Fremsat den 29. marts 2023 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven,
ligningsloven og personskatteloven
(Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag
for fagforeningskontingenter og nedsættelse af bundskatten
som følge af kommunale skattestigninger)
§ 1
I pensionsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1327 af 10. september 2020, som
ændret senest ved § 3 i lov nr. 1389 af 5. oktober 2022,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 49 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Fradragsretten for udgifter til private
arbejdsløshedsforsikringer efter stk. 1, 1. pkt., er
betinget af, at der i indkomståret er indbetalt mindst 1.300
kr. til et medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Arbejdsløshedskasser med hjemsted i et andet land inden for
EU/EØS end Danmark skal opfylde betingelserne for
anerkendelse af en arbejdsløshedskasse i § 32, stk. 1,
nr. 1 og stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.«
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 42 af 13. januar 2023, som ændret ved § 36 i lov nr.
871 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »6.000 kr.« til: »7.000
kr.«.
§ 3
I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. juni 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 252 af 25. februar 2022,
foretages følgende ændring:
1. § 6,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
For indkomståret 2023 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 12,06. For personer, der
ikke har pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c eller
kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat,
udgør procenten for indkomståret 2023 og
efterfølgende indkomstår 4,06.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2023.
Stk. 2. §§ 1
og 2 har virkning fra og med indkomståret 2024.
Stk. 3. § 3 har
virkning fra og med indkomståret 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Forhøjelse af det maksimale fradrag
for fagforeningskontingenter | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Nedsættelse af bundskatten som
følge af kommunale skattestigninger | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Skatteministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer | | 3.2. | Forhøjelse af det maksimale fradrag
for fagforeningskontingenter | | 3.3. | Nedsættelse af bundskatten som
følge af kommunale skattestigninger | | 3.5. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den daværende regering
(Socialdemokratiet), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Kristendemokraterne indgik den 21. januar 2022
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi. Lovforslaget
udmønter to tiltag i aftalens del om Hurtigere i job og et
stærkere arbejdsmarked.
Det fremgår af aftalen, at fra og med
indkomståret 2023 gøres fradragsretten for private
lønforsikringer betinget af, at der er betalt et
a-kassebidrag på mindst 1.300 kr. i løbet af
indkomståret. Fradragsret for indbetaling af bidraget til
a-kassen vil ikke være omfattet af beløbsgrænsen
på 1.300 kr.
Herudover er aftalepartierne enige om at
forhøje det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter
fra 6.000 kr. til 7.000 kr. fra og med indkomståret 2023.
I lyset af, at forligskredsen bag Aftale om et
tryggere dagpengesystem ikke støtter gennemførelse af
de aftalte tiltag på dimittenddagpengeområdet, har det
været nødvendigt at genbesøge
aftaleøkonomien.
Den opdaterede aftaleøkonomi
medfører bl.a., at den betingede fradragsret for private
lønforsikringer og forhøjelsen af det maksimale
fradrag for fagforeningskontingent udskydes med ét år
i forhold til det aftalte i Aftale om en ny reformpakke for dansk
økonomi. Tiltagene får således virkning fra og
med indkomståret 2024.
Lovforslaget er en genfremsættelse af en
del af lovforslag nr. L 9 om ændring af
pensionsbeskatningsloven, ligningsloven og afskrivningsloven
(Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer, forhøjelse af det maksimale fradrag
for fagforeningskontingenter og nedsættelse af
afskrivningssatsen for bygninger m.v.), som blev fremsat den 5.
oktober 2022. Lovforslaget bortfaldt som følge af valget til
Folketinget.
Derudover foreslås der med lovforslaget
en nedsættelse af bundskatten med 0,03 procentpoint som
kompensation for en samlet stigning i kommuneskatterne, der
på baggrund af de kommunale budgetter er opgjort til ca. 389
mio. kr. i 2023.
Det følger dels af Aftale om reform af
det kommunale tilskuds- og udligningssystem, som er indgået
af den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet i maj
2020, dels af Aftale om kommunernes økonomi for 2023, som er
indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet)
og KL, at skatterne under ét skal holdes i ro. Rammerne til
skatteforhøjelser og skattenedsættelser med tilskud er
således fastsat med henblik på, at de kommunale skatter
samlet set holdes i ro.
Kommunerne har vedtaget deres budgetter og
skattesatser for 2023, hvilket har medført en samlet
stigning af de budgetterede kommuneskatter i 2023, der på
baggrund af de kommunale budgetter er opgjort til ca. 389 mio. kr.
Det foreslås derfor at nedsætte den statslige
bundskattesats med 0,03 procentpoint svarende til de højere
kommunale skattesatser i indkomståret 2023 og
efterfølgende indkomstår. Herved neutraliseres det
højere kommuneskatteniveau, således at skatterne
samlet set holdes i ro.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1. Ændring af
fradragsretten for private lønforsikringer
2.1.1.
Gældende ret
Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst kan der fradrages udgifter til
arbejdsløshedsforsikringer. Den mest udbredte
arbejdsløshedsforsikring er igennem et medlemskab af en
arbejdsløshedskasse (a-kasse), hvorefter den forsikrede
efter ét års medlemskab kan modtage dagpenge ved
ledighed.
Forsikringsselskaber kan udbyde private
arbejdsløshedsforsikringer (lønforsikringer), hvor
udgifterne til forsikringen ligeledes er fradragsberettigede.
Selvom de private lønforsikringer typisk supplerer
medlemskabet i en a-kasse, er det ikke en betingelse for
fradragsretten, at den private lønforsikring tegnes som
supplement til en arbejdsløshedsforsikring i en a-kasse.
Fradragsretten er efter gældende regler
ikke betinget af formelle krav. Der skal alene være tale om
en forsikring ved arbejdsløshed.
2.1.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som led i Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi foreslås det, at fradragsretten for
private lønforsikringer fra og med indkomståret 2024
gøres betinget af, at den forsikrede i løbet af
indkomståret indbetaler et bidrag på mindst 1.300 kr.
til en a-kasse. Beløbet svarer ca. til mindst tre
måneders indbetaling af bidrag til det billigste medlemskab
af en a-kasse for en fuldtidsforsikret i 2023.
2.2. Forhøjelse
af det maksimale fradrag for fagforeningskontingenter
2.2.1.
Gældende ret
Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst kan der fradrages udgifter til kontingenter til
arbejdsgiverforeninger, fagforeninger, og andre faglige
sammenslutninger, der har som hovedformål at varetage de
økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil den
skattepligtige hører.
Fradraget er betinget af, at den faglige
forening, hvis den er indberetningspligtig efter
skatteindberetningslovens § 31, stk. 1, har indberettet
medlemmets kontingentbetalinger til Skatteforvaltningen.
Fradragsretten for fagforeningskontingenter er
for lønmodtagere begrænset til højst 6.000 kr.
Fradraget gives ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag.
Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag
udgør ca. 25,0 pct. i 2023 i en kommune med en skatteprocent
svarende til landsgennemsnittet.
Selvstændigt erhvervsdrivende og
selskaber m.v. (juridiske personer) har også mulighed for at
fradrage udgifter til kontingent til arbejdsgiverforeninger,
fagforeninger eller andre faglige sammenslutninger ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Loftet over
fradrag for faglige kontingenter gælder dog ikke for denne
gruppe.
2.2.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som led i Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi foreslås det at forhøje loftet
over fagforeningskontingenter fra 6.000 kr. til 7.000 kr. fra og
med indkomståret 2024. Det betyder, at en lønmodtager
fra og med indkomståret 2024 kan få et fradrag på
op til 7.000 kr. for sine udgifter til fagforeningskontingent.
2.3. Nedsættelse
af bundskatten som følge af kommunale
skattestigninger
2.3.1.
Gældende ret
Bundskat er en statslig indkomstskat, der
betales af personer, som er skattepligtige til Danmark.
Der betales bundskat af den personlige
indkomst, dvs. alle de indkomster, der indgår ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, og som ikke er
kapitalindkomst, med tillæg af eventuel positiv
nettokapitalindkomst. Der kan ikke fradrages negativ
nettokapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag i grundlaget
for bundskatten. For ægtefæller foretages en samlet
opgørelse af deres eventuelle positive og negative
nettokapitalindkomster, før bundskatten beregnes, så
det kun er i det omfang, at de samlet set har positiv
nettokapitalindkomst, at denne medregnes til
bundskattegrundlaget.
Bundskatten beregnes for indkomståret
2023 med 12,09 pct.
Der gælder særlige regler for
indbyggere på Ertholmene, dvs. Christiansø og
Frederiksø. De særlige regler blev indført fra
og med indkomståret 2010 og skal ses i lyset af den gradvise
sammenlægning af sundhedsbidraget og bundskatten. Indbyggere
på Ertholmene betaler ikke kommuneskat, fordi Ertholmene
hverken er en del af en kommune eller en region, og indbyggerne var
ligeledes fritaget for at betale sundhedsbidrag, der medgik til
finansiering af kommunale og regionale sundhedsudgifter. Den
gradvise forhøjelse af bundskatten som følge af den
gradvise udfasning af sundhedsbidraget gjaldt derfor ikke disse
personer, som fortsat betaler en lavere bundskattesats.
For disse personer udgør bundskatten
4,09 pct. for indkomståret 2023.
Der er fastsat loft over den samlede
skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af sin
indkomst, et såkaldt »skatteloft«. Der
gælder ét loft for beskatningen af personlig indkomst
og ét loft for beskatningen af positiv
nettokapitalindkomst.
Et skatteloft virker som en
maksimumgrænse for beskatningen. For personlig indkomst
finder skatteloftet anvendelse, hvis indkomstskatteprocenterne til
staten (bundskat og topskat) samt skatteprocenten til kommunen
tilsammen overstiger 52,07 pct. for indkomståret 2023. I
dette tilfælde reduceres topskatten af personlig indkomst
svarende til, at skatteprocenten ved beregningen af topskatten
bliver nedsat med forskellen mellem summen af skatteprocenterne og
52,07 pct. På samme måde finder skatteloftet for
positiv nettokapitalindkomst anvendelse, hvis beskatningsprocenten
for positiv nettokapitalindkomst overstiger 42 pct. I dette
tilfælde reduceres topskatten af positiv nettokapitalindkomst
svarende til, at skatteprocenten ved beregning af topskatten bliver
nedsat med forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 42
pct.
2.3.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med kommunernes vedtagelse af budgetter og
skatteprocenter for 2023 kan det konstateres, at kommuneskatterne
er opgjort til samlet set at stige med ca. 389 mio. kr. i 2023,
hvilket dækker over en stigning på ca. 402 mio. kr. i
indkomstskatten og en nedsættelse på ca. 13 mio. i
dækningsafgiften for erhvervsejendomme.
Den daværende regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Alternativet er med Aftale om reform af det kommunale
tilskuds- og udligningssystem fra maj 2020 enige om at
understøtte, at kommunernes indkomstskat under ét
ikke stiger som følge af udligningsreformen, jf. også
Aftale om kommunernes økonomi for 2023.
Det foreslås derfor at nedsætte
den statslige bundskat svarende til de højere kommunale
skatter i 2023 for at neutralisere det højere
kommuneskatteniveau, således at skatterne samlet set holdes i
ro. Der er foretaget tilsvarende justeringer for tidligere
år, bl.a. for 2020, 2021 og 2022.
Det foreslås at kompensere borgerne for
den kommunale skattestigning ved at nedsætte den statslige
bundskat for 2023 og efterfølgende indkomstår med 0,03
procentpoint.
For indkomståret 2023 og
efterfølgende indkomstår foreslås således
en nedsættelse af bundskattesatsen fra 12,09 pct. til 12,06
pct. For indbyggerne på Ertholmene foreslås bundskatten
for indkomståret 2023 og efterfølgende
indkomstår nedsat fra 4,09 pct. til 4,06 pct.
Herved neutraliseres det højere
kommuneskatteniveau, således at skatterne samlet set holdes i
ro.
Der foreslås ikke en parallel
nedsættelse af skatteloftet for personlig indkomst. Når
skatteloftet fastholdes, samtidig med at bundskatten
nedsættes, vil det alt andet lige medføre mindre
skatteloftsnedslag i topskatten. Herved modsvares det øgede
skatteloftsnedslag, der ellers ville blive givet som kompensation
for det højere kommuneskatteniveau. Tilsvarende gælder
for skatteloftet for kapitalindkomst.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1.
Ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer
Den del af lovforslaget, der vedrører
ændring af fradragsretten for private lønforsikringer,
skønnes med nogen usikkerhed at vedrøre ca. 27.000
personer med fritstående private lønforsikringer med
en gennemsnitlig årlig indbetaling på 6.000 kr.
En ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer skønnes på den baggrund at
medføre et umiddelbart merprovenu på ca. 40 mio. kr.
og ca. 30 mio. kr. efter tilbageløb, jf. tabel 1, som
følge af, at der ikke længere kan opnås fradrag
for fritstående private lønforsikringer.
Forslaget om at gøre fradragsretten for
private lønforsikringer betinget af, at der i løbet
af året er betalt et a-kassebidrag på mindst 1.300 kr.,
skønnes at medføre, at det ikke længere vil
være attraktivt at tegne fritstående private
lønforsikringer, hvilket med usikkerhed skønnes at
medføre et mindreprovenu som følge af mistede
skatteindtægter fra udbetalinger af private
lønforsikringer på ca. 65 mio. kr. efter
tilbageløb.
Det skønnes med væsentlig
usikkerhed, at halvdelen af de personer, som hidtil har tegnet
fritstående private lønforsikringer, i stedet bliver
medlem af a-kassesystemet og tegner en supplerende privat
lønforsikring, hvilket samlet skønnes at
medføre en merindtægt på ca. 25 mio. kr. efter
tilbageløb.
Efter tilbageløb og adfærd
skønnes forslaget dermed med væsentlig usikkerhed at
medføre et årligt mindreprovenu på ca. 5 mio.
kr. Den varige virkning af forslaget skønnes tilsvarende at
udgøre et mindreprovenu på ca. 5 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2024 skønnes et
merprovenu på ca. 40 mio. kr. svarende til den umiddelbare
virkning.
Den umiddelbare virkning for kommuneskatten
skønnes at udgøre et merprovenu på ca. 40 mio.
kr.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved ændring af fradragsretten for private
lønforsikringer | Mio. kr. (2023-niveau) | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | Varigt | Finansår 2024 | Umiddelbar virkning | - | 40 | 40 | 40 | 40 | 40 | Virkning efter tilbageløb | - | 30 | 30 | 30 | 30 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | - | -5 | -5 | -5 | -5 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | - | 40 | 40 | 40 | - | - |
|
3.2.
Forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter
Den del af lovforslaget, der vedrører
forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter fra 6.000 kr. til 7.000 kr.,
skønnes at medføre, at fradragene for
fagforeningskontingenter stiger med ca. 400 mio. kr. i 2024. Det
umiddelbare mindreprovenu herved skønnes at udgøre
ca. 110 mio. kr., jf. tabel 2. Efter tilbageløb og
adfærd skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 80
mio. kr. Mindreprovenuet skønnes at stige i en
årrække, frem til alle har kontingenter over loftet,
hvorefter mindreprovenuet vil falde i takt med, at den reale
værdi af fradraget falder. På den baggrund
skønnes den varige virkning af forslaget at udgøre et
mindreprovenu på ca. 40 mio. kr. årligt efter
tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2024 skønnes
mindreprovenuet at udgøre ca. 110 mio. kr., svarende til den
umiddelbare virkning.
Da fradraget for fagforeningskontingenter
indgår i den skattepligtige indkomst, der udgør
grundlaget for kommuneskatten og kirkeskatten, kan hovedparten af
den umiddelbare virkning, ca. 100 mio. kr. i 2024, henføres
til kommuneskatten.
Det eksisterende loft over
fagforeningskontingenter betragtes som en skattesanktion. I
forbindelse med forslaget skønnes den eksisterende
skattesanktion at blive reduceret svarende til ca. 110 mio. kr. i
2024.
Tabel
2. Provenumæssige konsekvenser
ved forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter | Mio. kr. (2023-niveau) | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | Varigt | Finansår 2024 | Umiddelbar virkning | - | -110 | -120 | -160 | -60 | -110 | Virkning efter tilbageløb | - | -80 | -90 | -130 | -40 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | - | -80 | -90 | -120 | -40 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | - | -100 | -120 | -160 | - | - |
|
3.3.
Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale
skattestigninger
Den del af lovforslaget, der vedrører
en nedsættelse af bundskatten, har til formål at
kompensere borgerne for stigningen i den samlede kommuneskat, som
på baggrund af de kommunale budgetter for 2023 er opgjort til
ca. 389 mio. kr. Da bundskattesatsen fastsættes med to
decimaler, er det ikke muligt at reducere bundskattesatsen,
så det svarer præcist til forhøjelsen af
kommuneskatterne.
Reduktionen på 0,03 pct.-point
skønnes således at indebære et mindreprovenu i
2023 på ca. 395 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 285
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd, jf. tabel 3.
For finansåret 2023 skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 200 mio. kr. Den
resterende del af mindreprovenuet for 2023 vil blive
udmøntet som overskydende skat eller reduceret restskat i
forbindelse med årsopgørelsen for 2023 i foråret
2024.
For topskatteydere i kommuner, der er omfattet
af skatteloftet for personlig indkomst, medfører den lavere
bundskattesats en afledt effekt, idet en del af
bundskattenedsættelsen ikke vil slå igennem på
skattebetalingen, men blive neutraliseret af et mindre nedslag i
topskatten. Tilsvarende vil der i alle kommuner være en
afledt effekt på skatteloftet for kapitalindkomst. Samlet set
reduceres nedslaget i topskatten med ca. 19 mio. kr., hvilket er
indregnet i skønnet over den umiddelbare virkning på
ca. 395 mio. kr. En del af de 19 mio. kr. tilfalder kommunerne, da
den kommunale medfinansiering af skattenedslaget for personlig
indkomst vil reduceres med ca. 11 mio. kr. i 2023.
I forbindelse med det kommunale bloktilskud
for 2024 og frem vil skøn over kommunernes
skatteindtægter, herunder skøn for medfinansiering af
skattenedslaget som følge af skatteloftet for personlig
indkomst, være baseret på den nye bundskat. Der vil
således i den forbindelse blive taget højde for
mindreudgifterne for kommunerne som følge af
bundskattenedsættelsens virkning på skatteloftet.
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Tabel
3. Provenumæssige konsekvenser
ved nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale
skattestigninger | Mio. kr. (2023-niveau) | 2023 | 2024 | 2025 | 2030 | Varigt | Finansår 2023 | Umiddelbar virkning | -395 | -395 | -395 | -395 | -395 | -200 | Virkning efter tilbageløb | -305 | -305 | -305 | -305 | -305 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -285 | -285 | -285 | -285 | -285 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 11 | - | - | - | - | - |
|
3.5.
Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen
på 0,2 mio. kr. i 2023, 1,6 mio. kr. i 2024, 1,9 mio. kr. i
2025, 1,8 mio. kr. i 2026, 1,7 mio. kr. i 2027, 1,7 mio. kr. i
2028, 1,6 mio. kr. i 2029 og 1,4 mio. kr. fra 2030 og frem.
Udgifterne kan primært henføres til sagsbehandling,
vejledning og systemtilpasninger.
Skatteforvaltningen gennemfører i
øjeblikket en række store, komplekse
it-udviklingsprojekter, som særligt frem mod udgangen af 2024
lægger beslag på Skatteforvaltningens
it-udviklingskapacitet. It-understøttelsen skal derfor
prioriteres sammen med andre højt prioriterede
it-udviklingsopgaver i Skatteforvaltningen. De administrative
udgifter til it-understøttelse vil skulle prioriteres inden
for Skatteministeriets rammer og it-udviklingskapacitet. Disse
rammer forventes fastsat i forbindelse med en forventet kommende
flerårsaftale for skattevæsenet.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget vurderes at følge
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om at gøre fradragsretten for
private lønforsikringer betinget af, at der i løbet
af året er betalt et a-kassebidrag på mindst 1.300 kr.,
skønnes at medføre, at det ikke længere vil
være attraktivt at tegne fritstående private
lønforsikringer. Derfor vurderes det, at flere af de
personer, som hidtil har tegnet fritstående private
lønforsikringer, i stedet vil blive medlem af
a-kassesystemet og tegne en supplerende privat
lønforsikring.
Forslaget om at forhøje det maksimale
fradrag for fagforeningskontingenter har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om at nedsætte bundskatten har
ikke økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Nedsættelsen af bundskatten vil blive
indarbejdet i forskudsændringssystemet for 2023.
Skattelettelsen opnås i løbet af 2023, hvis den
skattepligtige får ændret sin forskudsopgørelse
i løbet af indkomståret, mens de resterende
skattepligtige vil få skattelettelsen i forbindelse med
årsopgørelsen for 2023, som er tilgængelig i
TastSelv i marts 2024. Her vil nedsættelsen af bundskatten
alt andet lige resultere i en større overskydende skat eller
en lavere restskat.
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne i øvrigt.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke
miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag, der indeholdt en
ændring af fradragsretten for private lønsikringer og
en forhøjelse af det maksimale fradrag for
fagforeningskontingenter, har i perioden fra den 17. juni 2022 til
den 19. august 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatsamfundet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Brancheforeningen for
Aktive Ejere i Danmark, BUPL, Business Danmark, CEPOS, Cevea,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Iværksætterforening, Dansk
Journalistforbund, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Metal,
Dansk PersonTransport, Dansk Skovforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Solcelleforening, Dansk Teknisk
Lærerforbund, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater,
Danske A-Kasser, Danske Havne, Danske Produktionsskolers
Lærerforening, Danske Rederier, Danske Vandværker,
DANVA, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Den Danske
Fondsmæglerforening, Den Danske Landinspektørforening,
DI, Digitaliseringsstyrelsen, DTL, EjendomDanmark, Energy
Innovation Cluster, Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre
Regulering, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans
Danmark, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Foreningen af Danske Revisorer, Foreningen for
Platformsøkonomi i Danmark, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, Frie Funktionærer, FSR -
danske revisorer, Green Power Denmark, HK-Kommunal, HK-Privat,
HORESTA, Ingeniørforeningen i Danmark, Investering Danmark,
ISOBRO, Justitia, Kapitalmarked Danmark, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Kristelig Fagforening, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Nordsøfonden,
Olie Gas Danmak, Oxfam IBIS, Retssikkerhedssekretariatet,
Rigsrevisionen, SEGES, Skatteankeforvaltningen,
Skolelederforeningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening,
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International
Kriminalitet og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
For så vidt angår lovforslagets
del om nedsættelse af bundskatten som følge af
kommunale skattestigninger, har et udkast af lovforslaget ikke
været sendt i høring, da forslaget er af teknisk
karakter og til gunst for borgerne.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Forslaget om ændring af
fradragsretten for private lønforsikringer skønnes at
medføre et varigt mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 5 mio. kr. Forslaget om forhøjet loft over
fradrag for fagforeningskontingenter skønnes at
medføre et varigt mindreprovenu på ca. 40 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd. Forslaget om nedsættelse af
bundskatten som følge af kommunale skattestigninger
skønnes at medføre et varigt mindreprovenu på
ca. 285 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative udgifter for Skatteforvaltningen
på 0,2 mio. kr. i 2023, 1,6 mio. kr. i 2024, 1,9 mio. kr. i 2025,
1,8 mio. kr. i 2026,1,7 mio. kr. i 2027, 1,7 mio. kr. i 2028, 1,6
mio. kr. i 2029 og 1,4 mio. kr. fra 2030 og frem. Udgifterne kan
primært henføres til sagsbehandling, vejledning og
systemtilpasninger. Lovforslaget vurderes ikke at
medføre implementeringskonsekvenser for kommuner og
regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det følger af pensionsbeskatningslovens
§ 49, stk. 1, 1. pkt., at udgifter til
arbejdsløshedsforsikringer kan fradrages ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Fradragsretten
omfatter både arbejdsløshedsforsikringer, der tegnes
igennem et medlemskab af en a-kasse, men også private
arbejdsløshedsforsikringer (lønforsikringer), der
udbydes af forsikringsselskaber. De private lønforsikringer
kan udbydes som supplement til en arbejdsløshedsforsikring i
en a-kasse, men kan også udbydes uden at supplere en
arbejdsløshedsforsikring i en a-kasse.
Det er forsikringsselskaber og a-kasser, der
indberetter forsikringstagers udgifter til
arbejdsløshedsforsikringen til Skatteforvaltningen.
Indberetningen sker én gang om året. Er den forsikrede
medlem af en a-kasse i et andet EU/EØS-land, skal den
forsikrede selv indberette udgifterne til Skatteforvaltningen, idet
de udenlandske forsikringsselskaber og a-kasser ikke er
pålagt indberetningspligt.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3 i pensionsbeskatningslovens
§ 49, hvorefter, at fradragsretten for udgifter til private
arbejdsløshedsforsikringer efter stk. 1, 1. pkt., er
betinget af, at der i indkomståret er indbetalt mindst 1.300
kr. til et medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Arbejdsløshedskasser med hjemsted i et andet land inden for
EU/EØS end Danmark skal opfylde betingelserne for
anerkendelse af en arbejdsløshedskasse i § 32, stk. 1,
nr. 1 og stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Lovforslaget vil medføre at det ikke
længere vil være muligt at få fradrag for
udgifter til private lønforsikringer, hvis man ikke i
indkomståret har indbetalt mindst 1.300 kr. i bidrag til en
a-kasse. Den foreslåede ordning vil alene omfatte udgifter
til private lønforsikringer. Udgifter til bidrag til en
a-kasse vil ikke være omfattet af den foreslåede
ordning og vil således være fradragsberettiget uanset
størrelsen på det indbetalte bidrag til a-kassen.
Danske forsikringsselskaber og a-kasser vil
som hidtil skulle indberette forsikringstagers udgifter til
arbejdsløshedsforsikringen én gang om året til
Skatteforvaltningen.
Er den forsikrede medlem af en a-kasse i et
andet EU/EØS-land, vil udgifter til private
lønforsikringer være fradragsberettigede, hvis der i
løbet af indkomståret samlet indbetales mindst 1.300
kr. i bidrag til a-kasser i Danmark og andre EU/EØS-lande.
A-kasser med hjemsted i et andet land inden for EU/EØS end
Danmark vil skulle opfylde betingelserne for anerkendelse af en
a-kasse i § 32, stk. 1, nr. 1 og stk. 2 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Det vil betyde, at a-kassen
skal være tværfaglig eller fagligt afgrænset for
lønmodtagere og/eller selvstændigt erhvervsdrivende,
og optage personer med tilknytning til de fagområder, der er
angivet i kassens vedtægt. Betingelserne for anerkendelse af
a-kasser i § 32 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
vil som hidtil også gælde for danske a-kasser.
Udenlandske a-kasser vil ikke blive pålagt at indberette
forsikringstagers udgifter til arbejdsløshedsforsikringen
til Skatteforvaltningen. Er den forsikrede medlem af en a-kasse i
et andet EU/EØS-land, vil dokumentation herfor skulle sendes
til Skatteforvaltningen. Behandlingen af fradraget for medlemskab
af en udenlandsk a-kasse vil være tilsvarende den, der
gælder i dag.
Udbetaling fra private lønforsikringer,
der udbetales i forbindelse med ledighed, vil som hidtil være
skattepligtig for forsikringsmodtager, også selvom udgifterne
til lønforsikringen ikke kan fradrages.
Til §
2
Det fremgår af ligningslovens § 13,
stk. 1, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan
der fradrages udgifter til kontingenter til arbejdsgiverforeninger,
fagforeninger, og andre faglige sammenslutninger, der har til
hovedformål at varetage de økonomiske interesser for
den erhvervsgruppe, hvortil den skattepligtige hører.
Fradraget er betinget af, at den faglige
forening, hvis den er indberetningspligtig efter
skatteindberetningslovens § 31, stk. 1, har indberettet
medlemmets kontingentbetaling til Skatteforvaltningen.
Fradragsretten for fagforeningskontingenter er
for lønmodtagere begrænset til højst 6.000 kr.
Fradraget gives ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag.
Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag
udgør ca. 25,0 pct. i 2023 i en kommune med en skatteprocent
svarende til landsgennemsnittet.
Det foreslås, at i § 13, stk. 1, 2. pkt., ændres
6.000 kr. til 7.000 kr.
Det foreslås således at loftet
over fradrag for fagforeningskontingenter forhøjes.
Forslaget vil betyde, at lønmodtagere fra og med
indkomståret 2024 vil kunne få fradrag for op til 7.000
kr. pr. år for udgifter til fagforeningskontingenter. Den del
af udgiften til fagforeningskontingenter, der overstiger
beløbsgrænsen på 7.000 kr. pr. år, vil
ikke kunne fradrages.
Loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter vil som hidtil ikke gælde for
selvstændigt erhvervsdrivende og selskaber m.v. (juridiske
personer).
Der ændres ikke i øvrigt i
betingelserne for at få fradrag for fagforeningskontingenter.
Som hidtil vil det således være en betingelse, at
kontingentbetalingen sker til en fagforening eller anden faglig
sammenslutning, der har til hovedformål at varetage de
økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil den
skattepligtige hører.
Fradragsretten vil ligeledes som hidtil
være betinget af, at den faglige forening, hvis den er
indberetningspligtig efter skatteindberetningslovens § 31,
stk. 1, har indberettet kontingentudgiften til
Skatteforvaltningen.
Til §
3
Bundskat er en statslig indkomstskat, der
betales af personer, som er skattepligtige til Danmark.
Grundlaget for bundskatten består af den
personlige indkomst med tillæg af eventuel positiv
nettokapitalindkomst, jf. personskattelovens § 6, stk. 1. Der
kan ikke fradrages negativ nettokapitalindkomst og
ligningsmæssige fradrag i grundlaget for bundskatten. For
ægtefæller foretages der en udligning af deres
eventuelle positive og negative nettokapitalindkomster, før
bundskatten beregnes, så det kun er i det omfang, at de
samlet set har positiv nettokapitalindkomst, at denne medregnes til
bundskattegrundlaget, jf. personskattelovens § 6, stk. 3.
Efter personskattelovens § 6, stk. 2, 1.
pkt., er bundskattesatsen 12,09 pct. i indkomståret 2023 og
efterfølgende indkomstår.
Der gælder ifølge
personskattelovens § 6, stk. 2, 2. pkt., særlige regler
for personer, der ikke har pligt til at betale indkomstskat efter
§ 8 c eller kommunal indkomstskat efter lov om kommunal
indkomstskat.
De personer, der er omfattet af bestemmelsen,
er indbyggere på Ertholmene, dvs. Christiansø og
Frederiksø, som er de eneste beboede øer i
øgruppen.
De særlige regler blev indført
fra og med indkomståret 2010, jf. lov nr. 459 af 12. juni
2009, og skal ses i lyset af den gradvise sammenlægning af
sundhedsbidraget og bundskatten. Indbyggere på Ertholmene
betaler ikke kommuneskat, fordi Ertholmene hverken er en del af en
kommune eller en region, og indbyggerne var ligeledes fritaget for
at betale sundhedsbidrag. Den gradvise forhøjelse af
bundskatten som følge af den gradvise udfasning af
sundhedsbidraget gjaldt derfor ikke disse personer, som fortsat
betaler en lavere bundskattesats.
Efter personskattelovens § 6, stk. 2, 2.
pkt. er bundskattesatsen for disse personer 4,09 pct. for
indkomståret 2023 og efterfølgende
indkomstår.
I personskattelovens § 19 er der fastsat
loft over den samlede skatteprocent, som en skattepligtig kan komme
til at betale af sin indkomst, såkaldt skatteloft. Der
gælder ét loft for beskatningen af personlig indkomst
og ét loft for beskatningen af positiv
nettokapitalindkomst.
Skatteloftet for personlig indkomst virker
på den måde, at hvis indkomstskatteprocenterne til
staten bestående af bundskat og topskat samt skatteprocenten
til kommunen til sammen for indkomståret 2023 overstiger
52,07 pct., reduceres topskatten for så vidt angår den
personlige indkomst med et antal procentpoint svarende til
forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 52,07 pct, jf.
personskattelovens § 19, stk. 1, 1. og 6. pkt.
