L 80 Forslag til lov om ændring af lov om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat, lov om kontinentalsoklen og visse rørledningsanlæg på søterritoriet og lov om anvendelse af Danmarks undergrund.

(Godkendelse af ændringer og afvikling af rørledningen, krav om effektiv drift, gennemførelse af direktiver om naturbeskyttelse, bemyndigelse vedrørende forbud mod rutinemæssig afbrænding af kulbrinter, tilladelse til forundersøgelser for visse rørledningsanlæg m.v.).

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 11-05-2023

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 11. maj 2023

20222_l80_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 11. maj 2023

1. Ændringsforslag

Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget. Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 4, 7 og 9-12. Dansk Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 6, 13, 17 og 18. Alternativets medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, 5, 8, 14-16 og 19.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af klima-, energi- og forsyningsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme for det under nr. 17 stillede ændringsforslag og imod de øvrige ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF, DD, LA, KF, RV og DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af klima-, energi- og forsyningsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de af Dansk Folkeparti stillede ændringsforslag og imod de af Alternativet stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (ALT) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et fjerde mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget er principielt imod at flytte beslutningskompetence fra Folketinget til ministerierne. Alternativet mener, at der bør være en demokratisk og parlamentarisk kontrol med vigtige samfundsmæssige og ressourcemæssige spørgsmål. Alternativet noterer, at der i flere høringssvar er en bekymring over den manglende fremtidige parlamentariske kontrol. Alternativet støtter Dansk Folkepartis forslag om, at ministeren trods alt skal orientere udvalget, men Alternativet ser det som en afdemokratisering, hvor vi gør Folketinget til et hus, der blot skal orienteres, frem for det sted, hvor der træffes de rigtige beslutninger. Dette er Alternativet dybt imod, og desuden vil Alternativet gerne udtrykke en dyb bekymring for, hvordan Folketingets magt løbende svækkes i forhold til ministeriernes magt.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (SF, DD, LA, KF, EL, RV og ALT):

1) I den under nr. 3 foreslåede § 1 a indsættes efter »Klima-, energi- og forsyningsministeren kan«: »efter orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.

[Orientering af folketingsudvalg]

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

2) I det under nr. 4 foreslåede § 2, stk. 6, indsættes efter »disse«: »aftaler«.

[Lovteknisk ændring]

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (EL):

3) I den under nr. 6 foreslåede § 2 c indsættes i stk. 2 som 2. pkt.:

»Ministeren skal ved denne vurdering bl.a. inddrage hensynet til miljø og klima og skal i den forbindelse vægte hensynet til miljø og klima over økonomiske hensyn.«

[Ændring af anvendelsesområde vedrørende en hensigtsmæssig og effektiv drift af rørledningen]

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

4) I den under nr. 7 foreslåede § 3 d udgår i stk. 4, 1. pkt., »i sin afgørelse herom«, og i 2. pkt. ændres »Der kan ligeledes fastsættes« til: »Ministeren kan ligeledes fastsætte«.

[Lovteknisk ændring]

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (EL):

5) I den under nr. 7 foreslåede § 3 d indsættes som stk. 5:

»Stk. 5. Forinden der træffes afgørelse efter stk. 1-3, foretager ministeren en klima- og miljøvurdering. Ministeren skal ved denne vurdering vægte hensynet til klima og miljø over, hvad der kan defineres som økonomisk hensigtsmæssigt.«

[Ændring af anvendelsesområde vedrørende en hensigtsmæssig og effektiv drift af rørledningen]

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (SF, DD, LA, KF, EL, RV og ALT):

6) I den under nr. 7 foreslåede § 3 f indsættes efter »Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter«: »efter orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.

[Orientering af folketingsudvalg]

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

7) I den under nr. 8 foreslåede § 4 a indsættes i stk. 1 efter »opgaver«: »,«.

[Lovteknisk ændring]

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (EL):

8) Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 5 a, stk. 3, udgår », der som hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, når en afgørelse berører sådanne interesser,«.«

[Ændring af anvendelsesområde for klageberettigede]

Af klima-, energi- og forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

9) I det under nr. 12 foreslåede § 6, stk. 3, ændres »lov nr. 291 af 10. juni 1981 om etablering og benyttelse af en rørledning til transport af råolie og kondensat« til: »loven«.

[Lovteknisk ændring]

Til § 2

10) I den under nr. 5 foreslåede § 2 a ændres i stk. 3, 1. pkt., »ansøgere af tilladelser efter stk. 1« til: »ansøgere efter stk. 1«.

[Lovteknisk ændring]

11) Nr. 7 affattes således:

»7. I § 4, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter »stk. 1«: », herunder vilkår om eventuelle overvågningsforanstaltninger«.«

[Lovteknisk ændring]

12) Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:

»01. I § 4, stk. 2, 2. pkt., ændres »forurening fra rørledninger, muligheden« til: »forurening fra rørledninger og muligheden«, og efter »eksisterende kabler og rørledninger« indsættes: », for at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet«.«

[Lovteknisk ændring]

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (SF, DD, LA, KF, EL, RV og ALT):

13) I den under nr. 8 foreslåede affattelse af § 4 a indsættes efter »Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter«: »efter orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.

[Orientering af folketingsudvalg]

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (EL):

14) Nr. 13 affattes således:

»13. I § 6 a, stk. 2, ændres », der som hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, kan klage over de i stk. 1 angivne afgørelser. Det samme gælder for lokale og landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, når en afgørelse berører sådanne interesser« til: »er klageberettigede, for så vidt angår de miljømæssige forhold i afgørelser i henhold til § 2, stk. 1, § 2 a, stk. 1, § 3 a, stk. 1, og § 4, stk. 1, hvis afgørelserne tillige er omfattet af § 4 b, regler udstedt i medfør af § 4 a eller lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)«.«

[Ændring af anvendelsesområde for klageberettigede]

15) Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:

»02. § 6 a, stk. 3, ophæves.

Stk. 4 bliver herefter stk. 3.«

[Konsekvensændring]

16) Nr. 14 affattes således:

»14. § 6 a, stk. 5 og 6, ophæves.

Stk. 7 og 8 bliver herefter stk. 4 og 5.«

[Konsekvensændring]

Til § 3

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):

17) I den under nr. 1 foreslåede § 10 a indsættes efter »Klima-, energi- og forsyningsministeren kan«: »efter orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.

[Orientering af folketingsudvalg]

Af et mindretal (DF), tiltrådt af et mindretal (SF, DD, LA, KF, EL, RV og ALT):

18) I den under nr. 3 foreslåede affattelse af § 28 a indsættes efter »Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter«: »efter orientering af et af Folketinget nedsat udvalg«.

[Orientering af folketingsudvalg]

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (EL):

19) Nr. 7 affattes således:

»7. I § 37 a, stk. 3, 1. pkt., udgår », der som hovedformål har beskyttelse af natur og miljø, eller som efter deres formål varetager væsentlige rekreative interesser, når en afgørelse berører sådanne interesser,«, »§ 28 a, 28 b eller« ændres til: »§ 28 b, regler udstedt i medfør af § 28 a eller«, og 2. pkt. ophæves.«

[Ændring af anvendelsesområde]

Bemærkninger

Til nr. 1

Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for at skabe en generel hjemmel til at fastsætte regler med henblik på at gennemføre eller anvende internationale konventioner og EU-regler om forhold, der er omfattet af rørledningsloven. Tilsvarende bestemmelse findes i undergrundsloven og kontinentalsokkelloven. For bestemmelserne i undergrundsloven og kontinentalsokkelloven er der ikke krav om orientering af Folketinget før anvendelse af bemyndigelsen.

Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.

Til nr. 2

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Der er alene tale om en præcisering, så det fremgår klart, at ministeren skal godkende aftaler om driften af anlæg omfattet af § 1, stk. 1, eller dele heraf, før disse aftaler kan indgås.

Til nr. 3

Den foreslåede ændring vil medføre en ændring af bestemmelsens anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring bliver ministeren forpligtet til at sikre en hensigtsmæssig og effektiv drift med hensyn til miljø og klima. Ydermere vil den foreslåede ændring medføre, at hensynene til miljø og klima vil vægte højere end hensynet til at sikre en økonomisk hensigtsmæssig og effektiv drift.

Til nr. 4

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. For så vidt angår den foreslåede ændring af 1. pkt., er det ikke nødvendigt at nævne, at vilkårene kan fastsættes i ministerens afgørelse, da det allerede følger af, at ministeren træffer afgørelse om godkendelse efter stk. 1 og 3. For så vidt angår den foreslåede ændring af 2. pkt., præciseres det, at det er ministeren, der kan fastsætte vilkår om eventuelle overvågningsforanstaltninger.

Til nr. 5

Den foreslåede ændring vil medføre en ændring af bestemmelsens anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring bliver ministeren forpligtet til at foretage en klima- og miljøvurdering ved alle ændringer af råolietransportsystemet og dets drift. Hensynene til miljø og klima vil vægte højere end økonomiske hensyn.

Til nr. 6

Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for at skabe hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler med henblik på gennemførelse af Den Europæiske Unions direktiver og beslutninger på naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigelsen forventes udmøntet ved ændring af offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 1050 af 27. juni 2022 om administration af internationale naturbeskyttelsesområder og beskyttelse af visse arter ved forundersøgelser, efterforskning og indvinding af kulbrinter, lagring i undergrunden, rørledninger, m.v. offshore), hvori dele af naturbeskyttelsesdirektiverne allerede er implementeret. Et forslag til ændring af offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen er i offentlig høring indtil den 10. maj 2023.

Det har ikke hidtil været praksis at orientere Folketinget før udstedelse af offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.

Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.

Til nr. 7

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Der indsættes et komma, så det fremgår klart af bestemmelsen, at ministeren kan indhente oplysninger, som er nødvendige for behandling af sager, udøvelse af tilsyn eller overvågning af virksomheden, både hos ejeren, brugerne og andre rettighedshavere omfattet af loven.

Til nr. 8

Den foreslåede ændring vil medføre en ændring i bestemmelsens anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring får alle lokale og landsdækkende foreninger og organisationer mulighed for at klage over de miljømæssige forhold i afgørelser truffet efter loven. Der vil dermed ikke længere være krav om, at disse foreninger og organisationer skal have til hovedformål at beskytte natur og miljø eller efter deres formål varetage væsentlige rekreative interesser.

Til nr. 9

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Det er ikke nødvendigt at nævne loven med fuld titel og nummer, da § 6, stk. 3, indsættes i lovens ikrafttrædelsesbestemmelse. Der er således ikke tvivl om, hvilken lov der er tale om.

Til nr. 10

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Med den foreslåede ændring præciseres det, at de ansøgere, der søger om tilladelse efter stk. 1, af ministeren kan blive pålagt af meddele alle oplysninger, der er nødvendige for behandling af ansøgningen og for tilsynet med tilladelsen.

Til nr. 11

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Den foreslåede ændring indebærer, at § 2, nr. 7, kun vil omfatte ændringen i § 4, stk. 2, 1. pkt.

Til nr. 12

Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter. Med den foreslåede ændring indsættes et »og«, så to led i opremsningen adskilles og de oplistede hensyn i bestemmelsen dermed tydeliggøres.

Det andet led af den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringen i nr. 9, der indebærer en opdeling af lovforslagets § 2, nr. 7.

Til nr. 13

Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for at skabe en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler med henblik på gennemførelse af Den Europæiske Unions direktiver og beslutninger på naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigelsen er udmøntet ved offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.

Det har ikke hidtil været praksis at orientere Folketinget før udstedelse af offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.

Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.

Til nr. 14

Den foreslåede ændring vil medføre en ændring i bestemmelsens anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring får alle lokale og landsdækkende foreninger og organisationer mulighed for at klage over de miljømæssige forhold i afgørelser truffet efter loven. Der vil dermed ikke længere være krav om, at disse foreninger og organisationer skal have til hovedformål at beskytte natur og miljø eller efter deres formål varetage væsentlige rekreative interesser.

Til nr. 15

Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringen i nr. 14. Med den foreslåede ændring stilles der ikke længere krav om, at lokale og landsdækkende foreninger og organisationer samtidig med en klage fremsender deres vedtægter, da det ikke længere vil være et krav, at de har til hovedformål at beskytte natur og miljø eller varetage væsentlige rekreative interesser.

Til nr. 16

Den foreslåede ændring er en konsekvens af ændringerne i nr. 14 og 15.

Til nr. 17

Med bemyndigelsen i § 10 a skabes der hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om afbrænding af kulbrinter, herunder et forbud mod rutinemæssig afbrænding af kulbrinter. Ministeren har ikke tidligere haft bemyndigelse til at fastsætte sådanne regler.

Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.

Til nr. 18

Bemyndigelsen er indsat i lovforslaget for at skabe en hjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler med henblik på gennemførelse af Den Europæiske Unions direktiver og beslutninger på naturbeskyttelsesområdet. Bemyndigelserne er udmøntet ved offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.

Det har ikke hidtil været praksis at orientere Folketinget før udstedelse af offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen.

Den foreslåede ændring vil forpligte ministeren til at orientere det relevante udvalg i Folketinget inden udnyttelse af bemyndigelsen.

Til nr. 19

Den foreslåede ændring vil medføre en ændring i bestemmelsens anvendelsesområde. Med den foreslåede ændring får alle lokale og landsdækkende foreninger og organisationer mulighed for at klage over de miljømæssige forhold i afgørelser truffet efter loven. Der vil dermed ikke længere være krav om, at disse foreninger og organisationer skal have til hovedformål at beskytte natur og miljø eller efter deres formål varetage væsentlige rekreative interesser.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 29. marts 2023 og var til 1. behandling den 13. april 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren sendte den 6. februar 2023 dette udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 97. Den 29. marts 2023 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 17 spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Kris Jensen Skriver (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) fmd. Bjarne Laustsen (S) Thomas Monberg (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kim Valentin (V) Jan E. Jørgensen (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Karin Liltorp (M) Lise Bech (DD) Kenneth Fredslund Petersen (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Morten Messerschmidt (DF) Signe Munk (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Marianne Bigum (SF) nfmd. Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Theresa Scavenius (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)6
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1