Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 13. april 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, SF, EL, RV og ALT) indstiller lovslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DD, LA, KF, DF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
anerkender, at sygehusvæsenet er presset, efter at bl.a.
sygeplejerskestrejken og covid-19 har medvirket til, at der er
opstået et behandlingsefterslæb i sygehusvæsenet.
Samtidig noterer DD sig, at patientrettigheder som retten til frit
sygehusvalg er en hjørnesten i det danske
sundhedsvæsen, som sikrer alle danskere en ret til god og
hurtig behandling, ligesom garantien historisk set har bidraget til
kortere ventetider. DD mener, at den nuværende situation
på landets sygehuse og særlig akutafdelingerne er
uholdbar og kalder på handling, som sikrer, at vi får
normaliseret ventetiderne og sikrer, at alle borgere igen får
fri og lige adgang til hurtig behandling.
I den forbindelse noterer DD sig, at det er
uhensigtsmæssigt, hvis borgere med mindre alvorlige sygdomme
behandles før borgere med alvorlige sygdomme, men DD stiller
sig samtidig kritiske over for, om en løsning i
sådanne tilfælde er at forlænge fristen for
retten til frit sygehusvalg fra den nuværende frist på
30 dage til en ny frist på 60 dage for patienter, der har
behov for somatisk sygehusbehandling.
DD så gerne, at man
gennemførte en opsamling på erfaringerne med den
forlængede frist inden udgangen af 2023. Herudover så
DD gerne, at regeringen indvilliger i, at fristen på 30 dage
genetableres, hvis evalueringen ikke indikerer, at den
forlængede frist for frit sygehusvalg bidrager til en optimal
udnyttelse af kapaciteten i det samlede sygehusvæsen, hvor de
mest syge patienter behandles først og ventetiderne samlet
set nedbringes. Ønsket er ikke blevet imødekommet,
hvorfor DD ikke kan støtte lovforslaget om at svække
en patientrettighed, der giver borgerne fri og lige ret til god og
hurtig behandling i sygehusvæsenet.
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget svækker patienternes
rettigheder. I en tid, hvor behandlingstiderne i det offentlige
sundhedsvæsen er kraftigt stigende, mener LA, at det er den
forkerte vej at gå. Hvis man fra regeringens side virkelig
ønsker at nedbringe ventelisterne, udnytte den kapacitet,
der er i den private sundhedssektor, og lette presset på
sygehusene, bør man i stedet udvide behandlingsgarantien til
at gælde fra første dag.
Ventelisterne på privathospitalerne
er markant lavere end på de offentlige sygehuse, og vi ved,
at den måde, vi bedst udnytter den ledige kapacitet på,
er at udvide behandlingsgarantien.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
støtter lovforslaget, selv om det er mærkeligt, at
regeringen kun vælger at forlænge behandlingsgarantien
fra 30 til 60 dage i stedet for at suspendere den og behandle de
mest syge patienter først.
Formanden for Lægeforeningen, Camilla
Rathcke, skriver i Ugeskrift for Læger, den 28. oktober
2022:
»Landets kirurger har med et
gennemtrængende og velunderbygget opråb gjort
opmærksom på, hvordan den nuværende
behandlingsgaranti bidrager til et skævt sundhedsvæsen,
fordi det reelt ikke er muligt at overholde den. Det er blevet til
en garanti for nogen, men reelt skrift på papir for
andre.
De mindst syge og »lette«
patienter sendes til privathospitaler, mens patienter med f.eks.
hjerte- eller lungesygdom, som er for komplicerede at behandle i
privat regi, eller patienter, som har brug for
højtspecialiseret behandling, må vente, fordi der ikke
er relevante tilbud i det private . . .
Dertil kommer, at konkurrencen om de samme
sygeplejersker og speciallæger skærpes. En vigtig del
af udfordringen er nu, at der med en behandlingsgaranti, der ikke
kan overholdes, opbygges offentligt betalte tilbud i privat regi,
som ikke alle patienter kan få del i. Imens halter
bemandingen i det offentlige sygehusvæsen, der burde kunne
levere til alle. Det har også konsekvenser for opgaver, som
det private område ikke tager sig af som f.eks.
akutområdet og døgndækkende behandling, og
på sigt også for kvaliteten af den uddannelse, der
leveres til læger, sygeplejersker med flere.«
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2023 og var til 1. behandling den 21. marts 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og sundhedsministeren sendte den 18. januar 2023 dette
udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 26. Den 15. marts
2023 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Anders Kronborg (S) Birgitte Vind
(S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S)
Frederik Vad (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S) nfmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Sara
Emil Baaring (S) Eva Kjer Hansen (V) Hans Andersen (V) Lars
Christian Lilleholt (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M) fmd. Jens
Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown
(LA) Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen
(KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mette Thiesen (DF) Kirsten Normann
Andersen (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Theresa Berg Andersen
(SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Franciska Rosenkilde
(ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |