Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 4. maj 2023
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og
Alternativets medlemmer af udvalget har stillet 15
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det under nr. 15 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1-14.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og
Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at det er
nødvendigt og retfærdigt med politisk handling i
perioder præget af meget høje prisstigninger på
bl.a. energi og fødevarer, som rammer mange husholdninger
utrolig hårdt. Derfor er det positivt, at der indføres
et solidaritetsbidrag, for i ekstraordinære tider er det
fornuftigt at sikre en mere fair økonomi og sikre
omfordeling ved at beskatte overnormale overskud og føre dem
tilbage til borgerne. Derfor er det også kedeligt, at
lovforslaget fra regeringen lægger op til at implementere en
absolut minimumsversion af solidaritetsbidraget i EU-forordningen.
Regeringen har valgt ikke at lade solidaritetsbidraget omfatte
andre brancher end råolie-, naturgas-, kul- og
raffinaderisektorerne, og ligeledes har regeringen valgt kun at
lade loven omfatte året 2023. Det, til trods for at det
særlig var i 2022, at der var stærkt stigende priser,
og at det særlig var i 2022, hvor flere virksomheder tjente
enormt store og ekstraordinære overskud på de stigende
priser. Det er muligt at lave en mere omfattende implementering,
end hvad dette lovforslag lægger op til. Det er beklageligt,
at man ikke er gået længere for at beskatte de meget
store overskud, som er tilvejebragt i særlig 2022. Ved at
lade alle brancher blive omfattet af solidaritetsbidraget vil det
være muligt at tilvejebringe et provenu på mindst 17
mia. kr. i de år, hvor solidaritetsbidraget indføres,
jf. Skatteministeriets beregninger i SAU alm. del - svar på
spørgsmål 82. Det provenu vil være
kærkomment at anvende til akut omfordeling og som
finansieringsbidrag til tiltag for at nå vores
nødvendige klimamålsætninger. Derfor har SF, EL
og ALT stillet ændringsforslag, der kan sikre, at både
2022 og 2023 omfattes af forslaget, og ligeledes har partierne
stillet ændringsforslag om en revisionsklausul, som vil
sikre, at der fremsættes et nyt lovforslag indeholdende en
beskatningsmodel, der pålægger alle sektorer, herunder
mellemhandlere i energisektoren, der har opnået overnormal
profit i indkomstårene 2022 og 2023, et
solidaritetsbidrag.
Sluttelig skal det bemærkes, at
Danmark ikke vil gå enegang ved at gennemføre en mere
vidtgående implementering af solidaritetsbidraget. F.eks. har
Frankrig, Tyskland og Irland valgt at lade solidaritetsbidraget
gælde i både 2022 og 2023, og i f.eks. Portugal,
Spanien og Kroatien har man valgt også at lade andre brancher
blive omfattet.
SF, EL og ALT stemmer for lovforslaget, men
ønsker, at implementeringen af EU-forordningen sker på
et mere ambitiøst niveau end dette minimumsniveau.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal (SF,
EL og ALT):
1) I
2. pkt. ændres
»indkomståret 2023« til:
»indkomstårene 2022 og 2023«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 3
2) I
stk. 1, 1. pkt., ændres
»er« til: »opgøres for hvert af
indkomstårene 2022 og 2023 som«, og »i
indkomståret 2023« udgår.
[Det midlertidige
solidaritetsbidrag pålægges både for
indkomståret 2022 og indkomståret 2023]
3) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»leverancer«: »efter udløbet af
indkomståret 2023«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
4) I
stk. 1, 3. pkt., indsættes efter
»Indkomståret«: »2022 eller«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
5) I
stk. 2, 5. pkt., indsættes efter
»indkomståret«: »2022 eller«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Til § 6
6)
Før stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Det midlertidige solidaritetsbidrag for
indkomståret 2022 svares efter reglerne for restskat i
selskabsskattelovens § 30.«
Stk. 1-4 bliver herefter stk. 2-5.
[Forfaldstidspunkt og forrentning
m.v. for det midlertidige solidaritetsbidrag for indkomståret
2022]
7) I
stk. 1, 1. pkt., der bliver stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »Det midlertidige
solidaritetsbidrag«: »for indkomståret
2023«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 6]
8) I
stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1.
pkt., indsættes efter »de foreløbige
beløb«: »efter stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 6]
9) I
stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »det foreløbigt beregnede
midlertidige solidaritetsbidrag«: »efter stk.
2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 6]
10) I
stk. 4. 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »efter
stk. 1« til: »efter stk. 2«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 6]
Til § 7
11) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»solidaritetsbidrag«: »for indkomståret
2023«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 6]
Til § 8
12) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»det endeligt ansatte midlertidige solidaritetsbidrag«:
»for indkomståret 2023«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 og 6]
Til § 12
13) I
den under nr. 1 foreslåede § 27 D ændres i stk. 1, 1. pkt., »indkomståret
2023 til: »samme indkomstår«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
14) I
den under nr. 1 foreslåede § 27 D ændres i stk. 2, 1. pkt., »indkomståret
2023« til: »indkomstårene 2022 og
2023«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
Af et mindretal (SF,
EL og ALT), tiltrådt af et mindretal (RV):
15)
Efter § 12 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. Skatteministeren
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2023-24.«
[Revisionsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter lovforslagets § 2, 2. pkt., er
det en betingelse for, at et selskab eller et fast driftssted har
pligt til at svare det midlertidige solidaritetsbidrag, at mindst
75 pct. af den skattepligtige omsætning i indkomståret
2023 hidrører fra økonomiske aktiviteter inden for
råstofudvinding, minedrift, raffinering af råolie eller
fremstilling af koksovnsprodukter som omhandlet i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1893/2006.
Ved ændringsforslag nr. 2
foreslås det, at det midlertidige solidaritetsbidrag skal
opkræves for både indkomståret 2022 og
indkomståret 2023.
Ved ændringsforslaget foreslås
det som konsekvens heraf at ændre bestemmelsen i
lovforslagets § 2, 2. pkt., således at den i
bestemmelsen fastsatte betingelse skal være opfyldt i
indkomstårene 2022 og 2023.
Til nr. 2
Efter
lovforslagets § 3, stk. 1, er beregningsgrundlaget for det
midlertidige solidaritetsbidrag selskabets eller det faste
driftssteds skattepligtige overskud opgjort før eventuel
sambeskatning efter kulbrinteskattelovens kapitel 2 og
selskabsskattelovens afsnit III i indkomståret 2023.
Ved
ændringsforslaget foreslås det, at der opgøres
et beregningsgrundlag for det midlertidige solidaritetsbidrag for
indkomstårene 2022 og 2023.
Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Det skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 0,5 mia. kr. i 2022, at det
midlertidige solidaritetsbidrag også pålægges for
indkomståret 2022.
Efter kompensationsaftalen, der blev
indgået som led i Nordsøaftalen fra 2003, skal staten
kompensere selskaberne i Dansk Undergrunds Consortium (DUC) for nye
og forhøjede skatter, der specifikt rammer
kulbrinteproducenterne i Nordsøen. Nye og forhøjede
skatter, der skyldes bindende EU-regler, udløser dog ikke
kompensation.
Det er vurderingen fra Skatteministeriet,
at det udløser kompensation til DUC-partnerne, at
solidaritetsbidraget pålægges i både 2022 og
2023. Det skyldes, at der ikke består en EU-retlig
forpligtelse til at pålægge solidaritetsbidraget i mere
end et enkelt år. Skatteministeriet forpligtes til at
indhente en ekstern juridisk vurdering fra kammeradvokaten om,
hvorvidt tiltaget udløser kompensation til
DUC-partnerne.
Det skønnes af Skatteministeriet, at
kompensationen til DUC-parterne vil udgøre ca. 0,3 mia. kr.
Ændringsforslaget skønnes således samlet set at
medføre et merprovenu for det offentlige på ca. 0,2
mia. kr. i 2022, når der korrigeres for den forventede
kompensation.
