Fremsat den 29. marts 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
menighedsråd
(Videreførelse af
valgbarhedskriterier for kirkefunktionærer)
§ 1
I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. januar 2020, foretages
følgende ændring:
1. § 3,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en
varighed på mere end en måned, og hvis gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, er ikke valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning og
baggrund
Af lov om valg til menighedsråd §
3, stk. 3, fremgår det, at kirkefunktionærer, der er
omfattet af § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, ikke er valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested. Bestemmelsen indebærer, at
kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en
varighed på mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, ikke er valgbare i den
menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested.
Den 20. juni 2019 blev Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv (EU) 2019/1152 om gennemsigtige og
forudsigelige arbejdsvilkår i Den Europæiske Union
(Arbejdsdirektivet) vedtaget.
På baggrund af
Beskæftigelsesministeriets implementering af
arbejdsdirektivet med lov om ansættelsesbeviser og visse
arbejdsvilkår er der behov for at ændre lov om valg til
menighedsråd således, at der ikke i lov om valg til
menighedsråd henvises til lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, da denne ophæves i forbindelse
med implementeringen. Der er endvidere behov for at ændre
bestemmelsen, således at valgbarhedskriterierne for
kirkefunktionærer i forhold til den gennemsnitlige maksimale
arbejdstid forbliver uændret.
Arbejdsdirektivet fastsætter bl.a.
minimumskrav til oplysninger om de væsentlige punkter i
ansættelsesforholdet for at sikre alle arbejdstagere i Den
Europæiske Union passende grad af gennemsigtighed og at
tilvejebringe større forudsigelighed, for så vidt
angår deres arbejdsvilkår.
I den gældende ansættelsesbevislov
er det bl.a. fastsat, at loven gælder for alle
lønmodtagere, hvis ansættelsesforhold har en varighed
på mere end 1 måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid overstiger 8 timer. Med implementeringen af
arbejdsdirektivet fastsættes det bl.a., at lov om
ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår finder
anvendelse på alle lønmodtagere med et
ansættelsesforhold, hvor den forudbestemte eller faktiske
arbejdstid udgør mere end gennemsnitligt tre timer pr. uge i
en referenceperiode på fire på hinanden følgende
uger. Der er derfor behov for at tage stilling til, om
kirkefunktionærer, der i dag har en gennemsnitlig ugentlig
arbejdstid på mellem 3-8 timer, fremover skal være
udelukket fra muligheden for at blive valgt til
menighedsrådet i det sogn, hvor de er ansat.
Fratagelse af valgbarheden er et
væsentligt indgreb i det pågældende
folkekirkemedlems adgang til medindflydelse på det kirkelige
liv i sognet. Det vurderes derfor, at den pågældende
kirkefunktionærs ansættelsesmæssige tilknytning
til sognet bør være af en vis længde, før
valgbarheden påvirkes. Med lovforslaget foreslås det
derfor at fastholde kriterierne om, at kirkefunktionærer,
hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end en
måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ikke
overstiger 8 timer, er valgbar til menighedsrådet i den
menighedsrådskreds, hvor vedkommende har tjenestested. Er den
gennemsnitlige ugentlige arbejdstid på mere end 8 timer, er
det pågældende folkekirkemedlem således ikke
valgbar til menighedsrådet i det sogn, hvor vedkommende har
tjenestested.
2. Valgbarhedskriterier
for kirkefunktionærer
2.1.
Gældende ret
Valgrets- og valgbarhedsbetingelserne for valg
til menighedsråd er reguleret i lov om valg til
menighedsråd §§ 2 og 3.
Det følger af § 3, stk. 1, i lov
om valg til menighedsråd, at enhver, som opfylder
betingelserne i § 2 for valgret, er valgbar.
I § 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd fremgår det, at kirkefunktionærer,
der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt
til at underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, ikke er valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested.
Begrebet kirkefunktionærer omfatter
bl.a. kordegne, organister, gravere, kirketjenere og
kirkekorsangere, og fælles for disse er, at de er ansat af
menighedsrådet.
§ 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd henviser til § 1, stk. 1, i lov om
arbejdsgivers pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet, hvoraf det
fremgår, at loven gælder for alle lønmodtagere,
hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end 1
måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger
8 timer. Loven gælder ikke for personer, som er omfattet af
sømandsloven.
Bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov om valg
til menighedsråd blev indført ved en lovændring
i 2007. Det følger af bemærkningerne til forslag til
lov om ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til
menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi, jf.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 23, at
kirkefunktionærers valgbarhed med indførelsen af
bestemmelsen blev indskrænket, således at
kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov
om arbejdsgiveres pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet, ikke længere,
ville være valgbare til menighedsrådet ved den kirke,
hvor de har deres tjenestested.
§ 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd omfatter således kirkefunktionærer,
hvis ansættelsesforhold har en varighed på 1
måned eller mere, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid
overstiger 8 timer.
Ifølge bemærkningerne til lov om
ændring af lov om menighedsråd, lov om valg til
menighedsråd og lov om folkekirkens økonomi, jf.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 24, er baggrunden
for § 3, stk. 3, i lov om valg til menighedsråd bl.a.,
at en kirkefunktionær, der har tjeneste i sognet, vil
være inhabil i forhold til en meget stor del af de sager, der
behandles i menighedsrådet, herunder i forbindelse med
tilsynet med egne eller andre ved kirken ansatte
funktionærers tjenstlige forhold. De samme hensyn ligger til
grund for bestemmelsen i lov om menighedsråd § 9, stk.
1, 2. pkt., om, at kirkefunktionærer ikke kan vælges
til kirkeværge.
Det følger endvidere af
bemærkningerne, at kirkefunktionærer, særligt i
forbindelse med spørgsmål om sammenlægning af
sogne, ud fra ønsket om at sikre egen stilling, kan have en
egeninteresse, som kan stride mod, hvad der tjener det lokale
kirkelige liv bedst.
Det fremgår videre af
bemærkningerne, at bestemmelsen ikke ville indebære en
forringelse af kirkefunktionærernes mulighed for at
følge med i rådets arbejde og være orienterede
om menighedsrådets drøftelser af forhold, der har
betydning for deres ansættelses- og arbejdsforhold, idet der
ikke med bestemmelsen ændres ved, at en repræsentant
for sognets kirkefunktionærer har ret til uden stemmeret at
deltage i rådets møder.
Det fremgår endelig af
bemærkningerne, at kirkefunktionærer fortsat vil kunne
indvælges i menighedsrådet dér, hvor vedkommende
bor, hvis det er et andet sogn end tjenestestedet.
Kirkefunktionærer, der ikke er
omfattet af § 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiveres pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, vil fortsat være valgbare
også til menighedsrådet i den menighedsrådskreds,
hvor de har deres tjenestested. F.eks. vil en kirkekorsanger, som
kun synger ved gudstjenester og enkelte kirkelige handlinger nogle
få timer om ugen, fortsat være valgbar til
menighedsrådet i det sogn, hvor vedkommende virker som
kirkekorsanger.
I forbindelse med valg til menighedsråd
er det valgbestyrelsen, der påser, at
valgbarhedsbetingelserne er opfyldt.
Får et valgt medlem af
menighedsrådet senere en ansættelse hos
menighedsrådet, der vil medføre fortabelse af
valgbarheden, vil medlemmet skulle udtræde efter reglerne
herom i lov om menighedsråd.
Lov om valg til menighedsråd indeholder
i § 15 bestemmelser, som gør det muligt for medlemmer
af menighedsråd i en række situationer at opretholde
medlemskabet af menighedsrådet i resten af funktionsperioden,
uanset at de formelt har mistet valgbarheden. Ingen af disse
bestemmelser giver dog mulighed for, at kirkefunktionærer,
der allerede er valgt og indtrådt som medlem af
menighedsrådet efter de nugældende regler, kan bevare
valgbarheden i resten af funktionsperioden, hvis de mister
valgbarheden pga. den nye timetalsgrænse for, hvornår
der skal udstedes ansættelsesbevis.
2.2.
Kirkeministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Medlemmer til et menighedsråd
vælges som udgangspunkt for en 4-årig funktionsperiode,
medmindre den lokale biskop på baggrund af en begrundet
ansøgning har godkendt, at et menighedsråd
vælges med en funktionsperiode på 2 år.
De nuværende menighedsråd er valgt
for en 4-årig periode i 2020, og deres mandat udløber
således ved de ordinære valg i efteråret 2024.
Herudover har der i september 2022 været gennemført et
mindre antal menighedsrådsvalg til de menighedsråd som
har fået godkendt en 2-årig funktionsperiode. Disse
menighedsråd trådte i funktion ved kirkeårets
start, den 27. november 2022.
Med det kommende lovforslag vedrørende
ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår som
medfører ændrede krav til, hvornår der skal
udstedes ansættelsesbevis, får dette betydning for en
række kirkefunktionærer, som vil miste deres
valgbarhed, fordi valgbarheden er knyttet til kravet om
ansættelsesbevis, hvor den gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid ændres fra 8 timer til 3 timer.
De pågældende
kirkefunktionærer vil derfor skulle udtræde af
menighedsrådet, når lov om ansættelsesbeviser og
visse arbejdsvilkår træder i kraft og lov om
arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdene ophæves.
Kirkeministeriet vurderer, at der er behov for en tilpasning af
bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd vedrørende kirkefunktioneres valgbarhed
til et menighedsråd således, at valgbarhedskriterierne
for disse forbliver uændret.
Det er således Kirkeministeriets
vurdering, at de hidtidige kriterier bør fastholdes
således, at kirkefunktionærer, der er valgt i
indeværende funktionsperiode, ikke mister deres valgbarhed og
således skulle udtræde af menighedsrådet, samt at
valgbarhedskriterierne fastholdes for fremtidige
menighedsrådsvalg. Med den foreslåede ordning forbliver
kredsen af kirkefunktionærer, som er valgbare, den samme.
Kirkeministeriet bemærker i den
forbindelse, at et krav om, at en arbejdstid på
gennemsnitligt 3 timer om ugen fremadrettet skulle udelukke
kirkefunktionærer, som ønsker at være en del af
et menighedsråd ved siden af deres hverv som
kirkefunktionær, vil være en unødvendig
skærpelse af valgbarhedskriterierne i forhold til den
gældende regel i § 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd.
Kirkeministeriet foreslår derfor at
ændre bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd, således at kirkefunktionærer, hvis
ansættelsesforhold har en varighed på mere end en
måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger
8 timer, ikke er valgbare til menighedsrådet i den
menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested.
Samtidig foreslår Kirkeministeriet, at
bestemmelsen i § 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd ikke indeholder en henvisning til § 1, stk.
1, i lov om arbejdsgivers pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet. Med ændringen foreslås det,
at der fremadrettet alene henvises til, at kirkefunktionærer,
hvis ansættelsesforhold har en varighed på mere end en
måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger
8 timer, ikke er valgbare til menighedsrådet i den
menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. februar 2023 til den 13. marts 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Alle biskopper, Landsforeningen af Menighedsråd,
Danmarks, Kirketjenerforening, Danmarks Kordegnetjenerforening,
Dansk Kirkemusiker Forening, Dansk Organist og Kantor Samfund,
Forbundet af Kirke- og Kirkegårdsansatte, Foreningen af
Danske Kirkegårdsledere, Kirkekultur.nu, Organistforeningen,
3F Fagligt Fælles Forbund og HK.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov
om valg til menighedsråd, at valgret har ethvert medlem af
folkekirken, der er fyldt 18 år og har dansk
indfødsret eller har haft fast bopæl i riget uafbrudt
i et år forud for valgdagen.
Det følger videre af § 2, stk. 2,
i lov om valg til menighedsråd, at valgmenighedsmedlemmer
ikke har valgret til menighedsråd.
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov
om valg til menighedsråd, at enhver er valgbar, som opfylder
betingelserne i § 2 for valgret.
Det følger videre af § 3, stk. 2,
at præster ansat i folkekirken ikke er valgbare.
Videre følger det af § 3, stk. 3,
at kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i
lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren
om vilkårene for ansættelsesforholdet, ikke er valgbare
til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de
har tjenestested.
Det foreslås at nyaffatte § 3, stk. 3, i lov om valg til
menighedsråd således, at kirkefunktionærer, hvis
ansættelsesforhold har en varighed på mere end en
måned, og hvis gennemsnitlige ugentlige arbejdstid overstiger
8 timer, ikke er valgbare til menighedsrådet i den
menighedsrådskreds, hvor de har tjenestested.
Lovforslaget vil medføre, at
valgbarhedskriterierne for kirkefunktionærer
videreføres således, at kriterierne tilføjes i
bestemmelsen, hvor disse hidtil blot har fulgt af en henvisning til
§ 1, stk. 1, i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet.
Med lovforslaget fastholdes kriterierne om, at
kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en
varighed på mere end en måned, og hvis gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, ikke er valgbar til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor
vedkommende har tjenestested. Er den gennemsnitlige ugentlige
arbejdstid på mindre end 8 timer, er det
pågældende folkekirkemedlem valgbar til
menighedsrådet i det sogn, hvor vedkommende har
tjenestested.
Med forslaget er det vigtigt, at
valgbestyrelsen fortsat i forbindelse med valg til
menighedsråd kontrollerer, at den faktiske arbejdstid lever
op til kravene fastsat i den foreslåede § 3, stk. 3.
Baggrunden for bestemmelsen er bl.a., at en
kirkefunktionær, der har tjeneste i sognet, vil være
inhabil i forhold til en meget stor del af de sager, der behandles
i menighedsrådet, herunder i forbindelse med tilsynet med
egne eller andre ved kirken ansatte funktionærers tjenstlige
forhold.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke
indebære en forringelse af kirkefunktionærernes
mulighed for at følge med i rådets arbejde og
være orienterede om menighedsrådets drøftelser
af forhold, der har betydning for deres ansættelses- og
arbejdsforhold, idet der ikke med bestemmelsen ændres ved, at
en repræsentant for sognets kirkefunktionærer har ret
til uden stemmeret at deltage i rådets møder.
Kirkefunktionærer kan fortsat
vælges til menighedsrådet dér, hvor vedkommende
bor, hvis det er et andet sogn end tjenestestedet.
Den foreslåede ændring, skal
fastholde de krav, der har været gældende siden 2007,
således at kirkefunktionærer med et
ansættelsesforhold med en varighed på mere end en
måned og gennemsnitlig arbejdstid på mere end 8 timer,
ikke er valgbar i det sogn, hvor vedkommende har tjenestested.
Dermed vil kirkefunktionærers mulighed for at stille op og
blive valgt til menighedsråd være uændret, uanset
at kravene for, hvornår man skal have et
ansættelsesbevis, ændres.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2023.
Loven gælder ikke for Grønland,
fordi den lov, der foreslås ændret, ikke gælder
for Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at
sætte loven i kraft for Grønland.
Færøerne har i 2007 overtaget
samtlige opgaver vedrørende sagsområdet
»Folkekirken« og har dermed også overtaget
kompetencen til at fastsætte regler for
menighedsråd.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om valg til menighedsråd, jf.
lovbekendtgørelse nr. 12 af 8. januar 2020, foretages
følgende ændring: | | | | §
3. --- | | 1. § 3, stk. 3 affattes
således: | | | | Stk. 3.
Kirkefunktionærer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i lov
om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om
vilkårene for ansættelsesforholdet, er ikke valgbare
til menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de
har tjenestested. | | »Stk. 3.
Kirkefunktionærer, hvis ansættelsesforhold har en
varighed på mere end en måned, og hvis gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid overstiger 8 timer, er ikke valgbare til
menighedsrådet i den menighedsrådskreds, hvor de har
tjenestested.« |
|