Skriftlig fremsættelse (29. marts
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og
ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved
udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i
forbindelse med lagring af CO2 og
ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive
foranstaltninger)
(Lovforslag nr. L 73)
Lovforslaget har til formål at
ligestille danske og udenlandske virksomheder ved at indføre
hjemmel til indkomstbeskatning af visse aktiviteter, der
udøves af udenlandske fysiske og juridiske personer,
når disse aktiviteter udøves i Danmarks eksklusive
økonomiske zone, dvs. uden for
12-sømilegrænsen.
Lovforslaget har sammenhæng med den
aftale om energi og industri m.v. (Klimaaftale 2020) af 22. juni
2020 med efterfølgende tillægsaftale af 4. februar
2021, og de aftaler af 30. juni og 14. december 2021 om
køreplan for lagring af CO2,
som blev indgået imellem Regeringen (Socialdemokratiet),
Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet.
Det indgår bl.a. i dette
aftalekompleks, at der skal etableres en energiø med
tilhørende havvindmøllepark i Nordsøen, at
energiøen skal konstrueres som en inddæmmet ø
ca. 80 km. fra kysten, og at der bl.a. i Nordsøen skal
etableres faciliteter til lagring af CO2.
Den med lovforslaget foreslåede
hjemmel til indkomstbeskatning skal efter forslaget omfatte
aktiviteter, der vedrører etablering og benyttelse af
kunstige øer, installationer og anlæg. Omfattede
aktiviteter vil f.eks. være aktiviteter knyttet til
etablering og drift af havvindmølleparker og
energiøer og aktiviteter med lagring af CO2.
Det foreslås, at reglerne om
udenlandske selskabers og fysiske personers begrænsede
skattepligt ved udøvelse af erhverv med fast driftssted i
Danmark udvides, således at de også kommer til at
omfatte sådanne aktiviteter, der udøves gennem et fast
driftssted på den danske kontinentalsokkel uden for
12-sømilegrænsen.
Endvidere foreslås den
begrænsede skattepligt for fysiske personers vederlag for
personligt arbejde i tjenesteforhold her i landet udvidet til
også at omfatte vederlag for personligt arbejde i Danmarks
eksklusive økonomiske zone, hvor det personlige arbejde
vedrører etablering af og benyttelse af kunstige øer,
installationer og anlæg.
Det foreslås yderligere, at det
geografiske anvendelsesområde for reglerne om begrænset
skattepligt ved arbejdsudleje udvides på tilsvarende vis. Det
foreslås således, at den begrænsede skattepligt
for fysiske personers vederlag for personligt arbejde i forbindelse
med at være stillet til rådighed for at udføre
arbejde for en virksomhed her i landet, også vil skulle
gælde, når virksomheden vedrører etablering,
drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone.
For at overholde FN's havretskonvention
foreslås det, at indkomstbeskatningen ikke skal omfatte
aktiviteter knyttet til etablering og benyttelse af
undersøiske kabler og rørledninger, der udelukkende
benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive økonomiske
zone.
Lovforslaget har derudover til formål
at skabe klarhed over de skattemæssige konsekvenser i de
situationer, hvor et anlæg, der er opført til brug for
kulbrinteaktiviteter, anvendes til aktiviteter med lagring af
CO2. Det foreslås endvidere,
at der skal være adgang til at bruge den såkaldte carry
back-ordning vedrørende udbetaling af
kulbrinteskatteværdien af fjernelsesomkostninger ved
ophør med kulbrintevirksomhed, selv om visse anlæg
opretholdes med henblik på CO2-lagring. Brugen af carry back-ordningen
foreslås dog udfaset gradvist over 20 år fra det
tidspunkt, hvor alle anlæg, der ikke benyttes til CO2-lagring, er fjernet.
Endelig har lovforslaget til formål
at ændre listen over lande omfattet af defensive
foranstaltninger over for lande på EU's sortliste over
skattelylande.
Lovforslaget vil medføre et
merprovenu for staten. Størrelsesordenen heraf kan på
det foreliggende grundlag dog ikke kvantificeres nærmere.
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. juli 2023 og er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.