Fremsat den 1. marts 2023 af transportministeren (Thomas Danielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Undtagelse til hegningspligt i
områder med udsatte dyr m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 88, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk.
3-5«.
2. § 88,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Kravet til indhegning efter stk. 1 gælder ikke for
vejstrækninger i en naturnationalpark omfattet af en
tilladelse efter lov om naturbeskyttelse og vejstrækninger i
andre områder, hvis der ikke er adgang for kørsel med
motordrevne køretøjer for andre end ejer eller
forpagter, herunder kørsel, der foregår på
ejerens eller forpagterens foranledning, og personer med gyldigt
parkeringskort og institutionskort udstedt i medfør af
bekendtgørelse om parkeringskort for personer med handicap
og institutionskort.«
3. I
§ 88 indsættes efter stk. 3
som nye stykker:
»Stk. 4.
For vejstrækninger med adgang for kørsel med
motordrevne køretøjer for andre personer end de i
stk. 3 nævnte gælder kravet til indhegning efter stk. 1
endvidere ikke, hvis vejstrækningen ikke fungerer som en
væsentlig færdselsåre.
Stk. 5. Kravet
til indhegning efter stk. 1 gælder ikke dyreparker omfattet
af bekendtgørelse om zoologiske haver m.v.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
4. I
§ 88, stk. 4, der bliver stk. 6,
indsættes efter »naturnationalparker«: »og
andre områder«, »stk. 3« ændres til:
»stk. 3 og 4« og efter »lov om
naturbeskyttelse« indsættes: »og forud for
udsættelse af dyr omfattet af stk. 1 i andre
områder«.
5. Bilag
1 ophæves.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2 Regler, der er
fastsat i henhold til § 88, stk. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1710 af 13. august 2021, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
fastsat med hjemmel i § 88, stk. 6, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 4.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | 2.1. Undtagelse til hegningspligt i områder
med udsatte dyr | 2.1.1. Gældende ret | 2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Klimamæssige konsekvenser | 7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 10. Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Ifølge den gældende færdselslov skal
større dyr, der udsættes, indhegnes, hvis der i
områderne er det, der efter færdselsloven defineres som
"vej". Færdselslovens definition af vej er meget bred og
omfatter både offentlige og private veje og stier.
I Danmark findes der mange naturområder, som f.eks.
skovarealer, ådale og hedeområder, hvis vejnet er
omfattet af færdselslovens anvendelsesområde. Det kan
både være områder, der ejes af private lodsejere
og større områder, som ejes af kommune og stat.
Det er derfor som udgangspunkt ikke muligt at udsætte
større dyr, med henblik på at lade disse gå frit
rundt i sammenhængende områder, hvor der samtidig via
veje og stier er adgang for almindelig færdsel.
Der findes dog dele af færdselslovens område, hvor
der som udgangspunkt slet ikke er adgang for motordrevne
køretøjer, men hvor der alene er adgang for
gående og cyklister. I sådanne tilfælde tilsiger
færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke, at udsatte dyr
skal indhegnes.
Formålet er derfor at lempe færdselslovens regler om
hegningspligt i de tilfælde, hvor det kan ske på en
færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig måde.
Endvidere foreslås bilag 1 til færdselsloven
ophævet, da bilaget, som er en indholdsfortegnelse over
færdselslovens kapitler og undertitler m.v., har mistet sin
anvendelighed.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Undtagelse til hegningspligt i områder med
udsatte dyr
2.1.1. Gældende ret
Færdselsloven indeholder i § 2 en række
definitioner, som har betydning for anvendelsen af loven. Efter
færdselslovens § 2, nr. 28, defineres "vej" som vej,
gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel, passage, sti eller
lignende, hvad enten den er offentlig eller privat. Lovens
definition af, hvad der anses for at være en vej, er
således bred, og der lægges ved fastlæggelsen
heraf ikke større vægt på det
pågældende areals fysiske fremtræden, herunder
kørebanens beskaffenhed.
Færdselslovens regler om dyr på vej fremgår af
lovens § 88. Ifølge § 88, stk. 1, 1. pkt., skal
heste, kreaturer m.v. være forsvarligt bevogtet, når de
færdes på vej. Det fremgår af § 88, stk. 1,
2. pkt., at dyrene ikke må være tøjret
således, at de kan nå ind på vejen. Ifølge
§ 88, stk. 1, 3. pkt., skal dyr, der ikke er tøjret,
være adskilt fra vej ved en forsvarlig indhegning, jf. dog
stk. 3.
Bestemmelsen omfatter efter sin ordlyd heste, kreaturer m.v.
Ifølge bestemmelsens forarbejder (Folketingstidende 1931-32,
tillæg A, spalte 3643-44) skal ordet "kreatur" forstås
i overensstemmelse med almindeligt sprogbrug og omfatter de
større husdyr, det vil sige hornkvæg, får, geder
og svin. Fjerkræ falder således ikke ind under
betegnelsen.
Bestemmelsens angivelse af, hvilke dyr der er omfattet af
hegnspligten, er ikke udtømmende. Under henvisning til
bestemmelsens formål om beskyttelse af
færdselssikkerheden er det Transportministeriets vurdering,
at større dyr, som ikke kan betragtes som husdyr i
traditionel forstand, men som dog er undergivet tilsyn og med
afgrænsede leveområder, er omfattet af
færdselslovens § 88, stk. 1, og hermed undergivet kravet
om hegnspligt. F.eks. er hjorte, elge og europæisk bison
efter Transportministeriets vurdering omfattet af kravet om
hegnspligt i færdselslovens § 88, stk. 1, i det omfang
de udsættes i et afgrænset område og med
jævne mellemrum tilses med henblik på at sikre, at
dyrene klarer sig i det naturlige miljø, hvor de er blevet
udsat.
Overtrædelse af færdselslovens § 88, stk. 1,
straffes med bøde, jf. færdselslovens § 118, stk.
1, nr. 1.
Det følger af færdselslovens § 88, stk. 3, at
kravet til indhegning efter stk. 1 ikke gælder for
vejstrækninger i naturnationalparker omfattet af en
tilladelse efter lov om naturbeskyttelse, hvis vejstrækningen
ikke fungerer som en væsentlig færdselsåre.
Med en væsentlig færdselsåre menes en vej, der
er klassificeret som en gennemfartsvej eller en fordelingsvej, og
som har afvikling af gennemgående trafik som det
primære formål. Derimod vil man ikke anse en vej, der
er klassificeret som en lokalvej, og som har til formål at
sikre god tilgængelighed og betjene trafikken det sidste
stykke frem til destinationen, for at være en væsentlig
færdselsåre.
Fastlæggelse af vejklassificering foretages af
vejmyndigheden. Det vil efter en konkret vurdering af lokale
forhold være muligt at nedklassificere en vej fra en
fordelingsvej til en lokalvej. Nedklassificeringen sikres ved, at
vejens udformning tilpasses en lav hastighed, og at der sker
omlægning af gennemgående trafik til det
omkringliggende vejnet, uden at dette medfører store
gener.
Efter færdselslovens § 88, stk. 4, kan
transportministeren fastsætte nærmere regler om tiltag
til at sikre færdselssikkerheden i naturnationalparker, hvor
kravet til indhegning ikke gælder i medfør af stk. 3,
herunder krav om trafiksikkerhedsrevision forud for meddelelse af
tilladelse til etablering af en naturnationalpark efter lov om
naturbeskyttelse.
Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 1728
af 27. august 2021 om trafiksikkerhedsrevision af
naturnationalparker. Efter bekendtgørelsens § 1 skal
der ved udsættelse af dyr omfattet af færdselslovens
§ 88, stk. 1, i naturnationalparker, forud for meddelelse af
tilladelse til etablering af hver enkel naturnationalpark efter lov
om naturbeskyttelse gennemføres en trafiksikkerhedsrevision
af det pågældende projekt om etablering af en
naturnationalpark.
Trafiksikkerhedsrevisionen skal gennemføres med
deltagelse af mindst én uddannet trafiksikkerhedsrevisor,
som er certificeret til at foretage trafiksikkerhedsrevisioner.
Ejeren af arealet er ansvarlig for, at
trafiksikkerhedsrevisionen foretages forud for meddelelse af
tilladelse til etablering af naturnationalparken.
Ifølge bekendtgørelsens § 5 skal anmodningen
om gennemførelse af trafiksikkerhedsrevision indeholde en
række nærmere bestemte oplysninger, herunder blandt
andet en projektbeskrivelse af naturnationalparken, beskrivelse af
de trafikale forhold, plantegning, tekniske skitse- eller
detailtegninger og politiets eventuelle bemærkninger.
Trafiksikkerhedsrevisor skal endvidere besigtige arealet, hvor der
skal etableres naturnationalpark.
På baggrund af oplysningerne om og besigtigelse af arealet
udarbejder trafiksikkerhedsrevisor en skriftlig rapport, der skal
indeholde en vurdering af de trafikale forhold og anbefalinger til,
hvordan eventuelle færdselssikkerhedsmæssige
udfordringer kan afhjælpes. Rapporten fremsendes til ejeren
af det areal, hvortil der ansøges om tilladelse til
etablering af en naturnationalpark.
Anbefalingerne i en trafiksikkerhedsrevision kan f.eks.
være at nedsætte hastighedsgrænsen efter
færdselslovens § 92 a, stk. 2, med tilhørende
hastighedsdæmpende foranstaltninger eller etablering af
færiste. Vejmyndigheden er ikke forpligtet til at
følge trafiksikkerhedsrevisionens anbefalinger.
De pågældende tiltag i anbefalingerne skal
iværksættes af den relevante vejmyndighed, i det omfang
vejmyndigheden vælger at følge anbefalingerne fra
trafiksikkerhedsrevisionen. Tiltagene vil endvidere skulle
fastsættes efter de regler, der i øvrigt måtte
finde anvendelse herfor i den færdsels- og vejretlige
lovgivning. F.eks. træffes afgørelse om
fastsættelse af lokale hastighedsgrænser efter
færdselslovens § 92 a, stk. 2, af politiet efter
forhandling med vejmyndigheden. Etablering af vejbump og andre
hastighedsdæmpende foranstaltninger vil endvidere skulle ske
i overensstemmelse med reglerne herfor i bekendtgørelse nr.
620 af 17. juni 2019 om vejbump og andre hastighedsdæmpende
foranstaltninger, ligesom skiltning og andre former for
vejafmærkning vil skulle ske i overensstemmelse med reglerne
herfor i bl.a. bekendtgørelse nr. 2510 af 9. december 2021
om anvendelse af vejafmærkning med senere
ændringer.
2.1.2. Transportministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Der findes mange områder i Danmark, hvor der er udsat
større dyr, og hvor trafikmængden på de
vejstrækninger, der findes i områderne, er af en
så begrænset karakter, at
færdselssikkerhedsmæssige hensyn ikke taler for at
opretholde færdselslovens hegningspligt.
I det omfang der i de pågældende områder er
vejstrækninger, som ikke fungerer som væsentlige
færdselsårer, bør færdselslovens
hegningspligt derfor efter Transportministeriets opfattelse ikke
være gældende, hvis der samtidig foretages en
trafiksikkerhedsrevision med henblik på at sikre, at den
manglende hegning sker færdselssikkerhedsmæssigt
forsvarligt. Det svarer til færdselslovens gældende
hegningsregler i naturnationalparker omfattet af en tilladelse
efter lov om naturbeskyttelse.
Derudover kan der være områder, hvor der som
udgangspunkt slet ikke er adgang for motordrevne
køretøjer, men hvor der alene er adgang for
gående og cyklister. I sådanne områder er det
Transportministeriets vurdering, at færdselslovens
hegningspligt ikke bør finde anvendelse, og at der som
udgangspunkt ikke er færdselssikkerhedsmæssige behov
for, at der foretages en trafiksikkerhedsrevision som betingelse
for, at hegningspligten ikke skal være gældende.
Selv i områder, hvor der ikke er adgang for motordrevne
køretøjer, vil der dog kunne forekomme
nødvendig færdsel med motoriserede
køretøjer, der foretages af ejeren selv eller en
eventuel forpagter, enten for at fragte ejeren eller forpagteren
frem til en beboelsesejendom eller driftsbygninger, eller
kørsel, der er nødvendig for at varetage
arbejdsopgaver vedrørende pleje af eller tilsyn med f.eks.
beplantning, vandløb eller de udsatte dyr. Det er
Transportministeriets opfattelse, at færdsel i et
sådant begrænset omfang ikke af
færdselssikkerhedsmæssige hensyn
nødvendiggør hegning.
For at sikre personer med handicap adgang til den danske natur,
kan der samtidig i områder, hvor der ellers ikke er adgang
for motordrevne køretøjer, være sikret mulighed
for, at personer med handicap kan færdes i områderne
ved hjælp af motordrevne køretøjer. Hvis der i
områderne måtte være etableret en sådan
adgang, er det Transportministeriets opfattelse, at denne form for
motoriseret kørsel heller ikke af
færdselssikkerhedsmæssige hensyn
nødvendiggør hegning.
Det er Transportministeriets opfattelse, at der bør
gælde de samme regler med hensyn til hegning på alle
dele af færdselslovens anvendelsesområde, og at dette
ikke bør være afhængigt af, at området er
udnævnt til naturnationalpark efter lov om
naturbeskyttelse.
Det foreslås derfor, at undtagelsesmulighederne til
hegningspligten i færdselslovens §
88 ændres, således at der indføres en ny
undtagelsesbestemmelse, hvorefter det vil være muligt at
undlade hegning, hvis der ikke er adgang for kørsel med
motordrevne køretøjer for andre end ejer eller
forpagter, herunder kørsel, der foregår på
ejerens eller forpagterens foranledning, og personer med gyldigt
parkeringskort og institutionskort udstedt i medfør af
bekendtgørelse om parkeringskort for personer med handicap
og institutionskort.
Samtidig foreslås reglerne ændret, således at
der vil gælde de samme undtagelsesmuligheder for
naturnationalparker og andre områder.
For såvel naturnationalparker som andre områder med
udsatte dyr vil hegningspligten i § 88, stk. 1, således
ikke gælde, hvis der ikke er adgang for færdsel med
motordrevne køretøjer med undtagelse af ejerens eller
forpagterens egen kørsel, herunder kørsel, der
foregår på ejerens eller forpagterens foranledning, og
med undtagelse af kørsel af personer med gyldigt
parkeringskort og institutionskort udstedt i medfør af
bekendtgørelse om parkeringskort for personer med handicap
og institutionskort.
Hvis der er almindelig adgang for kørsel med motordrevne
køretøjer, vil hegningspligten endvidere ikke
gælde i naturnationalparker og andre områder med
udsatte dyr, hvis de pågældende vejstrækninger
ikke fungerer som væsentlige færdselsårer, og
hvis der er foretaget en trafiksikkerhedsrevision af området
i medfør af bekendtgørelse om
trafiksikkerhedsrevision af naturnationalparker.
Transportministeriet vil sørge for, at
bekendtgørelsen om trafiksikkerhedsrevision af
naturnationalparker ændres, således at andre
områder end naturnationalparker omfattes af
bekendtgørelsens regler med de nødvendige
tilpasninger og behørig hensyntagen til, at der kan
være tale om mindre arealer.
Der findes endvidere en række dyreparker, også
kaldet safariparker, hvor besøgende enten i egen bil eller i
parkens køretøjer kører rundt i parkens
anlæg på veje og stier og betragter fritgående
dyr. Som eksempler herpå kan nævnes Knuthenborg
Safaripark, Ree Park Safari og Givskud Zoo.
På trods af, at sådanne parker vil være
omfattet af færdselslovens anvendelsesområde, og
færdselslovens regler derfor i øvrigt er
gældende, er det Transportministeriets opfattelse, at det
ikke har været tiltænkt, at hegningspligten i
færdselslovens §88, stk. 1, har skulle finde anvendelse
i sådanne parker. Dyreparker af den pågældende
karakter vil endvidere være omfattet af bekendtgørelse
nr. 1397 af 2. december 2015 om zoologiske haver m.v., der blandt
andet indeholder regler om indretning af dyreanlæggene.
Samtidig vil de trafikale forhold i dyreparkerne generelt
være indrettet netop under hensyntagen til samspillet mellem
besøgstrafikken og de fritgående dyr, herunder navnlig
at der alene må køres med meget lave hastigheder.
Transportministeriet finder på den baggrund, at det
bør fremgå udtrykkeligt af færdselsloven, at
hegningspligten i § 88, stk. 1, ikke finder anvendelse i de
nævnte tilfælde.
Det foreslås på den baggrund, at der tilføjes
et nyt stk. 5 i § 88, hvoraf
fremgår, at kravet til indhegning efter stk. 1 ikke vil
gælde dyreparker omfattet af bekendtgørelse om
zoologiske haver m.v.
Der vil med den foreslåede ændring ikke være
krav om gennemførelse af trafiksikkerhedsrevision som
betingelse for, at hegningspligten i § 88, stk. 1, ikke finder
anvendelse for de pågældende dyreparker.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter områder uden
almindelig adgang for færdsel med motordrevne
køretøjer undtages fra hegningspligten, indeholder en
besparelse for kommuner og stat, som offentlige ejere, idet der
ikke med lovforslagets regler skal afholdes udgifter til hegning og
som udgangspunkt heller ikke til trafiksikkerhedsrevision.
For områder med almindelig adgang for færdsel med
motordrevne køretøjer, vil lovforslaget
medføre udgifter til trafiksikkerhedsrevision. Udgifterne
til selve trafiksikkerhedsrevisionen vil påhvile ejeren af
det areal, hvor der ikke ønskes hegning. I det omfang staten
eller kommunerne måtte eje områder med udsatte dyr,
eller hvor der ønskes udsat dyr, vil lovforslaget dermed
medføre udgifter til trafiksikkerhedsrevision, hvis der er
almindelig adgang for færdsel med motordrevne
køretøjer. For så vidt angår
naturnationalparker omfattet af en tilladelse efter lov om
naturbeskyttelse følger kravet om trafiksikkerhedsrevision
allerede af gældende ret.
Udgifterne til trafiksikkerhedsrevision vil variere
væsentligt afhængig af det enkelte områdes
størrelse. Udgifterne til trafiksikkerhedsrevision af en
større naturnationalpark er i forbindelse med den seneste
ændring af færdselslovens hegningsregler ved § 5 i
lov nr. 1177 af 8. juni 2021 skønsmæssigt vurderet til
225.000 kr. pr. naturnationalpark. Det må dog antages, at de
områder, der med nærværende lovforslag, vil
få mulighed for at blive undtaget fra færdselslovens
hegningspligt på baggrund af en trafiksikkerhedsrevision, som
udgangspunkt vil være mindre arealmæssigt og med
betydeligt færre vejstrækninger.
Udgifterne til trafiksikkerhedsrevision afholdes af den
statslige ejers ressortministerium, og af den enkelte kommune, hvis
ejer af arealet er kommunal. Det vurderes herved, at udgifterne til
trafiksikkerhedsrevision vil være mindre end udgifterne til
hegning, som ellers vil være et krav både efter
lovforslagets regler og efter den gældende færdselslov,
hvis der er udsatte dyr i et område omfattet af
færdselslovens anvendelsesområde. Lovforslaget vurderes
derfor også i denne sammenhæng at ville medføre
mindre udgifter for det offentlige.
De anbefalinger, som en eventuel trafiksikkerhedsrevision
måtte indeholde, vil kunne indebære udgifter til
nedskiltning og etablering af færdselskompenserende
foranstaltninger samt udgifter til eventuel nedklassificering af
veje. Udgifterne til sådanne kompenserende foranstaltninger
afholdes af vejmyndigheden for de vejstrækninger, der
løber igennem det pågældende område.
Vejdirektoratet er vejmyndighed for statsveje og
kommunalbestyrelsen for kommuneveje og private fællesveje. De
potentielle udgifters størrelse vil afhænge af de
konkrete forhold på vejnettet i de enkelte områder,
hvorfor det ikke er muligt at kvantificere dette nærmere.
Lovforslaget indebærer ikke en udpegning af områder
til særlige formål, ligesom lovforslaget ikke
indebærer en pligt til at udsætte dyr i bestemte
områder. Det er samtidig frivilligt om ejer af arealet vil
følge de anbefalinger, som en eventuel
trafiksikkerhedsrevision måtte munde ud i. Udgifterne til
eventuelle kompenserende foranstaltninger afholdes derfor af den
enkelte statslige eller kommunale vejmyndighed inden for de
eksisterende budgetmæssige rammer.
Lovforslaget medfører ingen implementeringskonsekvenser
for det offentlige.
Det er vurderingen, at lovforslaget følger principperne
for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter områder uden
almindelig adgang for færdsel med motordrevne
køretøjer undtages fra hegningspligten, indeholder en
besparelse for private erhvervsdrivende ejere af områder,
hvor der ikke ønskes hegning, idet der efter lovforslagets
regler ikke skal afholdes udgifter til hegning og som udgangspunkt
heller ikke til trafiksikkerhedsrevision.
For områder med almindelig adgang for færdsel med
motordrevne køretøjer, hvor der er udsat eller
ønskes udsat dyr, vil lovforslaget medføre udgifter
til trafiksikkerhedsrevision for ejeren af det areal, hvor der ikke
ønskes hegning.
Udgifterne til trafiksikkerhedsrevision vil variere
væsentligt afhængig af det enkelte områdes
størrelse. Udgifterne til trafiksikkerhedsrevision af en
større naturnationalpark er i forbindelse med den seneste
ændring af færdselslovens hegningsregler ved § 5 i
lov nr. 1177 af 8. juni 2021 skønsmæssigt vurderet til
225.000 kr. pr. naturnationalpark. Det må dog antages, at de
områder, der med nærværende lovforslag, vil
få mulighed for at blive undtaget fra færdselslovens
hegningspligt på baggrund af en trafiksikkerhedsrevision, som
udgangspunkt vil være mindre arealmæssigt og med
betydeligt færre vejstrækninger.
Det vurderes herved, at udgifterne til trafiksikkerhedsrevision
vil være mindre end udgifterne til hegning, som ellers vil
være et krav både efter lovforslagets regler og efter
den gældende færdselslov, hvis der er udsatte dyr i et
område omfattet af lovens anvendelsesområde.
Lovforslaget vurderes derfor også i denne sammenhæng at
ville medføre mindre udgifter for erhvervslivet m.v.
De anbefalinger, som en eventuel trafiksikkerhedsrevision
måtte indeholde, vil kunne indebære udgifter for den
private vejejer til nedskiltning og etablering af
færdselskompenserende foranstaltninger. De potentielle
udgifters størrelse vil afhænge af de konkrete forhold
på vejnettet i de enkelte områder, hvorfor det ikke er
muligt at kvantificere dette nærmere.
Lovforslaget indebærer ikke en udpegning af områder
til særlige formål, ligesom lovforslaget ikke
indebærer en pligt til at udsætte dyr i bestemte
områder. Det er samtidig frivilligt om ejer vil følge
de anbefalinger, som en eventuel trafiksikkerhedsrevision
måtte munde ud i.
Lovforslagets § 1, nr. 2, vil kunne medføre mindre
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. til foranledning
af foretagelse af trafiksikkerhedsrevision i visse
tilfælde.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering er ikke
relevante for lovforslaget, da lovforslaget ikke omhandler
forretningsmodeller, innovation eller særlige
teknologier.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. juli 2022 til
den 18. august 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aage V. Jensen Naturfond, Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AUTIG - Autobranchens
Handels- og Industriforening, AutoBranchen Danmark,
Beredskabsstyrelsen, BilsynsBranchen, Biologiforbundet,
Cyklistforbundet, Danmarks Motor Union, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet - Institut
for Transport, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International
Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, Dansk Kyst og Natur Turisme, Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Mobilitet, Dansk,
PersonTransport, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik,
Danske Advokater, Danske Kørelæreres Landsforbund,
Danske MotorCyklister, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Naturfond, Det Centrale Handicapråd, De Unge
Biodiversitetsambassadører, Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Dækbranchen Danmark, Falck Danmark A/S,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af Køretekniske
Anlæg i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, Forsikring &
Pension, Forsvarets Færdselscenter, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Friluftsrådet,
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Helsingør
Kørelærer Forening, Institut for Menneskerettigheder,
International Transport Danmark (ITD), Jægerforbundet, KLIKO
- Kørelærere i Køge og omegn, KL,
Kørelærerforeninge, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
Midtsjællands Kørelærerforening, Motorcykel
Forhandler Foreningen, Motorhistorisk Samråd, Motorstyrelsen,
Nationalpark Kongens Nordsjælland, Nationalpark Mols bjerge,
Nationalpark Skjoldungernes land, Nationalpark Thy, Nationalpark
Vadehavet, NOAH-Trafik, Politiforbundet, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for bæredygtig trafik, Rådet
for Sikker Trafik, Samtlige byretter, Sikre Veje, SKAD
arbejdsgiver- og brancheforening, Skovdyrkerforeningen, SLD,
Småskovsforeningen, Trafikforbundet, Trafikforskningsgruppen
ved Aalborg Universitet, Transportens Arbejdsgivere (ATL),
Transporterhvervets Uddannelser, UlykkesPatientForeningen, Vestre
Landsret, Veteranknallertklubben Aktiv, Østre Landsret, 15.
juni fonden og 92-gruppen.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslagets § 1, nr. 2, vil
medføre færre udgifter til hegning i områder,
hvor der ikke er almindelig adgang for kørsel med
motordrevne køretøjer. Lovforslagets § 1, nr. 3,
vil endvidere som udgangspunkt medføre mindreudgifter i
områder, hvor trafiksikkerhedsrevision er
påkrævet, da udgifterne til selve
trafiksikkerhedsrevisionen sammen med udgifter til eventuelle
kompenserende foranstaltninger skønsmæssigt i mange
tilfælde vurderes at være mindre end udgifterne til
hegning. | Det kan ikke udelukkes, at lovforslagets
§ 1, nr. 3, i særlige tilfælde vil kunne
medføre merudgifter i områder, hvor
trafiksikkerhedsrevision er påkrævet, da udgifterne til
selve trafiksikkerhedsrevisionen sammen med udgifter til eventuelle
kompenserende foranstaltninger i konkrete tilfælde vil kunne
overstige udgifterne til hegning. De potentielle udgifters
størrelse kan ikke kvantificeres nærmere. Udgifterne
til trafiksikkerhedsrevisionen afholdes af arealejer, men
udgifterne til eventuel kompenserende færdselsmæssige
foranstaltninger afholdes af den enkelte statslige eller kommunale
vejmyndighed inden for de eksisterende budgetmæssige
rammer | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Lovforslagets § 1, nr. 2, vil
medfører besparelser på udgifter til hegning i
områder, hvor der ikke er almindelig adgang for kørsel
med motordrevne køretøjer. Lovforslagets § 1,
nr. 3, vil endvidere som udgangspunkt medføre mindreudgifter
i områder, hvor trafiksikkerhedsrevision er
påkrævet, da udgifterne til selve
trafiksikkerhedsrevisionen sammen med udgifter til eventuelle
kompenserende foranstaltninger skønsmæssigt i mange
tilfælde vurderes at være mindre end udgifterne til
hegning. | Det kan ikke udelukkes, at lovforslagets
§ 1, nr. 3, i særlige tilfælde vil kunne
medføre merudgifter i områder, hvor
trafiksikkerhedsrevision er påkrævet, da udgifterne til
selve trafiksikkerhedsrevisionen sammen med udgifter til eventuelle
kompenserende foranstaltninger i konkrete tilfælde vil kunne
overstige udgifterne til hegning. De potentielle udgifters
størrelse vil afhænge af de konkrete forhold på
vejnettet i de enkelte områder, hvorfor det ikke er muligt at
kvantificere dette nærmere. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Lovforslagets § 1, nr. 3, vil kunne
medfører mindre administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. til foranledning af foretagelse af
trafiksikkerhedsrevision i visse tilfælde. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter færdselslovens § 88, stk. 1, 1. pkt., skal
heste, kreaturer m.v. være forsvarligt bevogtet, når de
færdes på vej. Dyrene må ikke være
tøjret således, at de kan nå ind på vejen,
jf. § 88, stk. 1, 2. pkt. Ifølge § 88, stk. 1, 3.
pkt., skal dyr, der ikke er tøjret, være adskilt fra
vej ved en forsvarlig indhegning, jf. dog stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
I lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås § 88, stk.
3, ændret, hvilket blandt andet vil indebærer en
opdeling af det gældende stk. 3 i et stk. 3 og et nyt stk. 4.
Med bestemmelsen foreslås endvidere indsat et nyt stk. 5, hvorefter kravet til indhegning efter
stk. 1, ikke gælder for dyreparker omfattet af
bekendtgørelse om zoologiske haver m.v.
Der henvises nærmere til lovforslagets bemærkninger
til § 1, nr. 2 og 3.
For at sikre, at opmærksomheden henledes på de
foreslåede undtagelsesregler i færdselslovens §
88, stk. 4, foreslås det, at henvisningen til stk. 3 i § 88, stk. 1, 3. pkt., erstattes med en
henvisning til stk. 3-5.
Til nr. 2
Ifølge § 88, stk. 1, 1. pkt., skal heste, kreaturer
m.v. være forsvarligt bevogtet, når de færdes
på vej. Det fremgår af § 88, stk. 1, 2. pkt., at
dyrene ikke må være tøjret således, at de
kan nå ind på vejen. Ifølge § 88, stk. 1,
3. pkt., skal dyr, der ikke er tøjret, være adskilt
fra vej ved en forsvarlig indhegning, jf. dog stk. 3.
Bestemmelsens angivelse af, hvilke dyr der er omfattet af
hegnspligten, er ikke udtømmende, jf. brug af ordet "m.v.".
Større husdyr, det vil sige hornkvæg, får, geder
og svin anses for omfattet. Derudover er større dyr, som
f.eks. hjorte, elge og europæisk bison omfattet af kravet om
hegning i § 88, stk. 1, idet omfang de udsættes i et
afgrænset område og med jævne mellemrum tilses
med henblik på at sikre dyrenes velbefindende.
Det følger af færdselslovens § 88, stk. 3, at
kravet til indhegning efter stk. 1 ikke gælder for
vejstrækninger i naturnationalparker omfattet af en
tilladelse efter lov om naturbeskyttelse, hvis vejstrækningen
ikke fungerer som en væsentlig færdselsåre.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 88, stk.
3, affattes, således at kravet til hegning efter stk.
1 ifølge den foreslåede bestemmelse ikke vil
gælde for vejstrækninger i en naturnationalpark
omfattet af en tilladelse efter lov om naturbeskyttelse og
vejstrækninger i andre områder, hvis der ikke er adgang
for kørsel med motordrevne køretøjer for andre
end ejer eller forpagter, herunder kørsel der foregår
på ejerens eller forpagterens foranledning, og personer med
gyldigt parkeringskort og institutionskort udstedt i medfør
af bekendtgørelse om parkeringskort for personer med
handicap og institutionskort.
Motordrevet køretøj skal forstås i
overensstemmelse med definitionen i den gældende
færdselslovs § 2, nr. 14. Det følger heraf, at et
motordrevet køretøj er et køretøj, der
er forsynet med motor som drivkraft. En kørestol, som er
konstrueret til en hastighed af højest 15 km i timen, og som
kun med væsentlig konstruktiv forandring kan ændres til
større hastighed, betragtes efter bestemmelsen som cykel,
hvor intet andet er bestemt.
Motordrevet køretøj omfatter således efter
den foreslåede bestemmelse motorkøretøj, det
vil sige bil, lastbil, bus, varevogn, motorcykel, traktor,
motorredskab og knallert. Små motoriserede
køretøjer, herunder blandt andet motoriseret
løbehjul, speedpedelec, selvbalancerende
køretøj og motoriseret skateboard betragtes
også som motordrevet køretøj i henhold til
færdselslovens § 2, nr. 14. En almindelig el-cykel, der
er omfattet af reglerne om el-cykler i bekendtgørelse nr.
976 af 28. juni 2016 om cyklers indretning og udstyr m.v. med
senere ændringer betragtes som en cykel i
færdselslovens forstand og er dermed ikke omfattet af
definitionen motordrevet køretøj.
Kørsel med motordrevet køretøj vil kunne
foretages af det pågældende areals ejer eller en
eventuel forpagter. Kørslen vil enten kunne være for
at fragte ejeren eller forpagteren frem til en beboelsesejendom
på arealet eller mellem driftsbygninger, eller kørsel,
der er nødvendig for at varetage arbejdsopgaver
vedrørende pleje af eller tilsyn med f.eks. beplantning,
vandløb eller de udsatte dyr eller reparation og
vedligeholdelsesopgaver på arealets bygninger.
Kørsel med motordrevet køretøj vil
ifølge den foreslåede bestemmelse også kunne
foretages med de nævnte formål, hvis kørslen
sker på ejers eller forpagters foranledning. Dette vil f.eks.
kunne være ansattes eller andre tredjemænds
kørsel ved varetagelse af arbejdsopgaver med tilknytning til
arealet eller bygninger herpå, eller levering af varer,
så længe kørslen sker på ejers eller
forpagters foranledning. Dette gælder også politiets og
det øvrige beredskabs nødvendige kørsel samt
renovation, forsyningstjenesters og postbefordringens
nødvendige arbejdsmæssige kørsel.
Kørsel, der foretages af selvskovere eller sankere - det
vil sige personer, som efter aftale med ejeren og mod betaling
foretager naturpleje, f.eks. ved at fælde træer eller
indsamle produkter, som ellers skulle have været
udført af ejeren - vil også skulle anses for
kørsel, der foretages på ejerens foranledning.
Som kørsel, der foretages af ejer eller forpagter, anses
også kørsel, der foretages af ejers eller forpagteres
gæster i privat social anledning. Kørsel, der
foretages af gæster eller andre personer uden en privat
relation til ejer eller forpagter, som f.eks. kunder til
kommercielle aktiviteter eller besøgende, der benytter
vederlagsfrie opholds- og rekreationsmuligheder, anses derimod ikke
som kørsel, der foretages af ejer eller forpagter eller
på disses foranledning.
Kørsel med motordrevet køretøj vil
også kunne foretages af personer med gyldigt parkeringskort
for personer med handicap og institutionskort udstedt i
medfør af bekendtgørelse nr. 782 af 7. august 2019 om
parkeringskort for personer med handicap og institutionskort.
Hvis betingelserne i den foreslåede bestemmelse i §
88, stk. 3, er opfyldte, vil vejstrækninger i en
naturnationalpark omfattet af en tilladelse efter lov om
naturbeskyttelse eller i andre områder uden videre være
undtaget fra hegningspligten i § 88, stk. 1. Dette vil
også være gældende, hvis der til sådanne
områder af ejeren lejlighedsvist meddeles tilladelse til
offentlig kørsel med motordrevne køretøjer i
anledning af særlige arrangementer, som f.eks.
orienteringsløb, hvis der alene er tale om lejlighedsvise
særskilte arrangementer, og den tilladte kørsel alene
relaterer sig til det pågældende arrangement.
Der vil i de ovennævnte tilfælde ikke i
medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i § 88, stk. 4, der
med lovforslaget bliver stk. 6, kunne fastsættes regler om
foretagelse af trafiksikkerhedsrevision af vejnettet i selve
området som betingelse for undtagelse fra hegningspligten.
Der vil dog kunne fastsættes regler om
trafiksikkerhedsrevision af adgangsforholdene til området,
hvis særlige forhold gør det påkrævet. Det
kan f.eks. være, hvis adgangen til et område
koncentreres til få steder, hvor der f.eks. på grund af
parkeringsforhold eller informationstavler vil være en
koncentreret mængde af trafikanter, der skal ind i
området.
Da den foreslåede undtagelsesbestemmelse alene finder
anvendelse i områder, hvor der ikke er almindelig adgang for
kørsel med motordrevet køretøj, vil
bestemmelsen imidlertid medføre, at det vil være
nødvendigt at sikre, at udsatte dyr ikke bevæger sig
uden for det pågældende område, idet der her vil
kunne være vejstrækninger med almindelig adgang for
kørsel med motordrevet køretøj. Det er derfor
afgørende, at det ydre hegn, som anvendes i den enkelte
naturnationalpark eller andet område, er af en type, som kan
holde de konkret udsatte dyr inden for det pågældende
område. I tilfælde af, at en naturnationalpark eller
andet område helt eller delvist ikke hegnes med ydre hegn,
fordi der i området er naturlige barrierer i form af
kyststrækninger eller ferske vande, er det endvidere
afgørende, at disse er tilstrækkelig omfangsrige til,
at de udsatte dyr ikke kan forcere barriererne.
Det følger af den foreslåede § 88, stk. 4, at for
vejstrækninger med adgang for kørsel med motordrevne
køretøjer for andre personer end de i stk. 3
nævnte vil kravet til hegning efter stk. 1 endvidere ikke
gælde, hvis vejstrækningen ikke fungerer som en
væsentlig færdselsåre.
Med en væsentlig færdselsåre menes en vej, der
er klassificeret som en gennemfartsvej eller en fordelingsvej, og
som har afvikling af gennemgående trafik som det
primære formål. Derimod vil man ikke anse en vej, der
er klassificeret som en lokalvej, og som har til formål at
sikre god tilgængelighed og betjene trafikken det sidste
stykke frem til destinationen, for at være en væsentlig
færdselsåre.
Fastlæggelse af vejklassificering foretages af
vejmyndigheden. Vejdirektoratet er vejmyndighed for statsvejene,
mens kommunalbestyrelsen er vejmyndighed for kommuneveje og private
fællesveje.
Det vil efter en konkret vurdering af lokale forhold være
muligt at nedklassificere en vej fra en fordelingsvej til en
lokalvej. Nedklassificeringen sikres ved, at vejens udformning
tilpasses en lav hastighed, og at der sker omlægning af
gennemgående trafik til det omkringliggende vejnet, uden at
dette medfører store gener.
Privatveje, det vil sige veje, der ikke administreres af staten
eller en kommune efter lov om offentlige veje, er ikke åben
for offentlig færdsel, og det er derfor vejejeren selv, som
bestemmer, hvem der har adgang. Privatveje vil derfor som det klare
udgangspunkt ikke anses for væsentlige
færdselsåre.
Hvis en vej anses for at være en væsentlig
færdselsåre, vil strækningen ikke være
omfattet af undtagelsesbestemmelsen i det foreslåede stk. 4,
Det betyder, at hegningspligten i færdselslovens § 88,
stk. 1, i så fald vil gælde, og der vil ikke kunne
udsættes større dyr op til en sådan
vejstrækning, uden at dyrene indhegnes.
Da den foreslåede undtagelsesbestemmelse alene finder
anvendelse i områder, hvis vejstrækninger ikke fungerer
som væsentlige færdselsåre, vil bestemmelsen
medføre, at det vil være nødvendigt at sikre,
at udsatte dyr ikke bevæger sig uden for det
pågældende område, idet der her vil kunne
være vejstrækninger, der er væsentlige
færdselsåre. Det er derfor afgørende, at det
ydre hegn, som anvendes i den enkelte naturnationalpark eller andet
område, er af en type, som kan holde de konkret udsatte dyr
inden for det pågældende område. I tilfælde
af, at en naturnationalpark eller andet område helt eller
delvist ikke hegnes med ydre hegn, fordi der i området er
naturlige barrierer i form af kyststrækninger eller ferske
vande, er det endvidere afgørende, at disse er
tilstrækkelig omfangsrige til, at de udsatte dyr ikke kan
forcere barriererne.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4, for så vidt angår
spørgsmålet om trafiksikkerhedsrevision.
Til nr. 3
Efter færdselslovens § 88, stk. 1, 1. pkt., skal
heste, kreaturer m.v. være forsvarligt bevogtet, når de
færdes på vej. Dyrene må ikke være
tøjret således, at de kan nå ind på vejen,
jf. § 88, stk. 1, 2. pkt. Ifølge § 88, stk. 1, 3.
pkt., skal dyr, der ikke er tøjret, være adskilt fra
vej ved en forsvarlig indhegning, jf. dog stk. 3.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 5 i § 88, hvorefter kravet til
indhegning efter stk. 1 ikke gælder for dyreparker omfattet
af bekendtgørelse om zoologiske haver m.v.
Den foreslåede bestemmelse medfører, at
hegningspligten i færdselslovens § 88, stk. 1, uden
videre ikke vil være gældende for dyreparker omfattet
af bekendtgørelse om zoologiske haver m.v. Dette
gælder uanset arten og mængde af trafik i de enkelte
parker. Det vil endvidere ikke være et krav, at der er
foretaget en trafiksikkerhedsrevision i medfør af de
administrative regler udstedt i medfør af § 88, stk. 4,
der med lovforslaget bliver stk. 6.
Til nr. 4
Efter færdselslovens § 88, stk. 4, kan
transportministeren fastsætte nærmere regler om tiltag
til at sikre færdselssikkerheden i naturnationalparker, hvor
kravet til indhegning ikke gælder i medfør af stk. 3,
herunder krav om trafiksikkerhedsrevision forud for meddelelse af
tilladelse til etablering af en naturnationalpark efter lov om
naturbeskyttelse.
Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 1728
af 27. august 2021 om trafiksikkerhedsrevision af
naturnationalparker.
I lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås en nyaffattelse
af § 88, stk. 3, hvorefter kravet til indhegning efter stk. 1
ikke vil gælde for vejstrækninger i en
naturnationalpark omfattet af en tilladelse efter lov om
naturbeskyttelse og vejstrækninger i andre områder,
hvis der ikke er adgang for kørsel med motordrevne
køretøjer for andre end ejer eller forpagter,
herunder kørsel, der foregår på ejerens eller
forpagterens foranledning, og personer med gyldigt parkeringskort
og institutionskort udstedt i medfør af
bekendtgørelse om parkeringskort for personer med handicap
og institutionskort.
I lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås, at der
indsættes et nyt stk. 4, hvorefter kravet til indhegning
efter stk. 1 endvidere ikke gælder for vejstrækninger
med adgang for kørsel med motordrevne
køretøjer for andre end de i stk. 3 nævnte,
hvis vejstrækningen ikke fungerer som en væsentlig
færdselsåre.
Det er hensigten med den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 2, at kravet om
trafiksikkerhedsrevision efter regler udstedt i medfør af
§ 88, stk. 4, der med lovforslagets bliver stk. 6, som
betingelse for undtagelse fra hegningspligten i § 88, stk. 1,
alene skal gælde for de naturnationalparker og andre
områder, hvor der er adgang for almindelig færdsel med
motordrevne køretøjer, det vil sige
vejstrækninger i naturnationalparker og andre områder,
der er omfattet af den foreslåede § 88, stk. 4. For
områder uden almindelig adgang for færdsel med
motordrevne køretøjer vil der dog kunne stilles krav
om trafiksikkerhedsrevision af adgangsforholdene til området,
hvis særlige forhold gør det påkrævet.
Der henvises nærmere til lovforslagets bemærkninger
til § 1, nr. 2.
Det foreslås derfor, at der i §
88, stk. 4, der med lovforslaget bliver stk. 6, efter
»naturnationalparker« indsættes: »og andre
områder«, at »stk. 3« ændres til:
»stk. 3 og 4«, og at der efter »lov om
naturbeskyttelse« indsættes: »og forud for
udsættelse af dyr omfattet af stk. 1 i andre
områder«.
Transportministeriet vil sørger for, at
bekendtgørelsen om trafiksikkerhedsrevision af
naturnationalparker ændres, således at andre
områder end naturnationalparker omfattes af
bekendtgørelsens regler med de nødvendige
tilpasninger og behørig hensyntagen til, at der kan
være tale om mindre arealer.
De foreslåede tilføjelser og ændring af
§ 88, stk. 4, der med lovforslaget bliver stk. 6, samt den
ovennævnte ændring af bekendtgørelse om
trafiksikkerhedsrevision af naturnationalparker vil
medfører, at der i tilfælde, hvor der er almindelig
adgang for færdsel med motordrevne køretøjer i
naturnationalparker og i andre områder vil skulle foretages
trafiksikkerhedsrevision af arealernes vejstrækninger som
betingelse for undtagelse fra hegningspligten i § 88, stk. 1.
Det er fortsat en betingelse, at der alene er tale om
vejstrækninger, der ikke fungere som væsentlige
færdselsårer. Vejstrækninger i
naturnationalparker og i andre områder med udsatte dyr, der
fungerer som væsentlige færdselsårer, vil fortsat
ikke kunne undtages fra færdselslovens hegningspligt i §
88, stk. 1.
De foreslåede ændringer vil endvidere
medføre, at der ikke er krav om trafiksikkerhedsrevision af
arealernes vejstrækninger som betingelse for undtagelse fra
hegningspligten i § 88, stk. 1, hvis der er tale om
vejstrækninger på arealer omfattet af den
foreslåede § 88, stk. 3, det vil sige arealer, hvor der
ikke er adgang for kørsel med motordrevne
køretøjer for andre end ejer eller forpagter,
herunder kørsel, der foregår på ejerens eller
forpagterens foranledning, og personer med gyldigt parkeringskort
og institutionskort udstedt i medfør af
bekendtgørelse om parkeringskort for personer med handicap
og institutionskort. Dette gælder både for
vejstrækninger i naturnationalparker omfattet af en
tilladelse efter lov om naturbeskyttelse og andre områder med
udsatte dyr. Der vil dog kunne fastsættes regler om
trafiksikkerhedsrevision af adgangsforholdene til områderne,
hvis særlige forhold gør det påkrævet.
Da de andre områder, der med lovforslagets § 1, nr.
2, bliver omfattet af undtagelsesbestemmelsen i § 88, stk. 3,
ikke vil være områder omfattet af en tilladelse efter
lov om naturbeskyttelse, følger det af de foreslåede
ændringer af § 88, stk. 4, der med lovforslaget bliver
stk. 6, at bemyndigelsesbestemmelsen giver mulighed for at
fastsætte regler om trafiksikkerhedsrevision forud for
udsættelsen af dyr. Den foreslåede bestemmelse
medfører ikke ændringer i bemyndigelsesbestemmelsens
indhold i forhold til naturnationalparker omfattet af en tilladelse
efter lov om naturbeskyttelse. Bestemmelsen vil derfor fortsat give
mulighed for at fastsætte regler om trafiksikkerhedsrevision
forud for meddelelse af tilladelse til etablering af en
naturnationalpark omfattet af en tilladelse efter lov om
naturbeskyttelse.
Det er endvidere ikke hensigten med den foreslåede
bestemmelse, at der skal ske ændringer i de regler, der er
udstedt i medfør af den gældende bestemmelse i §
88, stk. 4, for så vidt angår trafiksikkerhedsrevision
af naturnationalparker omfattet af en tilladelse efter lov om
naturbeskyttelse.
Til nr. 5
Ved lov nr. 287 af 10. juni 1976 blev der indsat en
indholdsfortegnelse i færdselsloven. Indholdsfortegnelsen
fremgår af bilag 1 til den gældende færdselslov,
og indeholder en fortegnelse over færdselslovens
kapiteloverskrifter, inklusiv underafsnit, og de herunder
hørende paragraffer. Ved senere ændringer af
færdselsloven, som har medført ændringer i
lovens kapiteloverskrifter, underafsnit og placeringen af de
herunder hørende paragraffer, er indholdsfortegnelsen ikke
blevet opdateret. Indholdsfortegnelsen i bilag 1 har derfor mistet
sin anvendelighed.
Det foreslås derfor, at bilag
1 til færdselsloven ophæves. Da bilag 1 alene er
en indholdsfortegnelse, har ophævelse af bilaget ikke
materiel betydning for færdselslovens indhold.
Transportministeriet har i forbindelse med udstedelse af
lovbekendtgørelser, der er en administrativ sammenskrivning
af færdselsloven med senere ændringer, løbende
ajourført indholdsfortegnelsen over færdselslovens
kapiteloverskrifter og tilhørende underafsnit og
paragrafhenvisninger, som et bilag til lovbekendtgørelsen.
Transportministeriet vil som hidtil fortsætte denne
praksis.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2023.
Det foreslås endvidere, at regler, der er fastsat i
henhold til § 88, stk. 4, jf. lovbekendtgørelse nr.
1710 af 13. august 2021, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af regler fastsat med hjemmel i § 88,
stk. 6, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 4. Dette betyder
at bekendtgørelse nr. 1728 af 27. august 2021 om
trafiksikkerhedsrevision af naturnationalparker forbliver i kraft
indtil den ophæves eller erstattes af andre regler.
Ifølge § 143 i færdselsloven gælder
loven ikke for Færøerne og Grønland, og loven
indeholder ikke en anordningsbestemmelse om, at lovens regler kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
De foreslåede lovændringer vil derfor ikke finde
anvendelse eller ved kongelig anordning kunne sættes i kraft
for Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 168 af 14. februar 2023, foretages
følgende ændringer: | | | | § 88.
Ingen må lade heste, kreaturer m.v. færdes på
vej, uden at de er forsvarligt bevogtet. De må ikke
tøjres således, at de kan nå ind på vejen.
Såfremt de ikke er tøjret, skal de være adskilt
fra vej ved forsvarlig indhegning, jf. dog stk. 3. | | | | | | 1. I § 88, stk. 1, 3. pkt., ændres
»jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk.
3-5«. | Stk.
2. -- | | | Stk. 3. Kravet
til indhegning efter stk. 1 gælder ikke for
vejstrækninger i en naturnationalpark omfattet af en
tilladelse efter lov om naturbeskyttelse, hvis vejstrækningen
ikke fungerer som en væsentlig færdselsåre. | | 2. § 88, stk. 3, affattes
således: | | »Stk. 3.
Kravet til indhegning efter stk. 1 gælder ikke for
vejstrækninger i en naturnationalpark omfattet af en
tilladelse efter lov om naturbeskyttelse og vejstrækninger i
andre områder, hvis der ikke er adgang for kørsel med
motordrevne køretøjer for andre end ejer eller
forpagter, herunder kørsel der foregår på
ejerens eller forpagterens foranledning, og personer med gyldigt
parkeringskort og institutionskort udstedt i medfør af
bekendtgørelse om parkeringskort for personer med handicap
og institutionskort. | Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om
tiltag til at sikre færdselssikkerheden i
naturnationalparker, hvor kravet til indhegning ikke gælder i
medfør af stk. 3, herunder krav om trafiksikkerhedsrevision
forud for meddelelse af tilladelse til etablering af en
naturnationalpark efter lov om naturbeskyttelse. | | | | | | 3. I § 88 indsættes efter stk. 3 som
nye stykker: | | | »Stk. 4.
For vejstrækninger med adgang for kørsel med
motordrevne køretøjer for andre personer end de i
stk. 3. nævnte gælder kravet til indhegning efter stk.
1 endvidere ikke, hvis vejstrækningen ikke fungerer som en
væsentlig færdselsåre. Stk. 5. Kravet
til indhegning efter stk. 1 gælder ikke dyreparker omfattet
af bekendtgørelse om zoologiske haver m.v.« | | | Stk. 4 bliver herefter stk. 6. | | | | | | 4. I § 88, stk. 4, der bliver stk. 6,
indsættes efter »naturnationalparker«: »og
andre områder«, »stk. 3« ændres til:
»stk. 3 og 4« og efter »lov om
naturbeskyttelse« indsættes: »og forud for
udsættelse af dyr omfattet af stk. 1 i andre
områder«. |
|