Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. maj 2023
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD, KF og DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre finder det vigtigt, at der er planlagt
halvårlige statusmøder for at følge op på
implementeringen af den kilometerbaserede vejafgift.
Halvårlige møder er en fornuftig løsning for at
sikre en god implementering, herunder i løbende dialog med
branchen. For Venstre er det vigtigt, at der ved disse
halvårlige statusmøder er fokus på at reducere
risikoen for unødvendige administrative udfordringer hos
vognmændene, herunder med et særligt fokus på de
administrative muligheder hos mindre vognmænd. I den
forbindelse bør der også oplyses om den tekniske
kvalitet af det relevante tekniske udstyr, så eventuelle
fejlkilder kan foregribes. Det er endvidere relevant løbende
at få en opdatering på implementeringen af den
nødvendige ladeinfrastruktur for den tunge transport.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
bemærker, at Danmarksdemokraterne er store modstandere af den
kommende kilometerafgift på vejgodstransporten. Afgiften har
i Danmarksdemokraternes optik intet med grøn omstilling at
gøre. Afgiften er blot en skat, som skal finde penge til
statskassen. Dette er bakket op af både Dansk Erhverv og
Dansk Industri, som begge estimerer, at afgiften ikke gør
vejgodstransporten grønnere, blot dyrere. Afgiften vil
ultimativt blive væltet over på forbrugeren, hvormed
det i sidste ende bliver dyrere at være dansker. Det bekymrer
Danmarksdemokraterne meget, da vi mener, at det er rigelig dyrt at
være dansker.
Der henvises også til lignende klare
tilkendegivelser fra brancheorganisationerne ITD og DTL. At
afgiften de facto blot er en forklædt skat, ses ved, at
vognmændene hverken har mulighed for at indkøbe
tilstrækkelig gode ellastbiler eller tilstrækkelig
lademulighed, idet der på nuværende tidspunkt blot er
opsat én ladestander på det offentlige vejnet.
Danmarksdemokraterne finder det urealistisk, at ellastbiler samt
ladeinfrastruktur er fuldt udrullet i 2025, hvor afgiften
træder i kraft. Derfor må Danmarksdemokraterne
konstatere, at regeringen pålægger vognmændene en
grøn afgift, uden at vognmændene har reel mulighed for
at omstille sig til grønne eldrevne lastbiler.
Med kilometerafgiften skal der betales
efter antallet af kørte kilometer. Derved sender regeringen
den største regning til de vognmænd, der kører
længst med varerne. Det har den logiske konsekvens, at
yderområdernes vognmænd og erhvervsliv rammes
hårdest af den nye afgift, da de alt andet lige kører
flere kilometer. Det finder Danmarksdemokraterne yderst
problematisk, da det i sidste ende vil resultere i, at
vognmandsforretninger enten lukker eller ser sig nødsaget
til at flytte deres virksomheder væk fra
yderområderne.
I Danmarksdemokraterne anerkender vi, at
alle erhverv skal bidrage til den grønne omstilling og
medvirke til at få reduktionsmålene i hus. Men det er
afgørende, at det sker på en måde, hvor vi ikke
afvikler erhvervslivet i landdistrikterne. Derfor er
Danmarksdemokraterne skuffede over, at regeringen ikke har valgt at
indrette afgiften på en måde, så det ikke
går ud over de yderområder, hvor der er længst
til de centrale logistikcentre.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 8
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V, SF,
M, DD, KF, EL, DF og ALT):
1) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»skal den afgiftspligtige ejer eller bruger, jf. § 3,
sikre, at der købes en elektronisk rutebillet, inden
kørsel på det afgiftspligtige vejnet
påbegyndes« til: »har den afgiftspligtige ejer,
jf. § 3, pligt til at sikre, at der købes en
elektronisk rutebillet, inden kørsel på det
afgiftspålagte vejnet påbegyndes«, og efter 1.
pkt. indsættes som nyt punktum:
»Hvis der er registreret en
afgiftspligtig bruger, jf. § 3, af køretøjet,
har brugeren dog pligten.«
[Sproglig præcisering]
Til § 18
2) I
stk. 4 ændres »til den 1.
januar 2025« til: »med virkning fra og med den 1.
januar 2025«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets §
8, stk. 1, at ved kørsel med et afgiftspligtigt
køretøj, hvor der ikke er tilknyttet
køretøjsudstyr, jf. § 7, eller hvor
køretøjsudstyr er uvirksomt, skal den afgiftspligtige
ejer eller bruger, jf. § 3, sikre, at der købes en
elektronisk rutebillet, inden kørsel på det
afgiftspligtige vejnet påbegyndes. Rutebilletten udbydes af
Sund og Bælt Holding A/S.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1, at der i lovforslagets § 8, stk.
1, 1. pkt., ændres »skal den afgiftspligtige ejer eller
bruger, jf. § 3, sikre, at der købes en elektronisk
rutebillet, inden kørsel på det afgiftspligtige vejnet
påbegyndes« til »har den afgiftspligtige ejer,
jf. § 3, pligt til at sikre, at der købes en
elektronisk rutebillet, inden kørsel på det
afgiftspålagte vejnet påbegyndes«, og at der
efter 1. pkt. indsættes som nyt punktum, at hvis der er
registreret en afgiftspligtig bruger, jf. § 3, af
køretøjet, har brugeren dog pligten.
Ændringsforslaget har til
formål at præcisere, at såfremt der er
registreret en bruger af køretøjet, vil denne have
pligten til at sikre, at der købes en elektronisk
rutebillet, inden kørsel på det afgiftspålagte
vejnet påbegyndes.
Med ændringsforslaget vil
formuleringen af § 8, stk. 1, svare til formuleringen af
lovforslagets § 7, stk. 1. Pligtsubjektet i §§ 7 og
8 skal fortolkes ens. Forskellen mellem de to bestemmelser beror
udelukkende på betalingsformen.
Ændringen udgør en sproglig
præcisering.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
18, stk. 4, at regeringen bemyndiges til på Danmarks vegne at
opsige aftale om opkrævning af afgifter for tunge
erhvervskøretøjers benyttelse af visse veje af 9.
februar 1994 til den 1. januar 2025.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det, at lovforslagets § 18, stk. 4,
ændres, så »til den 1. januar 2025«
ændres til »med virkning fra og med den 1. januar
2025«.
Ændringen udgør en sproglig
præcisering uden materiel betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2023 og var til 1. behandling den 20. april 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 14. september 2022 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 298 (folketingsåret
2021-22). Den 29. marts 2023 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
11 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til skatteministeren og erhvervsministeren
til mundtlig besvarelse, som ministrene har besvaret i 1
åbent samråd den 20. april 2023.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
89 spørgsmål til skatteministeren og 1
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-85, 87, 88 og 90. Det forventes, at spørgsmål
nr. 86 og 89 besvares inden 2. behandling af lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen
(M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen
W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |