L 73 Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven.

(Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 29-03-2023

Fremsættelse: 29-03-2023

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

20222_l73_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (29. marts 2023)

Skatteministeren (Jeppe Bruus):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven, kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg m.v. i forbindelse med lagring af CO2 og ændring af listen over lande, der er omfattet af defensive foranstaltninger)

(Lovforslag nr. L 73)

Lovforslaget har til formål at ligestille danske og udenlandske virksomheder ved at indføre hjemmel til indkomstbeskatning af visse aktiviteter, der udøves af udenlandske fysiske og juridiske personer, når disse aktiviteter udøves i Danmarks eksklusive økonomiske zone, dvs. uden for 12-sømilegrænsen.

Lovforslaget har sammenhæng med den aftale om energi og industri m.v. (Klimaaftale 2020) af 22. juni 2020 med efterfølgende tillægsaftale af 4. februar 2021, og de aftaler af 30. juni og 14. december 2021 om køreplan for lagring af CO2, som blev indgået imellem Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.

Det indgår bl.a. i dette aftalekompleks, at der skal etableres en energiø med tilhørende havvindmøllepark i Nordsøen, at energiøen skal konstrueres som en inddæmmet ø ca. 80 km. fra kysten, og at der bl.a. i Nordsøen skal etableres faciliteter til lagring af CO2.

Den med lovforslaget foreslåede hjemmel til indkomstbeskatning skal efter forslaget omfatte aktiviteter, der vedrører etablering og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg. Omfattede aktiviteter vil f.eks. være aktiviteter knyttet til etablering og drift af havvindmølleparker og energiøer og aktiviteter med lagring af CO2.

Det foreslås, at reglerne om udenlandske selskabers og fysiske personers begrænsede skattepligt ved udøvelse af erhverv med fast driftssted i Danmark udvides, således at de også kommer til at omfatte sådanne aktiviteter, der udøves gennem et fast driftssted på den danske kontinentalsokkel uden for 12-sømilegrænsen.

Endvidere foreslås den begrænsede skattepligt for fysiske personers vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold her i landet udvidet til også at omfatte vederlag for personligt arbejde i Danmarks eksklusive økonomiske zone, hvor det personlige arbejde vedrører etablering af og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg.

Det foreslås yderligere, at det geografiske anvendelsesområde for reglerne om begrænset skattepligt ved arbejdsudleje udvides på tilsvarende vis. Det foreslås således, at den begrænsede skattepligt for fysiske personers vederlag for personligt arbejde i forbindelse med at være stillet til rådighed for at udføre arbejde for en virksomhed her i landet, også vil skulle gælde, når virksomheden vedrører etablering, drift og benyttelse af kunstige øer, installationer og anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone.

For at overholde FN's havretskonvention foreslås det, at indkomstbeskatningen ikke skal omfatte aktiviteter knyttet til etablering og benyttelse af undersøiske kabler og rørledninger, der udelukkende benyttes til transit gennem Danmarks eksklusive økonomiske zone.

Lovforslaget har derudover til formål at skabe klarhed over de skattemæssige konsekvenser i de situationer, hvor et anlæg, der er opført til brug for kulbrinteaktiviteter, anvendes til aktiviteter med lagring af CO2. Det foreslås endvidere, at der skal være adgang til at bruge den såkaldte carry back-ordning vedrørende udbetaling af kulbrinteskatteværdien af fjernelsesomkostninger ved ophør med kulbrintevirksomhed, selv om visse anlæg opretholdes med henblik på CO2-lagring. Brugen af carry back-ordningen foreslås dog udfaset gradvist over 20 år fra det tidspunkt, hvor alle anlæg, der ikke benyttes til CO2-lagring, er fjernet.

Endelig har lovforslaget til formål at ændre listen over lande omfattet af defensive foranstaltninger over for lande på EU's sortliste over skattelylande.

Lovforslaget vil medføre et merprovenu for staten. Størrelsesordenen heraf kan på det foreliggende grundlag dog ikke kvantificeres nærmere.

Loven foreslås at træde i kraft den 1. juli 2023 og er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.