L 74 Forslag til lov om vejafgift.

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-03-2023

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

20222_l74_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

Skatteministeren (Jeppe Bruus):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om vejafgift

(Lovforslag nr. L 74)

Lovforslaget har samlet set til formål at gøre Danmark grønnere ved at bidrage til et bedre klima. Det skal ske ved at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiltrafik, der er differentieret efter lastbilernes CO2-udledning.

Dette lovforslag omfatter således det første skridt i retning af en grøn omstilling af vejgodstransport, som udgør et vigtigt og nødvendigt skridt på vejen til realisering af klimalovens mål om 70 pct. CO2-reduktion i 2030 og regeringens mål om klimaneutralitet i 2045 frem for i 2050.

Med lovforslaget foreslås der indført en kilometerbaseret vejafgift, der i hovedtræk stemmer overens med Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, der blev indgået af den daværende regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten den 24. juni 2022.

Det foreslås fra den 1. januar 2025 at indføre en vejafgift, der er differentieret efter lastbilernes CO2-udledning. Den gældende lov på området, lov om afgift af vejbenyttelse (vejbenyttelsesafgiftsloven), indeholder ikke i samme grad en incitamentsstruktur, der begrænser den tunge vejtransport, da der er tale om en periodebaseret afgift, hvor der ikke er sammenhæng mellem kørselsforbrug og afgiftsbetaling. Med lovforslaget foreslås i højere grad en afgiftsbetaling ud fra et forureneren-betaler-princip.

Det foreslås, at det afgiftspligtige vejnet skal omfatte størstedelen af statsvejnettet og en række kommunale strækninger, herunder alle offentlige veje i miljøzoner (ca. 10.900 km). Samtidig foreslås det, at satsen forhøjes i de byområder, hvor der i dag er etableret miljøzoner. Derved vil det blive 50 pct. dyrere at køre i miljøzoner end på det øvrige afgiftspligtige vejnet. Den nye vejafgiftsordning skal omfatte lastbiler og køretøjskombinationer til godstransport med en tilladt totalvægt på 12.000 kg og derover.

Endelig foreslås det, at Danmark ved indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift træder ud af Eurovignettesamarbejdet, som er et samarbejde mellem Danmark, Luxemburg, Nederlandene og Sverige om en fælles ordning for periodebaseret vejbenyttelsesafgift.

Lovforslaget skønnes samlet set at indebære et merprovenu efter adfærd og tilbageløb på ca. 1.100 mio. kr. i 2025 og ca. 1.050 mio. kr. i 2026.

Det foreslås, at loven med visse undtagelser træder i kraft den 1. juli 2023. Vejafgiftsordningen foreslås at træde i kraft den 1. januar 2025.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.