Fremsat den 23. marts 2023 af finansministeren (Nicolai Wammen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2023, lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2024 og lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025
(Konsekvenser af forslag til finanslov for
2023 m.v.)
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023, jf.
lovbekendtgørelse nr. 437 af 12. marts 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»523,9« til: »548,5«, »229,6«
ændres til: »242,0«, og »294,3«
ændres til: » 306,5«.
§ 2
I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024, som ændret ved § 3 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»528,2« til: »552,3«, »231,7«
ændres til: »249,5«, og »296,5«
ændres til: »302,8«.
§ 3
I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»536,6« til: »560,3«, »238,5«
ændres til: »257,0«, og »298,1«
ændres til: »303,3«.
§ 4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2023, 2024 og 2025, jf.
budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne afspejler, at der i
forlængelse af folketingsvalget og regeringsskiftet er
foretaget ændringer i den økonomiske politik, herunder
for så vidt angår prioriteringer på
finanslovsforslaget for 2023 mv. Derudover afspejler
ændringerne virkninger af indgåede politiske aftaler,
ændringer af den mellemfristede planlægning forud for
folketingsvalget mv.
2. Ændring af
de gældende udgiftslofter for 2023-2025
2.1 Gældende ret
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de love, der nævnes i stk. 1, om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter
et folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen
f.eks. finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås at
ændre de gældende statslige udgiftslofter for
2023-2025. De samlede forslag til ændringer af udgiftslofter
for stat, regioner og kommuner fremgår af nedenstående
tabel og kan overordnet henføres til:
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af ændrede mellemfristede
rammer, jf. 2030-planforløb (august 2022), samt korrektioner
som følge af efterfølgende ændret budgettering
af indkomstoverførelser.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af indgåede politiske
aftaler.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af afskaffelsen af store
bededag som helligdag.
- Ændringer
af udgiftslofterne som følge af Aftale om etableringen af
Ukrainefond.
Tabel 1 viser de samlede ændringer
(inkl. administrative korrektioner på regeringens forslag til
finanslov for 2023).
Tabel 1 Forslag til
ændring af udgiftslofter for stat for 2023-20253 | | 2023 | 2024 | 2025 | Statsligt delloft for
driftsudgifter1(mia. kr.) | 229,6 | 231,7 | 238,5 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | 5.891,6 | 5.683,3 | 5893,0 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | 235,4 | 237,4 | 244,4 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 6.504,0 | 12.096,7 | 12.628,6 | - heraf korrektioner
som følge af øvrige prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v. | -1.045,9 | 831,2 | -728,7 | - heraf korrektioner
som følge af mellemfristet planlægning | 4.000,0 | 5.500,0 | 4.100,0 | - heraf korrektioner
som følge af politiske aftaler | -2.050,1 | 2.625,5 | 6.117,3 | - heraf korrektioner
som følge af afskaffelse af store bededag som
helligdag | 0,0 | 3.140,0 | 3.140,0 | - heraf korrektioner
som følge af etablering af en ukrainefond | 5600,0 | 0 | 0 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 242,0 | 249,5 | 257,0 | | | | | Statsligt delloft for
indkomstoverførsler1(mia.
kr.) | 294,3 | 296,5 | 298,1 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | 7864,0 | 7914,2 | 7951,7 | Gældende delloft
for indkomstoverførsler inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | 302,2 | 304,5 | 306,0 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 4.333,3 | -1.652,6 | -2.674,8 | - heraf korrektioner
som følge af mellemfristet planlægning, samt
korrektioner som følge af efterfølgende ændret
budgettering af indkomstoverførelser. | 974,0 | -1.667,0 | -2.686,3 | - heraf korrektioner
som følge af politiske aftaler | 3.359,3 | - 42,4 | - 42,4 | - heraf korrektioner
som følge af øvrige prioriteringer på
regeringens forslag til finanslov for 2023 m.v. | 0,0 | -3,2 | -6,1 | -heraf korrektioner
som følge af afskaffelse af store bededag som
helligdag | 0,0 | 60,0 | 60,0 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | 306,5 | 302,8 | 303,3 | | | | | Kommunalt udgiftsloft
på FL22 (mia. kr.) | 275,6 | 275,6 | 275,6 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | 12.147,6 | 12.147,6 | 12.147,6 | Gældende kommunalt
udgiftsloft inkl. administrative
korrektioner på FFL23 (mia. kr.) | 287,8 | 287,8 | 287,8 | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter på FL22 (mia. kr.) | 124,2 | 124,2 | 124,2 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | 5.203,7 | 5.203,7 | 5.203,7 | Gældende regionalt
delloft for sundhedsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | 129,4 | 129,4 | 129,4 | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver på FL22 (mia. kr.) | 2,7 | 2,7 | 2,7 | Administrative korrektioner på FFL23
(mio. kr.) | 156,5 | 156,5 | 156,5 | Gældende regionalt
delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL23 (mia.
kr.) | 2,9 | 2,9 | 2,9 | Anm. : 1
Udgiftslofterne er ændret efter finansloven for 2022 ved lov
nr. 885 af 21. juni 2022. |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet "Korrektioner af gældende
udgiftslofter", der er offentliggjort på Finansministeriets
hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner
som følge af regeringens forslag til finanslov for 2023
m.v.
Regeringens finanslovforslag for 2023
indeholder en række prioriteringer med betydning for de
fastsatte udgiftslofter, herunder håndtering af udgifter til
fordrevne ukrainere som følge af Ruslandskrisen,
indbudgettering af reserve til håndtering af udfordringer som
følge af COVID-19 mv., ny udbyttepolitik for TV2 mv. og
annullering af en forudsat ændring i reglerne for beskatning
af selskabers ejendomsavancer.
På baggrund af prioriteringerne
foreslås det, at delloft for drift nedjusteres med 1.045,9
mio. kr. i 2023, opjusteres med 831,2 mio. kr. i 2024 og
nedjusteres med 728,7 mio. kr. i 2025. Endvidere nedjusteres
delloft for indkomstoverførsler med 3,2 mio. kr. i 2024 og
6,1 mio. kr. i 2025.
2.2.2. Korrektioner
som følge af ændrede mellemfristede rammer, jf.
2030-planforløb (august 2022), samt
korrektioner som følge af efterfølgende ændret
budgettering af indkomstoverførelser
De statslige udgiftslofter ændres som
følge af den mellemfristede planlægning i
2030-planforløb (august 2022), hvor de finans- og
udgiftspolitiske rammer med lovforslaget afspejles i
udgiftslofterne. På baggrund af 2030-planforløbet er
der desuden foretaget en genfastsættelse af det statslige
delloft for indkomstoverførsler for 2023-2025. Denne
genfastsættelse justeres endvidere i forlængelse af
efterfølgende ændringer i budgetteringen af
indkomstoverførelser. Hermed fastsættes det statslige
delloft for indkomstoverførsler, i overensstemmelse
tidligere praksis, med en buffer på 1 pct. af det
budgetterede bevillingsniveau.
På den baggrund foreslås det, at
delloftet for driftsudgifter opjusteres med 4.000,0 mio. kr. i
2023, 5.500,0 mio. kr. i 2024 og 4.100 mio. kr. i 2025.
På den baggrund foreslås det
endvidere, at delloftet for indkomstoverførsler opjusteres
med 974,0 mio. kr. i 2023 og nedjusteres med 1.667,0 mio. kr. i
2024 og -2.686,3 mio. kr. i 2025.
2.2.3. Korrektioner
som følge af politiske aftaler
Der er mellem folketingets partier
indgået aftaler om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025, aftale om kompensation af borgere for stigende
energipriser, klimaaftale om grøn strøm og varme
2022, aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det
offentlige, aftale om justering af beskatningen af elbiler og
plug-in hybridbiler, der anvendes som fri bil, skattefri el til
opladning på arbejdspladsen samt medfinansiering af
ladestandere i boligforeninger mv., aftale om grøn
skattereform for industri mv., aftale om etablering af en
grøn fond samt aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler, aftale om initiativer til modvirkning af store
huslejestigninger, aftale om vinterhjælp, aftale om
løft af FGU, VEU samt af ungdomsuddannelser i
udkantsområder i 2023 og aftale om inflationshjælp.
I Aftale om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025 er der aftalt et løft af kriminalforsorgens
driftsøkonomi i 2022-2025, der bl.a. finansieres af
nedsættelse af rentekompensation i udbyttesager.
I Aftale om kompensation af borgere for
stigende energipriser er der aftalt en forhøjelse af
beskæftigelsesfradraget, lempelse af elafgiften, en
ældrecheck på 5.000 kr., engangsbeløb til
personer på tilbagetrækningsydelser, forhøjelse
af SU-fribeløbet og engangsbeløb til
SU-handicaptillægsmodtagere og enlige forsørgere, der
bl.a. finansieres af nedjustering af rammen til offentlige
investeringer.
I Klimaaftale om grøn strøm og
varme 2022 er der aftalt initiativer til fremme af havvind og
vedvarende energi samt initiativer til udfasning af gas, der bl.a.
finansieres af omprioritering af puljer, disponering fra en
grøn fond og salg af VE-andele.
I Aftale om nedbringelse af danskernes
gæld til det offentlige er der aftalt en række
initiativer, der tilvejebringer et varigt merprovenu, der
disponeres til indsatser på Skatteministeriets og det
grønne område.
I Aftale om justering af beskatningen af
elbiler og plug-in hybridbiler, der anvendes som fri bil, skattefri
el til opladning på arbejdspladsen samt medfinansiering af
ladestandere i boligforeninger mv., er det aftalt at medfinansiere
ladestandere i boligforeninger m.v., der finansieres af
ændringer af skatteregler for fri bil og el til opladning
på arbejdspladser.
I Aftale om grøn skattereform for
industri mv. er det aftalt at oprette en fond til grøn
omstilling, der bl.a. finansieres af ændringer i
skattesystemet, nedjustering af rammen til offentlige investeringer
mv.
I Aftale om etablering af en grøn fond
er det aftalt at forhøje grænsen for indbetaling til
aldersopsparing, der tilvejebringer et provenu frem til 2040.
I Aftale om kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler er der aftalt en ny kilometerbaseret vejafgift for
lastbiler, der tilvejebringer et provenu, der bl.a. disponeres til
udgifter til vejslid, administrative omkostninger mv.
I Aftale om initiativer til modvirkning af
store huslejestigninger, er der bl.a. aftalt et loft over
huslejestigninger, der medføre statslige
mindreindtægter fra skatter og afgifter fra 2023 og frem.
I Aftale om vinterhjælp er der aftalt en
række afbødende tiltag for husholdninger og
virksomheder i lyset af prisstigninger på særligt
energi, herunder midlertidig lempelse af elafgifter, etableringen
af indefrysningsordninger for husholdninger og virksomheder, samt
forhøjelse af børne- og ungeydelse. Aftalen
finansieres af generelle reserver, fremrykning af forhøjelse
af aldersopsparingens lave loft samt udvidelse af perioden for
aldersopsparingens høje loft, omprioriteringer i staten ved
henholdsvis en rammereduktion og udskydelse af vedligehold mv.
på vej og baneområdet, samt indførelse af
skattepligt på udbytter til udenlandske stater. Aftalen
medfører et finansieringsoverskud fra 2024 og frem.
I Aftale om løft af FGU, VEU samt af
ungdomsuddannelser i udkantsområder i 2023 er det aftalt at
tilføre midler til en række forskellige
uddannelsesinstitutioner, som bl.a. finansieres ved en reduktion af
de selvejende institutioners investeringsrammer.
I Aftale om inflationshjælp er der
aftalt en række initiativer for at kompensere borgere og
virksomheder, herunder ekstra ældrecheck, midler til udsatte
borgere og familier, kulturinstitutioner og erhvervsliv, tilskud
til medicinudgifter, afkoblingsordning og fjernvarmepulje samt
mulighed for udskydelse af skatte- og
arbejdsmarkedsbidragsbetalinger og forhøjelse af
standardfradraget for dagplejere. Aftalen finansieres bl.a. af
yderligere skatteindtægter som følge af
gennemførelsen af et nyt indtægtsloft og
solidaritetsbidrag foreslået af EU og af generelle reserver
mv.
På baggrund af aftalerne foreslås
det, at delloftet for driftsudgifter samlet set nedjusteres med
2.050,1 mio. kr. i 2023 og opjusteres med 2.625,5 mio. kr. i 2024
og 6.177,3 mio. kr. i 2025. Det statslige delloft for
indkomstoverførsler opjusteres med 3.359,3 mio. kr. i 2023
og nedjusteres med 42,4 mio. kr. årligt i 2024-2025.
2.2.4. Korrektioner
som følge af afskaffelse af store bededag som en
helligdag
Det er ved lov nr. 214 af 6. marts 2023 om
konsekvenser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag,
vedtaget, at store bededag fra 1. januar 2024 anses som en
almindelig arbejdsdag. Afskaffelsen af store bededag som helligdag
tilvejebringer et provenu, der styrker den strukturelle offentlige
saldo med ca. 3.200 mio. kr. i 2024 og 2025, hvoraf en del anvendes
til udgifter knyttet til sygedagpenge.
På den baggrund foreslås det, at
delloft for drift opjusteres med 3.140 mio. kr. i 2024 og 2025.
På den baggrund foreslås det
endvidere, at delloftet for indkomstoverførsler opjusteres
med 60,0 mio. kr. i 2023 og 2024.
2.2.5. Korrektioner
som følge af etablering af Ukrainefond
I aftale om etablering af Ukrainefond er det
aftalt at etablere en Ukrainefond i 2023 til afholdelse af
ekstraordinære udgifter i forbindelse med støtte til
Ukraine. Midlerne i 2023 afsættes finansieret svarende til en
finanspolitisk lempelse på ca. 0,2 pct. af BNP.
På den baggrund foreslås det, at
delloft for drift opjusteres med 5.600 mio. kr. i 2023.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke relevante
for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da ændringerne af
de gældende udgiftslofter blandt andet følger af
beslutninger, der er truffet i februar 2023. Dertil kommer, at
forslaget endvidere tager højde for de administrative
korrektioner i medfør af budgetlovens § 8, der medtages
på finanslovforslaget. Det har således ikke
tidsmæssigt været muligt at sende lovforslaget i
høring inden fremsættelsen.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen den 23. marts sendt i høring med frist
den 29. marts 2023 hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Danmarks Nationalbank, Danske Regioner,
Kommunernes Landsforening, Formandskabet for De Økonomiske
Råd og Rigsrevisionen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser /merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2023, jf. lovbekendtgørelse nr. 437 af 12.
marts 2021, som ændret ved lov nr. 885 af 21. juni 2022 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2023, at det samlede statslige udgiftsloft er
523,9 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter er 229,6
mia. kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler er
294,3 mia. kr. i finansåret 2023.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at
ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 523,9 mia. kr.
til 548,5 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra
229,6 mia. kr. til 242,0 mia. kr. samt det statslige delloft for
indkomstoverførsler fra 294,3 mia. kr. til 306,5 mia. kr.
for finansåret 2023.
Den foreslåede bestemmelse i § 1,
stk. 1, vil medføre, at det samlede statslige udgiftsloft
bliver 548,5 mia. kr., at det statslige delloft for driftsudgifter
bliver 242,0 mia. kr. og at det statslige delloft for
indkomstoverførsler bliver 306,5 mia. kr. for
finansåret 2023.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2184 af 29.
december 2020 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2024, som ændret
ved lov nr. 885 af 21. juni 2022 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2024, at det samlede statslige udgiftsloft er 528,2 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter er 231,7 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler er 296,5 mia. kr.
i finansåret 2024.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at
ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 528,2 mia. kr.
til 552,3 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra
231,7 mia. kr. til 249,5 mia. kr. samt det statslige delloft for
indkomstoverførsler fra 296,5 mia. kr. til 302,8 mia. kr.
for finansåret 2024.
Den foreslåede bestemmelse i §
2, stk. 1, vil medføre, at det
samlede statslige udgiftsloft bliver 552,3 mia. kr., at det
statslige delloft for driftsudgifter bliver 249,5 mia. kr. og at
det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 302,8
mia. kr. for finansåret 2024.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af lov nr. 2583 af 28.
december 2021 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2025, som ændret
ved lov nr. 885 af 21. juni 2022 om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2025, at det samlede statslige udgiftsloft er 536,6 mia. kr., det
statslige delloft for driftsudgifter er 238,5 mia. kr. og det
statslige delloft for indkomstoverførsler er 298,1 mia. kr.
i finansåret 2025.
Det foreslås i § 1, stk. 1, at
ændre det samlede statslige udgiftsloft fra 536,6 mia. kr.
til 560,3 mia. kr., det statslige delloft for driftsudgifter fra
238,5 mia. kr. til 257,0 mia. kr. samt det statslige delloft
indkomstoverførsler fra 298,1 mia. kr. til 303,3 mia. kr.
for finansåret 2025.
Den foreslåede bestemmelse i §
2, stk. 1, vil medføre, at det
samlede statslige udgiftsloft bliver 560,3 mia. kr., at det
statslige delloft for driftsudgifter bliver 257,0 mia. kr. og at
det statslige delloft for indkomstoverførsler bliver 303,3
mia. kr. for finansåret 2024.
Til §
4
Det foreslås i § 4, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2023-2025 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2026 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2023 til 2026.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2023,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Det foreslås, at loven ikke vil
gælde for Færøerne og Grønland, idet
hovedlovene ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2023, jf.
lovbekendtgørelse nr. 437 af 12. marts 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 885 af 21. juni 2022, foretages
følgende ændring: | | | | § 2.
--- | | | Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2023
fastsættes til 523,9 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 229,6 mia. kr. og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 294,3 mia.
kr. | | 1. I § 1,
stk. 1, ændres »523,9« til: »548,5«,
»229,6« ændres til: »242,0«, og
»294,3« ændres til: »306,5«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 2184 af 29. december 2020 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2024, som ændret ved § 3 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændring: | | | | § 3.
--- | | | Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2023
fastsættes til 528,2 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 231,7 mia. kr. og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 296,5 mia.
kr. | | 1. I
§ 1, stk. 1, ændres »528,2« til:
»552,3«, »231,7« ændres til:
»249,5«, og »296,5« ændres til:
»302,8«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 2583 af 28. december 2021 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2025, som ændret ved § 4 i lov nr.
885 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændring: | | | | § 4.
--- | | | Stk. 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2024
fastsættes til 536,6 mia. kr., hvoraf det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 238,5 mia. kr. og det statslige
delloft for indkomstoverførsler udgør 298,1 mia.
kr. | | 1. I
§ 1, stk. 1, ændres »536,6« til:
»560,3«, »238,5« ændres til:
»257,0 «, og »298,1« ændres
til:»303,3«. |
|