Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 23. maj 2023
Forslag
til
Lov om ændring af jernbaneloven og lov om
DSB1)
(Revision af visse regler på
jernbaneområdet)
§ 1
I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015,
som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016,
lov nr. 1558 af 19. december 2017, lov nr. 1562 af 18. december
2018, lov nr. 510 af 1. maj 2019 og § 2 i lov nr. 434 af 16.
marts 2021 og senest ved § 1 i lov nr. 2397 af 14. december
2021, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen« og »Trafik- og Byggestyrelsen«
til: »Trafikstyrelsen«, og »Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens« og »Trafik- og Byggestyrelsens«
til: »Trafikstyrelsens«.
2. §
2 affattes således:
»§ 2. Loven gælder
for jernbaner, herunder bybaner, jf. dog stk. 2-6.
Stk. 2. For
veteranbaner gælder alene kapitel 8.
Stk. 3. Bybaner
er ikke omfattet af §§ 4-8, § 9, stk. 2,
§§ 10, 17 og 18, § 20, stk. 1, 2. pkt., § 21,
§ 53, stk. 3, og §§ 58-60 c. § 8 finder dog
anvendelse for jernbanevirksomheder, der forestår transport i
byer og forstæder samt regional transport på lokale og
regionale særskilte banenet til befordring på
jernbaneinfrastrukturer eller på net, der kun er beregnet til
jernbanepassagertransport i byer og forstæder, hvis en
sådan jernbanevirksomhed står under direkte eller
indirekte kontrol af en virksomhed eller en anden enhed, der
udfører eller integrerer andre jernbanetransportydelser end
transport i byer og forstæder samt regional transport. 2.
pkt. gælder dog kun, for så vidt angår
forbindelserne mellem jernbanevirksomheden og den virksomhed eller
enhed, som direkte eller indirekte kontrollerer den.
Stk. 4. Ud over
de bestemmelser, der er angivet i stk. 3, er metro og letbaner ikke
omfattet af §§ 20, 22 og 66-68.
Stk. 5. Loven
gælder ikke for privatejet jernbaneinfrastruktur, herunder
sidespor, der anvendes af ejeren eller af en operatør i
forbindelse med deres respektive godstransportaktiviteter eller
personbefordring i ikkekommercielt øjemed, og
køretøjer, der udelukkende bruges på
sådan infrastruktur.
Stk. 6.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at lokale og
regionale jernbaneinfrastrukturer og virksomheder, der
udfører transport på sådanne infrastrukturer,
herunder privatbaner, delvis kan undtages bestemmelser i
loven.«
3. §
5 affattes således:
Ȥ 5. Forvaltere af
jernbanerelaterede servicefaciliteter omfattet af bilag II, punkt
2, litra a-i, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområde
giver uden forskelsbehandling alle jernbanevirksomheder adgang,
herunder sporadgang, til faciliteterne og de ydelser, der leveres i
disse faciliteter.
Stk. 2.
Forvaltere omfattet af stk. 1 reserverer uden forskelsbehandling
betjeningskapacitet på en jernbanerelateret servicefacilitet
i tilknytning til tildelt jernbaneinfrastruktur til
ansøgere, der ikke er jernbanevirksomheder.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om betaling for
betjeningskapacitet på stationer, herunder om betaling for at
stille billetsalgsudstyr til rådighed.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter de nærmere regler om
forvaltning af og principperne for afgifter for brug af
jernbanerelaterede servicefaciliteter og de ydelser, der leveres i
disse faciliteter.«
4. § 6,
stk. 1, affattes
således:
»Er en forvalter, jf. § 5,
kontrolleret direkte eller indirekte af en jernbanevirksomhed, der
har en dominerende stilling på det nationale
jernbanetransportmarked, hvor servicefaciliteten benyttes, skal
forvalteren af faciliteten være organiseret på en
måde, der sikrer, at forvalteren er uafhængig af den
pågældende virksomhed med hensyn til organisation og
beslutningstagning. En sådan uafhængighed
indebærer ikke krav om, at der skal oprettes en
særskilt juridisk enhed for servicefaciliteterne, men kan
opnås med to særskilte afdelinger inden for en og samme
juridiske enhed.«
5. I
§ 8 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Jernbanevirksomheder skal føre og offentliggøre
særskilte driftsregnskaber og balancer for aktiviteter i
forbindelse med udførelse af transport og for aktiviteter i
forbindelse med virksomhedernes forvaltning af
jernbaneinfrastrukturen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
6. I
§ 8, stk. 2, der bliver stk. 3,
indsættes efter »stk. 1«: »og 2«.
7. I
§ 8, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »jf. stk. 1 og 2« til: »jf. stk.
1-3«.
8. I
§ 11, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
9. I
§ 11, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 2« til: »stk. 3«.
10. I
§ 11 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Virksomheder, der er certificeret efter regler fastsat i
medfør af stk. 3, skal indgå en aftale med
infrastrukturforvalteren om anvendelsen af jernbaneinfrastrukturen,
inden der kan udføres kørsel på
jernbanenettet.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
11. I
§ 16 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Banedanmark kan mod betaling stille ERTMS-udstyr, ICI-udstyr,
CBTC-udstyr, ERTMS-udrustet materiel og ICI-udrustet materiel til
rådighed for jernbanevirksomheder godkendt efter § 9,
stk. 1, og virksomheder godkendt efter regler fastsat i
medfør af § 11, stk. 3.«
12.
Efter § 24 indsættes:
»Ledningsarbejder
§ 24 a. Arbejder på
ledninger m.v. over, under eller langs baneareal, herunder om
nødvendigt flytning af ledninger, i forbindelse med
arbejder, der iværksættes af infrastrukturforvalteren
inden for rammerne af de formål, som infrastrukturforvalteren
kan varetage på egne arealer, betales af ledningsejeren.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, hvis andet er bestemt ved aftale, kendelse
afsagt af en ekspropriationskommission nedsat i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom eller afgørelse truffet af en kommunalbestyrelse
efter vandforsyningslovens §§ 37 og 38, jf. §
40.
Stk. 3.
Foretages der i forbindelse med etablering af statslig
jernbaneinfrastruktur arbejder på en kommunalt eller
fælleskommunalt ejet ledning placeret i en kommunevej,
afholder staten udgifterne til dette ledningsarbejde. Udgifter til
senere arbejder på disse ledninger er dog omfattet af stk.
1.
§ 24 b. Arbejder på
ledninger m.v. over, under eller langs baneareal udføres af
vedkommende ledningsejer, medmindre andet er aftalt.
Stk. 2.
Infrastrukturforvalteren kan kræve selv at udføre
arbejder over, under eller langs baneareal i forbindelse med
ledningsarbejder, hvis
1) der er behov
for at koordinere ledningsarbejdet med andre arbejder på
banearealet,
2)
ledningsejeren ikke overholder vilkår stillet i forbindelse
med en tilladelse eller
3) arbejdets
udførelse kræver særlig faglig ekspertise.
Stk. 3.
Infrastrukturforvalteren kan i særlige tilfælde lade
ledningsarbejder udføre for ledningsejerens regning,
når ledningsejeren trods indskærpelse af
vilkårene for ledningstilladelse, jf. § 24, nr. 2, ikke
overholder disse.
§ 24 c. Ved
infrastrukturforvalterens arbejder efter § 24 a skal
infrastrukturforvalteren tage hensyn til ledninger m.v. over, under
eller langs banearealet.
Stk. 2.
Infrastrukturforvalteren skal så tidligt som muligt
drøfte et planlagt arbejde med ledningsejeren med henblik
på at undersøge, hvordan arbejdet kan
tilrettelægges på den mest hensigtsmæssige
måde for infrastrukturforvalteren og ledningsejeren.
Stk. 3.
Opnås der ikke enighed mellem infrastrukturforvalteren og
ledningsejeren, kan infrastrukturforvalteren efter at have meddelt
ledningsejeren, at det planlagte arbejde påbegyndes,
gennemføre arbejdet og kræve nærmere bestemte
ledningsarbejder udført af ledningsejeren.
Stk. 4.
Infrastrukturforvalteren kan i særlige tilfælde lade de
ledningsarbejder, der er nævnt i stk. 3, udføre for
ledningsejerens regning.
Stk. 5. Tvister
om betaling for arbejder på eller af hensyn til ledninger kan
indbringes for transportministeren.«
13.
Efter § 29 indsættes i kapitel
5:
»Afvisning af nye anlæg og omfattende
ændringer på eksisterende anlæg
§ 29 a. Transportministeren
kan afvise nye anlæg og omfattende ændringer på
eksisterende anlæg på, i tilknytning til og i
nærheden af jernbanenettet, når det er
nødvendigt af hensyn til jernbanenettets funktionalitet og
sikkerhed.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
afvisning af projekter omfattet af stk. 1.«
14. I
§ 30, stk. 2, nr. 7, ændres
»grundvand, eller« til: »grundvand,«.
15. I
§ 30, stk. 2, nr. 8, ændres
»tog.« til: »tog eller«.
16. I
§ 30, stk. 2, indsættes som
nr. 9:
»9)
etablering af erstatningsbiotoper og andre foranstaltninger til
kompensation for banens indgreb i naturtilstanden.«
17.
Efter § 54 indsættes i kapitel
10:
Ȥ 54 a.
Transportministeren kan fastsætte regler om transport af
farligt gods, herunder forbud mod transport af farligt gods,
når det er begrundet i andre hensyn end sikkerheden under
transport.«
18. §
61 affattes således:
Ȥ 61. Trafikstyrelsen
kan fastsætte regler om infrastrukturforvalteres tekniske
sikkerhedsregler, herunder krav om anvendelse af en uafhængig
tredjeparts vurderinger i forbindelse med udarbejdelse og
ændring af tekniske sikkerhedsregler.«
19. I
§ 62, stk. 2, 1. pkt., udgår
»omfattende«, og efter
»niveauoverkørsel« indsættes: », som
kan påvirke jernbanesikkerheden«.
20. To
steder i § 70, stk. 1, to steder i
§ 72, stk. 1, 1. pkt., to steder i
§ 73, stk. 1, og to steder i § 74, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 11, stk. 2« til: »§ 11, stk.
3«.
21. I
§ 78, stk. 4, ændres
»i Trafikstyrelsen« til: »på
Transportministeriets ressortområde«.
22. I
§ 80, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »virksomhedshjemmeværnet« til:
»Hjemmeværnet«.
23. § 83,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Transportministeren kan anmode Havarikommissionen om at foretage
yderligere undersøgelser i en sag.«
24. § 103,
stk. 1, affattes således:
»Jernbanenævnet er en særskilt
myndighed, der organisatorisk, funktionelt, hierarkisk og med
hensyn til beslutningstagning er retligt adskilt fra og
uafhængigt af enhver anden offentlig eller privat enhed.
Jernbanenævnet er med hensyn til organisation,
finansieringsbeslutninger, retlig struktur og beslutningstagning
uafhængigt af enhver jernbanevirksomhed,
infrastrukturforvalter og ansøger af infrastrukturkapacitet
og ethvert tildelings- og afgiftsorgan. Jernbanenævnet er
desuden funktionelt uafhængigt af enhver kompetent myndighed,
der tager sig af tildelingen af en kontrakt om offentlig tjeneste.
Jernbanenævnet er ikke undergivet transportministerens
instruktionsbeføjelse.«
25. § 103,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Jernbanenævnet varetager tilsyns- og klagefunktioner på
jernbaneområdet. Jernbanenævnet kan undersøge
sager på eget initiativ eller efter klage og kan træffe
afgørelse i sådanne sager. Jernbanenævnets
afgørelser er bindende.«
26. I
§ 103, stk. 7, indsættes
efter »opgaver,«: »indholdet og rækkevidden
af dets afgørelses- og tilsynskompetence,«.
27. § 109,
stk. 6, ophæves, og i stk.
9, der bliver stk. 8, indsættes efter »herunder
regler om«: »tidspunktet for opkrævning af
afgiften og«.
Stk. 7-9 bliver herefter stk. 6-8.
28.
Efter § 110 indsættes:
Ȥ 110 a.
Transportministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr
for Banedanmarks beredskabsydelser, kurser og uddannelser og om
betaling for opgaver i forbindelse med tredjepartsprojekter,
herunder regler om opkrævning, rentetilskrivning efter
renteloven, rykkerskrivelser m.v.«
29. § 111,
stk. 5, ophæves, og i stk.
8, der bliver stk. 7, indsættes efter »herunder
regler om«: »tidspunktet for opkrævning af
afgiften og«.
Stk. 6-9 bliver herefter stk. 5-8.
30. I
§ 116, stk. 1, nr. 2, ændres
»en tilladelse eller« til: »et certifikat, et
EU-certifikat, en tilladelse eller en«.
31. I
§ 117, stk. 2, indsættes
efter »forordninger«: », herunder i bilag til
forordninger,«.
§ 2
I lov om DSB, jf. lovbekendtgørelse nr.
574 af 7. maj 2019, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 12 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 13.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
krav til at føre og offentliggøre særskilte
regnskaber for DSB.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 2, stk. 5, 2. pkt., § 5, stk. 6, 1.
pkt., § 5, stk. 7, § 8, stk. 3, § 11, stk. 2, §
61, stk. 4 og 5, § 109, stk. 9, og § 111, stk. 7 og 8, i
jernbaneloven, lov nr. 686 af 27 maj 2015, som ændret ved lov
nr. 1558 af 19. december 2017 og lov nr. 510 af 1. maj 2019,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af § 2, stk. 6, § 5,
stk. 3 og 4, § 8, stk. 4, § 11, stk. 3, § 61, §
109, stk. 8, og § 111, stk. 6 og 7, i jernbaneloven som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, 3, 7, 10, 18, 27 og
29.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/34/EU af 21.
november 2012 om oprettelse af et fælles europæisk
jernbaneområde, EU-Tidende 2012, nr. L 343, side 32.