L 79 Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken.

(Udskydelse af revisionsbestemmelse).

Af: Kirkeminister Louise Elholm (V)
Udvalg: Kirkeudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 29-03-2023

Fremsat: 29-03-2023

Fremsat den 29. marts 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)

20222_l79_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 29. marts 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken

(Udskydelse af revisionsbestemmelse)

§ 1

I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390 af 14. december 2021, foretages følgende ændring:

1. I § 25 ændres »folketingsåret 2022-23« til: »folketingsåret 2023-24«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. juni 2023.

§ 3

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsigter.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning og baggrund

Formålet med lovforslaget er at udskyde revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken, således at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2023-24 og ikke i folketingsåret 2022-23.

Den 1. januar 2018 trådte lov om trossamfund uden for folkekirken (trossamfundsloven) i kraft. Loven bygger på et omfattende udvalgsarbejde med inddragelse af eksperter og repræsentanter for andre trossamfund uden for folkekirken, herunder gennemførelse af offentlige hørings- og debatmøder som bidrag til udvalgets endelige betænkning nr. 1564/2017.

Trossamfundsloven indeholdt en revisionsbestemmelse i § 25 om, at kirkeministeren i folketingsåret 2021-22 skulle fremsætte forslag om revision af loven med henblik på at sikre, at der nogle år efter lovens ikrafttræden blev taget stilling til, om loven virkede efter hensigten.

Ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken blev revisionsbestemmelsen ændret, så revision af loven i stedet skal ske i folketingsåret 2022-23.

Kirkeministerens forslag om revision af loven skal således tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser i de første år.

Forud for folketingsvalget i efteråret 2022 er der udarbejdet et Notat om erfaringsbaserede forslag til revision af trossamfundsloven, som i september 2022 har været til høring hos de anerkendte trossamfund og tilhørende menigheder samt hos interesseorganisationer.

Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag og udformning af et konkret lovforslag har under folketingsvalget og den efterfølgende regeringsdannelse i perioden fra november til december 2022 været sat i bero og er derfor, som forudsat ved ændringslovens fastlæggelse af folketingsåret 2022-23 som det passende tidspunkt for en revision, endnu ikke fuldt tilendebragt.

Forud for fremsættelsen af et lovforslag om ændring af trossamfundsloven ønskes en bred inddragelse af trossamfund uden for folkekirken gennem en længere høring over et konkret lovudkast. En inddragende proces bidrager erfaringsmæssigt med forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav, som indføres over for de anerkendte trossamfund. Det vurderes ikke muligt at nå denne proces, sådan at lovforslaget kan fremsættes og færdigbehandles i den aktuelle folketingssamling.

Med henblik på at sikre, at revisionen af trossamfundsloven hviler på et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, samt at der sker aktiv inddragelse af trossamfundene, foreslås det derfor med lovforslaget § 1, nr. 1, at revisionstidspunktet udskydes på ny, sådan at kirkeministeren fremsætter lovforslag om revision af trossamfundsloven i folketingsåret 2023-24.

2. Udskydelse af revisionsbestemmelse

2.1. Gældende ret

Lov om trossamfund uden for folkekirken trådte i kraft den 1. januar 2018. Men loven videreføres en mangeårig praksis for anerkendelse af trossamfund, herunder kriterier for anerkendelse.

Trossamfundsloven, som ændret ved lov nr. 2390 af 14. december 2021, indeholder i § 25 en revisionsbestemmelse om, at kirkeministeren i folketingsåret 2022-23 skal fremsætte forslag om revision af loven.

Som noget nyt indebærer trossamfundsloven et generelt løbende tilsyn med, at trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for anerkendelse, herunder pligten til at give visse stamoplysninger og oplysninger om årsregnskaber, og betingelsen om at de skal overholde dansk lovgivning, jf. trossamfundslovens § 22. Dette tilsyn varetages af Kirkeministeriet.

2.2. Kirkeministeriets overvejelser

Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser i de første år.

Kirkeministeriet er kommet langt i processen med etablering af et erfaringsgrundlag, idet ministeriet dels den 5. september 2022 har sendt Notat om erfaringsbaserede forslag til revision af trossamfundsloven i høring hos relevante interesseorganisationer og alle anerkendte trossamfund og menigheder, og dels ved som supplement til høringen at invitere alle anerkendte trossamfund og menigheder til informationsmøder om de påtænkte justeringer i trossamfundsloven. Informationsmøderne blev afholdt i september 2022 i henholdsvis Århus og København med deltagelse af repræsentanter fra en række af de største trossamfund, og dermed de centrale aktører blandt de anerkendte trossamfund, samt en række af de mindre trossamfund og menigheder.

Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag er imidlertid ikke fuldt ud tilendebragt, som forudsat ved ændringslovens fastlæggelse af folketingsåret 2022-23 som det passende tidspunkt for en revision. Det skyldes bl.a., at arbejdet har været sat i bero i efteråret 2022 på grund af folketingsvalget og den efterfølgende regeringsdannelse.

Forud for fremsættelsen af et lovforslag om ændring af trossamfundsloven ønskes en bred inddragelse af trossamfund uden for folkekirken, ved at der gives en passende lang høringsperiode af et kommende lovforslag. Det vurderes ikke, at det er muligt at nå at gennemføre denne proces, sådan at lovforslaget kan fremsættes og færdigbehandles i indeværende folketingssamling. En inddragende proces bidrager erfaringsmæssigt med forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav, som indføres over for trossamfundene.

2.3. Den foreslåede ordning

Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken ændres således, at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2023-24 i stedet for i folketingsåret 2022-23.

Udsættelsen sikrer, at revisionen hviler på et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, samt at der sker en bred inddragelse af trossamfundene, ved at der gives en passende lang høringsperiode.

Det er Kirkeministeriets forventning, at lovforslag om revision af trossamfundsloven vil kunne fremsættes i begyndelsen af folketingsåret 2023-24.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten, kommunerne eller regionerne.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Lovforslaget har ikke været i offentlig høring, da der alene er tale om en udskydelse af revionsbestemmelsen med henblik på, at der bliver mulighed for en tidsmæssig ordentlig inddragelse af de anerkendte trossamfund i forhold til de konkrete materielle forslag til ændringer i trossamfundsloven.

10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/
merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det fremgår af § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken, at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2022-23.

Det følger af den foreslåede ændring af § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken, at folketingsåret 2022-23 ændres til folketingsåret 2023-24.

Den foreslåede ændring vil medføre, at revision af trossamfundsloven udskydes til folketingsåret 2023-24.

Der henvises i øvrigt til punkt 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Til § 2

Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juni 2023.

Til § 3

Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning skal kunne sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.

Det skyldes, at lov om trossamfund uden for folkekirken ikke gælder for Grønland og Færøerne, men at loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390 af 14. december 2021, foretages følgende ændring:
   
§ 25. Kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2022-23.
 
1. I § 25 ændres »folketingsåret 2022-23« til: »folketingsåret 2023-24«.