Det yderligere provenu, der vil skulle
anvendes i overensstemmelse med reglerne i artikel 17 i
nødindgrebsforordningen, når det midlertidige
solidaritetsbidrag også pålægges i
indkomståret 2022, svarer til den umiddelbare provenuvirkning
i 2022.
Det bemærkes, at
provenuskønnet er behæftet med betydelig
usikkerhed.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 3, stk. 1, 2.
pkt., skal der ved opgørelsen af beregningsgrundlaget ikke
ske medregning af nettogevinsten eller -tabet på finansielle
kontrakter, der er indgået med henblik på at
imødegå risikoen for prisudsving på selskabets
leverancer, som ikke er realiseret ved indkomstårets
udløb, og som lagerbeskattes efter kursgevinstlovens §
33, stk. 1. Forslaget har til hensigt at eliminere risikoen for, at
store, midlertidige udsving i priserne på energimarkederne i
slutningen af 2023 medfører betydelige urealiserede
kursgevinster eller -tab, der væsentligt vil kunne nedbringe
eller øge provenuet fra solidaritetsbidraget, selv om disse
gevinster eller tab ikke vedrører selskabernes leverancer i
det indkomstår, som det midlertidige solidaritetsbidrag
gælder for.
Ved ændringsforslaget foreslås
det indføjet i bestemmelsen, at den kun finder anvendelse
på nettogevinsten eller -tabet på finansielle
kontrakter, der er indgået med henblik på at
imødegå risikoen for prisudsving på selskabets
leverancer efter udløbet af indkomståret 2023.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at det ved ændringsforslag nr. 2 foreslås, at der
opgøres et beregningsgrundlag for det midlertidige
solidaritetsbidrag for indkomstårene 2022 og 2023.
Urealiserede kursgevinster eller -tab på finansielle
kontrakter, der er indgået med henblik på at
imødegå risikoen for prisudsving på leverancer,
som ikke er realiseret ved udløbet af indkomståret
2023, vil efter ændringsforslaget hverken skulle medregnes
ved opgørelsen af beregningsgrundlaget i indkomståret
2022 eller indkomståret 2023.
Det bemærkes, at urealiserede
kursgevinster eller -tab ved udgangen af indkomståret 2022
på finansielle kontrakter, der er indgået med henblik
på at imødegå risikoen for prisudsving på
leverancer i indkomståret 2023, efter ændringsforslaget
skal medregnes ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for
indkomståret 2022. I det omfang leverancerne realiseres i
indkomståret 2023, vil der ske en endelig opgørelse af
gevinsten eller tabet på den finansielle kontrakt inden
udløbet af den periode, som det midlertidige
solidaritetsbidrag opkræves for, og der vil derfor efter
bestemmelsens formål ikke være grundlag for at undlade
at medregne de urealiserede gevinster eller tab på de
finansielle kontrakter i indkomståret 2022.
Til nr. 4 og 5
Lovforslagets § 3, stk. 1, 3. pkt.,
fastsætter, at hvis indkomståret 2023 er kortere eller
længere end 12 måneder, omregnes beregningsgrundlaget
for det midlertidige solidaritetsbidrag, således at det
kommer til at svare til beløbet i en 12-måneders
periode.
Lovforslagets § 3, stk. 2, 5. pkt.,
fastsætter, at det gennemsnitlige skattepligtige overskud
før eventuel sambeskatning efter kulbrinteskattelovens
kapitel 2 og selskabsskattelovens afsnit III i de 4 første
indkomstår påbegyndt den 1. januar 2018 eller senere
reduceres forholdsmæssigt, hvis indkomståret 2023 er
kortere end 12 måneder og der ikke skal ske en omregning af
beregningsgrundlaget for det midlertidige solidaritetsbidrag,
så det svarer til beløbet i en 12-måneders
periode.
Ved ændringsforslagene foreslås
det, at bestemmelserne i lovforslagets § 3, stk. 1, 3. pkt.,
og stk. 2, 5. pkt., også skal finde anvendelse ved
opgørelsen af beregningsgrundlaget for det midlertidige
solidaritetsbidrag for indkomståret 2022.
Ændringsforslagene er en konsekvens
af ændringsforslag nr. 2 om, at der opgøres et
beregningsgrundlag for det midlertidige solidaritetsbidrag i
både indkomståret 2022 og indkomståret 2023.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 6 skal det
midlertidige solidaritetsbidrag, der skal svares af det for
indkomståret 2023 opgjorte beregningsgrundlag, svares med
foreløbige beløb i to rater.
Indkomståret 2022 er for selskaber,
hvis indkomstår svarer til kalenderåret, allerede
udløbet, og ved opkrævning af det midlertidige
solidaritetsbidrag for indkomståret 2022, jf.
ændringsforslag nr. 2, vurderes der derfor ikke at være
grundlag for på tilsvarende vis at opkræve
solidaritetsbidraget som foreløbige rater.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at det midlertidige solidaritetsbidrag for
indkomståret 2022 skal opkræves efter de regler, der
gælder for opkrævning af restskat efter
selskabsskattelovens § 30.
For selskaber, hvis indkomstår svarer
til kalenderåret, vil det indebære, at det midlertidige
solidaritetsbidrag, der skal svares for indkomståret 2022,
forfalder til betaling den 1. november 2023.
Da solidaritetsbidraget for
indkomståret 2022 ikke vil skulle svares med
foreløbige beløb, opkræves der ikke
restskattetillæg.
Til nr. 7
Efter lovforslagets § 6, stk. 1, 1.
pkt., skal det midlertidige solidaritetsbidrag svares med
foreløbige beløb i to rater.
Det foreslås ved
ændringsforslaget, at det anføres, at det er det
midlertidige solidaritetsbidrag for indkomståret 2023, der
skal svares med foreløbige beløb i to rater.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
dels ændringsforslag nr. 2 om, at der opgøres et
beregningsgrundlag for det midlertidige solidaritetsbidrag for
både indkomståret 2022 og indkomståret 2023, dels
ændringsforslag nr. 6 om, at det midlertidige
solidaritetsbidrag for indkomståret 2022 ikke skal
opkræves som foreløbige rater, men i stedet efter de i
selskabsskattelovens § 30 fastsatte regler om restskat.
Til nr. 8-12
Efter lovforslagets § 6, stk. 2, 1.
pkt., fastsætter Skatteforvaltningen de foreløbige
beløb, der så vidt muligt skal svare til det
midlertidige solidaritetsbidrag, der fastsættes efter
indkomstårets udløb.
Efter lovforslagets § 6, stk. 3, skal
der efter selskabets eller det faste driftssteds begæring
herom ske hel eller delvis tilbagebetaling af første rate af
det foreløbigt beregnede bidrag, hvis det efter
Skatteforvaltningens skøn må antages, at det
foreløbigt beregnede midlertidige solidaritetsbidrag vil
være væsentlig større end det endelige
midlertidige solidaritetsbidrag.
Efter lovforslagets § 6, stk. 4, 1.
pkt., skal selskabet eller det faste driftssted betale en rente i
henhold til opkrævningslovens § 7, stk. 1, hvis et
beløb, som den skattepligtige efter reglerne om
foreløbige rater af det midlertidige solidaritetsbidrag skal
indbetale til det offentlige, ikke er blevet betalt rettidigt.
Efter lovforslagets § 7, 1. pkt., skal
de selskaber og faste driftssteder, der er pligtige at svare det
midlertidige solidaritetsbidrag, til brug ved beregning og
opkrævning af det foreløbige midlertidige
solidaritetsbidrag give Skatteforvaltningen oplysning om det
forventede beregningsgrundlag.
Efter lovforslagets § 8, stk. 1, 1.
pkt., skal der ske en efterbetaling eller tilbagebetaling af
forskelsbeløbet, hvis det endeligt ansatte midlertidige
solidaritetsbidrag afviger fra det foreløbigt beregnede
midlertidige solidaritetsbidrag.
Der foreslås ved
ændringsforslagene sproglige ændringer, hvorved det
præciseres, at de omhandlede bestemmelser kun gælder
for det midlertidige solidaritetsbidrag for indkomståret
2023.
Ændringsforslagene er en konsekvens
af dels ændringsforslag nr. 2 om, at der opgøres et
beregningsgrundlag for det midlertidige solidaritetsbidrag for
både indkomståret 2022 og indkomståret 2023, dels
ændringsforslag nr. 6 om, at det midlertidige
solidaritetsbidrag for indkomståret 2022 ikke opkræves
som foreløbige rater, men i stedet efter de i
selskabsskattelovens § 30 fastsatte regler om restskat.
Til nr. 13
Efter den i lovforslagets § 12
foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 27 D,
stk. 1, 1. pkt., kan det midlertidige solidaritetsbidrag efter
§ 6 i lov om et midlertidigt solidaritetsbidrag, der
vedrører det skattepligtige overskud opgjort efter
kulbrinteskattelovens kapitel 2, fradrages i kulbrinteskat efter
kulbrinteskattelovens kapitel 3 A, der er pålignet i
indkomståret 2023.
Ved ændringsforslaget foreslås
det, at henvisningen til den kulbrinteskat efter
kulbrinteskattelovens kapitel 3 A, der er pålignet i
indkomståret 2023, ændres, således at der i
stedet anføres, at det midlertidige solidaritetsbidrag kan
fradrages i den kulbrinteskat, der er pålignet i samme
indkomstår.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 om, at der opgøres et
beregningsgrundlag for det midlertidige solidaritetsbidrag for
både indkomståret 2022 og indkomståret 2023.
Til nr. 14
Efter den i lovforslagets § 12
foreslåede bestemmelse i kulbrinteskattelovens § 27 D,
stk. 2, 1. pkt., kan der ved opgørelsen af den
skattepligtige kulbrinteindkomst efter kulbrinteskattelovens
kapitel 3 A for indkomståret 2023 bortses fra underskud fra
tidligere indkomstår i det omfang, det er nødvendigt
for at muliggøre fradrag for det midlertidige
solidaritetsbidrag.
Ved ændringsforslaget foreslås
det, at bestemmelsen også skal gælde for
indkomståret 2022.
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 2 om, at der opgøres et
beregningsgrundlag for det midlertidige solidaritetsbidrag for
både indkomståret 2022 og indkomståret 2023.
Til nr. 15
Bestemmelsen fastsætter, at
skatteministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2023-24.
Baggrunden for revisionsklausulen er, at
det med lovforslaget ikke er lykkedes at finde en beskatningsmodel,
der pålægger alle sektorer, herunder mellemhandlere,
der har opnået overnormal profit i indkomstårene 2022
og 2023, et solidaritetsbidrag. Dertil pågår der, jf.
aftalen om inflationshjælp, et tværministerielt arbejde
for at afdække mulighederne for en særlig
beskatningsmodel for mellemhandlere af el. Skatteministeren har
endvidere i svaret på SAU alm. del - spørgsmål
181 oplyst, at såfremt der identificeres overnormal profit
eller mulighed herfor i et specifikt marked, er regeringen
åben for at vurdere en mulig håndtering heraf, og at
han stiller sig til rådighed for en drøftelse med
Skatteudvalget om mere generelt at se på beskatning af
overnormal profit.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts
2023 og var til 1. behandling den 30. marts 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 27. januar 2023 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 40. Den 22. marts 2023 og den
29. marts 2023 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Deputation
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til skatteministeren og klima,- energi- og
forsyningsministeren til mundtlig besvarelse, som ministrene har
besvaret i 1 åbent samråd den 4. maj 2023.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til skatteministeren og 1
spørgsmål til klima-, energi- og forsyningsministeren
til skriftlig besvarelse. Skatteministeren har besvaret
spørgsmål nr. 1-18. Det forventes, at
spørgsmål nr. 19 og 20 besvares inden 2. behandling af
lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen
(M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen
W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Signe Munk (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |