Skriftlig fremsættelse (29. marts
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om vejafgift
(Lovforslag nr. L 74)
Lovforslaget har samlet set til
formål at gøre Danmark grønnere ved at bidrage
til et bedre klima. Det skal ske ved at indføre en
kilometerbaseret vejafgift for lastbiltrafik, der er differentieret
efter lastbilernes CO2-udledning.
Dette lovforslag omfatter således det
første skridt i retning af en grøn omstilling af
vejgodstransport, som udgør et vigtigt og nødvendigt
skridt på vejen til realisering af klimalovens mål om
70 pct. CO2-reduktion i 2030 og
regeringens mål om klimaneutralitet i 2045 frem for i
2050.
Med lovforslaget foreslås der
indført en kilometerbaseret vejafgift, der i hovedtræk
stemmer overens med Aftale om kilometerbaseret
vejafgift for lastbiler, der blev indgået af den
daværende regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten den 24. juni 2022.
Det foreslås fra den 1. januar 2025
at indføre en vejafgift, der er differentieret efter
lastbilernes CO2-udledning. Den
gældende lov på området, lov om afgift af
vejbenyttelse (vejbenyttelsesafgiftsloven), indeholder ikke i samme
grad en incitamentsstruktur, der begrænser den tunge
vejtransport, da der er tale om en periodebaseret afgift, hvor der
ikke er sammenhæng mellem kørselsforbrug og
afgiftsbetaling. Med lovforslaget foreslås i højere
grad en afgiftsbetaling ud fra et forureneren-betaler-princip.
Det foreslås, at det afgiftspligtige
vejnet skal omfatte størstedelen af statsvejnettet og en
række kommunale strækninger, herunder alle offentlige
veje i miljøzoner (ca. 10.900 km). Samtidig foreslås
det, at satsen forhøjes i de byområder, hvor der i dag
er etableret miljøzoner. Derved vil det blive 50 pct. dyrere
at køre i miljøzoner end på det øvrige
afgiftspligtige vejnet. Den nye vejafgiftsordning skal omfatte
lastbiler og køretøjskombinationer til godstransport
med en tilladt totalvægt på 12.000 kg og derover.
Endelig foreslås det, at Danmark ved
indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift træder ud
af Eurovignettesamarbejdet, som er et samarbejde mellem Danmark,
Luxemburg, Nederlandene og Sverige om en fælles ordning for
periodebaseret vejbenyttelsesafgift.
Lovforslaget skønnes samlet set at
indebære et merprovenu efter adfærd og
tilbageløb på ca. 1.100 mio. kr. i 2025 og ca. 1.050
mio. kr. i 2026.
Det foreslås, at loven med visse
undtagelser træder i kraft den 1. juli 2023.
Vejafgiftsordningen foreslås at træde i kraft den 1.
januar 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.