for Forretningsordenen vil
udstede to nye bekendtgørelser om henholdsvis eftervederlag
og dækning af udgifter til efteruddannelse m.v., når
dette lovforslag er vedtaget og trådt i kraft.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Den nye efteruddannelsesordning
indebærer en forlængelse af optjeningsperioden, som
medfører en forhøjelse af det maksimale
efteruddannelsesbeløb for hvert medlem. Samtidig udvides
perioden, hvor efteruddannelsesmidlerne kan anvendes, så det
ikke længere kun er tidligere folketingsmedlemmer, der kan
få dækket udgifter til efteruddannelse m.v., men
også nuværende medlemmer. Den foreslåede ordning
vil derfor medføre højere udgifter til
efteruddannelse m.v. for medlemmer af Folketinget.
Ved overgang til den nye
efteruddannelsesordning får alle medlemmer af Folketinget
adgang til midler til efteruddannelse m.v. svarende til det antal
år, de har siddet i Folketinget i den nuværende
medlemsperiode, dog højst for 6 år. Der kan dog
tidligst opnås ret til efteruddannelse m.v. efter en
sammenhængende medlemsperiode på 12 måneder.
Det samlede bevillingsbehov i de første
4 år skønnes at udgøre 34-36 mio. kr.
Bevillingsbehovet er opgjort med udgangspunkt i de
maksimumsbeløb, som hvert medlem vil kunne anvende til
efteruddannelse m.v. Medlemmerne har ret til at anvende midlerne,
så snart de er optjent. Det er imidlertid forventningen, at
midlerne vil blive anvendt gradvis over en årrække,
idet der dog må forventes et større forbrug af
efteruddannelsesmidlerne i de første år.
Når ordningen er fuldt indfaset,
skønnes udgifterne til medlemmernes efteruddannelse m.v. at
være 1-4 mio. kr. om året. Der er tale om en merudgift
på ca. 1-3 mio. kr. om året sammenlignet med den
hidtidige efteruddannelsesordning.
Det er vanskeligt at foretage et skøn
over udnyttelsesgraden og dermed de faktiske udgifter, da den nye
ordning er væsentlig anderledes end den nuværende
ordning.
Lovforslaget skønnes at medføre
en øget administrativ byrde på 0,5 årsværk
svarende til en årlig udgift på 0,3 mio. kr.
(løn).
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Ingen | Der skønnes at være udgifter
på 34-36 mio. kr. i de første 4 år
(overgangsordning). Når ordningen er fuldt indfaset,
skønnes der at være årlige udgifter på 1-4
mio. kr. som gennemsnit. Der er tale om en merudgift på 1-3
mio. kr. om året i forhold til den nuværende
efteruddannelsesordning. Udgifterne afhænger bl.a. af, hvor
ofte der er nyvalg til Folketinget, og den faktiske
udnyttelsesgrad. Hertil kommer 0,3 mio. kr. til øget
administration (løn). | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Folketingsvalglovens § 109, stk. 7 og 8,
indeholder regler om dækning af udgifter til efteruddannelse
m.v. til tidligere folketingsmedlemmer.
Det foreslås at ophæve § 109,
stk. 7 og 8, som en konsekvens af, at der med lovforslagets §
1, nr. 5, foreslås indsat en ny § 109 c indeholdende
regler om dækning af udgifter til efteruddannelse m.v., der
skal erstatte de gældende regler om en
efteruddannelsesordning.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i
folketingsvalglovens § 109, stk. 9, fastsætter Udvalget
for Forretningsordenen bl.a. regler om dækning af udgifter
til efteruddannelse m.v.
Med lovforslagets § 1, nr. 5,
foreslås det, at bemyndigelsen til at fastsætte
nærmere regler om dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. udskilles som en særskilt bestemmelse i
stk. 8 i den foreslåede § 109 c. Som konsekvens heraf
foreslås det at ændre bemyndigelsesbestemmelsen i
§ 109, stk. 9.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen i
folketingsvalglovens § 109, stk. 13, 1. pkt., til stk. 10-12
ændres til stk. 8-10. Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter folketingsvalglovens
§ 109, stk. 7 og 8, foreslås ophævet.
Efter folketingsvalglovens § 109, stk.
13, 2. pkt., bortfalder retten til dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v., for et medlem, der af andre grunde end de i
stk. 10-12 nævnte har været på orlov, hvis
orlovsperioden overstiger halvdelen af den seneste valgperiode og
udgør mindst 12 måneder. Det gælder bl.a.
medlemmer på såkaldt privat orlov. Det følger af
§ 109, stk. 13, 3. pkt., at Folketingets formand efter
forhandling med næstformændene i særlige
tilfælde kan træffe beslutning om at bevilge et medlem,
hvis ret til eftervederlag og dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. bortfalder efter 2. pkt., eftervederlag og
dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. i indtil 24
måneder.
Med den foreslåede ordning i
lovforslagets § 1, nr. 5, hvorefter medlemmer kan få
dækket udgifter til efteruddannelse m.v. i medlemsperioden,
vil det ikke være muligt at foretage en opgørelse som
nævnt i § 109, stk. 13, 2. pkt., da medlemmerne
årligt vil få adgang til efteruddannelsesmidlerne, i
takt med at de optjenes.
§ 109, stk. 13, 2. og 3. pkt.,
foreslås som konsekvens heraf ændret, således at
»og dækning af udgifter til efteruddannelse m.v.«
udgår i alt tre steder.
Til nr. 4
Det foreslås, at henvisningen i
folketingsvalglovens § 109, stk. 15, 2. pkt., til stk. 10-12
ændres til stk. 8-10. Ændringen er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter folketingsvalglovens
§ 109, stk. 7 og 8, foreslås ophævet.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes en
ny § 109 c i folketingsvalgloven indeholdende bestemmelser om
optjening og anvendelse af beløb til dækning af
udgifter til efteruddannelse m.v. for nuværende og tidligere
folketingsmedlemmer. Dette skal ses, i sammenhæng med at
adgangen til dækning af udgifter til efteruddannelse m.v.
ikke længere kun vil være en følge af retten til
eftervederlag, men også vil kunne benyttes af siddende
folketingsmedlemmer. Derfor er det vurderet mest
hensigtsmæssigt at udskille bestemmelserne til en
særskilt paragraf i loven.
Det foreslås i § 109 c, stk. 1, 1. pkt., at et
folketingsmedlem optjener 27.105 kr. pr. hele års medlemstid,
dog højst i 6 år for hver medlemsperiode, til
dækning af udgifter til efteruddannelse m.v.
Forslaget indebærer, at
optjeningsperioden i forhold til de gældende regler vil blive
forlænget fra 5 til 6 år, og det maksimale
efteruddannelsesbeløb for en sammenhængende
medlemsperiode vil herved stige fra 135.525 kr. til 162.630 kr.
(oktober 2015-niveau).
Ordene pr. hele års medlemstid
indebærer, at det ikke vil være muligt at optjene en
forholdsmæssig del af det årlige beløb på
27.105 kr. for medlemsperioder eller dele af medlemsperioder, der
udgør mindre end 1 år. Et medlem, som f.eks. har
været medlem i 1 år og 10 måneder, vil
således have optjent én portion efteruddannelsesmidler
for 1 års medlemskab.
Ordene pr. hele års medlemstid
indebærer endvidere, at et medlem først optjener det
årlige beløb efter 12 måneders
sammenhængende medlemskab.
Ved »medlemsperiode« forstås
en sammenhængende periode som folketingsmedlem uden hensyn
til eventuelle folketingsvalg, hvorved vedkommende medlem er
genvalgt. Hvis et medlem udtræder af Folketinget i en periode
og senere bliver valgt eller indtræder i Folketinget på
ny, vil medlemmet optjene beløb til dækning af
udgifter til efteruddannelse på ny.
