Fremsat den 29. marts 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trossamfund uden
for folkekirken
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om
trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390
af 14. december 2021, foretages følgende ændring:
1. I
§ 25 ændres
»folketingsåret 2022-23« til:
»folketingsåret 2023-24«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsigter.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at udskyde
revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 1533 af 19.
december 2017 om trossamfund uden for folkekirken, som ændret
ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 om ændring af lov om
trossamfund uden for folkekirken, således at kirkeministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2023-24 og ikke i folketingsåret
2022-23.
Den 1. januar 2018 trådte lov om
trossamfund uden for folkekirken (trossamfundsloven) i kraft. Loven
bygger på et omfattende udvalgsarbejde med inddragelse af
eksperter og repræsentanter for andre trossamfund uden for
folkekirken, herunder gennemførelse af offentlige
hørings- og debatmøder som bidrag til udvalgets
endelige betænkning nr. 1564/2017.
Trossamfundsloven indeholdt en
revisionsbestemmelse i § 25 om, at kirkeministeren i
folketingsåret 2021-22 skulle fremsætte forslag om
revision af loven med henblik på at sikre, at der nogle
år efter lovens ikrafttræden blev taget stilling til,
om loven virkede efter hensigten.
Ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 om
ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken blev
revisionsbestemmelsen ændret, så revision af loven i
stedet skal ske i folketingsåret 2022-23.
Kirkeministerens forslag om revision af loven
skal således tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne
med lovens bestemmelser i de første år.
Forud for folketingsvalget i efteråret
2022 er der udarbejdet et Notat om erfaringsbaserede forslag til
revision af trossamfundsloven, som i september 2022 har været
til høring hos de anerkendte trossamfund og
tilhørende menigheder samt hos interesseorganisationer.
Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag
og udformning af et konkret lovforslag har under folketingsvalget
og den efterfølgende regeringsdannelse i perioden fra
november til december 2022 været sat i bero og er derfor, som
forudsat ved ændringslovens fastlæggelse af
folketingsåret 2022-23 som det passende tidspunkt for en
revision, endnu ikke fuldt tilendebragt.
Forud for fremsættelsen af et lovforslag
om ændring af trossamfundsloven ønskes en bred
inddragelse af trossamfund uden for folkekirken gennem en
længere høring over et konkret lovudkast. En
inddragende proces bidrager erfaringsmæssigt med
forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav,
som indføres over for de anerkendte trossamfund. Det
vurderes ikke muligt at nå denne proces, sådan at
lovforslaget kan fremsættes og færdigbehandles i den
aktuelle folketingssamling.
Med henblik på at sikre, at revisionen
af trossamfundsloven hviler på et tilstrækkeligt
erfaringsgrundlag, samt at der sker aktiv inddragelse af
trossamfundene, foreslås det derfor med lovforslaget §
1, nr. 1, at revisionstidspunktet udskydes på ny, sådan
at kirkeministeren fremsætter lovforslag om revision af
trossamfundsloven i folketingsåret 2023-24.
2. Udskydelse af
revisionsbestemmelse
2.1. Gældende ret
Lov om trossamfund uden for folkekirken
trådte i kraft den 1. januar 2018. Men loven
videreføres en mangeårig praksis for anerkendelse af
trossamfund, herunder kriterier for anerkendelse.
Trossamfundsloven, som ændret ved lov
nr. 2390 af 14. december 2021, indeholder i § 25 en
revisionsbestemmelse om, at kirkeministeren i folketingsåret
2022-23 skal fremsætte forslag om revision af loven.
Som noget nyt indebærer
trossamfundsloven et generelt løbende tilsyn med, at
trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for
anerkendelse, herunder pligten til at give visse stamoplysninger og
oplysninger om årsregnskaber, og betingelsen om at de skal
overholde dansk lovgivning, jf. trossamfundslovens § 22. Dette
tilsyn varetages af Kirkeministeriet.
2.2.
Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministerens forslag om revision af loven
skal tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens
bestemmelser i de første år.
Kirkeministeriet er kommet langt i processen
med etablering af et erfaringsgrundlag, idet ministeriet dels den
5. september 2022 har sendt Notat om erfaringsbaserede forslag til
revision af trossamfundsloven i høring hos relevante
interesseorganisationer og alle anerkendte trossamfund og
menigheder, og dels ved som supplement til høringen at
invitere alle anerkendte trossamfund og menigheder til
informationsmøder om de påtænkte justeringer i
trossamfundsloven. Informationsmøderne blev afholdt i
september 2022 i henholdsvis Århus og København med
deltagelse af repræsentanter fra en række af de
største trossamfund, og dermed de centrale aktører
blandt de anerkendte trossamfund, samt en række af de mindre
trossamfund og menigheder.
Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag
er imidlertid ikke fuldt ud tilendebragt, som forudsat ved
ændringslovens fastlæggelse af folketingsåret
2022-23 som det passende tidspunkt for en revision. Det skyldes
bl.a., at arbejdet har været sat i bero i efteråret
2022 på grund af folketingsvalget og den efterfølgende
regeringsdannelse.
Forud for fremsættelsen af et lovforslag
om ændring af trossamfundsloven ønskes en bred
inddragelse af trossamfund uden for folkekirken, ved at der gives
en passende lang høringsperiode af et kommende lovforslag.
Det vurderes ikke, at det er muligt at nå at
gennemføre denne proces, sådan at lovforslaget kan
fremsættes og færdigbehandles i indeværende
folketingssamling. En inddragende proces bidrager
erfaringsmæssigt med forståelse for og ejerskab til de
løsninger og krav, som indføres over for
trossamfundene.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken
ændres således, at kirkeministeren fremsætter
forslag om revision af loven i folketingsåret 2023-24 i
stedet for i folketingsåret 2022-23.
Udsættelsen sikrer, at revisionen hviler
på et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, samt at der
sker en bred inddragelse af trossamfundene, ved at der gives en
passende lang høringsperiode.
Det er Kirkeministeriets forventning, at
lovforslag om revision af trossamfundsloven vil kunne
fremsættes i begyndelsen af folketingsåret 2023-24.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten,
kommunerne eller regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været i offentlig
høring, da der alene er tale om en udskydelse af
revionsbestemmelsen med henblik på, at der bliver mulighed
for en tidsmæssig ordentlig inddragelse af de anerkendte
trossamfund i forhold til de konkrete materielle forslag til
ændringer i trossamfundsloven.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 25 i lov om
trossamfund uden for folkekirken, at kirkeministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2022-23.
Det følger af den foreslåede
ændring af § 25 i lov om
trossamfund uden for folkekirken, at folketingsåret 2022-23
ændres til folketingsåret 2023-24.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at revision af trossamfundsloven udskydes til
folketingsåret 2023-24.
Der henvises i øvrigt til punkt 2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft den 1. juni 2023.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning skal kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Det skyldes, at lov om trossamfund uden for
folkekirken ikke gælder for Grønland og
Færøerne, men at loven ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om
trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390
af 14. december 2021, foretages følgende
ændring: | | | | § 25.
Kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2022-23. | | 1. I § 25 ændres
»folketingsåret 2022-23« til:
»folketingsåret 2023-24«. |
|