Fremsat den 23. marts 2023 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner for finansåret 2026
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2026
fastsættes til 567,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 262,8 mia. kr., og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 304,7 mia. kr.,
jf. dog § 2, stk. 1.
Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes
til 287,8 mia. kr.
Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes
til 132,3 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 129,4 mia. kr., og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia.
kr.
§ 2.
Finansministeren kan foretage en omfordeling mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for finansåret 2026, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af
udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om
omfordelinger efter stk. 1, og offentliggør oplysninger
herom på Finansministeriets hjemmeside.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven
har virkning for finansåret 2026.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2026, jf. budgetlovens
§ 6, stk. 1.
Danmarks økonomiske politik
tilrettelægges overordnet efter, at de offentlige finanser
holdes inden for de grænser, der følger af
budgetloven. For at understøtte, at udgifterne holder sig
inden for det planlagte, er der indført et udgiftspolitisk
styringssystem, hvormed der fastsættes årlige
udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner.
Lovforslaget afspejler udgiftslofter, der er
udarbejdet på baggrund af den seneste mellemfristede
2030-fremskrivning, samt virkninger af efterfølgende
politiske aftaler og prioriteringer på regeringens forslag
til finanslov for 2023 mv.
2. Lovforslagets
baggrund
Med hjemmel i budgetloven fremsætter
finansministeren samtidigt med forslaget til finanslov årligt
et forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for det fjerde af de følgende
finansår. Fastsættelsen af udgiftslofterne for det nye
fjerde år, 2026, sker med henblik på at skabe klarhed
om de økonomiske rammer, som ligger til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslovene for finansårene
2023 til 2026.
Der fastsættes i § 1 overordnet tre
separate udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner.
Det statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis
driftsudgifter og indkomstoverførsler. Det kommunale
udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale
nettodriftsudgifter til service, mens det regionale udgiftsloft er
opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og de
regionale udviklingsopgaver.
Et udgiftsloft angives som et beløb
opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne
skal overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og
må ikke overskrides med henvisning til en samlet overholdelse
af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
Nærværende lovforslag bygger
på den makroøkonomiske fremskrivning i
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026, august
2022. De konkrete forudsætninger for den mellemfristede
fremskrivning, der ligger til grund for loftsfastsættelsen,
er beskrevet i 2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter
2026, der findes på Finansministeriets hjemmeside til
understøttelse af Folketingets behandling af lovforslaget.
Herudover er der taget højde for virkningen af
efterfølgende politiske aftaler og prioriteringer på
forslaget til finanslov for 2023 mv., samt for efterfølgende
ændret budgettering af indkomstoverførelser.
3. Fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2026
3.1. Gældende
ret
Det følger af budgetlovens § 6,
stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov
kan fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af de
følgende finansår.
Udgiftslofterne fastsætter en
øvre grænse for nærmere bestemte faktiske
udgifter i finansåret, jf. budgetlovens § 5, stk. 2.
3.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Udgiftslofterne for 2026 fastsættes med
afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning af
dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige
underskud højst må udgøre 1,0 pct. af BNP, og
hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og
holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Fremskrivningen er udelukkende
baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for
i Folketinget. Udgiftslofterne for 2026 er på den baggrund
fastsat i overensstemmelse med de finanspolitiske rammer i
2030-planforløb: Grundlag for udgiftslofter 2026, august
2022. I fastsættelsen af udgiftslofterne er der endvidere
taget højde for virkningen af efterfølgende politiske
aftaler og de politiske prioriteringer på forslag til
finanslov for 2023 mv., samt for efterfølgende ændret
budgettering af indkomstoverførelser.
3.2.1. Fastsættelse af udgiftsloft for
staten
Fastsættelsen af det statslige delloft
for driftsudgifter pba. den makroøkonomiske fremskrivning
følger samme principper som ved fastsættelsen af
udgiftslofterne for 2014-2025. Det statslige delloft for
driftsudgifter er på den baggrund fastlagt med udgangspunkt i
de budgetterede udgifter under det statslige delloft for
driftsudgifter i 2023, den årlige vækst i
råderummet, udviklingen i bidragene til EU og øvrige
overførsler til udlandet samt fremskrivningen af udgifterne
til forskning og udvikling. På baggrund af den
makroøkonomiske fremskrivning kan det statslige delloft for
driftsudgifter opgøres til 260,2 mia. kr. i 2026.
Det er lagt til grund, at det finanspolitiske
råderum som udgangspunkt placeres under det statslige delloft
for driftsudgifter. Prioriteringen og fordelingen mellem det
statslige og de kommunale og regionale udgiftslofter vil i henhold
til budgetloven kunne justeres løbende, blandt andet i
forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke, jf.
budgetlovens § 8, stk. 1.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler og omfatter blandt andet udgifter til
folkepension, førtidspension, efterløn og SU samt
visse lovbundne driftsudgifter i forbindelse med
beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk.
4.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den
forudsatte udvikling i de ikke-ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler afspejler også, at der er
indregnet en udsvingsbuffer på 1 pct. af de budgetterede
udgifter under det statslige delloft for
indkomstoverførsler, svarende til 3 mia. kr.
Udsvingsbufferen udgør en sikkerhedsmargin til finansiering
af eventuelle statslige merudgifter til indkomstoverførsler
omfattet af det statslige delloft for indkomstoverførsler.
På baggrund af den mellemfristede 2030-fremskrivning kan det
statslige delloft for indkomstoverførsler opgøres til
306,7 mia. kr. i 2026.
I fastsættelsen
af udgiftsloftet for 2026 tages endvidere højde for
virkningen af efterfølgende politiske aftaler og politiske
prioriteringer på regeringens forslag til finanslov for 2023
mv., samt for efterfølgende ændret budgetting af
indkomstoverførelser. De konkrete virkninger fremgår
af nedenstående tabel og kan overordnet henføres
til:
- Ændringer
af udgiftslofter som følge af indgåede politiske
aftaler, herunder Aftale om vinterhjælp mv.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af afskaffelsen af store
bededag som en helligdag.
- Ændringer
som følge af ændret budgettering af
indkomstoverførelser. Hermed fastsættes loftet, i
overensstemmelse tidligere praksis, med en buffer på 1 pct.
af det budgetterede bevillingsniveau.
Tabel 1 viser de samlede virkninger.
Tabel 1 Udgiftsloft for staten
for finansåret 2026 | Mia. kr. (2023 pris- og
lønniveau) | 2026 | Statsligt delloft for
driftsudgifter,jf.
2030-planforløb(mia.
kr.) | 260,2 | Samlet virkning af politiske aftaler mv.
(mio. kr.) | 2.551,5 | - heraf som
følge af politiske aftaler | 893,3 | - heraf som
følge af øvrige prioriteringer på regeringens
forslag til finanslov for 2023 m.v. | -781,8 | - heraf som
følge af afskaffelse af store bededag som
helligdag | 2.440,0 | Forslag til delloft for
driftsudgifter (mia. kr.) | 262,8 | | | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler,jf.
2030-planforløb(mia.
kr.) | 306,7 | Samlet virkning af politiske aftaler mv.
(mio. kr.) | -1.953,1 | - heraf som
følge af politiske aftaler | 10,3 | - heraf som
følge af afskaffelse af store bede dag som
helligdag | 6,00 | - heraf som
følge af ændret budgettering af
indkomstoverførelser | -2.023,4 | Forslag til delloft for
indkomstoverførsler (mia. kr.) | 304,7 |
|
På den baggrund udgør det
statslige delloft for driftsudgifter 262,8 mia. kr. i 2026, mens
det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
304,7 mia. kr. i 2026.
De konkrete beregningsforudsætninger er
dokumenteret i "Notat om fastsættelse af udgiftslofter for
2026", der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
3.2.1.1. Afgrænsning af de statslige
dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en
øvre grænse for blandt andet de statslige
nettodriftsudgifter, jf. budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for
driftsudgifter er afgrænset med udgangspunkt i den
afgræsning af delloftet, der fremgår af
bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 2, jf.
Folketingstidende 2011-12, A, L 174 som fremsat, side 15-16. I
forlængelse heraf, er der lagt yderligere præciserende
forudsætninger om afgrænsning af delloftet til grund
for fastsættelsen af delloftet. Det er med lovforslaget
således forudsat, at det statslige delloft for driftsudgifter
indeholder følgende typer af udgifter:
-
Befordringstilskud i tilfælde, hvor tilskuddet ydes som
driftstilskud til en virksomhed. Undtaget er befordringstilskud,
der har karakter af et indkomstsupplerende tilskud og ydes på
baggrund af et individuelt retskrav, selvom tilskuddet gives til
f.eks. en virksomhed. Denne type tilskud indgår under det
statslige delloft for indkomstoverførsler.
- Engangstilskud
til udlændinge som led i repatriering.
- Rammestyrede
indkomstoverførsler, hvor der ikke er et lovfastsat retskrav
til ydelsen. Det gælder f.eks. livslange ydelser under
Kulturministeriets område.
-
Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende erstatninger, der
ydes af staten i egenskab af arbejdsgiver, indgår ikke under
delloftet for indkomstoverførsler, men som en driftsudgift
under delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at
det statslige delloft for driftsudgifter som udgangspunkt ikke
omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om
tilskud til anlægsprojekter. Det omfatter blandt andet
statens ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og
indtægter, der er knyttet direkte hertil, herunder blandt
andet ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af
servicearealer i forbindelse med ældreboliger og
Landsbyggefondens bidrag til finansiering af alment nybyggeri.
Hertil er hensættelser knyttet til ovennævnte udgifter
og indtægter ikke omfattet af det statslige delloft for
driftsudgifter. Hensættelser knyttet til tidligere
støtteordninger, hvor der ikke kan gives nye tilsagn,
vedrørende almene boliger, støtte til andelsboliger,
byfornyelse mv., er desuden uden for det statslige delloft for
driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU,
der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige
delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til grundtilskud
for flygtninge og familiesammenførte udlændinge i den
3-årige introduktionsperiode fastsat i henhold til lov om
integration af udlændinge i Danmark samt driftsudgifter til
aktivering mv. af personer, der modtager en
indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering mv. af
ydelsesmodtagere betragtes som lovbundne driftsudgifter i
forbindelse med beskæftigelsesindsatsen under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens
§ 9, stk. 4, en øvre grænse for de statslige
udgifter i året til indkomstoverførsler mv., herunder
lovbundne udgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen.
Undtaget herfra er dog udgifter til ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler mv., herunder løntilskud og
lovbundne driftsudgifter ved aktivering af modtagere af
ledighedsrelaterede indkomstoverførsler, jf. budgetlovens
§ 9, stk. 5. Det er forudsat, at det statslige delloft for
indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger, der
udelukkende dækker løntilskud og lovbundne
driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælpsmodtagere og
dagpengemodtagere. I de tilfælde, hvor der er tale om et
samlet tilskud, der ikke alene vedrører udgifter til
aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede
indkomstoverførsler, men også eksempelvis udgifter til
efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til
beskæftigede, er bevillingen under det statslige delloft for
indkomstoverførsler. Herunder hører eksempelvis
udgifter til jobrotationsordninger på
Beskæftigelsesministeriets område. Ligeledes er
eksempelvis bevillinger til mentorer, befordringsgodtgørelse
og hjælpemidler på Beskæftigelsesministeriets
område, under det statslige delloft for
indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke udelukkende
dækker udgifter vedrørende
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
3.2.2. Fastsættelse af udgiftsloft for
kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre
grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i
finansåret, jf. budgetlovens § 10. Det kommunale
udgiftsloft for 2026 udgør 287,8 mia. kr.
Tabel 2 Udgiftsloft for kommuner
for finansåret 2026 | Mia kr. (2023 pris- og
lønniveau) | 2026 | Kommunalt loft for serviceudgifter | 287,8 |
|
Det kommunale udgiftsloft for 2026 er fastsat
med udgangspunkt i det kommunale udgiftsloft i 2023, som fastsat
på forslag til finanslov for 2023.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til
service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratrukket
udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter
vedrørende almene ældreboliger, udgifter til
aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes
sundhedsvæsen samt udgifter til overførsler og
budgetgaranterede områder, jf. Folketingstidende 2011-12, A,
L 174 som fremsat, side 20. De kommunale nettodriftsudgifter til
service omfatter de samlede nettodriftsudgifter på det
specialiserede socialområde opgjort eksklusive
indtægter fra den centrale refusionsordning for særligt
dyre enkeltsager.
3.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for
regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter
budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte dellofter for
henholdsvis sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver
og udgør en øvre grænse for de regionale
nettodriftsudgifter på de to områder, jf. budgetlovens
§ 11, stk. 2 og 3. Der kan ikke prioriteres på
tværs af de to områder. Det regionale delloft for
sundhedsudgifter for 2026 udgør 129,4 mia. kr., mens det
regionale delloft for udviklingsopgaver for 2026 udgør 2,9
mia. kr.
Tabel 3 Udgiftsloft for regioner
for finansåret 2026 | Mia kr. (2023 pris- og
lønniveau) | 2026 | Delloft for sundhedsområdet | 129,4 | Delloft for regionale
udviklingsopgaver | 2,9 |
|
Delloftet for sundhedsområdet for 2026
er fastsat med udgangspunkt i delloftet for sundhedsområdet i
2023, som fastsat på forslag til finanslov for 2023.
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens
§ 11, stk. 2, de regionale nettodriftsudgifter til
sundhedsområdet og udgifter til medicintilskud på
hovedkonto 1 i henhold til den autoriserede regionale kontoplan i
Budget- og regnskabssystem for regioner med tillæg af en
forholdsmæssig andel af fællesudgifter
(nettodriftsudgifter) til administration mv. fra hovedkonto 4 og
eksklusiv en forholdsmæssig andel af renter mv. fra
hovedkonto 5. Nettodriftsudgifterne omfatter driftsudgifter
fratrukket driftsindtægter, som skal opføres på
henholdsvis driftskonto og statsrefusionskonto i henhold til den
autoriserede regionale kontoplan. Delloftet omfatter dermed blandt
andet hele sygehusområdet, medicintilskud og de praktiserende
læger og speciallæger.
Delloftet for det regionale
udviklingsområde for 2026 er tilsvarende fastsat med
udgangspunkt i delloftet for det regionale udviklingsområde i
2023, som fastsat på forslag til finanslov for 2023.
Delloftet omfatter i henhold til budgetlovens
§ 11, stk. 3, de regionale nettodriftsudgifter til regional
udvikling på hovedkonto 3 i henhold til den autoriserede
regionale kontoplan med tillæg af en forholdsmæssig
andel af fællesudgifter (nettodriftsudgifter) til
administration mv. fra hovedkonto 4 og eksklusiv en
forholdsmæssig andel af renter mv. fra hovedkonto 5.
Nettodriftsudgifterne omfatter driftsudgifter fratrukket
driftsindtægter, som skal opføres på driftskonto
og statsrefusionskonto i henhold til den autoriserede regionale
kontoplan. Delloftet omfatter dermed blandt andet tilskud til
kollektiv trafik og regionernes indsats på
miljøområdet.
3.3. Omfordeling
mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige
delloft for indkomstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan
finansministeren i en række tilfælde administrativt
ændre på de fastsatte udgiftslofter. Det gælder
f.eks. i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre
sektorer (staten, regioner og kommuner) i forbindelse med det
årlige bloktilskudsaktstykke samt tekniske justeringer,
herunder ændrede pris- og lønskøn.
Den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 1, fastsætter i forlængelse heraf, at
finansministeren administrativt kan foretage en omprioritering
mellem de to statslige dellofter, såfremt der er tale om
permanente ændringer i fordelingen af udgifter under de to
dellofter.
Ved permanente ændringer forstås
blandt andet ændringer som følge af udmøntning
af reserver, der er placeret under det statslige delloft for
driftsudgifter, samt ændringer som følge af
diskretionære tiltag, der permanent ændrer
udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte
udsvingsbuffer under delloftet for indkomstoverførsler til
delloftet for driftsudgifter, jf. bemærkningerne til
budgetlovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende 2011-12, A, L
174 som fremsat, side 18.
Endvidere vil bestemmelsen i lovforslagets
§ 2, stk. 2, fastsætte, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om ændringer i fordelingen mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft
for indkomstoverførsler samt offentliggør oplysninger
herom på Finansministeriets hjemmeside.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante
for dette lovforslag.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da finansministeren i
henhold til budgetlovens § 6, stk. 1, samtidig med forslag til
finanslov kan fremsætte forslag til lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det fjerde af
de følgende finansår. I henhold til pkt. 2.1.2.2. i de
almindelige bemærkninger til budgetloven, jf.
Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 6, skal
fastsættelsen bygge på en opdateret
samfundsøkonomisk fremskrivning.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen den 23. marts sendt i høring med frist
den 29. marts 2023 hos følgende myndigheder, organisationer
mv.: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, KL og Rigsrevisionen.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås i § 1, stk. 1, at det statslige
udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes til 567,5
mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 262,8 mia. kr., og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 304,7 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 1, vil medføre, at det statslige udgiftsloft
udgør 567,5 mia. kr., at det statslige delloft for
driftsudgifter udgør 262,8 mia. kr., og at det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 304,7 mia. kr.
for finansåret 2026.
Det foreslås i § 1, stk. 2, at det kommunale
udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes til 287,8
mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 2, vil medføre, at det kommunale udgiftsloft
udgør 287,8 mia. kr. for finansåret 2026.
Det foreslås i § 1, stk. 3, at det regionale
udgiftsloft for finansåret 2026 fastsættes til 132,3
mia. kr., hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet
udgør 129,4 mia. kr., og det regionale delloft for de
regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
Den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 3, vil medføre, at det regionale udgiftsloft
udgør 132,3 mia. kr., det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 129,4 mia. kr., og at det
regionale delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør
2,9 mia. kr. for finansåret 2026.
De foreslåede bestemmelser i stk. 1-3,
skal ses i sammenhæng med budgetlovens § 6, stk. 1,
hvoraf det følger, at finansministeren samtidigt med
forslaget til finanslov kan fremsætte et forslag til lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for det fjerde af de følgende finansår, som er 2026.
For nuværende findes der ikke fastsatte udgiftslofter for det
nye fjerdeår, 2026.
Der kan i øvrigt henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.2.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at finansministeren uanset
lovforslagets § 1 kan foretage en omfordeling mellem det
statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler for finansåret 2026, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af
udgifter omfattet af det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 1, vil medføre, at finansministeren kan foretage en
omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det
statslige delloft for indkomstoverførsler for
finansåret 2026.
Det foreslås i § 2, stk. 2, at finansministeren
orienterer Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det
statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside.
Den foreslåede bestemmelse i § 2,
stk. 2, vil medføre, at finansministeren orienterer
Folketingets Finansudvalg om omfordelinger mellem det statslige
delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for
indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom
på Finansministeriets hjemmeside
Der kan i øvrigt henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til §
3
Det foreslås i § 3, stk. 1, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse i § 3,
stk. 1, vil medføre, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen af Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2023-2025 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår, 2026, til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2023 til 2026.
Det fastsættes i § 3, stk. 2, at loven har virkning for
finansåret 2026.
Den foreslåede bestemmelse i § 3,
stk. 2, vil medføre, at loven har virkning for
finansåret 2026.
Det er således nødvendigt, at den
foreslåede lov træder i kraft samtidig med finansloven
for 2023, så de på finansloven indeholdte udgiftslofter
svarer til de gældende udgiftslofter.
Til §
4
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, da
budgetloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.