Fremsat den 29. marts 2023 af uddannelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiviteter i det
ydre rum
(Midlertidig begrænsning af
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande)
§ 1
I lov nr. 409 af 11. maj 2016 om aktiviteter i
det ydre rum foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel indsættes efter
»rum«: »m.v.«
2.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
aktiviteter i det ydre rum«
3. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Formålet med loven er endvidere at fastlægge rammerne
for større raketopsendelser i højder under det ydre
rum.«
4. §
3 affattes således:
Ȥ 3. Loven finder
endvidere anvendelse på ikke-statslige større
raketopsendelser, som foretages i den danske stat.
Stk. 2. Loven
finder ligeledes anvendelse på ikke-statslige større
raketopsendelser, som uden for den danske stat foretages
1) på
dansk fartøj eller indretning eller
2) af danske
operatører.«
5. I
§ 4, nr. 3, indsættes efter
»rumaktiviteter«: »eller ikke-statslige
større raketopsendelser«.
6. § 4,
nr. 3, affattes således:
»3)
Operatør: En fysisk eller juridisk person, der
udfører eller påtager sig at udføre
rumaktiviteter.«
7. I
§ 4 indsættes som nr. 7:
»7)
Større raketopsendelse: Opsendelse af raketter, der opsendes
eller planlægges opsendt til højder mellem 4 km over
havets overflade og det ydre rum.«
8.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 a
Midlertidigt
forbud mod opsendelser
§ 15 a. Ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande er ikke tilladt i den danske stat.
Stk. 2.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande er endvidere ikke tilladt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages
1) på
dansk fartøj eller indretning eller
2) af danske
operatører.«
9. I
§ 21, stk. 1, indsættes
efter »§ 15, stk. 1,«: »§ 15
a«.
10. § 21,
stk. 1, affattes således:
»Overtrædelse af lovens
§§ 5 eller 8, § 9, stk. 2, 2. pkt., § 15, stk.
1, eller § 16, stk. 2, og manglende overholdelse af krav om
forsikringsdækning eller anden tilsvarende
sikkerhedsstillelse, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt., straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 2,
6 og 10, træder i kraft den 1. juli 2026.
Stk. 3. § 1, stk.
2, § 3, § 4, nr. 7, og kapitel 7 a i lov om aktiviteter i
det ydre rum, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, 4, 7 og
8, ophæves den 1. juli 2026.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets baggrund | 3. Lovforslagets hovedpunkter | 3.1. Midlertidig begrænsning af
ikke-statslige raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande | 3.1.1. Gældende ret | 3.1.2. Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3.2. Straf | 3.2.1. Gældende ret | 3.2.2. Uddannelses- og
Forskningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. Klimamæssige konsekvenser | 8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 11. Sammenfattende skema. | |
|
1. Indledning
Dette lovforslag fremsættes som led i opfølgningen
på en rapport fra den tværministerielle arbejdsgruppe
om regulering og myndighedsorganisering af civile raketaktiviteter
fra april 2019.
Et forslag til lov om ændring af lov om aktiviteter i det
ydre rum (begrænsning af ikke-statslige større
raketopsendelser og opsendelser af rumgenstande) blev fremsat af
uddannelses- og forskningsministeren den 26. februar 2020 (L 125,
jf. Folketingstidende 2019-20, A, L 125). Forslaget blev imidlertid
ikke fremmet efter fremsættelsen grundet covid-19-situationen
i foråret 2020.
Dette lovforslag bygger på det tidligere fremsatte L 125,
men i forhold til det tidligere fremsatte lovforslag foreslås
i lovforslaget indsat bestemmelser, som indebærer, at de
regler, som indføres med lovforslaget, skal gælde for
en afgrænset periode på 3 år fra den
foreslåede ikrafttrædelsesdato.
Som følge af Danmarks geografiske forhold, herunder
særligt befolkningstæthed samt trafiktæthed til
havs og i luftrummet, vurderes det, at der er særlige risici
forbundet med større raketopsendelser over Danmark eller i
farvandet omkring Danmark. Uanset omfanget af aktiviteter vil de
mulige skadevirkninger ved fejlslagne større
raketopsendelser kunne være betydelige. Der vurderes på
den baggrund at være behov for en klar regulering af
sådanne aktiviteter.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
ønsker at føre en sikkerhedsmæssig forsvarlig
og ansvarlig politik og har derfor også fokus på de
sikkerhedsmæssige risici, der er forbundet med opsendelser af
større raketter.
Med lovforslaget udvides anvendelsesområdet for lov om
aktiviteter i det ydre rum derfor til også at omfatte visse
raketaktiviteter, som finder sted i højder under det ydre
rum.
Det foreslås, at ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande ikke
skal være tilladt i den danske stat. Forbuddet skal ligeledes
omfatte ikke-statslige større raketopsendelser og
ikke-statslige opsendelser af rumgenstande, der finder sted uden
for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages
på et dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører. Det kunne f.eks. være opsendelser på
det åbne hav.
Med den foreslåede solnedgangsbestemmelse i lovforslaget
vil forbuddet ophøre efter 3 år. Ved at indføre
et midlertidigt forbud skabes en klar retstilstand, hvor det
sikres, at der ikke gennemføres potentielt farlige
raketopsendelser uden den nødvendige regulering og
myndighedsorganisering. I den mellemliggende periode skal der tages
stilling til den fremtidige retsstilling på
området.
Større raketopsendelser vil med lovforslaget blive
defineret som opsendelse af raketter, der opsendes eller
planlægges opsendt til højder mellem 4 km over havets
overflade og det ydre rum.
Det foreslås endvidere, at overtrædelse af forbuddet
mod ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande omfattes af straffebestemmelsen i lov
om aktiviteter i det ydre rum.
Det bemærkes, at lovforslaget alene retter sig imod selve
raketopsendelsen. Andre aktiviteter, som f.eks. udvikling af
raketter eller komponenter dertil, vil ikke være omfattet af
forslaget.
2. Baggrund
Ikke-statslig udvikling og opsendelse af raketter i Danmark har
hidtil været koncentreret hos amatørraketforeninger,
der opsender eller planlægger at opsende raketter fra
militære øvelsesområder på land eller fra
mobile opsendelsesplatforme på havet.
Der er i Danmark set civile ikke-statslige større
raketopsendelser i højder op til ca. 8 km, som bl.a. har
fundet sted fra mobile opsendelsesplatforme i
Østersøen. Herudover har én dansk forening
offentligt tilkendegivet, at ambitionsniveauet er at bringe en
astronaut op i det ydre rum og tilbage igen. Endelig er der
kendskab til én kommerciel aktør, der har
tilkendegivet at planlægge kommercielle opsendelser af
større raketter fra Nordsøen.
Et udredningsarbejde mellem relevante ministerier konstaterede i
foråret 2017 bl.a., at reguleringen af civile
raketaktiviteter var utilstrækkelig, myndighedsorganiseringen
spredt og usammenhængende, samt at raketaktiviteter i Danmark
ikke hvilede på et sikkerhedsmæssigt forsvarligt
grundlag.
På den baggrund blev der i februar 2018 nedsat en
tværministeriel arbejdsgruppe, som fik til opgave at
afdække den nuværende regulering og
myndighedsorganisering i forhold til civile raketaktiviteter samt
opstille modeller for en fremtidig regulering.
Arbejdsgruppen blev sammensat af repræsentanter for
Beskæftigelsesministeriet, Erhvervsministeriet,
Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet,
Miljø- og Fødevareministeriet, Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet, Udenrigsministeriet samt Uddannelses- og
Forskningsministeriet.
Arbejdsgruppen var i dialog med ikke-statslige interessenter,
der er involveret i raketaktiviteter i Danmark, og inddrog
internationale erfaringer fra en række lande.
Den tværministerielle arbejdsgruppes rapport, Civile
raketaktiviteter - Rapport fra den tværministerielle
arbejdsgruppe om regulering og myndighedsorganisering af civile
raketaktiviteter - blev offentliggjort den 24. april 2019.
I rapporten sondres mellem små, mindre og større
opsendelsesaktiviteter. Centralt for arbejdsgruppens vurdering af
fremtidige modeller har bl.a. været de begrænsninger,
som naturligt følger af den danske geografi,
befolkningstæthed og sø- og lufttrafikken omkring
Danmark.
Opsendelse af større raketter højt op i luftrummet
indebærer særlige risici, og en forsvarlig
håndtering af sådanne aktiviteter forudsætter
efter arbejdsgruppens opfattelse en uafhængig
sikkerhedsorganisation og uafhængig myndighedsprøvelse
af, om aktiviteten er forsvarlig.
Arbejdsgruppen har derfor overvejet følgende modeller; en
godkendelsesmodel, hvorefter opsendelse af større raketter
alene kan ske efter forudgående myndighedsgodkendelse, eller
en henvisningsmodel hvorefter opsendelse af større raketter
alene kan ske fra autoriserede opsendelsesfaciliteter, som kun
findes i udlandet. Ved "autoriserede opsendelsesfaciliteter"
forstås i rapporten faciliteter, hvis opsendelsesaktivitet er
myndighedsreguleret.
Arbejdsgruppen finder i rapporten, at en godkendelsesmodel vil
forudsætte, at der hos en myndighed opbygges helt nye
kompetencer og højt specialiseret viden om raketbygning og
-opsendelser samt om relevante risici og sikkerhedsforhold.
Arbejdsgruppen bemærker, at befolkningstætheden i
Danmark generelt taler imod større raketopsendelser i
Danmark, og arbejdsgruppen har ikke kunnet pege på noget sted
i Danmark, hvor større opsendelsesaktiviteter kan ske uden
at være til gene og indebære en potentiel fare,
herunder for søtrafikken og trafikken i luftrummet over
Danmark.
Det er derudover arbejdsgruppens vurdering, at en sådan
kapacitetsopbygning hos en central myndighed vil stå i et
åbenbart misforhold til omfanget af aktiviteter, som
tænkes underlagt myndighedsgodkendelse.
En henvisningsmodel indebærer, at opsendelse af
større raketter kun kan ske fra autoriserede
opsendelsesfaciliteter og under forsvarlige sikkerhedsmæssige
forhold. Der er ingen autoriserede opsendelsesfaciliteter i
Danmark.
De autoriserede opsendelsesfaciliteter, der findes i dag, er
placeret langt fra tæt bebyggelse og i områder, hvor
anden menneskelig aktivitet er minimal. Der er bl.a. autoriserede
opsendelsesfaciliteter i Norge og Sverige.
Arbejdsgruppen finder, at henvisningsmodellen er den
sikkerhedsmæssigt mest forsvarlige. Indførelse af et
krav om, at større opsendelsesaktiviteter alene kan ske fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter, indebærer, at
opsendelser kun kan ske, hvor der eksisterer en uafhængig og
solid sikkerhedsorganisation, og alene vil kunne ske på
geografisk egnede lokaliteter og uden den gene og potentielle fare
for skibs- eller flytrafikken, som er forbundet med opsendelser i
de meget trafikerede områder. Det bemærkes, at
arbejdsgruppen ikke har forholdt sig til eventuelle
raketopsendelsesaktiviteter i Grønland eller på
Færøerne.
At opsendelse alene kan ske fra autoriserede
opsendelsesfaciliteter vil også kunne medvirke til mindre
risiko for sikkerhedspolitiske misforståelser omkring
karakteren af aktiviteten.
Det bemærkes dog, at omkostningerne og de logistiske
implikationer ved opsendelse af større raketter fra
autoriserede opsendelsesfaciliteter i udlandet vil være
væsentligt større for aktørerne end de
opsendelser fra dansk territorium eller fra aktørernes egne
havbaserede opsendelsesplatforme, som hidtil har fundet sted.
Som opfølgning på rapporten fra den
tværministerielle arbejdsgruppe blev de videre overvejelser
om regulering af raketaktiviteter forankret i Erhvervsministeriet
for så vidt angår små raketopsendelser, i
Forsvarsministeriet for så vidt angår mindre
raketopsendelser og i Uddannelses- og Forskningsministeriet for
så vidt angår større raketopsendelser.
Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervsministeriet har udstedt
bekendtgørelse nr. 2275 af 2. december 2021 om små
ikkestatslige raketopsendelser. Bekendtgørelsen, der
trådte i kraft den 1. januar 2022, finder anvendelse på
små ikke-statslige raketopsendelser, der kan opsendes til
maksimalt 100 meter over terræn. Der er ikke
gennemført regulering af mindre raketopsendelser som
opfølgning på den tværministerielle rapport.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Midlertidig begrænsning af ikke-statslige
større raketopsendelser
og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande
3.1.1. Gældende ret
Lov nr. 409 af 11. maj 2016 om aktiviteter i det ydre rum
(herefter rumloven) udmønter Danmarks folkeretlige
forpligtelser efter fire FN-traktater om det ydre rum, som bl.a.
pålægger staterne at godkende og føre tilsyn med
aktiviteter i det ydre rum.
Det fremgår af lovens § 1, at loven har til
formål at fastlægge rammerne for, at danske aktiviteter
i det ydre rum finder sted på et reguleret og
sikkerhedsmæssigt betryggende grundlag gennem godkendelse af
og tilsyn med aktiviteter i det ydre rum, registrering af
rumgenstande og sikring af klarhed om aktørernes ansvar for
skader forvoldt af rumgenstande.
Rumloven finder anvendelse på rumaktiviteter, som
foretages i den danske stat, og på rumaktiviteter, som uden
for den danske stat foretages på dansk fartøj eller
indretning eller af danske operatører, jf. lovens §
2.
Begrebet uden for den danske stat omfatter såvel
aktiviteter foretaget inden for fremmed myndighedsområde som
aktiviteter foretaget uden for et myndighedsområde. Med
fremmed myndighedsområde menes fremmed folkeretligt anerkendt
område, dvs. aktiviteter foretaget inden for en fremmed stats
territorium, herunder dens sø- og luftterritorium. Med uden
for et myndighedsområde menes uden for folkeretligt anerkendt
statsområde, dvs. handlinger foretaget på åbent
hav eller i internationalt luftrum. Der henvises til
bemærkningerne til rumlovens § 2, jf. Folketingstidende
2015-16, A, L 128 som fremsat, side 19.
Begreberne rumaktivitet, rumgenstand, operatør og ydre
rum er defineret i lovens § 4.
Opsendelse af rumgenstande forudsætter godkendelse fra
uddannelses- og forskningsministeren, og efter sin ordlyd
fastsætter loven principielt ikke en begrænsning i
forhold til godkendelse af rumgenstande, som måtte være
planlagt til opsendelse i Danmark. Dette skal dog ses i lyset af,
at danske aktørers opsendelser af rumgenstande - hvilket
hidtil har været opsendelse af satellitter - er sket fra
opsendelsesfaciliteter i udlandet.
Det følger af § 18 i rumloven, at uddannelses- og
forskningsministeren kan meddele dispensation til statslige ejere
eller operatører fra kravet om godkendelse og tilsyn. Denne
mulighed for dispensation af statslige rumaktiviteter er begrundet
i, at artikel IV i FN's traktat om det ydre rum alene forpligter
staten til at godkende og føre tilsyn med privates
rumaktiviteter.
Aktiviteter i højder under det ydre rum, det vil sige
under 100 km over havets overflade, er ikke reguleret i rumloven.
Aktiviteter i højder op til 100 m over terræn er
reguleret i Sikkerhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 2275 af
2. december 2021 om små ikkestatslige raketopsendelser.
Mens raketter, der planlægges opsendt til over 100 km over
havets overflade, vil være omfattet af lovens bestemmelser om
opsendelse af rumgenstande til det ydre rum, er der ikke i dag en
samlet regulering af raketopsendelser i højder mellem 100 m
og 100 km.
Godkendelse af raketopsendelser til højder under det ydre
rum og indtil 100 m over havets overflade vil således i dag
fortsat ske ved, at enkeltaspekter af opsendelsen skal vurderes og
eventuelt godkendes hos forskellige offentlige myndigheder i
henhold til de regler, der gælder på de enkelte
myndigheders område. Det drejer sig om overholdelse af f.eks.
generelle regler om miljøbeskyttelse, arbejdsmiljø,
håndtering af brændstoffer samt sikkerhed til
søs og i luften m.v. Der er således ikke én
myndighed, der foretager en samlet vurdering af de
sikkerhedsmæssige konsekvenser af en raketaktivitet, ligesom
der ikke foretages en samlet godkendelse af, at opsendelsen kan
gennemføres.
Endelig bemærkes, at det følger af lovens § 3,
at uddannelses- og forskningsministeren - efter forhandling med
forsvarsministeren og transport- og bygningsministeren (nu
transportministeren) - kan fastsætte regler om, at dele af
loven skal finde tilsvarende anvendelse for så vidt
angår civile aktiviteter i højder under det ydre rum.
Bemyndigelsen er ikke anvendt.
3.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Raketaktiviteter i Danmark hviler i dag ikke på et
sikkerhedsmæssigt forsvarligt grundlag, idet både
regulering og myndighedsorganisering er utilstrækkelig og
usammenhængende, og der er behov for at skabe en klar
retstilstand på området.
Med lovforslaget lægges der op til at følge den
tværministerielle arbejdsgruppes anbefaling af en
henvisningsmodel. På den baggrund foreslås det med
lovforslaget at indføre et forbud mod, at ikke-statslige
operatører kan foretage større raketopsendelser eller
opsende rumgenstande i den danske stat samt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages på
dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører.
Det foreslås dog samtidigt, at reglerne om, at
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke er tilladt i den danske stat samt
uden for et myndighedsområde, skal gælde for en
afgrænset periode på 3 år. Der vil således
ikke være tale om et varigt forbud. Ved at indføre et
midlertidigt forbud sikres det, at der i denne periode er en klar
retstilstand, som indebærer, at der ikke gennemføres
potentielt farlige opsendelser uden den nødvendige
regulering og myndighedsorganisering. I denne mellemliggende
periode skal der tages stilling til den fremtidige retsstilling
på området. Samtidig vil udviklingen på
området blive fulgt nærmere, herunder den teknologiske
udvikling, udviklingen på det internationale område
samt i forhold til aktørerne på området.
På den baggrund foreslås det at udvide
formålet i rumlovens § 1, således at
formålet med loven, udover at fastlægge rammerne for
aktiviteter i det ydre rum, endvidere er at fastlægge
rammerne for større raketopsendelser i højder under
det ydre rum.
Det foreslås ligeledes at udvide rumlovens
anvendelsesområde til også at omfatte ikke-statslige
større raketopsendelser, som foretages i den danske stat,
samt ikke-statslige større raketopsendelser, som uden for
den danske stat foretages på dansk fartøj eller
indretning eller af danske operatører.
Uddannelses- og Forskningsministeriet vurderer, at
skadevirkninger ved en fejlslagen opsendelse i større
højder vil kunne være betydelige, hvad enten
raketopsendelsen sker til højder under eller over det ydre
rum. Det er derfor ministeriets vurdering, at de
begrænsninger, der foreslås i forhold til
ikke-statslige større raketopsendelser, tillige skal omfatte
opsendelse af ikke-statslige rumgenstande.
Der foreslås på den baggrund indsat et nyt kapitel 7
a i rumloven om midlertidigt forbud mod opsendelser indeholdende
forslag til en § 15 a.
Den foreslåede § 15 a vil indebære, at
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke vil være tilladt i den
danske stat, og at ikke-statslige større raketopsendelser og
ikke-statslige opsendelser af rumgenstande endvidere ikke vil
være tilladt uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning
eller af danske operatører.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum, det vil sige over
100 km over havets overflade, vil raketten efter rumlovens §
4, nr. 2, blive betragtet som en rumgenstand. Det foreslåede
forbud omfatter dermed ikke-statslige større
raketopsendelser, hvad enten raketten når op i det ydre rum
eller ikke. Forslaget om, at ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande i Danmark - og uden for et myndighedsområde -
skal omfattes af forbuddet, indebærer dermed også, at
ikke-statslige operatører ikke vil kunne få en
forudgående godkendelse til en rumaktivitet efter rumlovens
§ 5, som indebærer en sådan opsendelse.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører,
som ikke er statslige. Det vil sige f.eks. private virksomheder og
private foreninger.
Universiteter vil med lovforslaget også være
omfattet af forbuddet. Universiteter er statsfinansierede
selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning under
tilsyn af uddannelses- og forskningsministeren. Universiteterne
betragtes som omfattet af begrebet ikke-statslig i lovforslagets
forstand.
Statslige myndigheder vil ikke være omfattet af den
foreslåede § 15 a. Statslige opsendelser af rumgenstande
vil som hidtil være underlagt bestemmelserne i rumloven om
godkendelse af rumaktiviteter.
Med forslaget vil ikke-statslige større raketopsendelser
og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande endvidere ikke
være tilladt uden for et myndighedsområde, når
opsendelsen foretages på dansk fartøj eller indretning
eller af danske operatører.
Med uden for et myndighedsområde menes uden for
folkeretligt anerkendt statsområde, det vil sige f.eks.
handlinger foretaget på åbent hav eller i
internationalt luftrum.
Med dansk fartøj menes såvel skibe som
luftfartøjer, mens der med indretning menes faciliteter som
eksempelvis boreplatforme og havbaserede mobile
opsendelsesplatforme.
Med lovforslaget foreslås der indsat en definition af,
hvad der forstås ved større raketopsendelser. Med
forslaget vil begrebet en større raketopsendelse omfatte
opsendelse af raketter, der opsendes eller planlægges opsendt
til højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre
rum.
Rationalet for at vælge opsendelseshøjde som
parameter er bl.a., at jo højere en raket flyver, jo
længere væk fra opsendelsesstedet vil raketten kunne
falde ned. Dette uanset om opsendelsen er vellykket eller ej.
Ved fastsættelse af den foreslåede definition af
større raketopsendelser er der ud over
sikkerhedsmæssige grunde lagt vægt på erfaringer
og regulering af større raketopsendelser i andre lande,
herunder lande med geografi og befolkningstæthed
sammenlignelig med den danske.
Det bemærkes f.eks., at det fremgår af rapporten, at
i Tyskland vil raketaktiviteter i 3-5 km's højde efter det
oplyste i praksis typisk være begrænset til at
foregå fra militære områder. Der gives i
almindelighed ikke tilladelse til opsendelse i højder over 5
km, hvorfor universitetsraketter opsendes fra
opsendelsesfaciliteter som f.eks. Esrange Space Center i
Sverige.
Centralt for i lovforslaget alene at anvende
opsendelseshøjden til afgrænsningen er derudover, at
der hermed fastlægges en klar og entydig afgrænsning
mellem de større raketopsendelser, som omfattes af det
foreslåede forbud, og de mindre raketopsendelser. Med
afgrænsningen tages der således ikke stilling til, i
hvilket omfang det skal være muligt at opsende raketter til
højder under 4 km. Som det fremgår under pkt. 2, har
Sikkerhedsstyrelsen udstedt regler om små ikkestatslige
raketopsendelser.
Endelig foreslås det, at definitionen af begrebet
operatør, jf. § 4, nr. 3, i rumloven, udvides,
således at det også omfatter en fysisk eller juridisk
person, der udfører eller påtager sig at udføre
ikke-statslige større raketopsendelser. Dermed omfattes
personer, der udfører eller påtager sig at
udføre ikke-statslige større raketopsendelser, af
lovens §§ 16 og 17 om tilsyn.
De forslåede regler medfører ikke ændringer i
ikke-statslige aktørers mulighed for som hidtil at kunne
foretage større raketopsendelser og opsendelser af
rumgenstande fra opsendelsesfaciliteter i udlandet, herunder at
opsendelse af rumgenstande forsat skal godkendes efter reglerne i
rumloven.
Det bemærkes endvidere, at lovforslaget alene regulerer
opsendelsesaktiviteter. Lovforslaget forhindrer således ikke,
at f.eks. forskningsaktører eller danske virksomheder kan
arbejde med udvikling af raketter eller komponenter dertil,
herunder statiske tests af raketmotorer m.v.
At de foreslåede ændringer i rumloven
afgrænses til en 3-årig periode betyder, at reglerne
vil være gældende fra den 1. juli 2023 til og med den
1. juli 2026. Der henvises i øvrigt til de nævnte
ændringsbestemmelser og bemærkningerne hertil.
Det foreslåede forbud vil som udgangspunkt ikke
gælde for Færøerne og Grønland. Forbuddet
kan sættes i kraft med de ændringer, som henholdsvis de
færøske og grønlandske forhold tilsiger, jf.
lovforslagets § 3.
3.2. Straf
3.2.1. Gældende ret
Efter § 21, stk. 1, i rumloven straffes overtrædelse
af visse af lovens bestemmelser med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder, medmindre højere straf er forskyldt
efter den øvrige lovgivning.
Det fremgår af § 21, stk. 2, at straffen ved
forsætlige overtrædelser og under særlig
skærpende omstændigheder kan stige til fængsel
indtil 2 år. Som særlig skærpende
omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv
eller legeme udsættes for fare, eller hvor der er tale om
overtrædelser af mere systematisk karakter.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lovens
§ 21, stk. 4.
Både forsætlige og uagtsomme handlinger kan straffes
efter loven og regler fastsat i medfør af denne. Der
henvises til straffelovens § 19.
3.2.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Større raketopsendelser og opsendelser af rumgenstande
kan indebære risiko for andres liv, helbred og ejendom, og
fejlslagne opsendelser kan medføre store
skadevirkninger.
Med lovforslaget foreslås det derfor, at
overtrædelse af det foreslåede forbud mod
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande i den danske stat eller opsendelse uden
for et myndighedsområde, når opsendelsen foretages
på dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører, omfattes af straffebestemmelsen i § 21 i
rumloven.
Forslaget indebærer, at overtrædelse af forbuddet
mod ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande vil kunne straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder. Ved forsætlige
overtrædelser og under særligt skærpende
omstændigheder kan straffen stige til fængsel indtil 2
år.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget er ikke relevant i forhold til principperne om
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indebærer, at ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande for
en afgrænset periode på 3 år ikke vil være
tilladt i den danske stat eller uden for et myndighedsområde,
når opsendelsen foretages på dansk fartøj eller
indretning eller af danske operatører.
Det vurderes på den baggrund, at lovforslaget kan
begrænse muligheden for anvendelsen af nye
forretningsmodeller i den periode, hvor forbuddet vil være
gældende. Det kunne f.eks. være muligheden for
kommercielt at drive raketopsendelsesvirksomhed. Lovforslaget
vurderes ikke at medføre direkte erhvervsøkonomiske
konsekvenser. Lovforslaget vurderes at kunne medføre
potentielle adfærdsvirkninger, idet adgangen til at skabe en
forretningsmodel omkring raketopsendelser i Danmark kan blive
begrænset, og mulighederne for at tilgå et potentielt
marked kan blive indskrænket.
I forhold til ikke-statslige raketaktiviteter er der i dag alene
kendskab til, at der er én dansk kommerciel aktør,
der har tilkendegivet at planlægge kommercielle opsendelser
af raketter fra Nordsøen.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. august 2022
til den 22. september 2022 været sendt i høring. Det
bemærkes, at lovforslaget i høring ikke indeholdt en
solnedgangsklausul. Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Copenhagen Business School - Handelshøjskolen, Copenhagen
Suborbitals, Danish Space Challenge (DSC), Danmarks
Erhvervsforskningsakademi, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Frie Forskningsfond,
Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond, Danmarks
Jurist- og Økonomforbund, Danmarks Meteorologiske Institut,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Dansk Amatør Raket Klub
(DARK), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Center for
Forskningsanalyse, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsakademier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, DANstar, Datatilsynet,
DI, DM - Dansk Magisterforening, EuroSpaceport ApS, Fagligt
Fælles Forbund, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Fonden Teknologirådet, Force Technology, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Forsikring & Pension,
Forsvarsakademiet, Friluftsrådet, Færøernes
landsstyre, Godkendt Teknologisk Service, GomSpace,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet i
København, KL, Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab,
Københavns Universitet, Naalakkersuisut i Grønland,
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Orbex,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Space Inventor, Syddansk
Universitet, Teknologisk Institut, Terma, Aalborg Universitet og
Aarhus Universitet.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | | | | | | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Lovforslaget vurderes at kunne
medføre potentielle adfærdsvirkninger, idet adgangen
til at skabe en forretningsmodel omkring raketopsendelser i Danmark
i den periode, hvor forbuddet vil være gældende, kan
blive begrænset, og mulighederne for at tilgå et
potentielt marked kan blive indskrænket. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Lov nr. 409 af 11. maj 2016 om aktiviteter i det ydre rum
regulerer danske aktiviteter i det ydre rum.
Det foreslås, at lovens titel
ændres til "lov om aktiviteter i det ydre rum m.v.".
Forslaget har til formål at afspejle udvidelsen af
rumlovens anvendelsesområde til også at omfatte visse
raketaktiviteter, som finder sted i højder under det ydre
rum.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Lov nr. 409 af 11. maj 2016 om aktiviteter i det ydre rum
regulerer danske aktiviteter i det ydre rum. Med lovforslagets
§ 1, nr. 1, ændres lovens titel til "lov om aktiviteter
i det ydre rum m.v.".
Det følger af lovforslagets § 2, at den
foreslåede regulering af raketaktiviteter under det ydre rum
alene skal finde anvendelse i perioden fra den 1. juli 2023 til den
1. juli 2026.
Det foreslås derfor, at lovens titel ændres til "lov om aktiviteter i
det ydre rum".
Forslaget, som foreslås at træde i kraft den 1. juli
2026, vil indebære, at lovens titel dermed bliver den samme
som ved nærværende lovforslags fremsættelse.
Til nr. 3
Det fremgår af § 1 i lov om aktiviteter i det ydre
rum (herefter rumloven), at formålet med loven er at
fastlægge rammerne for, at danske aktiviteter i det ydre rum
finder sted på et reguleret og sikkerhedsmæssigt
betryggende grundlag gennem godkendelse af og tilsyn med
aktiviteter i det ydre rum, registrering af rumgenstande og sikring
af klarhed om aktørernes ansvar for skader forvoldt af
rumgenstande.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 2 i rumlovens § 1, hvorefter
formålet med loven endvidere er at fastlægge rammerne
for større raketopsendelser i højder under det ydre
rum.
Ved "større raketopsendelse" forstås opsendelse af
raketter, der opsendes eller planlægges opsendt til
højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum,
jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Med det foreslåede stk. 2 vil rumlovens
formålsbestemmelse blive udvidet, således at
formålet med loven endvidere er at fastlægge rammerne
for større raketopsendelser i højder under det ydre
rum.
Med lovforslagets § 2, stk. 3, foreslås det, at
§ 1, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 3,
ophæves den 1. juli 2026.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af rumlovens § 2, at loven finder
anvendelse på rumaktiviteter, som foretages i den danske
stat. Loven finder endvidere anvendelse på rumaktiviteter,
som uden for den danske stat foretages på dansk fartøj
eller indretning eller af danske operatører.
Det fremgår endvidere af lovens § 3, at uddannelses-
og forskningsministeren efter forhandling med forsvarsministeren og
transport- og bygningsministeren (nu transportministeren) kan
fastsætte regler om, at §§ 5-9 og 11-21 og regler
udstedt i medfør heraf skal finde tilsvarende anvendelse for
så vidt angår civile aktiviteter i højder under
det ydre rum, som ikke er omfattet af definitionerne i § 4,
nr. 1 og 2. Bemyndigelsen er ikke anvendt.
Med forslaget til nyt § 3, stk.
1, foreslås det, at loven endvidere finder anvendelse
på ikke-statslige større raketopsendelser, som
foretages i den danske stat. Bestemmelsen omfatter handlinger
foretaget inden for dansk land-, sø- og luftterritorium.
Større raketopsendelser vil med lovforslagets § 1,
nr. 7, blive defineret som opsendelse af raketter, der opsendes
eller planlægges opsendt til højder mellem 4 km over
havets overflade og det ydre rum. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7.
Med forslaget til nyt § 3, stk.
2, forslås det, at loven ligeledes finder anvendelse
på ikke-statslige større raketopsendelser, som uden
for den danske stat foretages på dansk fartøj eller
indretning eller af danske operatører.
Med dansk fartøj menes såvel skibe som
luftfartøjer, mens der med indretning menes faciliteter som
eksempelvis boreplatforme og havbaserede mobile
opsendelsesplatforme.
Den foreslåede nyaffattelse af § 3 indebærer,
at det fremover ikke vil være muligt administrativt at
fastsætte regler om, at visse bestemmelser i rumloven skal
finde tilsvarende anvendelse for andre aktiviteter i højder
under det ydre rum.
Med lovforslagets § 2, stk. 3, foreslås det, at
§ 3, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 4,
ophæves den 1. juli 2026.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det fremgår af rumlovens § 4, nr. 3, at i denne lov
forstås ved operatør: En fysisk eller juridisk person,
der udfører eller påtager sig at udføre
rumaktiviteter.
Der er i rumloven fastsat en række bestemmelser, hvori der
stilles krav til operatører, der udfører eller
påtager sig at udføre rumaktiviteter, f.eks. i
forbindelse med ansøgninger om godkendelser af
rumaktiviteter efter lovens §§ 5 og 6 eller ansvar for
erstatning af skade forvoldt af en rumgenstand, jf. lovens §
11.
Uddannelses- og forskningsministeren fører efter
bestemmelserne i lovens § 16 tilsyn med, at loven og regler
fastsat i medfør af loven overholdes. Ejere og
operatører skal efter lovens § 16, stk. 2, på
anmodning fra uddannelses- og forskningsministeren afgive enhver
oplysning, som er nødvendig for udøvelsen af
tilsynsforpligtelsen.
Det følger endvidere af lovens § 17, at uddannelses-
og forskningsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
har adgang til operatørens anlæg, virksomhed eller
øvrige lokaliteter for at tilvejebringe oplysninger til brug
for gennemførelse af tilsyn efter § 16.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, foreslås det, at
ændre rumlovens § 4, nr. 3,
således at det efter "rumaktiviteter" indsættes "eller
ikke-statslige større raketopsendelser".
Med forslaget udvides begrebet "operatør" til også
at omfatte en fysisk eller juridisk person, der udfører
eller påtager sig at udføre ikke-statslige
større raketopsendelser.
Virkningen af at lade begrebet operatør i lovens §
4, nr. 3, omfatte en fysisk eller juridisk person, der
udfører eller påtager sig at udføre
ikke-statslige større raketopsendelser, vil være, at
disse personer omfattes af lovens §§ 16 og 17 om tilsyn.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af rumlovens § 4, nr. 3, at i denne lov
forstås ved operatør: En fysisk eller juridisk person,
der udfører eller påtager sig at udføre
rumaktiviteter.
Med lovforslagets § 1, nr. 5, ændres rumlovens §
4, nr. 3, således at der efter "rumaktiviteter"
indsættes "eller ikke-statslige større
raketopsendelser".
Det følger af lovforslagets § 2, at reguleringen af
aktiviteter under det ydre rum alene skal finde anvendelse i
perioden fra den 1. juli 2023 til den 1. juli 2026.
Det foreslås på den baggrund, at § 4, nr. 3, affattes således
"Operatør: En fysisk eller juridisk person, der
udfører eller påtager sig at udføre
rumaktiviteter".
Ved operatør forstås den fysiske eller juridiske
person, der har det overordnede ansvar for rumaktiviteten, som
defineret i § 4, nr. 1. En operatør vil oftest
være en juridisk person. Danske forskere og studerende, der
deltager i et satellitprojekt i regi af udenlandske
rumfartsorganisationer eller virksomheder, vil ikke
selvstændigt blive betragtet som operatør. Det samme
gælder danskere, der er ansat hos udenlandske
rumfartsorganisationer og virksomheder.
Forslaget, som foreslås at træde i kraft den 1. juli
2026, vil indebære, at definitionen af "operatør"
dermed bliver den samme som ved nærværende lovforslags
fremsættelse.
Til nr. 7
En række af de centrale begreber, som afgrænser
rumlovens anvendelsesområde, er defineret i rumlovens §
4 og er alene rettet mod rumaktiviteter og ikke aktiviteter til
eller i højder under det ydre rum.
En rumaktivitet er defineret som opsendelse af rumgenstande til
det ydre rum, drift, styring af og tilbagevenden af rumgenstande
til jorden samt andre aktiviteter, som er væsentlige i
forbindelse hermed, jf. rumlovens § 4, nr. 1.
En rumgenstand er defineret som enhver genstand, der er opsendt
eller planlægges opsendt til det ydre rum, herunder dens
enkelte dele, og enhver anordning, der er anvendt eller
planlægges anvendt til at opsende en genstand til det ydre
rum, jf. rumlovens § 4, nr. 2.
Større raketopsendelser er ikke defineret i rumloven.
Det foreslås at indsætte et nyt nr. 7 i rumlovens § 4, hvorefter en
større raketopsendelse defineres som opsendelse af raketter,
der opsendes eller planlægges opsendt til højder
mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum.
Det bemærkes, at den foreslåede definition
indebærer, at både fuldendte raketopsendelser og
forsøg på opsendelse af raketter til højder
mellem 4 km over havets overflade og det ydre rum er omfattet, hvad
enten opsendelsen lykkes eller ej.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over
havets overflade) vil raketten efter rumloven blive betragtet som
en rumgenstand.
Med lovforslagets § 2, stk. 3, foreslås det, at
§ 4, nr. 7, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 7,
ophæves den 1. juli 2026.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det fremgår af rumlovens § 2, at loven finder
anvendelse på rumaktiviteter, som foretages i den danske
stat. Loven finder endvidere anvendelse på rumaktiviteter,
som uden for den danske stat foretages på dansk fartøj
eller indretning eller af danske operatører.
Med lovforslagets § 1, nr. 3 og 4, foreslås det at
udvide lovens formål og anvendelsesområde til
også at omfatte visse raketaktiviteter.
Det foreslås, at der indsættes et nyt kapitel 7 a om midlertidigt forbud mod
opsendelser indeholdende forslag til en § 15 a.
Med forslaget til § 15 a, stk.
1, fastsættes det, at ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande ikke
er tilladt i den danske stat.
Større raketopsendelser vil med lovforslagets § 1,
nr. 7, blive defineret som opsendelse af raketter, der opsendes
eller planlægges opsendt til højder mellem 4 km over
havets overflade og det ydre rum. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7.
Ved opsendelse af en raket til det ydre rum (over 100 km over
havets overflade) vil raketten efter rumloven blive betragtet som
en rumgenstand. Det foreslåede forbud omfatter dermed
raketopsendelser til højder over 4 km over havets overflade,
hvad enten raketten når op i det ydre rum eller ikke.
Det foreslåede forbud retter sig mod alle aktører,
som ikke er statslige. Det vil sige f.eks. private virksomheder og
private foreninger.
Også universiteter vil med lovforslaget være
omfattet af forbuddet. Universiteter er statsfinansierede
selvejende institutioner inden for den offentlige forvaltning under
tilsyn af uddannelses- og forskningsministeren. Universiteterne
betragtes som omfattet af begrebet ikke-statslig i lovforslagets
forstand.
Statslige myndigheder vil ikke være omfattet af
forslaget.
Det foreslåede forbud omfatter ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande i den danske stat. Bestemmelsen omfatter handlinger
foretaget inden for dansk land-, sø- og luftterritorium.
Med forslaget til § 15 a, stk.
2, fastsættes det, at ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande
endvidere ikke er tilladt uden for et myndighedsområde,
når opsendelsen foretages på dansk fartøj eller
indretning eller af danske operatører.
Med uden for et myndighedsområde menes uden for
folkeretligt anerkendt statsområde, det vil sige f.eks.
handlinger foretaget på åbent hav eller i
internationalt luftrum.
Med dansk fartøj menes såvel skibe som
luftfartøjer, mens der med indretning menes faciliteter som
eksempelvis boreplatforme og havbaserede mobile
opsendelsesplatforme.
