Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 11. maj 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til
lovforslaget. Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2, 4, 7 og 9-12. Dansk Folkepartis medlem
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 6, 13, 17 og
18. Alternativets medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3, 5, 8, 14-16 og 19.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af klima-, energi- og
forsyningsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme for det under nr. 17 stillede ændringsforslag og imod
de øvrige ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, DD, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de af klima-, energi- og
forsyningsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme for de af Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag og imod de af Alternativet stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget er
principielt imod at flytte beslutningskompetence fra Folketinget
til ministerierne. Alternativet mener, at der bør være
en demokratisk og parlamentarisk kontrol med vigtige
samfundsmæssige og ressourcemæssige
spørgsmål. Alternativet noterer, at der i flere
høringssvar er en bekymring over den manglende fremtidige
parlamentariske kontrol. Alternativet støtter Dansk
Folkepartis forslag om, at ministeren trods alt skal orientere
udvalget, men Alternativet ser det som en afdemokratisering, hvor
vi gør Folketinget til et hus, der blot skal orienteres,
frem for det sted, hvor der træffes de rigtige beslutninger.
Dette er Alternativet dybt imod, og desuden vil Alternativet gerne
udtrykke en dyb bekymring for, hvordan Folketingets magt
løbende svækkes i forhold til ministeriernes magt.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (SF, DD, LA, KF, EL, RV og
ALT):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 1 a indsættes efter
»Klima-, energi- og forsyningsministeren kan«:
»efter orientering af et af Folketinget nedsat
udvalg«.
[Orientering af
folketingsudvalg]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 2, stk. 6, indsættes efter
»disse«: »aftaler«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
3) I
den under nr. 6 foreslåede § 2 c indsættes i stk. 2 som 2.
pkt.:
»Ministeren skal ved denne vurdering bl.a.
inddrage hensynet til miljø og klima og skal i den
forbindelse vægte hensynet til miljø og klima over
økonomiske hensyn.«
[Ændring af
anvendelsesområde vedrørende en hensigtsmæssig
og effektiv drift af rørledningen]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
4) I
den under nr. 7 foreslåede § 3 d udgår i stk. 4, 1. pkt., »i sin
afgørelse herom«, og i 2.
pkt. ændres »Der kan ligeledes
fastsættes« til: »Ministeren kan ligeledes
fastsætte«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
5) I
den under nr. 7 foreslåede § 3 d indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Forinden der træffes afgørelse efter stk. 1-3,
foretager ministeren en klima- og miljøvurdering. Ministeren
skal ved denne vurdering vægte hensynet til klima og
miljø over, hvad der kan defineres som økonomisk
hensigtsmæssigt.«
[Ændring af
anvendelsesområde vedrørende en hensigtsmæssig
og effektiv drift af rørledningen]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(SF, DD, LA, KF, EL, RV og ALT):
6) I
den under nr. 7 foreslåede § 3 f indsættes efter
»Klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter«: »efter orientering af et af
Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af
folketingsudvalg]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
7) I
den under nr. 8 foreslåede § 4 a indsættes i stk. 1 efter »opgaver«:
»,«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
8)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 a, stk. 3, udgår », der som hovedformål
har beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres
formål varetager væsentlige rekreative interesser,
når en afgørelse berører sådanne
interesser,«.«
[Ændring af
anvendelsesområde for klageberettigede]
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
9) I
det under nr. 12 foreslåede § 6, stk. 3, ændres »lov nr.
291 af 10. juni 1981 om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat«
til: »loven«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
10) I
den under nr. 5 foreslåede § 2 a ændres i stk. 3, 1. pkt., »ansøgere af
tilladelser efter stk. 1« til: »ansøgere efter
stk. 1«.
[Lovteknisk ændring]
11) Nr.
7 affattes således:
»7. I §
4, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »stk.
1«: », herunder vilkår om eventuelle
overvågningsforanstaltninger«.«
[Lovteknisk ændring]
12)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
4, stk. 2, 2. pkt., ændres »forurening fra
rørledninger, muligheden« til: »forurening fra
rørledninger og muligheden«, og efter
»eksisterende kabler og rørledninger«
indsættes: », for at undgå, forebygge eller
begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige
indvirkninger på miljøet«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(SF, DD, LA, KF, EL, RV og ALT):
13) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 4 a
indsættes efter »Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter«: »efter
orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af
folketingsudvalg]
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
14) Nr.
13 affattes således:
»13. I §
6 a, stk. 2, ændres », der som hovedformål
har beskyttelse af natur og miljø, kan klage over de i stk.
1 angivne afgørelser. Det samme gælder for lokale og
landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres
formål varetager væsentlige rekreative interesser,
når en afgørelse berører sådanne
interesser« til: »er klageberettigede, for så
vidt angår de miljømæssige forhold i
afgørelser i henhold til § 2, stk. 1, § 2 a, stk.
1, § 3 a, stk. 1, og § 4, stk. 1, hvis
afgørelserne tillige er omfattet af § 4 b, regler
udstedt i medfør af § 4 a eller lov om
miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete
projekter (VVM)«.«
[Ændring af
anvendelsesområde for klageberettigede]
15)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»02. § 6 a, stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk.
3.«
[Konsekvensændring]
16) Nr.
14 affattes således:
»14. § 6 a, stk. 5 og 6, ophæves.
Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 4 og
5.«
[Konsekvensændring]
Til § 3
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af NB):
17) I
den under nr. 1 foreslåede § 10 a indsættes efter
»Klima-, energi- og forsyningsministeren kan«:
»efter orientering af et af Folketinget nedsat
udvalg«.
[Orientering af
folketingsudvalg]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (SF, DD, LA, KF, EL, RV og
ALT):
18) I
den under nr. 3 foreslåede
affattelse af § 28 a
indsættes efter »Klima-, energi- og
forsyningsministeren fastsætter«: »efter
orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.
[Orientering af
folketingsudvalg]
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
19) Nr.
7 affattes således:
»7. I §
37 a, stk. 3, 1. pkt., udgår », der som
hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, eller
som efter deres formål varetager væsentlige rekreative
interesser, når en afgørelse berører
sådanne interesser,«, »§ 28 a, 28 b
eller« ændres til: »§ 28 b, regler udstedt i
medfør af § 28 a eller«, og 2. pkt. ophæves.«
[Ændring af
anvendelsesområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for
at skabe en generel hjemmel til at fastsætte regler med
henblik på at gennemføre eller anvende internationale
konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af
rørledningsloven. Tilsvarende bestemmelse findes i
undergrundsloven og kontinentalsokkelloven. For bestemmelserne i
undergrundsloven og kontinentalsokkelloven er der ikke krav om
orientering af Folketinget før anvendelse af
bemyndigelsen.
Den foreslåede ændring vil
forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i
Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Der er alene tale om en præcisering,
så det fremgår klart, at ministeren skal godkende
aftaler om driften af anlæg omfattet af § 1, stk. 1,
eller dele heraf, før disse aftaler kan indgås.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring vil
medføre en ændring af bestemmelsens
anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring
bliver ministeren forpligtet til at sikre en hensigtsmæssig
og effektiv drift med hensyn til miljø og klima. Ydermere
vil den foreslåede ændring medføre, at hensynene
til miljø og klima vil vægte højere end
hensynet til at sikre en økonomisk hensigtsmæssig og
effektiv drift.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. For så vidt angår den
foreslåede ændring af 1. pkt., er det ikke
nødvendigt at nævne, at vilkårene kan
fastsættes i ministerens afgørelse, da det allerede
følger af, at ministeren træffer afgørelse om
godkendelse efter stk. 1 og 3. For så vidt angår den
foreslåede ændring af 2. pkt., præciseres det, at
det er ministeren, der kan fastsætte vilkår om
eventuelle overvågningsforanstaltninger.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring vil
medføre en ændring af bestemmelsens
anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring
bliver ministeren forpligtet til at foretage en klima- og
miljøvurdering ved alle ændringer af
råolietransportsystemet og dets drift. Hensynene til
miljø og klima vil vægte højere end
økonomiske hensyn.
Til nr. 6
Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for
at skabe hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler med
henblik på gennemførelse af Den Europæiske
Unions direktiver og beslutninger på
naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigelsen forventes
udmøntet ved ændring af
offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 1050 af 27. juni 2022 om administration
af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af
visse arter ved forundersøgelser, efterforskning og
indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden,
rørledninger, m.v. offshore), hvori dele af
naturbeskyttelsesdirektiverne allerede er implementeret. Et forslag
til ændring af
offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen er i offentlig
høring indtil den 10. maj 2023.
Det har ikke hidtil været praksis at
orientere Folketinget før udstedelse af
offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.
Den foreslåede ændring vil
forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i
Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.
Til nr. 7
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Der indsættes et komma, så det
fremgår klart af bestemmelsen, at ministeren kan indhente
oplysninger, som er nødvendige for behandling af sager,
udøvelse af tilsyn eller overvågning af virksomheden,
både hos ejeren, brugerne og andre rettighedshavere omfattet
af loven.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring vil
medføre en ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring
får alle lokale og landsdækkende foreninger og
organisationer mulighed for at klage over de
miljømæssige forhold i afgørelser truffet efter
loven. Der vil dermed ikke længere være krav om, at
disse foreninger og organisationer skal have til hovedformål
at beskytte natur og miljø eller efter deres formål
varetage væsentlige rekreative interesser.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Det er ikke nødvendigt at nævne
loven med fuld titel og nummer, da § 6, stk. 3,
indsættes i lovens ikrafttrædelsesbestemmelse. Der er
således ikke tvivl om, hvilken lov der er tale om.
Til nr. 10
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Med den foreslåede ændring
præciseres det, at de ansøgere, der søger om
tilladelse efter stk. 1, af ministeren kan blive pålagt af
meddele alle oplysninger, der er nødvendige for behandling
af ansøgningen og for tilsynet med tilladelsen.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Den foreslåede ændring
indebærer, at § 2, nr. 7, kun vil omfatte
ændringen i § 4, stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 12
Den foreslåede ændring er af
lovteknisk karakter. Med den foreslåede ændring
indsættes et »og«, så to led i opremsningen
adskilles og de oplistede hensyn i bestemmelsen dermed
tydeliggøres.
Det andet led af den foreslåede
ændring er en konsekvens af ændringen i nr. 9, der
indebærer en opdeling af lovforslagets § 2, nr. 7.
Til nr. 13
Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for
at skabe en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler
med henblik på gennemførelse af Den Europæiske
Unions direktiver og beslutninger på
naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigelsen er udmøntet
ved offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.
Det har ikke hidtil været praksis at
orientere Folketinget før udstedelse af
offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.
Den foreslåede ændring vil
forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i
Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.
Til nr. 14
Den foreslåede ændring vil
medføre en ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring
får alle lokale og landsdækkende foreninger og
organisationer mulighed for at klage over de
miljømæssige forhold i afgørelser truffet efter
loven. Der vil dermed ikke længere være krav om, at
disse foreninger og organisationer skal have til hovedformål
at beskytte natur og miljø eller efter deres formål
varetage væsentlige rekreative interesser.
Til nr. 15
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringen i nr. 14. Med den foreslåede
ændring stilles der ikke længere krav om, at lokale og
landsdækkende foreninger og organisationer samtidig med en
klage fremsender deres vedtægter, da det ikke længere
vil være et krav, at de har til hovedformål at beskytte
natur og miljø eller varetage væsentlige rekreative
interesser.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringerne i nr. 14 og 15.
Til nr. 17
Med bemyndigelsen i § 10 a skabes der
hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om
afbrænding af kulbrinter, herunder et forbud mod
rutinemæssig afbrænding af kulbrinter. Ministeren har
ikke tidligere haft bemyndigelse til at fastsætte
sådanne regler.
Den foreslåede ændring vil
forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i
Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.
Til nr. 18
Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for
at skabe en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler
med henblik på gennemførelse af Den Europæiske
Unions direktiver og beslutninger på
naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigelserne er udmøntet
ved offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.
Det har ikke hidtil været praksis at
orientere Folketinget før udstedelse af
offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.
Den foreslåede ændring vil
forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i
Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.
Til nr. 19
Den foreslåede ændring vil
medføre en ændring i bestemmelsens
anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring
får alle lokale og landsdækkende foreninger og
organisationer mulighed for at klage over de
miljømæssige forhold i afgørelser truffet efter
loven. Der vil dermed ikke længere være krav om, at
disse foreninger og organisationer skal have til hovedformål
at beskytte natur og miljø eller efter deres formål
varetage væsentlige rekreative interesser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 13. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 6. februar 2023 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 97. Den 29. marts
2023 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
17 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris
Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted
(S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Bjarne Laustsen (S) Thomas Monberg (S) Linea Søgaard-Lidell
(V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E.
Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M)
Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Per Larsen
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk
(SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Marianne Bigum (SF) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL)
Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |