Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 19. april 2023
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at det er både fair og nødvendigt med
politisk handling i perioder præget af meget høje
prisstigninger på energi; noget, der rammer mange
husholdninger hårdt. Der er en klar årsag til, at der
på tværs af EU's lande indføres tiltag som
disse. Der er behov for et indgreb, når stærke
uhensigtsmæssigheder som disse kan iagttages på
energimarkedet. Det er derfor beklageligt, at lovforslaget ikke
går længere for at beskatte de meget store overskud,
som er tilvejebragt i hele energisektoren i 2022, og det er
envidere beklageligt, at der ikke er fundet en model, der kan
afgrænse mellemhandlerne, således at disse kunne
omfattes.
Enhedslisten stemmer for lovforslaget, men
havde ønsket, at denne implementering af EU-forordningen var
sket på et mere ambitiøst niveau end det minimum,
lovforslaget er et udtryk for på de tekniske faktorer i
loven, der i høj grad påvirker, hvor godt dette
indtægtsloft virker efter hensigten.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA og NB):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om et loft over
indtægter fra elproduktion«.
[Forkortet titel udgår af
lovens titel]
Til § 7
2) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»§ 4, 1. pkt.,« til: »§ 4, stk. 1, 1.
pkt.,«, og »§ 4, 2. eller 3. pkt.«
ændres til: »§ 4, stk. 1, 2. eller 3.
pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 26
3) Stk.
2 udgår.
[Regelforenkling]
Til § 27
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 16, nr. 7, ændres
»indtægtsloftsloven« til: »lov om et loft
over indtægter fra elproduktion«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 28
5) I
det under nr. 1 foreslåede § 51, stk. 6, ændres
»indtægtsloftslovens § 2, stk. 2« til:
»§ 2, stk. 2, i lov om et loft over indtægter fra
elproduktion«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til bilag 2
6)
Bilaget affattes som bilag 1 til denne betænkning.
[Ændret affattelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel er forslag til lov om
et loft over indtægter fra elproduktion
(indtægtsloftsloven).
Det foreslås, at den forkortede titel
udgår. Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 2
I det foreslåede § 7, stk. 2, 2.
pkt., henvises der to steder til den foreslåede lovs § 4
uden angivelse af, hvilket stykke i bestemmelsen der henvises
til.
Det foreslås præciseret, at
henvisningerne til § 4 i § 7, stk. 2, 2. pkt., skal
være til § 4, stk. 1. Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 3
Det fremgår af § 26, stk. 2, at
loven finder anvendelse på indtægter fra salg og
levering af elektricitet produceret fra og med den 1. december 2022
til og med den 30. juni 2023.
Det foreslås, at § 26, stk. 2,
udgår. Den foreslåede ændring er en
regelforenkling og skal ses, i sammenhæng med at datoerne
allerede fremgår af § 2, stk. 1, og at
afregningsperioderne fremgår af § 11, stk. 1. Det
fremgår ligeledes af artikel 22, stk. 2, litra c, i
Rådets forordning (EU) nr. 2022/1854 af 6. oktober 2022 om et
nødindgreb for at imødegå høje
energipriser, at artikel 6-8 om et loft over producenternes
indtægter finder anvendelse fra den 1. december 2022 til den
30. juni 2023.
Til nr. 4
Det fremgår af det foreslåede
§ 16, nr. 7, at betaling efter indtægtsloftsloven er
omfattet af opkrævningslovens kapitel 5.
Det foreslås, at henvisningen til
indtægtsloftsloven ændres til lov om et loft over
indtægter fra elproduktion. Den foreslåede
ændring er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om,
at den forkortede titel udgår.
Til nr. 5
Det fremgår af det foreslåede
§ 51, stk. 6, at der ikke beregnes negative pristillæg
efter stk. 5 af indtægter, der er opkrævet efter
indtægtsloftslovens § 2, stk. 2.
Det foreslås, at henvisningen til
indtægtsloftslovens § 2, stk. 2, ændres til §
2, stk. 2, i lov om et loft over indtægter fra elproduktion.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om, at den forkortede titel
udgår.
Til nr. 6
Det foreslås, at bilag 2 nyaffattes.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og
indeholder ikke materielle ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. marts
2023 og var til 1. behandling den 30. marts 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 27. januar 2023 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 39. Den 22. marts 2023 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen
(M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen
W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Samira Nawa (RV) Noah Sturis (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
»Bilag
2
Fradrag for
produktionsanlæg, der producerer elektricitet fra faste
biomassebrændsler og råolieprodukter
Det forhøjede fradrag efter
§ 3, stk. 2, 4. pkt., beregnes i euro pr. MWh som:
(B+Ɛ×C+T) /ƞ + D +
F/FLH + U
Hvor:
1) B er
brændselsprisen i euro pr. MWh, der er fastsat på
aftaletidspunktet for den periode, der afregnes for. B beregnes som
middelværdien af hver kalendermåned. Hvis
brændslet er indkøbt i en anden valuta pr. enhed end
euro pr. MWh, skal der foretages en omregning til euro pr. MWh
under anvendelse af Danmarks Nationalbanks offentliggjorte
gennemsnitlige valutakurs for den dato, hvor aftalen om
indkøb af brændslet er indgået, og angives en
brændværdi. Brændværdien kan dokumenteres
med repræsentative målinger eller ved at benytte
standardværdier fra Energistyrelsens offentliggjorte
årlige Energistatistik.
2) Ɛ er
CO2-indholdet i det anvendte
brændsel i kg pr. MWh. Ɛ fastlægges til 266 kg pr.
MWh1) for gasolie,
2812) kg pr. MWh
for fuelolie og 0 for biomasse.
3) C er CO2-kvoteprisen i euro pr. ton. C
opgøres som middelværdien af dagsprisen for hver dag i
hver kalendermåned. Dagsprisen fremgår som End of Day
Index på den offentlige handelsplatform European Energy
Exchange AG.
4) T er
transportomkostningen for brændsel i euro pr. MWh. T
fastlægges til 1,13) euro pr.
MWh.
5) ƞ er
elvirkningsgraden. ƞ fastlægges til 26 pct. for
produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var olie,
og 35 pct. for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i
2021 var biomasse.
6) D er de variable
driftsomkostninger i euro pr. MWh. D fastlægges til 4 euro
pr. MWh.
7) F er faste
omkostninger i euro pr. MW pr. år (investeringer og faste
driftsomkostninger). F fastlægges til 60.000 euro pr. MW pr.
år for produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i
2021 var olie, og 120.000 euro pr. MW pr. år for
produktionsanlæg, hvis hovedbrændsel i 2021 var
biomasse.
8) FLH er det
årlige antal fuldlastdriftstimer. FLH fastlægges til
500 fuldlastdriftstimer for olie og 5.000 fuldlastdriftstimer for
biomasse.
9) U
fastlægges til 100 euro pr. MWh.
Officielle noter
1)
Svarende til 74 kg pr. GJ.
2)
Svarende til 78 kg pr. GJ.
3)
2,3 kr.pr. GJ, jf. Energistyrelsens samfundsøkonomiske
beregningsforudsætninger.«