Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 2. maj 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2. Transportministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af transportministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af transportministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for det af
Enhedslisten under nr. 1 stillede ændringsforslag og imod det
af Enhedslisten under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet stemmer for de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil ved 2. behandling redegøre for deres indstilling til de
stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er bekymrede over effekten af at udvide tavshedspligten.
Det er på baggrund af svar fra ministeren på
spørgsmål 3 stadig ikke klart for SF, hvilken
ændring i offentlighedens adgang til oplysninger om fejl og
ulykker lovforslaget vil resultere i. SF bakker op om, at
medarbejdere skal have tryghed til at indberette hændelser
eller bekymringer omkring jernbanesikkerheden, men SF frygter, at
tavshedspligten resulterer i, at indholdet af disse indberetninger
bliver mørklagt for offentligheden. Derfor støtter SF
Enhedslistens ændringsforslag om at lade afsnittet om
tavshedspligt udgå. Når SF støtter lovforslaget,
selv hvis der ikke er opbakning til ændringsforslaget,
lægges der vægt på, at ministeren i svar på
spørgsmål 3 skriver: »I praksis vurderes
ændringen derfor ikke have væsentlig betydning for
adgangen til aktindsigt.«
Danmarksdemokraterne
Der er behov for mere åbenhed i det
danske demokrati. Det er en af Folketingets og pressens fornemmeste
opgaver at agere kontrolorgan for den til enhver tid siddende
regering. Derfor støtter Danmarksdemokraterne, at
offentlighedens indsigt i begivenheder på det
transportpolitiske område styrkes.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget har nogle
overvejelser om udvidelsen af tavshedspligten, der fremgår af
lovforslaget. Med lovforslaget udvides tavshedspligten fra at
omfatte Trafikstyrelsen og tilkaldte sagkyndige til at omfatte hele
Transportministeriets ressortområde. Det vil sige, at der vil
være tavshedspligt om alle begivenheder, herunder eventuelle
ulykker, på hele Transportministeriets område. Det
indebærer en stærk begrænsning af offentlighedens
adgang til oplysninger om ulykker, forløbere for ulykker og
sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder. Det er jo ret
vigtigt, i hvilket omfang rapporter om ulykker, forløbere
for ulykker og sikkerhedsmæssige uregelmæssigheder vil
blive gjort tilgængelige for aktindsigt og offentligt
tilgængelige generelt, såfremt ændringen
besluttes. Hvad ville det f.eks. have betydet for mulighederne for
undersøgende journalistik, som vi oplevede det efter ulykken
på Storebæltsbroen, hvis den udvidede tavshedspligt
allerede havde været gældende på hele
Transportministeriets ressortområde?
På den baggrund har Enhedslisten
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Det ene handler
om tavshedspligt. Det andet handler om
ansvarspålæggelse og straffastsættelse i
forbindelse med ulykker. Enhedslisten foretrækker, at dette
fremgår af selve loven frem for af en særskilt
bekendtgørelse. Under alle omstændigheder finder
Enhedslisten det vigtigt, at ansvar og straf er tydeligt beskrevet,
inden loven træder i kraft den 1. juli 2023.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, DD, KF, RV og ALT):
1) Nr.
21 udgår.
[Udvidelse af tavshedspligten
udgår]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, RV og ALT):
2) Nr.
31 affattes således:
»31. § 117, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Overtrædelse af bestemmelser i forordninger, herunder i bilag
til forordninger, fastsat af Den Europæiske Union om forhold,
som er omfattet af denne lov, straffes med bøde eller
fængsel indtil 4 måneder eller under skærpende
omstændigheder fængsel indtil 2
år.««
[Strafbestemmelse i lovteksten frem
for i en udstedt bekendtgørelse]
Til § 2
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af DF
og NB):
3) I
nr. 1 affattes den indledende tekst
således:
»1. Efter § 12 indsættes
i kapitel 3:«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Enhedslisten finder det ikke velbegrundet
at udvide tavshedspligten til at omfatte hele Transportministeriets
område, inkl. selvstændige statsejede virksomheder.
Tværtimod vil det begrænse offentlighedens indsigt i
begivenheder på hele trafikområdet, da også
offentlighedsloven og bestemmelserne om aktindsigt vil blive
påvirket heraf.
Til nr. 2
Enhedslisten ønsker, at
strafbestemmelser indgår i selve loven og ikke i en
særskilt bekendtgørelse udstedt i medfør af
loven. Der henvises i den forbindelse til henvendelsen på
bilag 7. Såfremt ændringsforslaget ikke vedtages,
ønsker Enhedslisten, at den i svaret på
spørgsmål 1 omtalte kommende bekendtgørelse om
straf foreligger inden lovens ikrafttræden den 1. juli
2023.
Til nr. 3
Der er alene tale om en lovteknisk
korrektion til formuleringen af den indledende tekst til
lovforslagets § 2, nr. 1. Den lovtekniske korrektion har ingen
materiel betydning.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2023 og var til 1. behandling den 23. marts 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 29. juni 2022 dette udkast til
udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 340 (folketingsåret
2021-22). Den 15. marts 2023 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S)
Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Thomas Jensen (S) Thomas Monberg
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen
(V) Hans Andersen (V) Eva Kjer Hansen (V) Hans Christian Schmidt
(V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M) Kenneth Fredslund
Petersen (DD) Charlotte Munch (DD) Jens Meilvang (LA) nfmd. Lars-Christian Brask (LA) Niels
Flemming Hansen (KF) Mona Juul (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick
Zimmermann (DF) Sofie Lippert (SF) Signe Munk (SF) Anne Valentina
Berthelsen (SF) Jette Gottlieb (EL) Samira Nawa (RV) Noah Sturis
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |