Fremsat den 15. marts 2023 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udvidelse af fristen for retten til udvidet
frit sygehusvalg i forbindelse med somatisk behandling)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 248 af 8. marts 2023, som ændret ved lov nr. 907 af 21.
juni 2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 87, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»For en person, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt i perioden fra den 1. juni 2023 til og
med den 31. december 2024, er fristen efter 1. pkt. for somatisk
behandling dog 2 måneder.«
§ 2
Loven træder i kraft den 28. april 2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med regeringsgrundlaget "Ansvar for Danmark,
Det politiske grundlag for Danmarks regering" fra den 14. december
2022 vil regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
gennemføre en akutplan for sundhedsvæsenet, som blandt
andet indeholder en midlertidig forlængelse af
behandlingsretten. Lovforslaget omhandler somatisk behandling, da
det særligt er på det somatiske område, at der er
aktuelle udfordringer med lange ventelister til behandling.
Det fremgår af appendiks II i
regeringsgrundlaget, at:
"Udredningsretten på 30 dage fastholdes.
Behandlingsretten vil midlertidigt blive forlænget til 60
dage, uagtet at de mest syge patienter altid skal behandles
først. Regeringen vil tydeliggøre, at
behandlingsretten ikke forhindrer sygehusene i altid at prioritere
de mest syge patienter først. "
Lovforslaget udmønter denne del af
regeringsgrundlaget.
Derudover bemærkes, at det af appendiks
II i regeringsgrundlaget fremgår, at det aftales med Danske
Regioner, at eventuelle lokale finansieringsmekanismer for
afdelinger, der modarbejder dette, skal fjernes.
2. Ret til
hurtig udredning og udvidet frit sygehusvalg
2.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 82
b, stk. 1, at til personer, der er henvist til udredning på
sygehus, yder regionsrådet i bopælsregionen udredning
ved sit sygehusvæsen, andre regioners sygehuse eller private
sygehuse og klinikker, som regionen har indgået aftale med,
jf. lovens § 75, stk. 2, inden for 1 måned,
såfremt det er fagligt muligt.
Ved udredning forstås en afdækning
af, hvad personen fejler. Udredningen kan bl.a. bestå af
samtaler med sundhedsfagligt personale, kliniske
undersøgelser, observationer og forskellige diagnostiske
undersøgelser, som scanning, røntgen eller
blodprøver. Formålet med udredningen er at afklare, om
der er behov for behandling.
En person betragtes som endeligt udredt,
såfremt personen har gennemgået et
udredningsforløb, der følger anerkendt klinisk
praksis, og som har afklaret henvisningsindikationen i en
sådan grad, at: Patienten kan informeres om at mistanke om
sygdom er afkræftet. Eller alternativt: 1) patienten kan
informeres om tilstanden eller sygdommens karakter og 2) patienten
kan informeres om, at der anbefales observation, behandling eller
ingen behandling.
Retten til hurtig udredning omfatter alle
patienter, som er henvist til og visiteret til udredning på
sygehusafdelinger. Retten til hurtig udredning gælder
både for patienter med psykiske lidelser og patienter med
somatiske lidelser, det vil sige kropslige lidelser.
Det følger af lovens § 82 b, stk.
2, at såfremt det ikke er muligt at udrede personen inden for
1 måned, jf. stk. 1, skal regionsrådet inden for samme
måned udarbejde en plan for det videre
udredningsforløb.
Retten til at få en udredningsplan
gælder for alle patienter, som er henvist til
sygehusafdelinger uanset årsagen til, at udredningen ikke er
sket inden for 1 måned. Hvis en patient som led i
udredningstilbuddet har afslået undersøgelse på
andre sygehuse, har patienten også i det tilfælde ret
til en plan for det videre udredningsforløb.
Efter vejledning nr. 9988 af 22. september
2016 om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig
udredning og information til henviste patienter er fristen på
1 måned, jf. lovens § 82 b, defineret som 30 dage.
I lovens § 87 er reglerne om udvidet frit
sygehusvalg fastsat.
Det følger af lovens § 87, stk. 1,
at en person, som er omfattet af lovens § 82 b, kan
vælge at blive helt eller delvist udredt på et af de
sygehuse eller en af de klinikker m.v., som regionsrådene har
indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis
regionsrådet i bopælsregionen af
kapacitetsmæssige årsager ikke inden for 1 måned
kan tilbyde personen endelig udredning ved egne sygehuse eller et
af de i lovens § 79 nævnte sygehuse, som
regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter (samarbejdssygehuse).
Kan bopælsregionen af faglige
årsager, jf. lovens § 82 b, ikke inden for 1 måned
tilbyde en henvist person, jf. 1. pkt., endelig udredning ved egne
sygehuse eller et af de i lovens § 79 nævnte sygehuse,
som regionsrådet samarbejder med eller sædvanligvis
benytter (samarbejdssygehuse), kan personen vælge at få
dele af udredningsforløbet, hvor ventetiden forlænges
af kapacitetsmæssige årsager, udført på et
aftalesygehus jf. stk. 4.
Det udvidede frie sygehusvalg til udredning
efter lovens § 87, stk. 1, supplerer således regionernes
pligt til at søge personer udredt inden for 1 måned
efter § 82 b.
Det fremgår af lovens § 87, stk. 2,
at en person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, kan
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en
af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået
aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 1 måned kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter (samarbejdssygehuse).
Retten til det udvidede frie sygehusvalg
gælder både ved somatisk behandling og ved psykiatrisk
behandling.
Fristen for patientens udvidede frie
sygehusvalg til behandling beregnes fra det tidspunkt, hvor
patienten er endeligt udredt, eller henvisningen til behandling er
modtaget på sygehuset. Det vil sige, at hvis patienten
først udredes på sygehuset og derefter bliver tilbudt
behandling, beregnes fristen fra den dato, hvor udredningen blev
endelig, til den tilbudte behandlingsdato. I de tilfælde,
hvor patienten ved henvisningen til sygehuset er udredt, beregnes
fristen for behandling fra modtagelse af henvisningen på det
regionale sygehus. Dagen, hvor henvisningen modtages, regnes som
dag 0, og dag 1 i fristberegningen er således dagen efter, at
henvisningen er modtaget af sygehuset.
At behandlingen af patienter skal
påbegyndes inden for 1 måned indebærer, at
patienten skal tilbydes reel behandling inden fristens
udløb. Det kan være vanskeligt at afgøre, hvad
der er nødvendige og tilstrækkelige elementer i et
behandlingsforløb, da den behandling, der igangsættes,
som udgangspunkt altid vil være individuel og tage
afsæt i en sundhedsfaglig vurdering. Det er imidlertid
vigtigt, at patienten ikke møder op til en indledende
samtale uden selvstændigt behandlingsorienteret formål,
og at patienten herefter venter uforholdsmæssigt længe,
førend næste skridt i behandlingsforløbet
tages. Patienten har krav på, at der inden for 1 måned
igangsættes et reelt behandlingsforløb.
Efter vejledning nr. 9988 af 22. september
2016 om frit sygehusvalg, udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig
udredning og information til henviste patienter er fristen på
1 måned, jf. lovens § 87, stk. 1 og 2, defineret som 30
dage.
Det følger af lovens § 87, stk. 4,
at Danske Regioner indgår aftale med de privatejede sygehuse,
klinikker mv. i Danmark og sygehuse m.v. i udlandet, som
ønsker at indgå aftale om behandling af patienter.
Det udvidede frie sygehusvalg gælder
ikke i forbindelse med henvisning til organtransplantation,
sterilisation, fertilitetsbehandling, herunder
refertilisationsbehandling, høreapparatbehandling, kosmetisk
behandling, kønsskifteoperation, eller ophold på
rekonvalescenthjem. Videre omfatter det heller ikke
forskningsmæssig, eksperimentel eller alternativ behandling.
Det udvidede frie sygehusvalg gælder heller ikke for
patienter, der i psykiatrien tvangsindlægges på
røde papirer (farlighedskriterium), gule papirer
(behandlingskriterium) og for retspsykiatriske patienter. Det
bemærkes, at der, foruden regler om retten til hurtig
udredning og udvidet frit sygehusvalg, er fastsat særskilte
bestemmelser for livstruende kræftsygdomme og visse tilstande
ved iskæmiske hjertesygdomme.
2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslående ordning
Regeringen ønsker at understøtte
større fleksibilitet i regionernes tilrettelæggelse af
opgaver i sygehusvæsenet og regionernes rum for prioritering.
Regeringens ønske skal ses i lyset af aktuelle
kapacitetsudfordringer i sundhedsvæsenet, herunder et
behandlingsefterslæb som følge af bl.a.
håndteringen af covid-19.
Det indgår i regeringsgrundlaget, at
regeringen med en toårig akutplan vil lette presset på
sygehusene og nedbringe ventelisterne, herunder at regeringen
midlertidigt vil forlænge behandlingsretten til 60 dage,
uagtet af de mest syge patienter altid skal behandles først.
Regeringen vil tydeliggøre, at behandlingsretten ikke
forhindrer sygehusene i altid at prioritere de mest syge patienter
først. Det indgår videre i regeringsgrundlagets
appendiks II, at udredningsretten fastholdes på 30 dage.
Det foreslås, at fristen for retten til
udvidet frit sygehusvalg for en person, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt i perioden fra den 1. juni 2023 til og
med den 31. december 2024, udvides fra 1 måned til 2
måneder. Udvidelsen af fristen gælder alene i forhold
til somatisk behandling, da det særligt er på det
somatiske område, at der er aktuelle udfordringer med lange
ventelister til behandling
Det vil i vejledning om frit sygehusvalg,
udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information
til henviste patienter blive fastsat, at fristen på 2
måneder for ret til udvidet frit sygehusvalg til somatisk
behandling svarer til 60 dage.
Forslaget vil medføre, at en person,
som er henvist til sygehusbehandling og udredt, kan vælge at
blive behandlet på et af de sygehuse eller en af de klinikker
m.v., som regionsrådene har indgået aftale med efter
stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i sundhedslovens §
79 nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med
eller sædvanligvis benytter (samarbejdssygehuse).
Fristen vil, som efter de gældende
regler, blive regnet fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt,
jf. lovens § 82 b. I de tilfælde, hvor patienten ved
henvisningen er udredt, regnes fristen fra modtagelse af
henvisningen på regionsrådets sygehus.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vil indebære mindreudgifter
for det offentlige, som følge af den forøgede
fleksibilitet i regionernes tilrettelæggelse af opgaver i
sygehusvæsenet og regionernes rum for prioritering med deraf
afledte produktivitetsgevinster.
Lovforslaget vil medføre mindre
administrative konsekvenser for regionerne i det omfang, at
regionerne skal informere patienterne om nye frister for
rettighederne, herunder tilpasse relevante brevskabeloner mv.
Dertil vil Danske Regioner blive pålagt en mindre
administrativ byrde i det omfang, at der skal udarbejdes reviderede
kontrakter, hvori der korrigeres for den nye tidsperiode.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen
økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
stat, regioner og kommuner.
Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning har ikke relevans for lovforslaget, da der med
lovforslaget ikke sker grundlæggende ændringer i
allerede eksisterende it-systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil medføre mindre
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil for de
privatejede sygehuse, klinikker m.v., som fortsat ønsker at
indgå aftale med Danske Regioner, være tale om
administrative byrder af mindre karakter, idet der vil skulle
underskrives nye kontrakter, hvori der korrigeres for den nye
tidsperiode fra 30 til 60 dage.
Der vil ikke blive pålagt nye krav til
dokumentation, registrering m.v. for de privatejede sygehuse,
klinikker m.v., men der kan bl.a. være informationsbreve, der
vil skulle ændres foranlediget af den nye tidsperiode.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 18. januar 2023 til den 1. februar 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Angstforeningen, Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre
Psykiatri, Danmarks Lungeforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Brystkirurgisk Selskab, Dansk Erhverv, Dansk Handicapforbund,
Dansk Industri, Dansk IT - Råd for IT- og
Persondatasikkerhed, Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Kirurgisk
Selskab, Dansk Neurokirurgisk Selskab (DNKS), Dansk Neurologisk
Selskab (DNS), Dansk Oftalmologisk Selskab, Dansk Ortopædisk
Selskab, Dansk Psykiatrisk Selskab (DPS), Dansk Psykolog Forening,
Dansk Rygkirurgisk Selskab, Dansk Samfundsmedicinsk Selskab
(DASAMS), Dansk Selskab for Akutmedicin (DASEM), Dansk Selskab for
Almen Medicin (DSAM), Dansk Selskab for Anæstesiologi og
Intensiv Medicin (DASAIM), Dansk Selskab for Klinisk Farmakologi
(DSFK), Dansk Selskab for Obstetrik- & Gynækologi, Dansk
Selskab for Otorhinolaryngologi Hoved- og Halskirurgi, Dansk
Selskab for Palliativ Medicin (DSPaM), Dansk Selskab for
Patientsikkerhed (PS! ), Dansk Selskab for Plastik- og
Rekonstruktionskirurgi, Dansk Selskab for Retsmedicin, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygepleje Selskab (DASYS),
Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Thoraxkirurgisk Selskab, Dansk Urologisk Selskab, Danske
Bandagister, Danske Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer (DH), Danske
Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, Depressionsforeningen, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sociale Netværk,
Diabetesforeningen, Epilepsiforeningen, Ergoterapeutforeningen,
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), FOA,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Kliniske
Diætister, Foreningen af Radiografer i Danmark, Foreningen af
Speciallæger, Foreningen af Specialtandlæger i
Tand-Mund- og Kæbekirurgi, Færøernes landsstyre,
Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen,
Hjerteforeningen, HOME-START, Høreforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, Karkirurgisk Selskab,
KL, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade
(LMS), Landsforeningen SIND, LAP - Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Ledernes
Hovedorganisation, Lev - livet med udviklingshandicap,
Lægeforeningen, Lægevidenskabelige Selskaber,
Muskelsvindfonden, Naalakkersuisut (Grønlands landsstyre),
OCD-foreningen, Osteoporoseforeningen, Patienterstatningen,
Patientforeningen, Praktiserende Lægers Organisation,
Praktiserende Tandlægers Organisation, Psoriasisforeningen,
Psykiatrifonden, Psykolognævnet, Radiograf Rådet,
Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Retspolitisk Forening,
Rådet for Socialt Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne
Diagnoser, Sundhed Danmark, Udviklingshæmmedes Landsforbund
(ULF), Yngre Læger og Ældresagen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget vil indebære
mindreudgifter for det offentlige, som følge af den
forøgede fleksibilitet i regionernes tilrettelæggelse
af opgaver i sygehusvæsenet og regionernes rum for
prioritering med deraf afledte produktivitetsgevinster. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil medføre mindre
administrative konsekvenser for regionerne i det omfang, at
regionerne skal informere patienterne om nye frister for
rettighederne, herunder tilpasse relevante brevskabeloner mv.
Dertil vil Danske Regioner blive pålagt en mindre
administrativ byrde i det omfang, at der skal udarbejdes reviderede
kontrakter, hvori der korrigeres for den nye tidsperiode. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Der vil for de privatejede sygehuse,
klinikker m.v., som fortsat ønsker at indgå aftale med
Danske Regioner, være tale om administrative byrder af mindre
karakter, idet der vil skulle underskrives nye kontrakter, hvori
der korrigeres for den nye tidsperiode fra 30 til 60 dage. Der vil ikke blive pålagt nye krav
til dokumentation, registrering m.v. fra de privatejede sygehuse,
klinikker m.v., men der kan bl.a. være informationsbreve, der
vil skulle ændres foranlediget af den nye tidsperiode. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 87, stk. 2, i
sundhedsloven, at en person, som er henvist til sygehusbehandling
og udredt, kan vælge at blive behandlet på et af de
sygehuse eller en af de klinikker m.v., som regionsrådene har
indgået aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis
regionsrådet i bopælsregionen ikke inden for 1
måned kan tilbyde behandling ved egne sygehuse eller et af de
i § 79 nævnte sygehuse, som regionsrådet
samarbejder med eller sædvanligvis benytter. Fristen regnes
fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b. I de
tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes
fristen fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets
sygehus.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i § 87, stk. 2, indsættes et nyt
punktum efter 1. pkt., hvorefter fristen efter 1. pkt. for somatisk
behandling er 2 måneder for en person, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt i perioden fra den 1. juni 2023 til og
med den 31. december 2024.
Forslaget vil indebære, at i perioden
fra den 1. juni 2023 til og med den 31. december 2024 kan en
person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, vælge
at blive behandlet på et af de sygehuse eller en af de
klinikker m.v., som regionsrådene har indgået aftale
med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 2 måneder kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i lovens § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter (samarbejdssygehuse).
Forslaget betyder eksempelvis, at:
I en situation, hvor et sygehus den 10. maj
2023 modtager henvisningen af en person, som ikke er udredt, og
hvor sygehuset efterfølgende afslutter endelig udredning den
31. maj 2023, kan personen efter 1 måned (30 dage)
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en
af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået
aftale med (aftalesygehuse).
I en situation, hvor et sygehus den 10. maj
2023 modtager henvisningen af en person, som ikke er udredt, og
hvor sygehuset efterfølgende afslutter endelig udredning den
1. juni. 2023, kan personen efter 2 måneder (60 dage)
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en
af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået
aftale med (aftalesygehuse).
Fristen vil blive regnet fra det tidspunkt,
hvor patienten er udredt, jf. lovens § 82 b. I de
tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes
fristen fra modtagelse af henvisningen på regionsrådets
sygehus.
Det vil i vejledning om frit sygehusvalg,
udvidet frit sygehusvalg, ret til hurtig udredning og information
til henviste patienter blive fastsat, at fristen på 2
måneder for ret til udvidet frit sygehusvalg til somatisk
behandling svarer til 60 dage.
Formålet med forslaget er at øge
det lægefaglige prioriteringsrum i det offentlige
sygehusvæsen midlertidigt i en situation, hvor det offentlige
sygehusvæsen aktuelt har kapacitetsudfordringer, og dermed
give sundhedsvæsenet bedre mulighed for at prioritere de
patienter, som er mest behandlingskrævende ud fra et
lægefagligt synspunkt.
Den foreslåede ændring vil give de
offentlige sygehuse større fleksibilitet i
arbejdstilrettelæggelsen, og det vil understøtte
rammerne for, at de mest behandlingskrævende patienter kan
prioriteres til behandling i det offentlige sygehusvæsen.
Eksempelvis kan det være med til at understøtte, at
personer med mere kompliceret sygdomsbillede i højere grad
vil kunne blive prioriteret i det offentlige
sygehusvæsen.
Med forslaget ønsker regeringen at
tydeliggøre, at det udvidede frie sygehusvalg for behandling
ikke forhindrer sygehusene i at prioritere de mest syge patienter
først.
Den foreslåede ændring kan
medføre, at personer med mindre komplicerede tilstande, som
kan vælge at blive behandlet på privatejede sygehuse,
klinikker m.v., kan opleve længere ventetid før, at de
får ret til udvidet frit sygehusvalg i forbindelse med
behandling.
Virkningen af den foreslående ordning er
midlertidig, således den gælder for en person, som er
henvist til sygehusbehandling og udredt i perioden fra den 1. juni
2023 til og med den 31. december 2024. Det betyder eksempelvis, at
en person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt den 10.
december 2024, først vil have ret til udvidet frit
sygehusvalg 2 måneder (60 dage) senere, dvs. den 8. februar
2025.
Forslaget indgår i regeringens akutplan,
der skal stabilisere og styrke sygehusene på den korte bane.
Der er med forslaget ikke tiltænkt yderligere ændringer
i forhold til den eksisterende praksis for udvidet frit sygehusvalg
udover ændringen i fristen.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 28. april 2023.
Jf. lovforslagets § 1 har lovforslaget
virkning for en person, som er henvist til sygehusbehandling og
udredt i perioden fra den 1. juni 2023 til og med den 31. december
2024.
Formålet med, at loven først
får virkning 1 måned efter lovens ikrafttræden er
at sikre, at regionerne har tilstrækkelig tid til at opsige
gældende kontrakter med aftalesygehusene og indgå nye
kontrakter.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da det følger af
sundhedslovens § 278, at sundhedsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, og at sundhedslovens
§ 87 ikke kan sættes i kraft for Færøerne
og Grønland jf. sundhedslovens § 278, stk. 2 og stk. 3
modsætningsvis.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 248 af 8. marts 2023, som ændret
ved lov nr. 907 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændring: | § 87.
… Stk. 2. En
person, som er henvist til sygehusbehandling og udredt, kan
vælge at blive behandlet på et af de sygehuse eller en
af de klinikker m.v., som regionsrådene har indgået
aftale med efter stk. 4 (aftalesygehuse), hvis regionsrådet i
bopælsregionen ikke inden for 1 måned kan tilbyde
behandling ved egne sygehuse eller et af de i § 79
nævnte sygehuse, som regionsrådet samarbejder med eller
sædvanligvis benytter. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor
patienten er udredt, jf. § 82 b. I de tilfælde, hvor
patienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen fra modtagelse
af henvisningen på regionsrådets sygehus. Stk. 3 og 4. … | | 1. I § 87, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »For en person, som er henvist til
sygehusbehandling og udredt i perioden fra den 1. juni 2023 til og
med den 31. december 2024, er fristen efter 1. pkt. for somatisk
behandling dog 2 måneder.« |
|