Fremsat den 15. marts 2023 af social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Hurtigere og mere fleksibel hjælp og
støtte til borgere med en hastigt fremadskridende
sygdom)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og
§ 2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »med den enkelte«:
», jf. dog § 117 a«.
2.
Efter § 117 indsættes i kapitel
21:
»Hjælp og støtte til borgere med
en hastigt fremadskridende sygdom
§ 117 a. Kommunalbestyrelsen
skal, når en borger med en hastigt fremadskridende sygdom
anmoder herom, tilbyde hjælp og støtte efter borgerens
ønske, som omfattet af §§ 83, 97, 112 og 116,
uanset om betingelserne i de nævnte bestemmelser er opfyldt,
jf. dog stk. 2, 2. pkt. Hjælpen og støtten efter 1.
pkt. kan tildeles én gang per sygdomsforløb og kan i
øvrigt have en samlet maksimal værdi af 35.000 kr.
(2023-niveau). Kommunalbestyrelsen skal vejlede borgeren om valg og
sammensætning af hjælp og støtte.
Stk. 2. Social-
og boligministeren fastsætter nærmere regler om
kriterierne for vurdering af, om en borger er omfattet af
personkredsen efter stk. 1. Ministeren fastsætter endvidere
nærmere regler om, hvilke typer af hjælp og
støtte efter §§ 112 og 116 der indgår i den
hjælp og støtte, som er omfattet af stk. 1.«
3. I
§ 182 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8.
Det beløb, der er nævnt i § 117 a, stk. 1, 1.
pkt., reguleres én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det
beløb, der fremkommer efter regulering, afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang den 1. januar 2024.«
Stk. 8-11 bliver herefter stk. 9-12.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Dette lovforslag er en genfremsættelse af lovforslag L 46,
folketingsåret 2022-23, 1. samling, i opdateret version.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at borgere med en
hastigt fremadskridende sygdom får mulighed for at få
tildelt hjælp og støtte med det samme, når de
pågældende borgere ansøger herom hos
kommunalbestyrelsen.
Formålet med lovforslaget er at imødekomme
intentionen bag Forslag til
folketingsbeslutning om hurtigere og mere fleksibel hjælp til
als-patienter (patienter med den hastigt fremadskridende
sygdom amyotrofisk lateral sklerose (ALS)), B 41 fremsat den 20.
oktober 2020 af Dansk Folkeparti. Lovforslaget medtager dog ikke
alle de former for hjælp, der er nævnt i
beslutningsforslaget.
Beslutningsforslag B 41 pålagde regeringen at udarbejde en
model for hurtigere og mere fleksibel praktisk hjælp og
støtte til ALS-patienter inden udgangen af
folketingsåret 2020/2021, og som skulle implementeres i
landets kommuner. Det fremgår af beslutningsforslaget, at
sagsbehandlingstiden for ansøgninger om hjælp og
støtte for borgere med ALS ofte kan vare op til et år
pr. ansøgning. Dette besværliggør livet for
borgere, der allerede er hårdt ramt af den hastigt
fremadskridende sygdom ALS, hvorfor der er behov for at give
hurtigere og mere fleksibel hjælp og støtte til
borgere med ALS. Social- og Ældreministeriet udarbejdede
inden udgangen af folketingsåret 2020/2021 en konkret model,
som efterfølgende blev drøftet af Folketingets
social- og handicapordførere. Dette lovforslag
fremsættes på baggrund af de politiske
drøftelser af den konkrete model.
Lovforslaget indeholder et forslag om at indføre en ny
bestemmelse i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 170 af 24. januar 2022 som ændret ved § 41 i lov nr.
324 af 16. marts 2022 og § 2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022
(herefter serviceloven), hvorefter kommunalbestyrelsen, når
en borger med en hastigt fremadskridende sygdom anmoder herom, skal
tilbyde hjælp og støtte efter borgerens ønske,
som omfattet af §§ 83, 97, 112 og 116, uanset om
betingelserne i de nævnte bestemmelser er opfyldt.
Hjælpen og støtten kan tildeles én gang per
sygdomsforløb, og kan i øvrigt have en samlet
maksimal værdi af 35.000 kr. (2023-niveau).
Kommunalbestyrelsen skal vejlede borgeren om valg og
sammensætning af hjælp og støtte.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, jf. lovbekendtgørelse nr. 265 af 25. februar
2022 som ændret ved lov nr. 912 af 21. juni 2022 (herefter
retssikkerhedsloven) indeholder bestemmelser om
kommunalbestyrelsens forpligtelser i ansøgninger og sager om
hjælp og støtte på det sociale område,
herunder også efter serviceloven.
Retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, fastslår, at
kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om
hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at
afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald
hvilken. Dette benævnes hurtighedsprincippet. I
hurtighedsprincippet ligger også, at hvis borgernes behov
ændrer sig, skal kommunalbestyrelsen så hurtigt som
muligt foretage relevante tilpasninger af hjælpen.
Det fremgår desuden af retssikkerhedslovens § 5, at
kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til alle de
muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale
lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom
på, om der kan søges om hjælp hos en anden
myndighed eller efter anden lovgivning.
Endelig følger det af servicelovens § 148, stk. 2,
at kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde
hjælp efter retssikkerhedslovens §§ 9-9 b,
løbende skal følge de enkelte sager for at sikre
sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål.
Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom
på, om der er behov for at yde andre former for hjælp.
Opfølgningen skal ske ud fra modtagerens
forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med
denne. Dette benævnes det personrettede tilsyn.
Ét af servicelovens formål er at tilgodese borgeres
behov, der følger af bl.a. nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Servicelovens bestemmelser om hjælp og
støtte er derved bl.a. generelt rettet mod borgere med
funktionsnedsættelse. Der findes på nuværende
tidspunkt ikke særlige typer af hjælp og støtte
i serviceloven, som kan ydes til gruppen af borgere med en hastigt
fremadskridende sygdom. Hjælp og støtte efter
serviceloven tildeles og tilrettelægges på baggrund af
en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og
forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Der er således ikke bestemmelser i serviceloven eller
retssikkerhedsloven, der alene regulerer kommunalbestyrelsens
forpligtelse i forbindelse med sagsbehandling eller tildeling af
hjælp og støtte rettet mod borgere med en hastigt
fremadskridende sygdom.
2.2. Social-, Bolig- og Ældreministeriets
overvejelser
Når borgere bliver ramt af en hastigt fremadskridende
sygdom, vil de opleve, at deres livssituation hurtigt ændrer
sig, da borgeren vil opleve at få vedvarende og hastigt
stigende funktionstab. Derfor er det vigtigt, at borgere, der
bliver ramt af en hastigt fremadskridende sygdom, hurtigt kan
modtage hjælp og støtte efter serviceloven.
Trods retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, om
hurtighedsprincippet, retssikkerhedslovens § 5 om, at
kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til alle de
muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale
lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning, og
servicelovens § 148, stk. 2, om det personrettede tilsyn har
sager i pressen dog alligevel givet eksempler på, at borgere
med en hastigt fremadskridende sygdom oplever
længerevarende og ufleksibel sagsbehandling, alt imens deres
hjælpebehov hastigt ændrer sig, og at hjælp og
støtte derved ikke gives i tide.
Det er dog ikke alene borgere med ALS, men en større
gruppe af borgere med en hastigt fremadskridende sygdom, der har
brug for hurtig og fleksibel hjælp og støtte.
For at understøtte at den beskrevne gruppe sikres hurtig
og fleksibel hjælp og støtte, vil det efter Social-,
Bolig- og Ældreministeriets opfattelse være
understøttende at ændre de gældende regler,
således at gruppen med en hastigt fremadskridende sygdom vil
skulle tilbydes hjælp og støtte med det samme,
når de anmoder herom hos kommunalbestyrelsen uden, at
hjælpen og støtten ville skulle tildeles og
tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i
samarbejde med den enkelte. Derved vil gruppen af borgere med en
hastigt fremadskridende sygdom undgå længerevarende og
ufleksible sagsbehandlingsforløb, imens deres
hjælpebehov hastigt ændrer sig.
Ofte vil borgere, der bliver ramt af en hastigt
fremadskridende sygdom, opleve funktionstab, der
påvirker deres funktionsevne i forhold til f.eks. mobilitet,
varetagelse af nødvendige opgaver og funktioner i familien
og i husholdningen, muligheden for at vedligeholde sociale
relationer, m.v.
Det er på den baggrund Social-, Bolig- og
Ældreministeriets vurdering, at den hjælp og
støtte, som vil være relevant at tilbyde borgere med
en hastigt fremadskridende sygdom, når de anmoder kommunen
herom, vil være en kombination af personlig pleje, praktisk
hjælp og madservice, ledsagelse, udvalgte hjælpemidler
og mindre hjælp til indretning af boligen. Der kan forekomme
hjælpebehov hos personkredsen, som ikke kan dækkes
inden for rammerne af den omfattede hjælp og støtte.
Disse øvrige hjælpebehov vil blive dækket gennem
den eksisterende kommunale visitation og sagsbehandlingsproces
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af
borgerens behov.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i serviceloven indsættes en
bestemmelse (§ 117 a) med overskriften "Hjælp og
støtte til borgere med en hastigt fremadskridende sygdom".
Det foreslås i bestemmelsens stk. 1, at kommunalbestyrelsen,
når en borger med en hastigt fremadskridende sygdom, herunder
børn, unge og voksne, anmoder herom, skal tilbyde personlig
hjælp og pleje, praktisk hjælp eller støtte og
madservice, ledsagelse, udvalgte typer af hjælpemidler og
mindre hjælp til indretning af bolig uanset om betingelserne
i de nævnte bestemmelser er opfyldt. Hjælpen og
støtten efter kan tildeles én gang per
sygdomsforløb, og kan i øvrigt have en samlet
maksimal værdi af 35.000 kr. (2023-niveau).
Kommunalbestyrelsen skal vejlede borgeren om valg og
sammensætning af hjælp og støtte.
Det foreslås endvidere i den nye § 117 a, stk. 2, at
social- og boligministeren fastsætter nærmere regler om
kriterierne for vurdering af, om en borger er omfattet af
personkredsen efter stk. 1. Ministeren fastsætter endvidere
nærmere regler om, hvilke typer af hjælp og
støtte efter §§ 112 og 116 der indgår i den
hjælp og støtte, som er omfattet af stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse vil kommunalbestyrelsen
alene skulle foretage en vurdering af, om borgeren er en del af
personkredsen, og hjælpen og støtten ville ikke skulle
tildeles og tilrettelægges på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af den enkelte persons behov og
forudsætninger og i samarbejde med den enkelte. Med den
foreslåede bestemmelse skal kommunalbestyrelsen, når en
borger med en hastigt fremadskridende sygdom anmoder herom, tilbyde
hjælp og støtte efter det foreslåede § 117
a, stk. 1, uden at borgeren skulle gennemgå forudgående
sædvanlig visitation. Kommunalbestyrelsen vil i forbindelse
med en ansøgning efter det foreslåede § 117 a,
stk. 1, skulle foretage en konkret og individuel vurdering af om
den individuelle borger er i målgruppen for hjælp
og støtte efter det foreslåede § 117 a, stk. 1.
Kommunalbestyrelsen vil derfor i disse sager ikke skulle foretage
yderligere vurderinger af bl.a. borgerens behov og situation. Dette
vil sikre hurtig hjælp og støtte til gruppen af
borgere med en hastigt fremadskridende sygdom.
Hjælpen og støtten efter det foreslåede
§ 117 a, stk. 1, vil kunne tildeles af kommunalbestyrelsen
én gang pr. sygdomsforløb med en hastigt
fremadskridende sygdom. Øvrige hjælpebehov for borgere
med en hastigt fremadskridende sygdom, som ikke vil kunne blive
dækket af hjælpen og støtten efter det
foreslåede § 117 a, stk. 1, i serviceloven, skal stadig
dækkes af kommunalbestyrelsen, jf. de gældende regler
om kommunalbestyrelsens forpligtelser i sager om hjælp og
støtte efter serviceloven. Øvrige hjælpebehov
vil blive dækket gennem den eksisterende kommunale visitation
og sagsbehandlingsproces på baggrund af en konkret og
individuel vurdering af borgerens behov, hvor de
betingelser, der normalt knytter sig til hjælpen og
støtten efter §§ 83, 97, 112 og 116 vil
gælde.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes at medføre kommunale
merudgifter for ca. 4,4 mio. kr. i 2023 og ca. 7,5 mio. kr.
årligt herefter. Derudover skønnes lovforslaget at
medføre statslige merudgifter for ca. 0,4 mio. kr. i 2023 og
ca. 0,7 mio. kr. årligt herefter. Lovforslaget vurderes ikke
at medføre implementeringskonsekvenser for stat og
regioner.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for kommunerne, da sagsbehandlingen vil ske gennem de allerede
eksisterende kommunale sagsbehandlingsarbejdsgange.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med kommunerne.
Lovforslaget berører ikke regionerne og medfører
således ikke økonomiske konsekvenser for
regionerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige
omstillingskonsekvenser eller digitaliseringsrelaterede
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget følger seks ud
af de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Således indeholder lovforslaget forslag til klare og enkle
regler. Lovforslaget ændrer ikke på, hvorvidt der kan
kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget ændrer
heller ikke på sammenhæng på tværs.
Lovforslaget ændrer endelig ikke på mulighederne for
tryg og sikker datahåndtering og anvendelse af offentlig
infrastruktur, idet der fortsat kan kommunikeres med
kommunerne via Digital Post. Lovforslaget har dermed ikke betydning
i forhold til disse principper. Lovforslaget muliggør dog
ikke automatisk sagsbehandling. Dette skyldes, at der i hvert
enkelt tilfælde skal foretages en konkret og individuel
vurdering af, både om borgeren er omfattet af personkredsen
samt en vurdering af, hvorvidt den udvalgte hjælp og
støtte kan sammensættes til en værdi på op
til 35.000 kr. for den enkelte borger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget vurderes at medføre positive konsekvenser
for borgere med en hastigt fremadskridende sygdom, som omfattes af
personkredsen, da lovforslaget vil medvirke til, at denne gruppe af
borgere får hurtigere og mere fleksibel hjælp og
støtte efter serviceloven.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. juni 2022 til
den 30. juni 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer, m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Danske Fysioterapeuter, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd, Den Uvildige
Konsulentordning på handicapområdet - DUKH,
Ergoterapeutforeningen, FH - Fagbevægelsens
Hovedorganisation, FOA - Fag og Arbejde, 3F - Fagligt Fælles
Forbund, Handicapbranchen Danmark, HK/Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Unge med Handicap, Selveje
Danmark, Sjældne Diagnoser, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, Socialt Leder Forum og ULF -
Udviklingshæmmedes Landsforbund.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre kommunale merudgifter for ca. 4,4 mio. kr. i 2023 og
ca. 7,5 mio. kr. årligt herefter. Derudover skønnes
lovforslaget at medføre statslige merudgifter for ca. 0,4
mio. kr. i 2023 og ca. 0,7 mio. kr. årligt herefter. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget vurderes at medføre
positive konsekvenser for borgere med en hastigt fremadskridende
sygdom, som omfattes af personkredsen, da lovforslaget vil medvirke
til, at denne gruppe af borgere får hurtigere og mere
fleksibel hjælp og støtte efter serviceloven. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Servicelovens § 1 beskriver lovens formål og bl.a.,
hvordan afgørelser skal træffes. Det fremgår af
servicelovens § 1, stk. 3, 2. pkt., at hjælpen
tilrettelægges på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger og i
samarbejde med den enkelte.
Det foreslås, at der i servicelovens § 1, stk. 3, 2.
pkt., indsættes », jf. dog § 117 a«.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med, at der
indsættes en undtagelse i § 117 a, og det vil betyde, at
afgørelser i sager om § 117 a ikke skal træffes
på baggrund af en konkret og individuel vurdering af den
enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med
den enkelte.
Til nr. 2
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om
hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at
afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald
hvilken. Dette benævnes hurtighedsprincippet. I
hurtighedsprincippet ligger også, at hvis borgernes behov
ændrer sig, skal kommunalbestyrelsen så hurtigt som
muligt foretage relevante tilpasninger af hjælpen. Det
fremgår desuden af retssikkerhedslovens § 5, at
kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og
spørgsmål om hjælp i forhold til alle de
muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale
lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning.
Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom
på, om der kan søges om hjælp hos en anden
myndighed eller efter anden lovgivning.
Endelig følger det af servicelovens § 148, stk. 2,
at kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde
hjælp og støtte, jf. §§ 9-9 b i
retssikkerhedsloven, løbende skal følge de enkelte
sager for at sikre sig, at hjælpen og støtten fortsat
opfylder sit formål. Kommunalbestyrelsen skal herunder
være opmærksom på, om der er behov for at yde
andre former for hjælp og støtte. Opfølgningen
skal ske ud fra modtagerens forudsætninger og så vidt
muligt i samarbejde med denne. Dette benævnes det
personrettede tilsyn.
Der er ikke bestemmelser i serviceloven eller
retssikkerhedsloven, der alene regulerer kommunalbestyrelsens
forpligtelse i forbindelse med sagsbehandling eller tildeling af
hjælp og støtte til borgere med en hastigt
fremadskridende sygdom.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
serviceloven som § 117 a. Det foreslås med § 117 a, stk. 1, at kommunalbestyrelsen
skal, når en borger med en hastigt fremadskridende sygdom
anmoder herom, tilbyde hjælp og støtte efter borgerens
ønske, som omfattet af §§ 83, 97, 112 og 116,
uanset om betingelserne i de nævnte bestemmelser er opfyldt,
jf. dog stk. 2, 2. pkt. Hjælpen og støtten efter 1.
pkt. kan tildeles én gang per sygdomsforløb, og kan i
øvrigt have en samlet maksimal værdi af 35.000 kr.
(2023-niveau). Kommunalbestyrelsen skal vejlede borgeren om valg og
sammensætning af hjælp og støtte.
Den foreslåede bestemmelse i § 117 a, stk. 1, vil
omfatte personlig hjælp og pleje, praktisk hjælp eller
støtte og madservice efter § 83, ledsagelse efter
§ 97, udvalgte typer af hjælpemidler efter § 112 og
mindre hjælp til indretning af bolig efter § 116. Der
vil ikke inden for rammerne af det foreslåede § 117 a,
stk. 1, kunne indgå andre former for hjælp og
støtte efter serviceloven. Der vil med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse i § 117 a, stk. 2, i en
bekendtgørelse blive fastsat en udtømmende
liste over omfattet hjælp og støtte efter §§
112 og 116. Derudover forventes det, at hjælpen og
støtten f.eks. vil blive beskrevet i et vejledende
katalog udarbejdet af Social- og Boligstyrelsen, som vil kunne
fungere som en vejledning til de borgere, der er omfattet af
personkredsen, når de vil skulle udvælge hjælp og
støtte efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, med
evt. vejledning og rådgivning fra kommunale sagsbehandlere.
Tidligere tildelt hjælp og støtte efter serviceloven
har ikke direkte indvirkning på borgerens valg og
sammensætning af hjælp efter det foreslåede
§ 117 a. Hvis borgeren allerede på tidspunktet,
før borgeren får konstateret en hastigt
fremadskridende sygdom, gennem den eksisterende sagsbehandling
på grund af andre støttebehov, har modtaget et
hjælpemiddel, der også er muligt at udvælge efter
det foreslåede § 117 a, vil borgeren kunne vælge
f.eks. et andet hjælpemiddel, som også er muligt at
vælge efter det foreslåede § 117 a, så
borgeren ikke modtager to af det samme hjælpemiddel, hvis
dette ikke er borgerens ønske.
Den foreslåede bestemmelse i § 117 a, stk. 1, retter
sig mod borgere med en hastigt fremadskridende sygdom, som anmoder
kommunalbestyrelsen om hjælp og støtte, efter at de
har fået konstateret en hastigt fremadskridende sygdom. Den
pågældende borger kan altså have henvendt sig til
kommunen tidligere i relation til andre af borgerens
støttebehov uden, at det har indvirkning på, om
borgeren er i personkredsen for den foreslåede § 117
a.
Den foreslåede bestemmelse i § 117 a, stk. 1, vil
ikke indeholde de betingelser, der normalt knytter sig til
bevillingen af de nævnte bestemmelser §§ 83, 97,
112 og 116. Dette medfører, at hvis en borger vælger
hjælpemidler efter § 112 som del af den hjælp og
støtte, man vil kunne få efter den foreslåede
bestemmelse i § 117 a, stk. 1, vil det f.eks. ikke være
en betingelse, at hjælpemidlet opfylder kriteriet om, at
hjælpemidlet i væsentlig grad skal kunne afhjælpe
de varige følger af den nedsatte funktionsevne eller i
væsentlig grad lette den daglige tilværelse i hjemmet.
Hvis en borger vælger en mindre hjælp til indretning af
bolig efter § 116 som en del af den hjælp og
støtte, som man vil kunne få efter den
foreslåede bestemmelse i § 117 a, stk. 1, vil det
endvidere bl.a. ikke være en betingelse, at indretningen er
nødvendig for at gøre boligen bedre egnet som
opholdssted for den pågældende borger. Hvis en borger
vælger personlig pleje, praktisk hjælp og madservice
efter § 83 som del af den hjælp og støtte, man
vil kunne få efter det foreslåede § 117 a, stk. 1,
vil det f.eks. ikke være en betingelse, at hjælpen
efter § 83 vil skulle medvirke til, at borgeren kan fungere
bedst muligt i den aktuelle bolig, idet hjælpen vil skulle
bidrage til at afhjælpe væsentlige følger af
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Hvis en borger
vælger ledsagelse efter § 97 som en del af den
hjælp og støtte, man vil kunne få efter det
foreslåede § 117 a, stk. 1, vil det f.eks. ikke
være en betingelse, at borgeren er under
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021, dog
således at aldersgrænsen ikke kan blive mindre end 67
år.
Efter det foreslåede i § 117 a, stk. 1, vil
sammensætningen af hjælpen og støtten ske efter
borgerens ønske. Det vil indebære, at det alene vil
være borgerens valg, der vil afgøre
sammensætningen af hjælp og støtte, så
længe borgeren er omfattet af personkredsen.
Kommunalbestyrelsen vil altså ikke skulle foretage en
individuel og konkret vurdering af borgerens situation og behov
eller den visitation, som sædvanligvis indgår,
når en borger ansøger om hjælp og støtte
efter serviceloven. Der er således tale om en fravigelse af
§ 1, stk. 3, 2. pkt., i serviceloven, jf. dog § 117 a.
Såfremt en borger f.eks. udvælger hjælp efter
§ 83 som en del af den hjælp og støtte, man vil
kunne få efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, vil
kommunalbestyrelsen hverken skulle vurdere borgerens konkrete behov
for hjælp og støtte eller bedømme
ansøgerens samlede situation, herunder tage hensyn til
ansøgerens pårørende og netværk, hvor det
forudsættes, at eventuelle øvrige medlemmer af den
fælles husstand vil deltage i opgaveudførelsen i
hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal alene vurdere, om den
ansøgende borger vil være omfattet af personkredsen
for, at borgeren kan blive visiteret til hjælpen og
støtten efter § 117 a, stk. 1. I øvrigt vil den
nærmere tilrettelæggelse af personlig pleje, praktisk
hjælp og madservice efter § 83 og ledsagelse efter
§ 97 efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, skulle
afklares ved dialog mellem den pågældende borger og den
udførende medarbejder og ledsager.
Efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, vil
kommunalbestyrelsen skulle vejlede borgeren om valg og
sammensætning af hjælp og støtte.
Kommunalbestyrelsen vil således kunne rådgive og
vejlede borgeren om, hvilken hjælp og støtte der vil
være relevant efter det foreslåede § 117 a, stk.
1. Derved vil borgeren kunne modtage sparring og hjælp i valg
og sammensætning af hjælp og støtte.
Det vil fortsat gælde, at kommunalbestyrelsen skal
behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som
muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til
hjælp og i så fald hvilken, følge op i sagen
samt vurdere ansøgningen i forhold til alle relevante
hjælpemuligheder. Det indebærer, at
kommunalbestyrelsens forpligtelser om at dække
hjælpebehovet for borgere med en hastigt fremadskridende
sygdom stadig vil gælde med hensyn til de hjælpebehov,
som ikke vil kunne dækkes af hjælp og støtte
efter det foreslåede § 117 a, stk. 1. Øvrige
hjælpebehov for borgere med en hastigt fremadskridende
sygdom, som ikke vil kunne dækkes af hjælp og
støtte efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, skal
dækkes af kommunalbestyrelsen, jf. gældende regler om
kommunalbestyrelsens forpligtelser i sager om hjælp og
støtte efter serviceloven gennem den eksisterende kommunale
visitation og sagsbehandlingsproces på baggrund af en konkret
og individuel vurdering af borgerens behov, hvor de
betingelser, der normalt knytter sig til hjælp og
støtte efter §§ 83, 97, 112 og 116 stadig vil
gælde.
Det foreslåede beløbsmaksimum på 35.000 kr.
vil medføre at al den hjælp og støtte, som den
pågældende borger vil udvælge efter det
foreslåede § 117 a, stk. 1, samlet set ikke må
have en værdi, der vil overstige dette beløb. Den
pågældende borger vil efter eget ønske frit
kunne sammensætte den kombination af hjælp og
støtte, som borgeren ønsker, så længe den
maksimale værdi af den udvalgte hjælp ikke overstiger
det maksimale beløb. Den pågældende borger vil
frit efter eget ønske kunne udvælge hjælp og
støtte efter én af de bestemmelser, der fremgår
af det foreslåede § 117 a, stk. 1, flere af
bestemmelserne eller alle bestemmelserne, så længe det
samlede beløb ikke overstiger maksimumbeløbet
på 35.000 kr. Den pågældende borger vil f.eks.
efter eget ønske kunne vælge alene at få
ledsagelse efter § 97 til en samlet værdi af op til
35.000 kr. Den pågældende borger vil dog f.eks.
også kunne vælge at få både personlig
pleje, praktisk hjælp og madservice efter § 83,
ledsagelse efter § 97, udvalgte hjælpemidler efter
§ 112 og mindre hjælp til indretning af bolig efter
§ 116, så længe den samlede værdi ikke
overstiger 35.000 kr. Det bemærkes, at
værdiansættelsen af hjælpemidler efter §
112, som er omfattet af hjælpen efter det foreslåede
§ 117 a, er inkl. afskrivning.
Efter det foreslåede § 117 a, stk. 1, kan
hjælpen og støtten tildeles én gang per
sygdomsforløb og kan i øvrigt have en samlet maksimal
værdi af 35.000 kr. (2023-niveau). Det betyder, at
hjælpen og støtten kan bruges til behov som
følge af en borgers sygdomsforløb, men det er ikke et
krav, at beløbet anvendes på én gang.
Med det foreslåede § 117 a, stk.
2, vil social- og boligministeren fastsætte
nærmere regler om kriterierne for vurdering af, om en borger
er omfattet af personkredsen og om, hvilke typer af
hjælpemidler efter § 112 og mindre ændringer i
boligen efter § 116, der indgår i den hjælp og
støtte, som borgeren kan udvælge.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 117 a,
stk. 1, er rettet mod personkredsen af borgere med en hastigt
fremadskridende sygdom, herunder børn, unge og voksne.
Personkredsen vil blive nærmere defineret i en
bekendtgørelse, jf. det foreslåede i § 117 a,
stk. 2, i form af en række kriterier, der afgrænser
gruppen af borgere med en hastigt fremadskridende sygdom. Dertil
vil der i en tilhørende vejledning fremgå en
vejledende og ikke-udtømmende liste med eksempler på
diagnoser, som vil være at betragte som hastigt
fremadskridende sygdomme, jf. det foreslåede § 117 a,
stk. 1, 1. pkt. Listen over diagnoser skal forstås som
vejledende og ikke udtømmende, da det f.eks. kan være,
at en borger har en meget sjælden sygdom, som opfylder
kriterierne, men som på nuværende tidspunkt ikke er en
kendt sygdom, hvorfor og sygdommen af den årsag ikke
figurerer på listen over diagnoser. Derfor skal
afgørelsen af om en borger er omfattet af personkredsen
træffes ud fra en konkret og individuel vurdering af, om
borgeren opfylder de oplistede kriterier, afgrænser gruppen
af borgere med en hastigt fremadskridende sygdom. Hertil vil listen
over diagnoser kunne benyttes vejledende. De kriterier, der
afgrænser gruppen af borgere med en hastigt fremadskridende
sygdom, vil blive udarbejdet af Social- og Boligstyrelsen og
Rehabiliteringscenter for Muskelsvind. Den vejledende og ikke
udtømmende diagnoseliste er udarbejdet af Sundhedsstyrelsen.
Vurderingen af, om en borger er omfattet af personkredsen, kan
f.eks. ske ud fra et dokument fra borgerens læge.
Efter det foreslåede § 117 a, stk. 2, vil det i en
bekendtgørelse blive afgrænset, hvilke typer af
hjælpemidler efter § 112 og hvilken mindre hjælp
til indretning af bolig efter § 116, der indgår i den
hjælp og støtte, som borgeren kan vælge efter
det foreslåede § 117 a, stk. 1. Af
bekendtgørelsen vil det fremgå, at f.eks. udvalgte
rollatorer og kørestole efter § 112 samt fjernelse af
dørtrin og opsætning af gelændere efter §
116 vil indgå i den hjælp og støtte, som
borgeren kan vælge efter det foreslåede § 117 a,
stk. 1.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, punkt 2.2 og 2.3.
Til nr. 3
§ 182 i serviceloven indeholder regler om regulering af
forskellige beløb og takster i andre bestemmelser i
serviceloven.
Det foreslås, at der som ny bestemmelse i § 182, stk. 8, indsættes en
bestemmelse om, at det beløb, der er nævnt i §
117 a, stk. 1, 1. pkt., reguleres én gang årligt den
1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det beløb, der fremkommer efter
regulering, afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2024.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juni 2023.
Da serviceloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, jf. servicelovens §
196, vil de foreslåede ændringer af serviceloven heller
ikke gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. januar 2022, som
ændret ved § 41 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 og
§ 2 i lov nr. 892 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer: | | | | §
1. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar
for sig selv og sin familie og på den enkeltes ansvar for at
udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det omfang det er muligt
for den enkelte. Hjælpen tilrettelægges på
baggrund af en konkret og individuel vurdering af den enkelte
persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den
enkelte. Afgørelse efter loven træffes på
baggrund af faglige og økonomiske hensyn. | | 1. I § 1, stk. 3, 2. pkt., indsættes
efter »med den enkelte«: », jf. dog § 117
a«. | | | 2. Efter
§ 117 indsættes i kapitel
21: | | | | | | »Hjælp
og støtte til borgere med en hastigt fremadskridende
sygdom | | | | | | § 117 a.
Kommunalbestyrelsen skal, når en borger med en hastigt
fremadskridende sygdom anmoder herom, tilbyde hjælp og
støtte efter borgerens ønske, som omfattet af
§§ 83, 97, 112 og 116, uanset om betingelserne i de
nævnte bestemmelser er opfyldt, jf. dog stk. 2, 2. pkt.
Hjælpen og støtten efter 1. pkt. kan tildeles
én gang per sygdomsforløb og kan i øvrigt have
en samlet maksimal værdi af 35.000 kr. (2023-niveau).
Kommunalbestyrelsen skal vejlede borgeren om valg og
sammensætning af hjælp og støtte. | | | Stk. 2. Social-
og boligministeren fastsætter nærmere regler om
kriterierne for vurdering af, om en borger er omfattet af
personkredsen efter stk. 1. Ministeren fastsætter endvidere
nærmere regler om, hvilke typer af hjælp og
støtte efter §§ 112 og 116 der indgår i den
hjælp og støtte, som er omfattet af stk.
1.« | | | | § 182.
--- | | | Stk. 2-7.
--- | | 3. I § 182 indsættes efter stk. 7 som
nyt stykke: | | | »Stk. 8.
Det beløb, der er nævnt i § 117 a, stk. 1, 1.
pkt., reguleres én gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det
beløb, der fremkommer efter regulering, afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang den 1. januar 2024.« | Stk.
8-11. --- | | Stk. 8-11 bliver herefter stk. 9-12. |
|