Skriftlig fremsættelse (19. december
2022)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
gasforsyning, lov om Energinet og lov om elforsyning
(Lovforslag nr. L 8)
Formålet med lovforslaget er bl.a. at
skabe rammer for etablering af en brintinfrastruktur, der skal
understøtte en grøn omstilling og fremme udviklingen
af PtX. Formålet er også at sikre klare overordnede
rammer for brint med henblik på, at der kan etableres en
brintsektor i Danmark. Dertil er formålet at indpasse
Energinets selskabsorganisering i gasforsyning, at justere den
økonomiske regulering af Energinet samt give mulighed for
delvis at ændre virkningstidspunktet for Energinets overgang
fra hvile-i-sig-selv-regulering til en
indtægtsrammeregulering. Derudover vil lovforslaget give
Energinet hjemmel til at etablere et CO2-lager samt varetage
rørført transport af CO2 til lageret for at få mere viden
om CO2-lagring i dansk undergrund.
Endelig er formålet med lovforslaget at justere reglerne for
kommunal modregning på gasområdet, gebyrreglerne for
myndighedsbetaling på gasområdet samt reglerne om
udpegningsgrundlaget for Energinets interessentforum.
Lovforslagets del om regulering af brint er
en opfølgning på stemmeaftale af 15. marts 2022 om
udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer
(Power-to-X strategi) mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet).
Baggrunden for lovforslagets del om CO2-lagring er klimaaftalen for energi og
industri mv. af 22. juni 2020 mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet) og Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet), principaftalen om en
køreplan for lagring af CO2
af 30. juni 2021, og aftale om en køreplan for fangst,
transport og lagring af CO2 af 14.
december 2021, hvor det blev besluttet, at fangst og lagring af
CO2 skal være en vigtig brik i
indfrielsen af Danmarks klimapolitiske mål. Ligeledes er
lovforslaget en konkret opfølgning på aftale om
rammevilkår for CO2-lagring i
Danmark af 21. juni 2022, hvor det blev besluttet at Energinet og
dermed Gas Storage Denmark skal have hjemmel til CO2-lagring ifm. et muligt pilotprojektet i
Stenlille.
Med lovforslagets foreslås det
derfor, at Energinet og derigennem Gas Storage Denmark får
hjemmel til at varetage lagring af CO2 i Danmark. Lovforslaget sikrer, at Gas
Storage Denmark kan etablere et pilotprojekt for CO₂-lagring
samt dertil hørende transportaktiviteter ved Stenlille.
Med lovforslaget foreslås det
endvidere, at Energinets gennemførte omorganisering med
sammenlægning af systemansvarlig virksomhed på el- og
gas m.m., indpasses i lov om gasforsyning. Det gøres
på en måde, hvor lovgivningen skal kunne rumme
fremtidige omorganiseringer, og vil også understøtte
indtægtsrammereguleringen.
Med lovforslaget forslås det
også, at den økonomiske regulering af Energinet
justeres, for at Energinet kan samle systemansvar for gas og el i
ét selskab, og at der kan ske fastsættelse af
indtægtsrammer for transmissionssystemejeren og
systemoperatøren på gasområdet. Derudover gives
mulighed for at ændre virkningstidspunktet for Energinets
overgang fra hvile-i-sig-selv-regulering til en
indtægtsrammeregulering mhp. at udskyde indførelsen af
indtægtsrammereguleringen for systemansvarlig virksomhed for
el- og gas og Datahub for at sikre tilstrækkelig tid til en
hensigtsmæssig implementering.
Med lovforslaget foreslås det, at
justere gebyrbestemmelserne i lov om gasforsyning. Justeringerne
vedrører gebyrer for den myndighedsbehandling, som Energinet
og selskaber, der driver transmissionsvirksomhed, LNG-virksomhed,
lagervirksomhed eller distributionsvirksomhed efter bevilling,
betaler til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og
Forsyningstilsynet til dækning af omkostninger til bl.a.
tilsyn og tilladelser.
Med lovforslaget foreslås det, at
tidspunktet for ophævelsen af bestemmelsen om kommunal
modregning i lov om gasforsyning udsættes, da der
udestår udlodning til de tidligere ejerkommuner af
restprovenuet fra salget af HMN Gasnet P/S.
Endeligt foreslås der i relation til
Energinets interessentforum ændringer i udpegningsgrundlaget
for medlemmer i interessentforummet.
Lovforslagets del om regulering af brint,
delen om kommunal modregning og delen om justering af gebyrreglerne
medfører nye opgaver for myndighederne; Energistyrelsen,
Forsyningstilsynet og Energiklagenævnet. De relevante
myndigheders sagsbehandling foreslås finansieret enten gennem
gebyrfinansiering eller gennem rammebevillingerne.
På grund af den ekstraordinære
situation er der behov for, at lovforslaget hastebehandles. Det
forudsætter en række dispensationer fra reglerne i
Folketingets forretningsorden.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft d. 1. januar 2023.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.