Tilsvarende reduceres procenten for topskatten
af positiv nettokapitalindkomst med et antal procentpoint svarende
til forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 42 pct. i
medfør af skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst, jf.
personskattelovens § 19, stk. 2.
Som følge af kommunale skattestigninger
i 2023 foreslås det at nyaffatte personskattelovens § 6, stk. 2, for at neutralisere det
højere kommuneskatteniveau, således at skatterne
samlet set holdes i ro.
Det foreslås i 1.
pkt., at bundskattesatsen for indkomståret 2023 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
12,06.
Det foreslås således, at
bundskatten vil blive sænket med 0,03 procentpoint fra 12,09
pct. til 12,06 pct. i 2023 og efterfølgende
indkomstår.
Der foreslås i 2.
pkt., at bundskattesatsen for personer, der ikke har pligt
til at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal
indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten 4,06 for indkomståret 2023 og efterfølgende
indkomstår.
Herved vil bundskatten også blive
sænket med 0,03 procentpoint for indbyggere på
Ertholmene, således at bundskatten for indkomståret
2023 og efterfølgende indkomstår vil blive nedsat fra
4,09 pct. til 4,06 pct.
Skatteloftet for personlig indkomst på
52,07 pct. i 2023 og efterfølgende indkomstår, jf.
personskattelovens § 19, stk. 1, samt skatteloftet for positiv
nettokapitalindkomst på 42 pct., jf. personskattelovens
§ 19, stk. 2, foreslås ikke ændret. Når
skatteloftet fastholdes, samtidig med at bundskatten
nedsættes, vil det alt andet lige medføre mindre
skatteloftsnedslag i topskatten. Herved modsvares det øgede
skatteloftsnedslag, der ellers ville blive givet som kompensation
for det højere kommuneskatteniveau for 2023.
Til §
4
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. juni 2023.
Det foreslås i stk.
2, at lovens §§ 1 og 2 har virkning fra og med
indkomståret 2024.
Virkningstidspunktet følger af den
opdaterede aftaleøkonomi til Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi.
Det foreslås i stk.
3, at lovens § 3 har virkning fra og med
indkomståret 2023.
Nedsættelsen af bundskatten
tillægges således virkning tilbage i tid. Det skyldes,
at bundskattesatsen er gældende for hele indkomståret.
Nedsættelsen af bundskatten indebærer en skattelettelse
og er udelukkende af begunstigende karakter.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
ændres, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder hjemmel til at sætte
lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I pensionsbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1327 af 10. september 2020, som
ændret senest ved § 3 i lov nr. 1389 af 5. oktober 2022,
foretages følgende ændring: | | | | § 49.
… | | 1. I § 49 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Fradragsretten for udgifter til private
arbejdsløshedsforsikringer efter stk. 1, 1. pkt., er
betinget af, at der i indkomståret er indbetalt mindst 1.300
kr. til et medlemskab af en arbejdsløshedskasse.
Arbejdsløshedskasser med hjemsted i et andet land inden for
EU/EØS end Danmark skal opfylde betingelserne for
anerkendelse af en arbejdsløshedskasse i § 32, stk. 1,
nr. 1 og stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.« | | | | | | § 2 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, som
ændret ved § 36 i lov nr. 871 af 21. juni 2022,
foretages følgende ændring: | | | | § 13. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
udgifter til kontingenter til arbejdsgiverforeninger, fagforeninger
og andre faglige sammenslutninger, der har til hovedformål at
varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe,
hvortil den skattepligtige hører. Det årlige fradrag
efter 1. pkt. kan ikke overstige et beløb på 6.000 kr.
2. pkt. finder dog ikke anvendelse for selvstændigt
erhvervsdrivende og selskaber m.v. (juridiske personer).
Erstatninger eller ydelser, der udbetales til medlemmerne af
sammenslutninger som nævnt i 1. pkt., medregnes til
modtagerens skattepligtige indkomst, jf. dog §§ 30 og
31. | | 1. I § 13, stk. 1, 2. pkt., ændres
»6.000 kr.« til: »7.000 kr.«. | | | | Stk.
2. --- | | | | | | | | § 3 | | | | | | I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. juni 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 252 af 25. februar 2022,
foretages følgende ændring: | | | | § 6. »Stk. 2.
For indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 12,09. For personer, der
ikke har pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c eller
kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat,
udgør procenten for indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår 4,09.« | | 1. § 6, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
For indkomståret 2023 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 12,06. For personer, der
ikke har pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c eller
kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat,
udgør procenten for indkomståret 2023 og
efterfølgende indkomstår 4,06.« |
|