Skriftlig fremsættelse (22. marts
2023)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
vagtvirksomhed (Etablering af en forsøgsordning med
kommunale tryghedsvagter m.v.)
(Lovforslag nr. L 70)
Det er afgørende for regeringen, at
befolkningen kan leve i tryghed og frihed. Som det også
fremgår af regeringsgrundlaget "Ansvar for Danmark"
ønsker regeringen derfor at sætte ind over for
utryghedsskabende adfærd og kriminalitet, så det bliver
mere trygt for alle at færdes i det offentlige rum, f.eks. i
boligområder og på togstationer.
Med lovforslaget lægges der op til at
etablere en forsøgsordning, der giver kommunerne mulighed
for at anvende tryghedsvagter, der kan supplere politiets arbejde
med at opretholde ro og orden. Det vil være op til den
enkelte kommune, om kommunen vil gøre brug af ordningen.
Det foreslås på den baggrund,
at der indsættes en ny bestemmelse i vagtvirksomhedsloven,
hvorefter kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune på
frivillig basis og i perioden fra den 1. juli 2023 til den 1. juli
2026 kan antage kommunale tryghedsvagter med henblik på at
supplere politiets arbejde med at opretholde ro og orden. Der
lægges med forslaget op til, at tryghedsvagter skal
være godkendte kommunalt ansatte vagter eller godkendte
vagter ansat i autoriserede vagtvirksomheder, som har indgået
aftale med kommunen.
Det foreslås med lovforslaget, at
kommunale tryghedsvagter vil kunne udøve vagtvirksomhed
på steder, hvortil der er almindelig adgang, og at
tryghedsvagterne skal kunne henstille til personer, der forstyrrer
den offentlige orden mv., at stoppe den forstyrrende adfærd
mv. Med den foreslåede ordning vil der således som
noget nyt kunne udøves vagtvirksomhed med henblik på
at opretholde ro og orden på et offentligt tilgængeligt
sted, hvilket ellers som det klare udgangspunkt er en
politimæssig opgave. Derudover vil tryghedsvagterne i
forbindelse med deres virksomhed kunne foretage foto- og
videooptagelser af forstyrrelser af den offentlige orden mv. eller
øvrige strafbare forhold. Materialet vil på
begæring skulle overdrages til politiet, hvis materialet kan
have betydning for politimæssig opfølgning.
Det foreslås endvidere, at
justitsministeren fastsætter nærmere regler om bl.a.
tryghedsvagternes uddannelse, uniformering og legitimation, samt
krav til hunde, transportmidler og lignende. Det forudsættes
i den forbindelse, at tryghedsvagter forpligtes til at
gennemgå en særlig uddannelse, inden ansættelsen
træder i kraft.
Der lægges med lovforslaget op til,
at Justitsministeriet i forbindelse med forsøgsordningen
indsamler erfaringer fra de kommuner, der måtte vælge
at gøre brug af kommunale tryghedsvagter, vagtvirksomheder,
der har leveret tryghedsvagtydelser, relevante
brancheorganisationer for vagter, politiet og Politiforbundet med
henblik på, at ministeriet kan vurdere ordningen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.