I stk. 1, 2. pkt.,
foreslås det, at optjeningen for et medlem, der af andre
grunde end de i folketingsvalglovens § 109, stk. 8-10,
nævnte får bevilget orlov, suspenderes, når
orloven har varet 60 dage, og genoptages, når orloven
ophører. Det indebærer bl.a., at medlemmer på
såkaldt privat orlov i længere tid end 60 dage ikke
fortsætter med at optjene beløb til dækning af
udgifter til efteruddannelse m.v. Suspensionen bevirker ikke, at
der ikke er tale om et sammenhængende medlemskab.
Eksempel: Et folketingsmedlem har været
medlem i 1 år og 6 måneder og meddeles derefter privat
orlov. På dette tidspunkt har medlemmet optjent én
portion efteruddannelsesmidler for 1 års medlemskab.
Medlemmet holder herefter orlov i 4 måneder. Efter det
foreslåede vil medlemmet fortsætte med at optjene
efteruddannelsesmidler i de første 60 dage af orloven, dvs.
indtil ca. 1 år og 8 måneders medlemstid. Efter de 60
dage suspenderes optjeningen. Efter medlemmets tilbagevenden til
Folketinget vil der skulle gå ca. 4 måneder, inden
medlemmet opnår ret til yderligere en »portion«
efteruddannelsesmidler.
I stk. 2
foreslås det, at beløb optjent efter stk. 1 kan
anvendes til dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. i
den medlemsperiode, hvor de er optjent, og i en eventuel
eftervederlagsperiode på grundlag af samme medlemsperiode,
jf. dog stk. 3 og 4.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at folketingsmedlemmer, herunder midlertidige
medlemmer, vil kunne få dækket udgifter til
efteruddannelse m.v., mens de er medlemmer af Folketinget, og ikke
længere kun i eftervederlagsperioden.
Afslutningen af et tidligere folketingsmedlems
eventuelle eftervederlagsperiode vil fortsat udgøre
sluttidspunktet for, hvornår der kan ske dækning af
udgifter til efteruddannelse m.v. For et tidligere medlem, som ikke
har ret til eftervederlag, vil tidspunktet for udtræden af
Folketinget være sluttidspunktet. Optjente beløb til
efteruddannelse m.v., som er uforbrugt på sluttidspunktet,
bortfalder. Et medlem, som vælger at nedlægge sit
mandat og som følge heraf ikke har ret til eftervederlag,
kan således ikke anvende eventuelle optjente og uforbrugte
midler efter udtræden af Folketinget.
Beløb betragtes som anvendt på
det tidspunkt, hvor udgifter betales eller refunderes af
Folketingets Administration. Det afgørende for, hvorvidt en
udgift kan dækkes, vil således være, om betaling
eller refusion sker før eller efter sluttidspunktet. Der vil
kunne fastsættes nærmere regler herom ved
bekendtgørelse, jf. det foreslåede § 109 c, stk.
8.
I tilfælde af at Præsidiet
bevilger et medlem eftervederlag efter folketingsvalglovens §
109, stk. 13, 3. pkt., der med lovforslaget bliver stk. 11, 3.
pkt., vil optjente beløb til efteruddannelse m.v. kunne
anvendes også i den således bevilgede
eftervederlagsperiode.
Hvis et tidligere folketingsmedlem inden
udløbet af sin eftervederlagsperiode efter reglerne i
folketingsvalglovens § 109, stk. 2, på ny
indtræder i Folketinget som ordinært medlem,
ophører eftervederlagsperioden på tidspunktet for den
nye indtræden. Dette indebærer og vil fortsat
indebære, at eventuelle uforbrugte midler til efteruddannelse
m.v. optjent under det første medlemskab bortfalder. Fra det
nye medlemskabs begyndelse påbegyndes en ny 6-årig
optjeningsperiode.
Om den særlige situation, hvor et
tidligere medlem indtræder i Folketinget som midlertidigt
medlem under sin eftervederlagsperiode, henvises til det
foreslåede stk. 4 og bemærkningerne hertil
nedenfor.
Med ordene på grundlag af samme
medlemsperiode i det foreslåede stk. 2 præciseres, at
medlemmet, hvis vedkommende på et senere tidspunkt
måtte opnå en ny eftervederlagsperiode på
grundlag af et nyt medlemskab, ikke derved på ny opnår
ret til tidligere optjente, men uforbrugte, midler, som er
bortfaldet.
Med det foreslåede vil det fortsat
være sådan, at hvert medlem kun har én pulje af
midler til efteruddannelse m.v. pr. medlemsperiode. Når
medlemmet har anvendt sit fulde efteruddannelsesbeløb -
uanset om det sker under medlemsperioden eller i
eftervederlagsperioden - har medlemmet ikke adgang til yderligere
midler.
Som efter de hidtidige regler vil der kun
kunne ydes dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. inden
for det beløb, der er optjent.
I stk. 3
foreslås det, at et medlem, der får bevilget orlov,
ikke i orlovsperioden kan få dækket udgifter til
efteruddannelse m.v.
Efter det foreslåede stk. 4, 1. pkt., kan et tidligere medlem, der
i sin eftervederlagsperiode på ny indtræder i
Folketinget som midlertidigt medlem, fortsat under det midlertidige
medlemskab anvende beløb, som er optjent efter stk. 1 i den
medlemsperiode, der ligger til grund for eftervederlagsperioden.
Efter det foreslåede 2. pkt. kan
medlemmet efter det midlertidige medlemskabs ophør anvende
såvel beløb optjent under det midlertidige medlemskab
som uforbrugte beløb optjent under den medlemsperiode, der
ligger til grund for eftervederlagsperioden, jf. 1. pkt., indtil
udløbet af sine eftervederlagsperioder.
Eksempel: Et tidligere folketingsmedlem
indtræder i Folketinget som midlertidigt medlem inden
udløbet af sin eftervederlagsperiode og har to portioner
uforbrugte midler til efteruddannelse m.v. Medlemmet kan fortsat
under det midlertidige medlemskab anvende disse midler. Det
midlertidige medlemskab varer 14 måneder. Efter 12
måneder af det midlertidige medlemskab har medlemmet optjent
en ny portion efteruddannelsesmidler. Medlemmet kan anvende alle
tre portioner fra dette tidspunkt og indtil udløbet af
samtlige eftervederlagsperioder.
Efter det foreslåede stk. 5 skal dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. godkendes af Folketingets formand. Den
foreslåede bestemmelse svarer til den gældende
bestemmelse i folketingsvalglovens § 109, stk. 8, 3. pkt., der
ophæves, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Det følger af det foreslåede
stk. 6, at beløb optjent og
anvendt til efteruddannelse m.v. ikke medregnes i den
skattepligtige indkomst. Den foreslåede bestemmelse svarer
til den gældende bestemmelse i folketingsvalglovens §
109, stk. 8, 2. pkt., der ophæves, jf. lovforslagets §
1, nr. 1.
Det foreslås i stk.
7, at beløbet i stk. 1 er angivet i oktober
2015-niveau og reguleres efter reglerne i folketingsvalglovens
§ 109 a, stk. 12, 3.-5. pkt. Denne bestemmelse svarer til den
gældende bestemmelse i lovens § 109, stk. 8, 4. pkt.,
der ophæves, jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Efter det foreslåede stk. 8 fastsætter Udvalget for
Forretningsordenen nærmere regler om dækning af
udgifter til efteruddannelse m.v. Samme bemyndigelse følger
af den gældende bestemmelse i folketingsvalglovens §
109, stk. 9, som ændres, jf. lovforslagets § 1, nr.
2.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det foreslås i stk.
2, 1. pkt., at loven gives
virkning fra folketingsvalget den 1. november 2022. Dette
indebærer, at de nye regler for optjening og anvendelse af
beløb til efteruddannelse m.v. vil finde anvendelse for alle
folketingsmedlemmer, som er valgt, herunder genvalgt, til
Folketinget ved valget den 1. november 2022, eller som
indtræder i Folketinget senere.
Nyvalgte medlemmer ved folketingsvalget den 1.
november 2022 vil således efter 12 måneders
sammenhængende medlemskab efter valget have optjent én
portion efteruddannelsesmidler. Efter yderligere 12 måneders
sammenhængende medlemskab vil de nyvalgte medlemmer have
optjent endnu en portion osv.
Det foreslås i stk.
2, 2. pkt., at de hidtil gældende regler i
folketingsvalglovens § 109, stk. 7 og 8, skal finde anvendelse
for folketingsmedlemmer, hvis medlemskab er ophørt ved
folketingsvalget den 1. november 2022 eller tidligere. Dette
indebærer, at medlemmer, som er udtrådt af Folketinget
ved det nævnte valg, fortsat vil have adgang til at anvende
midler til efteruddannelse m.v., som de har optjent efter de hidtil
gældende regler, dvs. højst 135.524 kr.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at
hvis et folketingsmedlem, som er udtrådt af Folketinget ved
valget den 1. november 2022, på et senere tidspunkt på
ny indtræder i Folketinget som ordinært medlem, ophører en
eventuel eftervederlagsperiode for vedkommende ved den nye
indtræden. Eventuelle midler til efteruddannelse m.v., som er
optjent under det første medlemskab, men endnu ikke
forbrugt, vil dermed bortfalde. Fra det nye medlemskabs begyndelse
påbegyndes en ny 6-årig optjeningsperiode.
Et folketingsmedlem, som er udtrådt af
Folketinget ved valget den 1. november 2022, og som på et
senere tidspunkt på ny indtræder i Folketinget som
midlertidigt medlem, vil derimod ikke
få afbrudt en eventuel igangværende
eftervederlagsperiode af den nye indtræden. Det skyldes, at
det følger af de gældende regler i § 2, stk. 1, i
bekendtgørelse om eftervederlag og dækning af udgifter
til efteruddannelse m.v. til tidligere medlemmer af Folketinget, at
et tidligere folketingsmedlems eftervederlagsperiode suspenderes i
perioder, hvor den pågældende er genindtrådt i
Folketinget som midlertidigt medlem. Endvidere følger det af
bestemmelsen, at hvis det midlertidige medlemskab
selvstændigt medfører ret til eftervederlag efter
folketingsvalglovens § 109, stk. 2, - dvs. har en
sammenhængende varighed på mindst 6 måneder -
afvikles den nye eftervederlagsperiode efter det midlertidige
medlemskabs ophør i forlængelse af den resterende del
af den oprindelige eftervederlagsperiode. Eventuelle midler til
efteruddannelse m.v. optjent under det første medlemskab vil
kunne anvendes, indtil den samlede eftervederlagsperiodes
udløb, jf. folketingsvalglovens § 109 c, stk. 4, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 5.
I stk. 3
foreslås fastsat overgangsbestemmelser for
folketingsmedlemmer, som er genvalgt ved valget den 1. november
2022.
I stk. 3, 1. pkt.,
foreslås for disse medlemmer bestemt, at også tid som
medlem før valget den 1. november 2022 indgår ved
beregningen af den medlemstid, hvorunder der optjenes beløb
til dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. efter de nye
regler, hvis medlemstiden udgør en sammenhængende
periode umiddelbart før valget. Det er uden betydning, om
den pågældende medlemsperiode var helt eller delvis som
midlertidigt medlem, så længe medlemsperioden var
sammenhængende.
For et medlem, som umiddelbart op til valget
den 1. november 2022 sammenhængende havde været medlem
i mindre end 6 år, indebærer dette, at vedkommendes
optjening af midler til efteruddannelse m.v. blot fortsætter
efter valget, indtil den maksimale optjening efter 6 års
sammenhængende medlemskab er opnået.
Eksempel: Et medlem, som er blevet genvalgt
ved folketingsvalget den 1. november 2022, og som har været
medlem af Folketinget i 4 år og 10 måneder, vil med det
samme have adgang til fire portioner efteruddannelsesmidler for 4
års medlemskab. 2 måneder efter valget vil medlemmet
have optjent endnu en portion.
Det bemærkes, at folketingsvalglovens
§ 109 c, stk. 1, 2. pkt., som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 5, ikke finder anvendelse ved opgørelsen af
medlemstid som medlem før valget den 1. november 2022.
I stk. 3, 2. pkt.,
foreslås bestemt, at et medlem omfattet af 1. pkt. kan
få dækket udgifter til efteruddannelse m.v. inden for
det beløb, der er optjent efter de hidtil gældende
regler, fra lovens ikrafttræden. Dette skal ses, i
sammenhæng med at der med de foreslåede nye regler
generelt gives mulighed for, at folketingsmedlemmer kan anvende
optjente midler til efteruddannelse m.v. ikke alene i
eftervederlagsperioden, men også under selve medlemskabet.
Det foreslås derfor præciseret, at også midler,
der er optjent før valget den 1. november 2022 og dermed
under de tidligere regler, skal kunne anvendes af genvalgte
medlemmer fra lovens ikrafttræden og ikke kun i de
pågældendes senere eftervederlagsperiode.
I stk. 3, 3. pkt.,
foreslås bestemt, at et genvalgt medlem, som har været
medlem i en sammenhængende periode på 6 år eller
derover, kan anvende det fulde beløb til efteruddannelse
m.v. svarende til 6 års optjening, jf. folketingsvalglovens
§ 109 c, stk. 1, som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
5, fra lovens ikrafttræden. Med bestemmelsen
præciseres, at et medlem, som før valget har
været medlem af Folketinget i en sammenhængende periode
på 6 år - svarende til den maksimale optjening for en
sammenhængende medlemsperiode efter de nye regler - derved
vil have ret til at anvende det maksimale beløb for 6
års optjening fra lovens ikrafttræden. Det
gælder, uanset at medlemmet ikke formelt kan siges inden
valget at have optjent midler for det sjette medlemsår, idet
der efter de hidtil gældende regler kun har kunnet optjenes
midler i højst 5 år.
Bilag 1
Lovforslaget
sammenholdt med gældende lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 294 af 7. marts 2022, foretages
følgende ændringer: | | | | § 109. Stk.
1-6. --- Stk. 7. Et
ordinært medlem, hvis medlemskab ophører ved et
folketingsvalg, eller som på grund af sygdom udtræder
af Folketinget, kan få dækket udgifter til
efteruddannelse m.v. Der kan kun ydes dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. i medlemmets eftervederlagsperiode og kun
inden for det beløb, der er optjent, jf. stk. 8. Stk. 8. Der
optjenes 27.105 kr. pr. hele medlemsår til dækning af
udgifter som nævnt i stk. 7, dog højst 135.524 kr.
Beløb optjent og udbetalt til efteruddannelse m.v. medregnes
ikke i den skattepligtige indkomst. Dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. skal godkendes af Folketingets formand.
Beløbene i 1. pkt. er angivet i oktober 2015-niveau og
reguleres efter reglerne i § 109 a, stk. 12, 3.-5. pkt. | | 1. § 109, stk. 7 og 8, ophæves. | | | Stk. 9-15 bliver herefter stk. 7-13. | Stk. 9. Udvalget
for Forretningsordenen fastsætter de nærmere regler for
beregning af eftervederlagsperioden efter stk. 2, regler om
modregning efter stk. 3 og regler om dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. efter stk. 7 og 8. Stk.
10-12. ---- | | 2. I § 109, stk. 9, der bliver stk. 7,
ændres », regler om modregning efter stk. 3 og regler
om dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. efter stk. 7
og 8« til: »og regler om modregning efter stk.
3«. | Stk. 13. Et
ordinært medlem, der af andre grunde end de i stk. 10-12
nævnte begærer og får bevilget orlov, kan ikke
oppebære vederlag i orlovsperioden, ligesom denne periode
ikke medtages ved beregningen af pensionsanciennitet. Retten til
eftervederlag og dækning af udgifter til efteruddannelse m.v.
bortfalder, hvis orlovsperioden overstiger halvdelen af den seneste
valgperiode og udgør mindst 12 måneder. I
særlige tilfælde kan Folketingets formand efter
forhandling med næstformændene træffe beslutning
om at bevilge et medlem, hvis ret til eftervederlag og
dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. bortfalder efter
2. pkt., eftervederlag og dækning af udgifter til
efteruddannelse m.v. i indtil 24 måneder. Stk. 3, 4 og 5
finder anvendelse på eftervederlag, der ydes i medfør
af 3. pkt. Stk.
14. --- | | 3. I § 109, stk. 13, 1. pkt., der bliver stk.
11, 1. pkt., ændres »stk. 10-12« til: »stk.
8-10«, og i 2. og 3. pkt. udgår i alt tre steder
»og dækning af udgifter til efteruddannelse
m.v.« | Stk. 15. Et
midlertidigt medlem, der begærer og får bevilget orlov,
oppebærer ikke vederlag og opnår ikke
pensionsanciennitet i orlovsperioden. Hvis orloven er begæret
og bevilget af andre grunde end de i stk. 10-12 nævnte,
bortfalder retten til eftervederlag, hvis det midlertidige medlems
orlovsperiode overstiger halvdelen af den pågældendes
medlemsperiode. | | 4. I § 109, stk. 15, 2. pkt., der bliver stk.
13, 2. pkt., ændres »stk. 10-12« til: »stk.
8-10«. | | | 5. Efter §
109 b indsættes: »§ 109
c. Et folketingsmedlem optjener 27.105 kr. pr. hele
års medlemstid, dog højst i 6 år for hver
medlemsperiode, til dækning af udgifter til efteruddannelse
m.v. For et medlem, der af andre grunde end de i § 109, stk.
8-10, nævnte får bevilget orlov, suspenderes
optjeningen, når orloven har varet 60 dage, og genoptages,
når orloven ophører. Stk. 2.
Beløb optjent efter stk. 1 kan anvendes til dækning af
udgifter til efteruddannelse m.v. i den medlemsperiode, hvor de er
optjent, og i en eventuel eftervederlagsperiode på grundlag
af samme medlemsperiode, jf. dog stk. 3 og 4. Stk. 3. Et
medlem, der får bevilget orlov, kan ikke få
dækket udgifter til efteruddannelse m.v. i
orlovsperioden. Stk. 4. Et
tidligere medlem, der i sin eftervederlagsperiode på ny
indtræder i Folketinget som midlertidigt medlem, kan fortsat
under det midlertidige medlemskab anvende beløb, som er
optjent efter stk. 1 i den medlemsperiode, der ligger til grund for
eftervederlagsperioden. Efter det midlertidige medlemskabs
ophør kan medlemmet anvende såvel beløb optjent
under det midlertidige medlemskab som uforbrugte beløb
optjent i den medlemsperiode, der ligger til grund for
eftervederlagsperioden, jf. 1. pkt., indtil udløbet af sine
eftervederlagsperioder. Stk. 5.
Dækning af udgifter til efteruddannelse m.v. skal godkendes
af Folketingets formand. Stk. 6.
Beløb optjent og anvendt til efteruddannelse m.v. medregnes
ikke i den skattepligtige indkomst. Stk. 7.
Beløbet i stk. 1 er angivet i oktober 2015-niveau og
reguleres efter reglerne i § 109 a, stk. 12, 3.-5. pkt. Stk. 8. Udvalget
for Forretningsordenen fastsætter de nærmere regler om
dækning af udgifter til efteruddannelse m.v.« |
|
Skriftlig fremsættelse
Søren Gade
(V)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
valg til Folketinget (Ændring af reglerne om efteruddannelse
m.v. for folketingsmedlemmer).
(Lovforslag nr. L 82)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.