Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 21. marts 2023
1. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF og NB) indstiller, at der
dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets forretningsordens
§ 13, stk. 1, om, at der skal gå 30 dage fra
lovforslagets fremsættelse, til det kan vedtages ved 3.
behandling.
2. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF) vil ved 3. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved 2.
behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
glæder sig over, at der med lovforslaget gives
økonomisk incitament til at udskifte olie- og gasfyr med en
grøn varmekilde. Heldigvis er omstillingen allerede godt i
gang, og både fjernvarme og varmepumper finder nu vej til
danske hjem. Selv om vi er godt i gang, er der stadig behov for at
sætte turbo på udfasningen af naturgas. Radikale
Venstre ønsker at afsætte endnu flere penge til
fjernvarmeprojekter og varmepumper med målet om, at 400.000
husstande skal være koblet på fjernvarmenettet eller
have installeret varmepumpe inden udgangen af 2025. I det billede
er fritagelse for tinglysningsafgiften et mindre element, men ikke
desto mindre er det positivt, at forbrugerne nu får bedre
muligheder for at skifte over til fremtidens grønne
varmekilder.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget udtaler,
at Alternativet støtter den grønne omstilling og
selvfølgelig også godtgørelse af
tingslysningsafgift i forbindelse med udskiftning af fossile
varmekilder. Alternativet vil dog gerne påpege det
problematiske i at koble forslaget sammen med lovgivning om
ejendomme, der hører til en anden politisk aftale. Det er en
uheldig procedure, som bør undgås, da det gør
de politiske holdninger mere uigennemsigtige.
5. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF og NB):
1) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 83, stk. 3,
ændres i 3. pkt. »Tidligere
ejere i vurderingsåret kan dog med virkning for det
vurderingsår, hvor den pågældende tidligere
ejere« til: »En tidligere ejer i vurderingsåret
kan dog med virkning for det vurderingsår, hvor den
pågældende tidligere ejer«.
[Redaktionel ændring]
Til § 3
2) Som
stk. 4 indsættes:
»Stk. 4.
Udskiftes et olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde end
olie- eller gasfyr i perioden fra og med den 1. maj 2023 til og med
den 31. oktober 2023 og før tidspunktet for anmeldelse af
pant til tinglysning til sikkerhed for lån til udskiftningen,
kan der opnås godtgørelse af afgift ved den
efterfølgende tinglysning af dette pant, hvis betingelserne
for godtgørelse i tinglysningsafgiftslovens § 25 som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, er opfyldt, uanset at
pantet tinglyses, efter at udskiftningen er foretaget. Ved
godtgørelse efter 1. pkt. skal pantsætteren til brug
for kontrollen efter tinglysningsafgiftslovens § 26 som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, efter anmodning fra told-
og skatteforvaltningen udlevere en BBR-udskrift, hvoraf det
fremgår, at der har været et olie- eller gasfyr
på ejendommen, og som er dateret, før udskiftningen er
foretaget, men dog tidligst er dateret den 1. maj 2023. Hvis
anmodning om godtgørelse efter 1. pkt. sker efter
tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 5, skal BBR-udskriften, jf. 2. pkt., medsendes
anmodningen.«
[Indsættelse af en
overgangsbestemmelse for perioden fra og med den 1. maj 2023 til og
med den 31. oktober 2023 ved udskiftning af olie- eller gasfyr
før anmeldelse af pant til tinglysning til sikkerhed for
udskiftningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 2, nr. 3,
foreslås det at indsætte 2. og 3. pkt. i § 83,
stk. 3. Den foreslåede bestemmelse i 3. pkt. i det fremsatte
lovforslag har følgende ordlyd: »Har ejendommen i
perioden fra og med den 2. marts 2021 til og med den dato, hvor
told- og skatteforvaltningen som led i en vurdering eller i
medfør af § 83 a træffer afgørelse om,
hvilken kategori en ejendom skal henføres til, skiftet ejer
en eller flere gange, træffes valget særskilt for de
enkelte vurderingsår i perioden af den ejer eller de ejere i
enighed, der ejede ejendommen den 31. december i det
pågældende vurderingsår.«
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1, at det foreslåede § 83,
stk. 3, 3. pkt., ændres, så »Tidligere ejere i
vurderingsåret kan dog med virkning for det
vurderingsår, hvor den pågældende tidligere
ejere« ændres til »En tidligere ejer i
vurderingsåret kan dog med virkning for det
vurderingsår, hvor den pågældende tidligere
ejer«.
Den foreslåede ændring er alene
af redaktionel karakter og vil således ikke have
indholdsmæssig betydning.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 5,
foreslås en særordning ved udskiftning af olie- eller
gasfyr, som giver mulighed for godtgørelse af afgift ved
anmeldelse af pant til tinglysning. En af betingelserne for
godtgørelse af tinglysningsafgiften er, at der på
ejendommen, som pantet tinglyses i, er et olie- eller gasfyr, som
på tidspunktet for tinglysningen vil kunne udskiftes. Det er
herudover en betingelse, at udskiftningen af olie- eller gasfyret
med en anden opvarmningskilde end et olie- eller gasfyr sker inden
for 12 måneder fra tidspunktet for anmeldelse af pantet til
tinglysning. Det betyder, at der ikke kan opnås
godtgørelse, hvis olie- eller gasfyret er udskiftet, inden
pantet anmeldes til tinglysning, eller hvis udskiftningen ikke sker
inden for 12 måneder fra tidspunktet for anmeldelse til
tinglysning.
Baggrunden for ændringsforslag nr. 2
er, at der på tidspunktet for lovens ikrafttræden den
1. maj 2023 kan være enkelte institutter, der ikke er parate
til at anmelde pant til tinglysning omfattet af særordningen.
Formålet med overgangsordningen er at tage hensyn til de
institutter, der vil kunne have behov for mere tid til at indrette
interne systemer og arbejdsgange med henblik på at kunne
benytte den foreslåede godtgørelsesordning.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 2, at der i lovforslagets § 3
indsættes en overgangsbestemmelse som bestemmelsens stk.
4.
Det følger af det foreslåede
stk. 4, 1. pkt., at hvis et olie- eller gasfyr udskiftes med en
anden opvarmningskilde end olie- eller gasfyr i perioden fra og med
den 1. maj 2023 til og med den 31. oktober 2023 og før
tidspunktet for anmeldelse af pant til tinglysning til sikkerhed
for lån til udskiftningen, kan der opnås
godtgørelse af afgift ved den efterfølgende
tinglysning af dette pant, hvis betingelserne for
godtgørelse i tinglysningsafgiftsloven § 25 som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 5, er opfyldt, uanset at
pantet tinglyses, efter udskiftningen er foretaget.
Det foreslåede stk. 4, 1. pkt., i
ændringsforslag nr. 2 vil medføre, at det i perioden
fra og med den 1. maj 2023 til og med den 31. oktober 2023 vil
blive muligt at foretage udskiftning af olie- eller gasfyr med en
anden opvarmningskilde, inden der sker en anmeldelse af pant til
tinglysning. I forlængelse heraf skal det bemærkes, at
der på tidspunktet for anmeldelse af pant til tinglysning
således ikke længere vil være et olie- eller
gasfyr på den pågældende ejendom, hvori der er
anmeldt pant omfattet af særordningen efter
tinglysningsafgiftslovens § 25 som foreslået
ved lovforslagets § 1, nr. 5. Det foreslåede med
ændringsforslaget vil således betyde, at der i en
begrænset periode på 6 måneder bliver mulighed
for at kunne anmelde pant til tinglysning, efter at selve
udskiftningen på ejendommen er foretaget. Muligheden for at
gøre brug af denne overgangsbestemmelse er betinget af, at
de øvrige betingelser i tinglysningsafgiftslovens § 25
som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5, er opfyldt
på tidspunktet for anmeldelse af pant til tinglysning. Det
betyder, at pantet skal tinglyses i en fast ejendom eller i en
andel i en andelsboligforening, hvor der er en eller flere enheder
registreret i BBR som helårsbeboelse (stk. 1, nr. 1), at
mindst 90 pct. af det pantsikrede beløb er anvendt til
udskiftningen af olie- eller gasfyret til den anden
opvarmningskilde, og at det udskiftede olie- eller gasfyr (stk. 1,
nr. 2) og den anden opvarmningskilde er til brug for opvarmning af
den eller de enheder, som opfylder en af betingelserne i stk. 1,
nr. 1 (stk. 1, nr. 4).
Overgangsbestemmelsen medfører, at
tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 1, nr. 3, som
foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5, fraviges, da der
i den foreslåede periode på 6 måneder kan
anmeldes tinglysning af pant til udskiftning af olie- eller gasfyr
med en anden opvarmningskilde, uden at der på tidspunktet for
anmeldelsen af pant til tinglysning er et olie- eller gasfyr.
Udskiftningen kan eksempelvis være færdiggjort på
tidspunktet for anmeldelsen af pantet til tinglysning, men skal dog
i overensstemmelse med tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 1,
nr. 3, som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5,
være sket inden for 12 måneder fra tidspunktet for
anmeldelsen af pantet til tinglysning.
F.eks. betyder det, at institutterne
får mulighed for at tilbyde deres kunder mellemfinansiering
til udskiftning af olie- eller gasfyr med en anden opvarmningskilde
end et olie- eller gasfyr. Herved får institutterne
længere tid til at indrette deres interne systemer og
arbejdsgange, så de vil kunne benytte sig af den
foreslåede godtgørelsesordning.
Det skal desuden bemærkes, at
godtgørelsen efter den i ændringsforslag nr. 2
foreslåede overgangsbestemmelse vil blive givet efter
tinglysningsafgiftslovens § 25 som foreslået ved
lovforslagets § 1, nr. 5. Derfor vil tinglysningsafgiftslovens
§§ 26 og 27 som foreslået ved lovforslagets §
1, nr. 5, ligeledes gælde for alle udskiftninger af olie-
eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, som sker inden for
overgangsbestemmelsens periode.
Det følger af det foreslåede
stk. 4, 2. pkt., at pantsætteren ved godtgørelse efter
det foreslåede 1. pkt. til brug for Skatteforvaltningens
kontrol efter tinglysningsafgiftslovens § 26 som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 5, efter anmodning fra Skatteforvaltningen
skal udlevere en BBR-udskrift, hvoraf det fremgår, at der har
været et olie- eller gasfyr på ejendommen, og som er
dateret, før udskiftningen er foretaget, men dog tidligst er
dateret den 1. maj 2023.
Efter det foreslåede stk. 4, 2. pkt.,
i ændringsforslag nr. 2 vil Skatteforvaltningen ved en
eventuel kontrol af afgiftsgodtgørelse efter
overgangsbestemmelsen i det foreslåede 1. pkt. kunne anmode
pantsætteren om at dokumentere, at betingelsen i 1. pkt. er
overholdt, ved at pantsætteren udleverer en BBR-udskrift,
hvoraf det fremgår, at der har været et olie- eller
gasfyr på ejendommen, og som er dateret, før
udskiftningen er foretaget, men som dog tidligst er dateret den 1.
maj 2023.
Som det fremgår ovenfor, vil
godtgørelsen efter den i ændringsforslag nr. 2
foreslåede overgangsbestemmelse blive givet efter
tinglysningsafgiftslovens § 25 som foreslået ved
lovforslagets § 1, nr. 5. Derfor vil tinglysningsafgiftslovens
§§ 26 og 27 som foreslået ved lovforslagets §
1, nr. 5, ligeledes gælde for alle udskiftninger af olie-
eller gasfyr med en anden opvarmningskilde, som sker inden for
overgangsbestemmelsens periode.
BBR-udskriften vil således i
forbindelse med en eventuel kontrolsag skulle udleveres af
pantsætteren i tillæg til den dokumentation, som
pantsætteren i øvrigt skal udlevere efter
tinglysningsafgiftslovens § 27 som foreslået ved
lovforslagets § 1, nr. 5.
Det følger af det foreslåede
stk. 4, 3. pkt., at hvis anmodning om godtgørelse efter det
foreslåede 1. pkt. sker efter tinglysningsafgiftslovens
§ 25, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 5,
skal BBR-udskriften, jf. 2. pkt., medsendes anmodningen.
Det foreslåede stk. 4, 3. pkt., i
ændringsforslag nr. 2 vil betyde, at hvis anmodningen om
afgiftsgodtgørelsen sker efter tinglysningsafgiftslovens
§ 25, stk. 2, som foreslået ved lovforslagets § 1,
nr. 5, vil det være et krav, at BBR-udskriften, der opfylder
betingelserne i det i ændringsforslag nr. 2 foreslåede
stk. 4, 2. pkt., medsendes anmodningen om godtgørelse. Det
betyder, at der alene vil kunne opnås godtgørelse ved
anmodning om godtgørelse af afgift efter den i
ændringsforslag nr. 3 foreslåede overgangsbestemmelse
via den til formålet udarbejdede elektroniske blanket
på skat.dk efter tinglysningsafgiftslovens § 25, stk. 2,
som foreslået ved lovforslagets § 1, nr. 5, hvis
anmodningen medsendes en BBR-udskrift, hvoraf det fremgår, at
der har været et olie- eller gasfyr på ejendommen, og
som er dateret, før udskiftningen er foretaget, men dog
tidligst er dateret den 1. maj 2023.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. marts 2023
og var til 1. behandling den 14. marts 2023. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til dele af lovforslaget har
været sendt i høring fra den 7. oktober 2022 til den
1. november 2022 og fra den 20. januar 2023 til den 24. februar
2023. Den 3. marts 2023 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Henrik Rejnholt Andersen
(M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen
W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Trine Pertou Mach (EL)
Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 16 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 6 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |