Skriftlig fremsættelse (22. marts
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om et loft over
indtægter fra elproduktion (indtægtsloftsloven)
(Lovforslag nr. L 68)
Lovforslaget har til formål at
supplere og gennemføre bestemmelserne om et obligatorisk
loft over markedsindtægter på 180 EUR pr. MWh for
produceret elektricitet i perioden fra den 1. december 2022 til den
30. juni 2023 i Rådets forordning (EU) nr. 2022/1854 af 6.
oktober 2022 om et nødindgreb for at imødegå
høje energipriser (nødindgrebsforordningen).
Det foreslås, at elproducenterne
angiver deres markedsindtægter over indtægtsloftet to
gange fordelt over perioden, og at de realiserede
markedsindtægter i udgangspunktet opgøres på
månedsbasis. De betalingspligtige skal indbetale 90 pct. af
deres markedsindtægter over indtægtsloftet, og for de
producenter, som indgår i en koncern, foreslås det, at
indtægtsloftet omfatter indtægter ved salg ud af
koncernen.
Der vil ved opgørelsen af
markedsindtægterne skulle tages hensyn til indgåede
prissikringsaftaler. Det foreslås således, at tab
på prissikringsaftaler kan fradrages ved opgørelsen af
beregningsgrundlaget for en given måned.
Det foreslås at indføre et
forhøjet indtægtsloft for produktionsanlæg, der
producerer elektricitet fra faste
biomassebrændsler og
råolieprodukter, samt undtage en række
produktionsanlæg af hensyn til bl.a. forsyningssikkerhed og
administrerbarhed.
Der foreslås en delt administration
mellem Skatteforvaltningen og Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet. Lovforslaget forventes at medføre
implementeringsmæssige konsekvenser for Skatteforvaltningen
på 0,1 mio. kr. i 2022, 2,8 mio. kr. i 2023, 3,6 mio. kr. i
2024 og 1,8 mio. kr. i 2025, samt udgifter for Energistyrelsen
på 2,6 mio. kr. i 2023, 0,1 mio. kr. i 2024 og 0,1 mio. kr. i
2025.
Det skønnes med betydelig
usikkerhed, at indtægtsloftet vil medføre et provenu
efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,4 mia. kr. i
2023.
Lovforslaget følger ikke de
fælles ikrafttrædelsesdatoer, da det forventes at blive
vedtaget ultimo april 2023 og træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Fravigelsen fra de
fælles ikrafttrædelsesdatoer skyldes, at loven vil have
virkning fra den 1. december 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.