Det foreslåede forbud retter sig alene imod opsendelse af
ikke-statslige større raketter eller rumgenstande. Andre
aktiviteter, som f.eks. udvikling af raketter eller komponenter
dertil, vil ikke være omfattet af forslaget.
Den forslåede bestemmelse medfører ikke
ændringer i ikke-statslige aktørers mulighed for som
hidtil at kunne foretage større raketopsendelser og
opsendelser af rumgenstande fra opsendelsesfaciliteter i udlandet,
herunder at opsendelse af rumgenstande forsat skal godkendes efter
reglerne i rumloven.
Med lovforslagets § 2, stk. 3, foreslås det, at
kapitel 7 a, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 8,
ophæves den 1. juli 2026.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Det fremgår af rumlovens § 21, stk. 1, at
overtrædelse af lovens § 5, § 8, § 9, stk. 2,
2. pkt., § 15, stk.1, eller § 16, stk. 2, og manglende
overholdelse af krav om forsikringsdækning eller anden
tilsvarende sikkerhedsstillelse, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt.,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.
Det fremgår af lovens § 21, stk. 2, at straffen ved
forsætlige overtrædelser og under særlig
skærpende omstændigheder kan stige til fængsel
indtil 2 år. Som særlig skærpende
omstændigheder anses navnlig tilfælde, hvor andres liv
eller legeme udsættes for fare, eller hvor der er tale om
overtrædelser af mere systematisk karakter.
Det følger endvidere af lovens § 21, stk. 3, at i
forskrifter, der udstedes i medfør af § 10, stk. 4, kan
der fastsættes straf af bøde eller fængsel i
indtil 4 måneder.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel, jf. lovens
§ 21, stk. 4.
Både forsætlige og uagtsomme handlinger kan straffes
efter loven og efter regler, som udfærdiges i medfør
af loven. Der henvises til straffelovens § 19.
Med lovforslagets § 1, nr. 8, vil ikke-statslige
større raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af
rumgenstande ikke være tilladt i den danske stat, ligesom
ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande ikke vil være tilladt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages på
dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører.
Det foreslås, at rumlovens § 21,
stk. 1, ændres, således at lovforslagets §
1, nr. 8, der indsætter et nyt kapitel 7 a, indeholdende et
forslag til § 15 a, i rumloven, bliver omfattet af rumlovens
§ 21.
Forslaget vil indebære, at overtrædelse af det
foreslåede forbud mod ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande i
den danske stat eller opsendelse uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages på
dansk fartøj eller indretning eller af danske
operatører, bliver omfattet af straffebestemmelsen i
rumlovens § 21.
Overtrædelse af forbuddet mod ikke-statslige større
raketopsendelser og ikke-statslige opsendelser af rumgenstande vil
efter forslaget således kunne straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder. Ved forsætlige
overtrædelser og under særligt skærpende
omstændigheder vil straffen kunne stige til fængsel
indtil 2 år.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 10
Det fremgår af rumlovens § 21, stk. 1, at
overtrædelse af lovens § 5, § 8, § 9, stk. 2,
2. pkt., § 15, stk.1, eller § 16, stk. 2, og manglende
overholdelse af krav om forsikringsdækning eller anden
tilsvarende sikkerhedsstillelse, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt.,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.
Med lovforslagets § 1, nr. 9, udvides rumlovens § 21
om straffebestemmelser til også at omfatte overtrædelse
af lovens § 15 a, som affattet ved lovforslagets § 1, nr.
8.
Med lovforslagets § 2, stk. 3, foreslås det, at
kapitel 7 a, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 8,
ophæves den 1. juli 2026. Dermed ophæves den
foreslåede § 15 a.
Det foreslås, at rumlovens § 21,
stk. 1, affattes på ny. Med forslaget vil
overtrædelse af lovens §§ 5 eller 8, § 9, stk.
2, 2. pkt., § 15, stk. 1, eller § 16, stk. 2, og
manglende overholdelse af krav om forsikringsdækning eller
anden tilsvarende sikkerhedsstillelse, jf. § 13, stk. 1, 1.
pkt., straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning.
Der er med den foreslåede nyaffattelse af § 21, stk.
1, som foreslås at træde i kraft den 1. juli 2026, tale
om en videreførelse af gældende ret ved
nærværende lovforslags fremsættelse.
Den foreslåede bestemmelse giver mulighed for at
pålægge straf for at overtræde visse af lovens
bestemmelser. Baggrunden for strafbestemmelsen er, at
rumaktiviteter generelt betragtes som risikable aktiviteter med
potentiale til at medføre uheld, skader og andre
uønskede følger. Det anses derfor af præventive
grunde for nødvendigt at tilskynde alle aktører, i
første række operatøren af den enkelte
rumaktivitet, mest muligt til at overholde lovens bestemmelser.
Operatøren kan straffes for en overtrædelse af
§ 5, hvis en rumaktivitet udføres uden
forudgående godkendelse af uddannelses- og
forskningsministeren. Godkendelsen til at udføre
rumaktiviteten skal foreligge, inden rumaktiviteten
igangsættes, dvs. inden rumgenstanden sendes op til det ydre
rum. Kravet om forudgående godkendelse er et af lovens
kerneområder og anses som et helt afgørende led i
bestræbelserne på at sørge for, at
rumaktiviteter finder sted på et sikkerhedsmæssigt
betryggende grundlag. For at understrege vigtigheden af
overholdelsen af netop dette krav og motivere operatøren
mest muligt til at indhente forudgående godkendelse anses det
for nødvendigt at have hjemmel til at pålægge
operatøren straf ved overtrædelse af bestemmelsen.
Operatøren kan straffes for en overtrædelse af
§ 8, hvis operatøren ikke ved nye eller ændrede
forhold af betydning for en godkendelse meddelt efter § 5
straks og af egen drift indberetter alle oplysninger herom til
uddannelses- og forskningsministeren, herunder oplysninger om
ikke-planlagte hændelser og om rumaktivitetens afslutning.
Baggrunden for at strafbelægge denne bestemmelse er, at mange
af de afgivne oplysninger kan have betydning både for den
konkrete godkendelse og for andre rumgenstande og andre
operatører. En ændring i rumgenstandens bane kan bl.a.
betyde, at der er risiko for, at den støder ind i andre
rumgenstande. Tilsvarende vil f.eks. oplysninger om rumgenstandens
manglende eller ændrede fremdrift, manglende kontakt med en
rumgenstand, eller andre begivenheder, der vil kunne få
betydning for operatørens styring og kontrol af
rumaktiviteten, skulle indberettes. Ligeledes vil en ændring
af frekvenser kunne have betydning for andre rumaktiviteter, f.eks.
i det omfang, at der sker et overlap af frekvenser.
Operatøren kan straffes for overtrædelse af §
9, stk. 2, 2. pkt., hvis operatøren ikke lader
rumaktiviteten videreføre ved anden operatør eller
ikke afslutter rumaktiviteten efter at have fået påbud
herom. Hensynet bag bestemmelsen er igen et ønske om at
sikre, at f.eks. et påbud om at videreføre en
rumaktivitet ved anden operatør rent faktisk bliver opfyldt
sådan, at en sikkerhedsmæssigt betryggende adfærd
opretholdes eller genetableres.
Operatøren kan straffes for overtrædelse af §
15, stk. 1, hvis operatøren uden forudgående
godkendelse fra uddannelses- og forskningsministeren
overfører en rumgenstand eller rumaktivitet til en anden
ejer eller operatør. Hensynet bag bestemmelsen er at sikre,
at overførsler af rumgenstande og rumaktiviteter alene
finder sted under iagttagelse af bl.a. de kvalitative og
sikkerhedsmæssige regler i lovens kapitel 3. Eksempelvis vil
det være strafbart for en operatør at overføre
en rumaktivitet til en ny operatør, før
overførslen er blevet godkendt af uddannelses- og
forskningsministeren.
Der kan straffes for overtrædelse af § 16, stk. 2,
hvis en ejer eller en operatør efter anmodning fra
uddannelses- og forskningsministeren undlader at afgive
oplysninger, som er nødvendige for udøvelse af
uddannelses- og forskningsministerens tilsynsforpligtelse.
Bestemmelsen er drevet af hensynet om at sikre, at tilsynet kan
udføres på det mest oplyste grundlag.
Operatøren kan straffes for overtrædelse af §
13, stk. 1, 1. pkt., hvis operatøren ikke opfylder krav om
at tegne forsikring eller stille anden tilsvarende finansiel
sikkerhed til dækning af erstatningsansvaret. Hensynet bag
bestemmelsen skal findes bl.a. i det forhold, at krav om forsikring
eller lignende alene forventes stillet efter en konkret vurdering
af risikoen ved den enkelte rumaktivitet. Er der stillet krav om
forsikring m.v., må det derfor lægges til grund, at den
pågældende rumaktivitet indebærer potentielt
risikable aktiviteter, og at det derfor er vigtigt, at
operatørerne efterkommer et sådant krav om forsikring
eller anden sikkerhed.
Til §
2
Det foreslås med stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2023.
Det foreslåede indebærer, at lovforslagets § 1,
nr. 1, 3, 4, 5, 7, 8 og 9, træder i kraft den 1. juli
2023.
Det foreslås med stk. 2, at
lovforslagets § 1, nr. 2, 6 og 10, træder i kraft den 1.
juli 2026.
Der er tale om de bestemmelser, som ruller visse dele af
lovforslaget, som kun skal gælde i perioden fra den 1. juli
2023 til den 1. juli 2026, tilbage til retstilstanden før
den 1. juli 2023.
Det foreslås med stk. 3, at
§ 1, stk. 2, § 3, § 4, nr. 7, og kapitel 7 a, i lov
om aktiviteter i det ydre rum, som affattet ved lovforslagets
§ 1, nr. 3, 4, 7 og 8, ophæves den 1. juli 2026.
Dette vil indebære, at de foreslåede regler om
udvidelse af lovens formålsbestemmelse, udvidelse af lovens
anvendelsesområde, definitionen af større
raketopsendelse og forbud mod opsendelse af ikke-statslige
større raketter og rumgenstande automatisk ophæves den
1. juli 2026, medmindre reglernes gyldighedsperiode forinden
forlænges ved lov.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som henholdsvis de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 409 af 11. maj 2016 om
aktiviteter i det ydre rum foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. I lovens
titel indsættes efter
»rum«: »m.v.« | | | | | | 2. Lovens
titel affattes således: | | | »Lov om aktivteter i det ydre
rum« | | | | | | 3. I § 1 indsættes som stk. 2: | | | »Stk.
2. Formålet med loven er endvidere at fastlægge
rammerne for større raketopsendelser i højder under
det ydre rum.« | | | | | | 4. § 3 affattes således: | § 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan efter forhandling med
forsvarsministeren og transport- og bygningsministeren
fastsætte regler om, at §§ 5-9 og 11-21 og regler
udstedt i medfør heraf skal finde tilsvarende anvendelse,
for så vidt angår civile aktiviteter i højder
under det ydre rum, som ikke er omfattet af definitionerne i §
4, nr. 1 og 2. | | Ȥ
3. Loven finder endvidere anvendelse på ikke-statslige
større raketopsendelser, som foretages i den danske
stat. | | Stk. 2. Loven finder ligeledes
anvendelse på ikke- statslige større raketopsendelser,
som uden for den danske stat foretages | | 1) på dansk fartøj eller
indretning eller | | 2) af danske
operatører.« | | | | § 4. I
denne lov forstås ved: | | | 1)-2) --- | | | 3) Operatør: En fysisk eller
juridisk person, der udfører eller påtager sig at
udføre rumaktiviteter. | | 5. I § 4, nr. 3, indsættes efter
»rumaktiviteter«: »eller ikke-statslige
større raketopsendelser«. | | | | | | 6. § 4, nr. 3, affattes
således: | | | »3) Operatør: En fysisk
eller juridisk person, der udfører eller påtager sig
at udføre rumaktiviteter.« | | | | | | 7. I § 4 indsættes som nr. 7: | | | »7) Større raketopsendelse:
Opsendelse af raketter, der opsendes eller planlægges opsendt
til højder mellem 4 km over havets overflade og det ydre
rum.« | | | | | | 8. Efter
kapitel 7 indsættes: | | | | | | »Kapitel 7 a Midlertidigt forbud
mod opsendelser | | | § 15 a.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande er ikke tilladt i den danske
stat. | | | Stk. 2.
Ikke-statslige større raketopsendelser og ikke-statslige
opsendelser af rumgenstande er endvidere ikke tilladt uden for et
myndighedsområde, når opsendelsen foretages | | | 1) på dansk fartøj eller
indretning eller | | | 2) af danske
operatører.« | | | | § 21.
Overtrædelse af lovens § 5, § 8, § 9, stk. 2,
2. pkt., § 15, stk. 1, eller § 16, stk. 2, og manglende
overholdelse af krav om forsikringsdækning eller anden
tilsvarende sikkerhedsstillelse, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt.,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning. | | 9. I § 21, stk. 1, indsættes efter
»§ 15, stk. 1,«: »§ 15 a«. | Stk.
2-4. --- | | | | | | | | 10. § 21, stk. 1, affattes
således: | | | »Overtrædelse af lovens
§§ 5 eller 8, § 9, stk. 2, 2. pkt., § 15,
stk.1, eller § 16, stk. 2, og manglende overholdelse af krav
om forsikringsdækning eller anden tilsvarende
sikkerhedsstillelse, jf. § 13, stk. 1, 1. pkt., straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning.« | | | |
|